Otatko aina särkylääkkeen, kun sitä tarvitset?
Vai koetatko vältellä viimeiseen asti? Miksi? Minä yritän vältellä. Ajattelen, että niissä on jotain haitta-aineita. Nytkin särkee päätä ja tekisi mieli ottaa Ibumax 400mg.
Kommentit (26)
Minäkin otan heti kun tarvitsen. Jos sen kuitenkin aikoo ottaa,niin miksi pitkittää särkyä?
Välttelen kyllä. Minulle ei ole fine, että saisin aivoverenvuodon liiallisesta särkylääkkeiden käytöstä. Mieluummin yritän puuttua siihen säryn syyhyn, esim. päänsärkyni johtuu hyvin pitkälti niskajännityksestä.
Mieluummin vähän niskajumppaa kuin mahahaava särkylääkkeistä, sanon ma.
En ota aina, pyrin esim. pääsäryn helpottamaan hieronnalla, jumpalla tai lämpimässä suihkussa tai ulkoilulla. Jos nämät ei auta ja pääkipu sietämätön niin sitten otan. Miksi ottaa turhaan jos on muita keinoja helpottaa kipua. Ei ne lääkkeet varmasti ole mikään paras vaihtoehto.
Jos särkee jotain muuta ruumiinosaa kuin päätä, en ota. Jos päänsärky on yhtään sen oloista, että on migreeni tulossa, otan heti koska se on viisainta tehdä niin. Jos on joku lihasjumipäänsärky, silloin yritän sinnitellä ja kuulostella menisikö itsestään ohi.
Tietysti otan tarvittaessa. Tarvitsen kovin harvoin kivuista ja säryistä enkä näe mitään syytä pitkittää kipulääkkeen ottoa silloin, kun sitä tarvitsen.
Kipukin voi muuten kroonistua. Kerran minulla oli selkä ihan totaalisen jumissa ja pelkäsin, että kipu kroonistuisi. Siksipä menin välittömästi lääkäriin hakemaan apua jumitukseen.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 18:36"]
Välttelen kyllä. Minulle ei ole fine, että saisin aivoverenvuodon liiallisesta särkylääkkeiden käytöstä. Mieluummin yritän puuttua siihen säryn syyhyn, esim. päänsärkyni johtuu hyvin pitkälti niskajännityksestä.
[/quote]
Niin, liiallisesta. Kysymys olikin tarpeellisesta, eikä mistään päivittäisestä särkylääkkeiden rouskuttamisesta. Perusterveen ihmisen särkyihin ei tarvitse niin paljon lääkkeitä syödä, että niistä mitään aivoverenvuotoa seuraisi. Ei sellaisia lääkkeitä saisi edes myydä joista tuollaisia sivuvaikutuksia tavallisella käytöllä seuraisi.
Olisiko ollut joku prisman dokumentti ylellä aikoinaan, jossa tutkittiin kipua ja nykyistä "lääkekulttuuria". Mulla jäi muistikuva että jo se tavallinen buranakin rasittaa maksaa, koska kaikki miedotkin lääkeaineet on maksalle vieraita ja rasittaa samalla tavalla kuten alkoholi. Lääkeaineet kun pitää saada maksassa käsiteltyä ennen muita "myrkkyjä", kuten alkoholinkin kanssa. Tästä olis mielenkiintoista lukea jotain faktaakin jos netistä löytyisi.
Oma linja on välttää lääkkeitä siihen asti, kunnes se särky haittaa normaalia toimintaa tai ei lopu kohtuullisessa ajassa. Tämä perustuu ihan tuohon mielikuvaan jonka mukaan itsehoitolääkkeetkin rasittaa kehoa enemmän kuin yleensä kuvitellaan.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 18:36"]
[/quote]
Niin, liiallisesta. Kysymys olikin tarpeellisesta, eikä mistään päivittäisestä särkylääkkeiden rouskuttamisesta. Perusterveen ihmisen särkyihin ei tarvitse niin paljon lääkkeitä syödä, että niistä mitään aivoverenvuotoa seuraisi. Ei sellaisia lääkkeitä saisi edes myydä joista tuollaisia sivuvaikutuksia tavallisella käytöllä seuraisi.
[/quote]
Eikö? Arvaapa uudestaan. Todellisuus on, että ei kaikille, mutta...
Sitä paitsi monille ihan perusterveille ihmisille särkylääkkeiden käyttö on todella säännöllistä. Päätä vähän särkee, niska jumittaa, nilkkakin nyrjähti... siihen tottuu liian helposti, että pienistä ärsyttävistä kivuista pääsee eroon kun heittää buranan nassuun.
Kyllä otan, mulla tuppaa ne päänsäryt vain voimistumaan, jos en ota. Mulla on tension neck ja migreenitaipumusta, ei sitä päänsärkyä saa jumppaamalla pois, koska siihen liittyy myös jumi. Sitten, kun särky on poissa, voi kyllä jumpata.
Yritän yleensä hiukan vältellä. En ota jokaiseen pikku selkä- tai päänsärkyyn, mutta otan kyllä, jos alkaa jomotella yhtään enemmän. En siis välttele yliampuvasti :)
Minä sinnittelen viimeiseen asti. Kuumeessa jos olen niin otan buranan, että saan hoidettua lapset yms. Tulehtuneeseen hampaaseen olen joutunut ottamaan ennen kuin pääsin hammaslääkäriin. Joskus otan kovaan päänsärkyyn. Kuukautiskivut mulla kestää aina kaksi päivää putkeen, mutta en ota lääkettä, koska kipu ei niin pahaa ole. Oon ymmärtänyt, että lääkkeen teho heikkenee, jos syö liian usein.
Otan aina, koska en tarvitse lääkettä niin usein. En käytä esimerkiksi alkoholia, joten eiköhän maksani nämä lääkkeet kestä mitä tarvitsen.
Liiallinen käyttö pitää erottaa tarpeellisesta käytöstä. jos tarvitset jatkuvasti laakkeitä, on syytä käydä tutkituttamassa vaivansa tarkemmin. Normaalissa käytössä lääkkeet on turvallisia. Lääke kannattaa ottaa AJOISSA. Jos kova kipu on jo päällä, lääke ei tehoa enää niin hyvin. Jos taas olisit ottanut lääkkeen jo kun ekat oireet alkoivat, olisit voinut säästyä koko säryltä. Itse olen entinen välttelijä, nykyään otan lääkeen tarpeen vaatiessa.
Särkylääkepäänsärky sitten aiheutuu siitä, jos olet jo tottunut käyttöön niin että se onkin loppupelissä se lääke joka säryn aikaan saa, eli kohtuus kaikessa.
En juurikaan ota. Yritän selvitä pää- ja muista säryistä milloin levolla, milloin liikunnalla, särystä riippuen. En myöskään ravaa lääkärissä hakemassa antibiootteja jokaiseen pikku tulehdukseen, koska tulehdukset yleensä paranevat itsestään ja/ tai kotikonstein. Esim virtsis C-vitamiinilla, runsaalla juomisella, karpaloilla ja puolukoilla.
En halua että elimistöni tottuu lääkkeisiin ja immunisoituu niille. Jonakin päivänä voi olla ihan oikea, vakava sairaus ja kuvittelen että silloin lääkkeet tepsivät paremmin kun en ole kauheasti lääkkeitä vetänyt.
En syö juurikaan särkylääkkeitä. Olen siitä onnekas, että harvoin särkee päätä, tms..
Ennen sektiota olin ottanut viimeksi buranan varmaan vuosi sitten, kun olin munatorvien aukiolotutkimuksessa. En olisi kyllä sitäkään tarvinnut, mutta suosittelivat ottamaan etukäteen. Sektion jälkeen söin ne kolme päivää, mitä sairaalassa olin, buranan ja panadolin päivässä.
Itse olen sillä kannalla, että mieluummin otan yhden buranan siinä vaiheessa, kun päänsärky on pahenemassa, mutta vielä buranalla selätettävissä, kuin isomman määrän silloin, kun särkylääke ei enää pysty viemään kipua kunnolla pois. Tarkkailen kyllä sitä, että ellei erityistä syytä ole, niin en syö särkylääkkeitä joka päivä tai joka viikko.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 19:49"]
Liiallinen käyttö pitää erottaa tarpeellisesta käytöstä. jos tarvitset jatkuvasti laakkeitä, on syytä käydä tutkituttamassa vaivansa tarkemmin. Normaalissa käytössä lääkkeet on turvallisia. Lääke kannattaa ottaa AJOISSA. Jos kova kipu on jo päällä, lääke ei tehoa enää niin hyvin. Jos taas olisit ottanut lääkkeen jo kun ekat oireet alkoivat, olisit voinut säästyä koko säryltä. Itse olen entinen välttelijä, nykyään otan lääkeen tarpeen vaatiessa.
Särkylääkepäänsärky sitten aiheutuu siitä, jos olet jo tottunut käyttöön niin että se onkin loppupelissä se lääke joka säryn aikaan saa, eli kohtuus kaikessa.
[/quote]
Mutta kuinka moni osaa tunnistaa mikä on sellaista kipua, joka kehittyy todella kovaksi kivuksi? Ei kovin moni, jos menen sen mukaan miten tuttavapiirissäni näytetään särkylääkkeitä popsittavan. Joka pikku vaivaan mahdollisimman kovia pillereitä. Koko päivä tietokoneella ja silmiä särkee? Maalaisjärki ehkä sanoo että laita vaihteeksi tietokone pois päältä, mutta eikun mitä - pari Ibumaxia niin voi taas rauhassa hengailla Facebookissa lopun päivää!
Itse en ota enää muuhun kuin kuukautiskipuihin, koska tiedän kokeiltuani, että ne kivut (ja mukana tulevat migreenit) eivät mene itsestään ohi vaan yltyvät vain. Mutta normaalit päänsäryt, lihasvenähdykset yms. menevät kyllä. Miten nämä oppii tunnistamaan ellei opettele välillä olemaan ottamatta särkylääkkeitä?
Mutta kukin tyylillään, totta kai.
Kuinka moni, joka säälii maksaansa suhteessa särkylääkkeisiin, on silti samalla absolutisti? Vai onko logiikka se, että alkoholi jo rasittaa tarpeeksi niin ei viitsi sitten lääkkeillä lisätä kuormaa?
t. Alkoholiton, joka ottaa lääkkeet tarvittaessa
Ennen otin aina kun tarvetta ilmeni, koska käyttö jäi joka tapauksessa 2-3 tablettiin per vuosi. Sitten sairastuin reumaan, vaikeaan muotoon, ja tarvitsinkin 3x600 ibuprofeenia päivittäin peräti puoli vuotta. Maksa-arvot ja muutkin veriarvot pysyi silti hyvinä.
Nuorella, ja muuten terveillä, harvemmin tulee kipulääkeistä ongelmia vaikka käyttäisi paljon. Toinen juttu sitten jos on alkohoin suurkuluttaja tai maksassa muuten häikkää. Iän myötä myöskin ongelmat lisääntyy.
Otan. Miksi kärsisin kipua kun lääkkeitä on olemassa. Jos pariin särkylääkkeeseen kuolen niin fine.