Mille alalle kouluttautuisit jos olisit nyt valinnan edessä?
Kommentit (605)
Hakisin opiskelemaan psykologiaa. Itse asiassa aion jopa toteuttaa tämän haaveen.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni täällä haluaisi opiskella lääkäriksi tai puheterapeutiksi. Miksiköhän?
Varma työpaikka taattu ja sosiaalinen status. En tunne ainuttakaan ihmistä joka ei edes vähän katsoisi lääkäriä ylöspäin.
Palkkakaan varmaan ei hirveän luotaantyöntävä ominaisuus näillä aloilla ole. :)
Jos tykkää istumatyöstä, niin koodariksi. Muuten ilmalämpöpumppu-asentajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sosiologiaa lähtisin opiskelemaan ja lastensuojeluun hakeutuisin töihin eli sossuksi. Nyt korkeakoulututkinto IT-alalta ja käteen jäi muutama pätkä palkallista työkokemusta IT-neuvojana (lähitukihenkilö) enkä tahdo päästä näihin töihin haastatteluista huolimatta. Lähitukihenkilöitä ob liikaa suhteessa työpaikkoihin. Ohjelmoida en osaa, vaikka tälläkin hetkellä mulla on projekti alla. Kaltaisiani keskinkertaisia koodareita on 13 tusinassa ja työvoimapula koskee vain niitä, jotka ovat ohjelmoineet lapsesta lähtien ja ovat ammattilaisia jo lukio/amis ikäisinä. Kaiken lisäksi palkkaa ei saisi pyytää mielellään yli paria tonnia. IT-alalle EI KANNATA HAKEUTUA ellet ole oikeasti pitkän linjan koodari. Toki aikuisiälläkin voi aloittaa, mutta valmistaudu viettämään illat ja muukin vapaa-aika alati muuttuvien teknologioiden parissa ja niitä opiskellessa. Itseään on pakko kehittää koko ajan lisää. Tämä on hankalaa varsinkin perheelliselle naiselle (lastenhoito syö paljon aikaa).
Sosiologialla ei ole juurikaan tekemistä lastensuojelun kanssa.
Hemmetin hyvä kysymys. Ikinä ei ole osannut sanoa mitä tekisin työkseni jos voisin valita ihan mitä vaan. Jos olisin nyt 18-vuotias niin minkä ihmeen valinnan tekisin? Kirjoitan tähän ketjuun kun keksin....
-n 40vee
Tai siis 41
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan lähihoitajaksi. Vihaan työtäni vanhusten kanssa.
Miksi olet työssä jota vihaat, Kenen etu se on? Kai sitä nyt hätätilanteessa löytyy mitä tahansa muuta työtä esim. Kauppaan töihin tai varastolle? Tai voihan ne lähihoitajat työskennellä esim. Päiväkodissa ja mt-puolellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan lähihoitajaksi. Vihaan työtäni vanhusten kanssa.
Miksi olet työssä jota vihaat, Kenen etu se on? Kai sitä nyt hätätilanteessa löytyy mitä tahansa muuta työtä esim. Kauppaan töihin tai varastolle? Tai voihan ne lähihoitajat työskennellä esim. Päiväkodissa ja mt-puolellakin.
Tämä ei vastaa minun käsitystäni todellisuudesta. Ei niihin uusiin töihin niin helposti aina pääse.
Kiinan kielen kursseille, sekä kauppikseen. Voisi noita miljardien maski kauppoja hoidella ja vedellä miljuunien provikat verorahoista lähettämällä muutaman sähköpostin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammashoitajaksi. Takuulla ala jossa työtä on.
Millainen koulutus hammashoitajalla on?
Hammashoitajat ovat koulutukseltaan lähihoitajia.
Mitä alkup. kysymykseen tulee, olen tyytyväinen koulutukseeni ja valitsisin saman alan. Olen lähihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni täällä haluaisi opiskella lääkäriksi tai puheterapeutiksi. Miksiköhän?
Varma työpaikka taattu ja sosiaalinen status. En tunne ainuttakaan ihmistä joka ei edes vähän katsoisi lääkäriä ylöspäin.
Minä en todellakaan koskaan ole ajatellut lääkäreistä noin. Ihan hämmästyin kommenttiasi. En tarkoita, että katsoisin heitä alaspäin, vaan ihan vaan neutraalisti, niin kuin muitakin ihmisiä. Ehkä johtuu siitä, etten itse koe minkäänlaista halua sairaiden ihmisten kanssa työskentelyyn enkä ole valinnut opiskeluja tai töitäni sen mukaan, mistä saa parhaimmat rahat. Se ei vaan motivoi minua millään lailla.
Jos pakko on jotain ammattikuntaa ihailla, niin kuvataiteilijoita ja kirjailijoita. Haluaisin itse olla yhtä luova.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama ala ku 22v sitten.
Sosiaaliala.
Duunit ei lopu ikinä.
Tai sitten kaikki ihmiset (itse mukaanlukien) on kuolleet.
Uskoisin kuitenkin niiden vähenevän hyvin paljon. 2000-luvulla syntyneet ovat paljon järkevämpää väkeä kuin aiemmat sukupolvet, eikä heidän ongelmiensa selvittämiseen enää varmasti tarvita sosiaalialan työntekijöitä samassa mittakaavassa kuin ennen. Päihteiden käyttö ja muu sekoilu vähenee hiljalleen marginaaliin, joten sosiaaliset ongelmat ja ongelmat vanhemmuudessa tulevat vähenemään. Köyhyys ei toki mihinkään katoa, mutta ei sosiaalialan työntekijöitä tarvita varsinaista köyhyyttä hoitamaan.
Psykologeille ja psykiatreille on varmasti kysyntää tulevaisuudessakin, sillä mielenterveyden ongelmat eivät tule vähenemään. Sen sijaan sosiaalityöntekijöitä tarvitaan aiempaa vähemmän ihmisten viisastuessa.
Olen nyt sosiaalityöntekijä, menin alalle koska halusin auttaa ihmisiä ja tehdä jotain yhteiskunnallisesti hyödyllistä työtä.
Jos nyt voisin palata siihen hetkeen kun olin parikymppinen, yrittäisin pyrkiä oikeustieteelliseen ennen sosiaalityötä. Oikiksenkin kautta voisi päätyä tehtäviin joissa auttaisi ihmisiä, mutta uskoisin juridisissa tehtävissä työskentelyn olevan rauhallisempaa ja vähemmän kaoottista. Minulle ei ole ongelma jos töitä on paljon, mutta sosiaalialalla on alkanut ärsyttää tämä jatkuva kiire, ja se, että koko ajan tulee uutta pyyntöä edellisen perään. Sosiaalityöntekijä on välillä kuin sellainen henkilö, jolle voidaan kaataa hoidettavaksi kaikki sellainen mitä muut eivät jaksa/halua hoitaa. Tehdään vain ilmoitus jostakin henkilöstä ja oletetaan sossujen sitten laittavan hommat kondikseen.
Edelleen valitsisin KTM (rahoitus) ja lisäkoulutuksena eMBA. Hyvät työmahdollisuudet, mielenkiintoisia työtehtäviä ja hyvä palkka.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiologiaa lähtisin opiskelemaan ja lastensuojeluun hakeutuisin töihin eli sossuksi. Nyt korkeakoulututkinto IT-alalta ja käteen jäi muutama pätkä palkallista työkokemusta IT-neuvojana (lähitukihenkilö) enkä tahdo päästä näihin töihin haastatteluista huolimatta. Lähitukihenkilöitä ob liikaa suhteessa työpaikkoihin. Ohjelmoida en osaa, vaikka tälläkin hetkellä mulla on projekti alla. Kaltaisiani keskinkertaisia koodareita on 13 tusinassa ja työvoimapula koskee vain niitä, jotka ovat ohjelmoineet lapsesta lähtien ja ovat ammattilaisia jo lukio/amis ikäisinä. Kaiken lisäksi palkkaa ei saisi pyytää mielellään yli paria tonnia. IT-alalle EI KANNATA HAKEUTUA ellet ole oikeasti pitkän linjan koodari. Toki aikuisiälläkin voi aloittaa, mutta valmistaudu viettämään illat ja muukin vapaa-aika alati muuttuvien teknologioiden parissa ja niitä opiskellessa. Itseään on pakko kehittää koko ajan lisää. Tämä on hankalaa varsinkin perheelliselle naiselle (lastenhoito syö paljon aikaa).
Sosiologialla ei ole juurikaan tekemistä lastensuojelun kanssa.
Eikä sosiologi todellakaan voi toimia sosiaalityöntekijänä. Haetaan myös eri pääsykokeella kuin yleisiin yhteiskuntatieteisiin, vaikka itselläni on kyllä sosiologia sivuaineena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama ala ku 22v sitten.
Sosiaaliala.
Duunit ei lopu ikinä.
Tai sitten kaikki ihmiset (itse mukaanlukien) on kuolleet.
Uskoisin kuitenkin niiden vähenevän hyvin paljon. 2000-luvulla syntyneet ovat paljon järkevämpää väkeä kuin aiemmat sukupolvet, eikä heidän ongelmiensa selvittämiseen enää varmasti tarvita sosiaalialan työntekijöitä samassa mittakaavassa kuin ennen. Päihteiden käyttö ja muu sekoilu vähenee hiljalleen marginaaliin, joten sosiaaliset ongelmat ja ongelmat vanhemmuudessa tulevat vähenemään. Köyhyys ei toki mihinkään katoa, mutta ei sosiaalialan työntekijöitä tarvita varsinaista köyhyyttä hoitamaan.
Psykologeille ja psykiatreille on varmasti kysyntää tulevaisuudessakin, sillä mielenterveyden ongelmat eivät tule vähenemään. Sen sijaan sosiaalityöntekijöitä tarvitaan aiempaa vähemmän ihmisten viisastuessa.
Olisikin noin, toivotaan parasta! Mielenterveyden ongelmat muuten vaikeuttavat usein pärjäämistä, ilman että kyse mistään tyhmyydestä, just sayin'.
Mä valitsisin saman alan kuin minkä lukionkin jälkeen valitsin. Mutta jos olisin tiennyt 2008 lamasta etukäteen, olisin jäänyt IT-alalle vuosituhannen vaihteessa, enkä vaihtanut silloin työpaikkaa.
3 vuotta AMK:ssa erinomaisin arvosanoin meni hukkaan. Suorittavaa työtä osasin ennen sitä jo 15 vuotta ja 5 vuotta jo koulun jälkeen tehnyt samaa. Ja laitoin liki 100 hakemusta ns. koulutusta vastaavaan työhön kolmen vuoden aikana valmistumisesta.
Eli ala olisi sama, mutta koulutusaste alempi tai jopa kokonaan tarpeeton.
Biolääketiedettä lähtisin opiskelemaan. Harmittaa kun kemiaa en vaan osaa vaikka haluaisin.