Mille alalle kouluttautuisit jos olisit nyt valinnan edessä?
Kommentit (605)
Hammashoitajaksi. Takuulla ala jossa työtä on.
Puheterapeutiksi opiskelisin. Toinen vaihtis ympäristöinsinööri. Varsinaiselle hoitoalalle en ikinä haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Millainen koulutus hammashoitajalla on?
Työllistyykö muka eläinlääkärit kovin hyvin?
Puheterapeutiksi. Saisi keskittyä kerrallaan vain yhteen avuntarvitsijaan. Olisi siinäkin varmaan riittämättömyyden tunnetta, jos asikkaita on paljon ja palkattuja puheterapeutteja vähän, mutta ei samoissa määrin kuin tällä hetkellä työssäni, joka tuntuu aivan mahdottomalta selviytymistaistelulta päivästä toiseen.
Erityisluokanopettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen koulutus hammashoitajalla on?
Mäkin lähtisin, jos koulutus ois sama kuin Ruotsissa, 1,5 v ja ainoastaan siihen hommaan.
Opiskelen sairaanhoitajaksi enkä tiedä onko ala välttämättä ihan oma, mutta olen silti tyytyväinen alavalintaan. Tällä alalla on aina töitä ja niitä on ollut helppoa saada myös opiskeluaikana. Todennäköisesti kokeilen jotain muutakin alaa jossain vaiheessa, mutta on kiva kun taskusta löytyy hyvin työllistävä ala. Kyllä tämä tutkinto luo turvaa.
Puheterapeutiksi, ja tätä harkitsenkin. Sisätyö virka-aikaan, mahdollisuus parantaa toisten elämänlaatua, mutta ei ole vastuussa kenenkään hengestä kuten lääkärit, kohtuullinen palkka eikä tarvitse olla koko ajan käskytettävänä.
Bioanalyytikoksi lukisin ensin ihan vaan niin, että pääsisin töihin ja säästämään rahaa muutamaksi vuodeksi. Sen jälkeen lähtisin tekemään maisterin tutkintoa Britanniaan ja tähtäisin lääketieteelliseksi tutkijaksi lopulta Amerikkaan koska siellä niissä hommissa voi ihan oikeasti rikastua plus kiinnostaa hulluna.
Ap, olisinko 19 ja kaikki tuet vielä jäljellä?
Vierailija kirjoitti:
Ap, olisinko 19 ja kaikki tuet vielä jäljellä?
No vaikka niin.
Olen siis nuori, lukion käynyt, ei ammattia, kaikki tiet avoinna. Kauhulla lukenut palstalla opintolainoista ja niiden ulosotoista. Haluaisin opiskella ammatin joka ei johda taloudelliseen katastrofiin kun valmistun. Koronan takia opiskelun ohella työskentely saattaa olla myös epävarmempaa. Opintolainaa joudun siis ottamaan kun opinnot aloitan, haluan pystyä maksamaan ne myös takaisin kun aika on.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki alat, joilla voi jotain tienata, vaativat matikkapäätä? On sitä muunkinlaista lahjakkuutta.
Kysyntä ja tarjonta! Maailmassa on vähän matemaattista lahjakkuutta, mutta paljon kysyntää sille.
Vierailija kirjoitti:
Eläinlääkikseen, koska pidän sekä opintojen aiheita että työnkuvaa mielenkiintoisena. Oikea unelma ala minulle. Myös työllisyystilanne on hyvä. Sen sijaan kouluttauduin nuoruudessa laiskuuttani diplomi-insinööriksi. Olihan sinne paljon helpompi päästä opiskelemaan, mutta en henkilökohtaisesti ole katunut mitään muuta valintaani niin paljon. Monelle hyvä valinta, sitä en kiellä mutta minulle suuri virhe ja niin väärä ala.
Kävisit synnyttämässä lehmiä keskellä yötä jossain jumalan selän takana maatilalla? Oikea unelmatyö? 👍🏾
Vierailija kirjoitti:
Puheterapeutiksi, ja tätä harkitsenkin. Sisätyö virka-aikaan, mahdollisuus parantaa toisten elämänlaatua, mutta ei ole vastuussa kenenkään hengestä kuten lääkärit, kohtuullinen palkka eikä tarvitse olla koko ajan käskytettävänä.
Palkan kohtuulisuus on aika subjektiivista. Puheterapeutti ansaitsee n. 3000-3500 €/kk, eli minun mittapuullani erittäin vähän. Toki vasemmistolainen verotuksen progressio vähän tukee huonoa palkkaa.
Lääkärin ammattia ollaan pidetty aina aikalailla turvallisena valintana (”lääkäreitä tarvitaan aina”). En valitettavasti pysty tulevaisuutta ennustamaan ja sanomaan milloin tämä tapahtuu, mutta lääkäräiden asema tulee horjumaan ja paljon. Nyt jo tietokone osaa oireiden perusteella antaa diagnoosin varmemmin kuin lääkäri tietyissä tapauksissa (ja vaikka mitä muuta). Jos et ole kirurgi tai muuten hyvin kokenut lääkäri, sinut saattaa hyvinkin korvata kokonaan tai osittain tietokone.
Tekniikan alan ihmisiä tarvitaan aina. Esimerkiksi diplomi-insinöörit ja muut tutkijat jotka vievät tekniikkaa eteenpäin. Tietokone ei vielä pitkään aikaan pysty korvaamaan ihmisen luovaa ajatustyötä, jota välttämättä tarvitaan tässä työssä.
Olen lakimies, ja tekisin saman valinnan uudelleen eli hakeutuisin opiskelemaan oikeustiedettä. Työni on mielenkiintoista, pääsen vaikuttamaan yhteiskunnallisiin asioihin ja palkkakin on varsin hyvä.
Toisena vaihtoehtona olisi lääketiede. Äitini on erikoislääkäri yksityisellä puolella, enkä lakimiehenä tule varmaan ikinä tienaamaan edes puolta siitä, mitä äitini tienaa lääkärinä...
Eläimet on lähellä sydäntä eli eläintenhoitaja tai eläinlääkäri.