Naiset, miten estätte sen ettei töissä miehet ihastu tai ala ahdistella?
Kommentit (478)
Onko joku ihastunut takaisin pehmeän limanäppiseen koskettelijaan? Kertokaa, pojat, onnistumistarinoita rohkaisuksi.
Nuorena ja nättinä sisällytin aina puheeseen mukaan fiksun mieheni ja ihanat lapsemme.
Tein tosi selväksi, että täällä olen töissä ja minulla on oikea elämä muualla, joka alkaa sillä sekunnilla, kun työpaikan ovi illalla sulkeutuu takanani. (Tämän silloin tällöin sanoin suoraan jokseenkin näillä sanoilla esim. yhdelle silloiselle pomolle.)
Nykyisin saan rauhassa olla hyvä jätkä muiden mukana kun on jo lapsenlapsiakin.
Hyvä konsti on siis kehua omaa miestään. Tunkeilevilta asiakaspersoonilta olen nuoria ja nättejä kollegoita neuvonut suojautumaan kultasormuksella nimettömässä. Tehoaa ainakin jossain määrin.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelin rakennustyömaalla parikymppisenä ja minuun ihastui 40-50v ukkeli. Oli alkuun ihan mukava, mutta alkoi kysellä henkilökohtaisuuksia ja roikkua perässäni. Lopulta kysyin siirtoa toiselle työmaalle, josta ukkeli loukkaantui niin, että vittuili ja yritti työpaikkakiusata joka kerta kun sen jälkeen nähtiin. Ei onnistunut kyllä, minä ja koko muu työpaikka pidettiin säälittävänä tapauksena.
Tämän ja muun satunnaisen ahdistelun ja koskettelun takia aloin pukeutua raksalla aina paksuihin huppareihin, peittämään hiukset huivilla ja näyttämään nyrpeää ilmettä kaikille. Tullessani alalle olin nuori, iloinen ja naiivi, saatoin laittaa jopa vähän ripsaria töihin ja valita työasun puitteissa ihan nättejä, tyköistyvämpiä puseroita. En tajunnut että se on ahdistelumagneetti.
Voi olla ihan tietoista työpaikkakiusaamista tuokin, eikä vain se kiusanteko jälkikäteen. Toistavat samaa kaavaa taas uuden kanssa, ja saattavat käyttää tekoihastumistakin päästäkseen kakkosvaiheeseen, joka tuottaa suuremman tyydytyksen.
Vierailija kirjoitti:
Niin että vääränlaiset kommentit taas poistatetaan?
Vuonna 2020 yksikään mies ei ahdistele ketään työpaikalla, kun metoostakin on jo vuosia.
Jenkeissä ollaan jo niin pitkällä, että miehet eivät suostu olemaan samassa tilassa kahdestaan naisen kanssa.
Mutta lietsokaa sitä miesvihaanne, senhän te osaatte.
USAssa on kai ollut jo pitempään tuo ettei mies ja nainen voi olla kahden kesken työpaikalla muiden näkemättä.
Minuun ei ole ikinä kukaan ihastunut, saati ahdistellut töissä. Tuntuu utopistiselta, että jollekin kävisi näin joka työpaikalla. Olen lyhyt ja suht ruma, joten johtuu varmaan siitä, että tällaista ongelmaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2020 yksikään mies ei ahdistele ketään työpaikalla, kun metoostakin on jo vuosia.
Jenkeissä ollaan jo niin pitkällä, että miehet eivät suostu olemaan samassa tilassa kahdestaan naisen kanssa.
USAssa on kai ollut jo pitempään tuo ettei mies ja nainen voi olla kahden kesken työpaikalla muiden näkemättä.
Miten sukupuoli ja seksuaalisuus mahdetaan työpaikoilla määritellä ennen kuin päätetään ketkä työntekijät voivat olla keskenään huoneessa?
Ihastuminen työpaikalla on ansa, ja nimenomaan naisille. Aluksi voi tuntua mukavalta ja jännittävältä "seurustella", tutustua ja "huomaamattomasti" kosketella työkaverin kanssa. Sitten jos toteaakin, että haluaa pysäyttää jutun, voi ihastunut työkaveri ryhtyä ilkeäksi ja alkaa kostaa. Muut työpaikan naiset ovat huomanneet ihastuksen ja alkavat syrjiä naista. Varsinkin, jos ihastunut työkaveri on esimiesasemassa ihastuksensa kohteeseen, päättyy asia usein ikävästi. Yleensä nainen vaihtaa työpaikkaa tai osastoa.
Ikävintä on, että tämä kaikki voi tapahtua sellaisellekin naiselle, joka ei ole itse ihastunut eikä lähde mukaan ihastuneen työkaverimiehen peliin. Älkää ainakaan varatut lähtekö näihin peleihin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on tosi hyvä juttu. Ihan näin naisen vinkkelistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sukupuoli ja seksuaalisuus mahdetaan työpaikoilla määritellä ennen kuin päätetään ketkä työntekijät voivat olla keskenään huoneessa?
Ennen se meni fyysisten eikä itse valittujen identiteettien mukaan.
Veetuttaa tässäkin ketjussa näkyvät asenteet, että ihastuksen kohteena oleva nainen kuitenkin itse aina edesauttaa tilannetta ja nauttii saamastaan huomiosta, "kihertäen sanoo 'mene pois'". Tai vaihtoehtoisesti mitään häirintää ei olekkaan, mies vain on ystävällinen mutta itserakas ja ylimielinen nainen luulee kaikkien olevan ihastuneita häneen.
Samat ajatusmallit toistuvat monella työpaikalla etenkin nuoria naisia kohtaan, ja vaikeuttavat näiden asioiden eteenpäin viemistä. Työkaverit alkavat hyljeksiä "hankalaa" naista, joka "aiheuttaa draamaa" "kerjäämällä ensin huomiota ja sitten nostamalla siitä metelin". Tehkää maailmasta vähän parempi paikka uskomalla naisia, jotka kertovat työkaverinsa käyttäytyvän häiritsevästi! Toista kohtaan voi käyttäytyä äärimmäisen ahdistavasti myös ilman että varsinaisesti tarttuu takapuoleen kiinni, niin, että kaiken voi vielä paperilla selittää viattomaksi jutusteluksi. Olen itsekin ollut tämän kohteena, ja kun epämääräisen ahdistelun taustana on työpaikka valtarakenteineen ja pelissä oma ura ja ammatillinen imago, ei pelin poikki viheltäminen ole niin yksiselitteistä. Se tuo kohtuuttomasti lisää stressiä arkeen, kun ei voi olla oma ystävällinen ja positiivinen itsensä eikä laittautua ja pukeutua vapaasti haluamallaan tavalla vaan täytyy pelätä että joka hymy tai ripsivärin sipaisu voi tuoda vielä hitusen verran lisäpontta työpaikan limanuljaskan lähestymisiin. Sitä häivyttää ja vähentää itsensä maastoutumaan työpaikan seinään työrauhan toivossa. Joskus ei auta kuinka työpaikan vaihto, ja toive paremmasta onnesta ensi kerralla.
Toivon, ettet ainakaan tuomitse ja käännä selkääsi sellaiselle naiselle, joka joutuu työpaikalla vaikeuksiin sen takia, että esim. hänen esimiehensä on ihastunut häneen. Kyseessä voi pahimmillaan olla tosi viheliäinen valtapeli, jossa kukaan ei ota todesta naisen kertomusta ja jossa hän ei voi luottaa kehenkään. Tuollaisessa tilanteessa ei ole mitään kadehdittavaa. Olen nähnyt tämän kuvion monen naisen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Minuun ei ole ikinä kukaan ihastunut, saati ahdistellut töissä. Tuntuu utopistiselta, että jollekin kävisi näin joka työpaikalla. Olen lyhyt ja suht ruma, joten johtuu varmaan siitä, että tällaista ongelmaa ei ole.
naiset ne vasta ahdisteleekin, työpaikoilla ja asiakkaina.
Pari vuotta sitten lehdessä kerrottiin, kuinka jopa palomiehiä häiritään seksuaalisesti naisten toimesta onnettomuuspaikoilla. itseäni ahdisteltiin jo 14-vuotiaana naisten toimesta, kun olin kaupassa töissä.
sen jälkeen baarimikkona naiset kävivät jopa käsiksi. puhumattakaan portsareista, poliiseista, miesmyyjistä, vartijoista ja taksikuskeista
Vierailija kirjoitti:
Veetuttaa tässäkin ketjussa näkyvät asenteet, että ihastuksen kohteena oleva nainen kuitenkin itse aina edesauttaa tilannetta ja nauttii saamastaan huomiosta, "kihertäen sanoo 'mene pois'". Tai vaihtoehtoisesti mitään häirintää ei olekkaan, mies vain on ystävällinen mutta itserakas ja ylimielinen nainen luulee kaikkien olevan ihastuneita häneen.
Samat ajatusmallit toistuvat monella työpaikalla etenkin nuoria naisia kohtaan, ja vaikeuttavat näiden asioiden eteenpäin viemistä. Työkaverit alkavat hyljeksiä "hankalaa" naista, joka "aiheuttaa draamaa" "kerjäämällä ensin huomiota ja sitten nostamalla siitä metelin". Tehkää maailmasta vähän parempi paikka uskomalla naisia, jotka kertovat työkaverinsa käyttäytyvän häiritsevästi! Toista kohtaan voi käyttäytyä äärimmäisen ahdistavasti myös ilman että varsinaisesti tarttuu takapuoleen kiinni, niin, että kaiken voi vielä paperilla selittää viattomaksi jutusteluksi. Olen itsekin ollut tämän kohteena, ja kun epämääräisen ahdistelun taustana on työpaikka valtarakenteineen ja pelissä oma ura ja ammatillinen imago, ei pelin poikki viheltäminen ole niin yksiselitteistä. Se tuo kohtuuttomasti lisää stressiä arkeen, kun ei voi olla oma ystävällinen ja positiivinen itsensä eikä laittautua ja pukeutua vapaasti haluamallaan tavalla vaan täytyy pelätä että joka hymy tai ripsivärin sipaisu voi tuoda vielä hitusen verran lisäpontta työpaikan limanuljaskan lähestymisiin. Sitä häivyttää ja vähentää itsensä maastoutumaan työpaikan seinään työrauhan toivossa. Joskus ei auta kuinka työpaikan vaihto, ja toive paremmasta onnesta ensi kerralla.
Missähän työpaikoissa te toimitte vuonna 2020 kun teitä vielä joka päivä ahdistellaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on nätiksi kehuttu (mielestäni en ole), mutta en ole mikään instababe vaan sellainen naapurintyttömäinen hymyilijä joka ottaa kaikki huomioon. Silti kaikissa työpaikoissa ei ole ahdistelijoita, ja toistaalta tuntuu että joihinkin työpaikkoihin niitä on suorastaan kertynyt. Ikinä ahdistelu ei ole ollut sellaista lääppimistä josta voisi jo ilmoittaa jonnekki, vaan tuollaista seurailua ja tikusta-asiaa-sontaa. Yhdessä toimistohommassa meni niin hankalaksi, että en meinannut vessaan päästä kun toinen seurasi perässä, hyvä ettei sinne koppiin asti. Asiakaspalveluhommissa taas tuli kerran rakkauskirje työsähköpostiin, ja joku onki henkilökohtaisen fb-tilini ja laittoi siellä viestiä. Lisäksi siellä oli näitä asiakkaita jotka tulivat vaan notkumaan ja tahtoivat huomiota, ja hankala asiakaspalveluhommissa karistaa sellaisia pois. Työnteko on ihan tuskaa kun perässä laahaa kokoajan höpöttämässä joku, joka ei tajua että jos hymyilen ja sanon pari sanaa sinulle kohteliasuudesta, se ei ole flirttiä. Ja ei auta vaikka sormus sormessa ja miten kertoisi omasta puolisosta. Ja ennen kun kukaan sanoo tuosta hymyilystä, niin uudessa paikassa olen aluksi oma itseni, ja tahdon integroitua työporukkaan ja luoda hyvää ilmapiiriä. Myöhemmin muutan toimintatapaa niiden kohdalla joiden hoksaan olevan ahdistelijoita. Hyypiöiden välttely ja hymyilyn ja puhumisen lopettaminen ei auta, vaan nuo ilmaantuvat koloistaan silti häiritsemään päivää.
Miten jos suoraan ja ystävällisesti pyytäisit heitä lopettamaan sen sijaan, että vain yrität vältellä heitä.
Ei auta ystävällinen eikä tyly eikä raivokaskaan sanominen- siis ei mikään näille idiooteille. Käyttävät työaikaa surutta väärin ainakin jos palkka juoksee vaan ihan varmasti.
Mitä nämä työpaikat on, joissa vielä vuosia metoonkin jälkeen ahdistellaan, vuonna 2020?
Vierailija kirjoitti:
naiset ne vasta ahdisteleekin, työpaikoilla ja asiakkaina.
Pari vuotta sitten lehdessä kerrottiin, kuinka jopa palomiehiä häiritään seksuaalisesti naisten toimesta onnettomuuspaikoilla. itseäni ahdisteltiin jo 14-vuotiaana naisten toimesta, kun olin kaupassa töissä.
sen jälkeen baarimikkona naiset kävivät jopa käsiksi. puhumattakaan portsareista, poliiseista, miesmyyjistä, vartijoista ja taksikuskeista
Varmasti näinkin mutta itse nähneenä tapauksen joss äijä itse ahdisteli ensin mutta valitti pomolle sen naisen ahdistelleen ja järkkäsi ulos naisen pomonsa kanssa on jo vaikeampaa ihan kaikkia uskoa. Sinua uskon kuitenkin täysillä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä työpaikat on, joissa vielä vuosia metoonkin jälkeen ahdistellaan, vuonna 2020?
No ihan yliopistoissa ja virastoissa ja Eduskunnassakin tätä jatkuvasti menossa. Missäs pullossa siellä ollaan? Narniassa vai?
Käyttäytymällä itse viileän asiallisesti.
Ihan samat työpaikat kuin ennenkin. Metoo on saattanut vähentää suoraa koskettelua, mutta aina voi keksiä uusia tapoja tulla iholle jäämättä siitä kiinni.
Riippuu ihan työpaikasta millainen kulttuuri siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaimoa etsit, niin tiedustele paremmin tutustuttuanne kerran, haluaisiko hän tavata vapaa-ajalla. Vain selkeä kyllä hyväksytään suostumukseksi.