Mille alalle kouluttautuisit jos olisit nyt valinnan edessä?
Kommentit (605)
Varmaan en kouluttautuisi mihinkään. Aivan turhaan kouluttauduin työttömäksi maisteriksi.
It-alalle. Ohjelmointi kiinnosti silloin 30 vuotta sitten, mutta ei ollut rohkeutta lähteä opiskelemaan alaa.
Venäjän osaajia tullaan vielä tarvitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kauppatieteitä tai it-alaa. Töitä riittää (kuten nytkin) ja palkka hyvä (nyt ei). Näillä aloilla tarvitaan osaajia nyt ja tulevaisuudessa. Opiskelisin vain yliopisto-opintoja, jos en pääsisi heti sisään niin sitten ensin avoimessa. Ammattikoulu ja AMK ajanhukkaa, vaikka Suomen paras AMK Haaga-Helia Pasila.
Itse pidin AMK ta ajanhukkana niiden ryhmätöiden vuoksi. Joka aineessa joku ryhmätyö, aina ryhmässä joku vapaamatkustaja, joka ei tee töitään. Ryhmätyö arvotellaan kokoanisuutena ja sitten toiset joutuvat tekemään vapaamatkustajien työt, eikä pysty opiskelemaan sitten omia opintoja täyspainoisesti.
Itse en uupunut siihen että tein paljon töitä ja opiskelin vaan siihen, että piti opiskelella toisten puolesta, jouduin opiskelemaan tuplana. Mityään näille vapaamatkustajille ei tehdä. Sitten vielä ei toiset ryhmäläiset eivät pysty erottamaan tätä vapaamatkustajaa vaan jos sanoo jotain negaa tästä vapaamatkustajasta, levitellään miten ilkeä ihminen olet.
En suosittele.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ainakaan sairaanhoitajaksi, paska ammatti. Olen siis sairaanhoitaja ja saman palkan saa kyllä hiukan helpommallakin. Minkäänlaisia etuja työnantajalta ei tule. Palkkaukseen ei voi juurikaan vaikuttaa eli jos teet työsi hyvin tai vähemmän hyvin, niin palkka sama. Kukaan ei arvosta. Väkivallan riski liki joka ainoassa työpaikassa olemassa (päivystys, ensihoito, psykiatria, sekavat vanhukset, narkomaanit hakemassa tabuja lääkärin vastaanotolla). Vastaanotoilla liikaa niitä ihmisiä, jotka on päätyneet googlettamalla, että heillä on jokin epämääräinen eksoottinen hyppykuppa vaikka eivät ole ikinä eksoottisissa maissa käyneetkään eikä tuttavapiiriin eksoottisia ihmisiä kuulu. Väännä ja vakuuta siinä sitten. En haluaisi edes lääkäriksi, sama paska huomattavasti paremmalla palkalla tosin.
Jokin koulutus ja ammatti, jossa ei tarvitse olla ihmisten parissa olisi unelma.
arkistonsiivooja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppatieteitä tai it-alaa. Töitä riittää (kuten nytkin) ja palkka hyvä (nyt ei). Näillä aloilla tarvitaan osaajia nyt ja tulevaisuudessa. Opiskelisin vain yliopisto-opintoja, jos en pääsisi heti sisään niin sitten ensin avoimessa. Ammattikoulu ja AMK ajanhukkaa.
Ammattikoulussa ja AMK:ssa on paljon työllistäviä aloja. Vai että ajanhukkaa, hah hah😂
Työllistäviä aloja, niin piti olla taloushalliintokin, mutta työt menevät paljon kouluttamattomille. Tilitoimistoissa paljon töissä ihmisiä joilla ei ole alan koulutusta,mutta töihin pääsee.
Ei siellä koulutusta arvosteta.
Eihän tässä ole kahta sanaa. Lääkäri tietysti. Ainoa ammatti, jolla varmasti on töitä ja jonka edunvalvonta on ollut kunnollista.
T. FM humanistisesta.
Miksi aina kuvitellaan, että it -ala vaatii matikkapäätä? Olen itse tuoteomistaja it -alalla. Tietojenkäsittelytieteiden opinnoissa oli yksi kurssi matikkaa. Sekin oli pääasiassa joukko-oppia. Tuoteomistajana esimerkiksi selkeää viestintää tarvitsee matikkaa enemmän.
Toistaiseksi töitä on riittänyt ja palkka on hyvä.
En millekään. Miksi elättäisi työlläni puolta miljoonaa ulkkista Suomessa?
Harmittaa kun en jatkanut oikeustieteen pääsykokeisiin lukemista. Olin varmasti päässyt. Kaveripiiri oli sen verran erilainen ettei heitä kiinnostanut opiskelu. Pääasia että oltiin ylioppilaita.
IT- kiinnosti tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ja hoitajat saavat hyvin töitä eli terveydenhuoltoala. Se ala ei kuole koskaan, tai niin pitkään aikaan kun ihmisiä on olemassa.
Itse mietin vähä yli 20 senä sairaanhoitajaa, harmittaa nyt tosi paljon. Jos Suomessa ei olisi ollut töitä, olisin lähtenyt ulkomaille. Suvussa paljon sairaanhoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ja hoitajat saavat hyvin töitä eli terveydenhuoltoala. Se ala ei kuole koskaan, tai niin pitkään aikaan kun ihmisiä on olemassa.
Itse mietin vähä yli 20 senä sairaanhoitajaa, harmittaa nyt tosi paljon. Jos Suomessa ei olisi ollut töitä, olisin lähtenyt ulkomaille. Suvussa paljon sairaanhoitajia.
Joo, töitä varmasti riittäisi. Jos opiskelee sairaanhoitajaksi, kannattaa ehdottomasti lähteä töihin ulkomaille. Suomessa sairaanhoitajien arvostus on laskenut kuin lehmän häntä, vaikka vastuuta paljon ja saa raataa palkan eteen. Lisäksi hoitoalalla on vahvat hierarkiat. Fiksuinta on opiskella lääkäriksi. Suomessa lääkäreillä on suuri valta, ja on lupa ihan rauhassa kyykyttää sairaanhoitajia.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ainakaan sairaanhoitajaksi, paska ammatti. Olen siis sairaanhoitaja ja saman palkan saa kyllä hiukan helpommallakin. Minkäänlaisia etuja työnantajalta ei tule. Palkkaukseen ei voi juurikaan vaikuttaa eli jos teet työsi hyvin tai vähemmän hyvin, niin palkka sama. Kukaan ei arvosta. Väkivallan riski liki joka ainoassa työpaikassa olemassa (päivystys, ensihoito, psykiatria, sekavat vanhukset, narkomaanit hakemassa tabuja lääkärin vastaanotolla). Vastaanotoilla liikaa niitä ihmisiä, jotka on päätyneet googlettamalla, että heillä on jokin epämääräinen eksoottinen hyppykuppa vaikka eivät ole ikinä eksoottisissa maissa käyneetkään eikä tuttavapiiriin eksoottisia ihmisiä kuulu. Väännä ja vakuuta siinä sitten. En haluaisi edes lääkäriksi, sama paska huomattavasti paremmalla palkalla tosin.
Jokin koulutus ja ammatti, jossa ei tarvitse olla ihmisten parissa olisi unelma.
Tässä on hyvin kuvailtu p as k i n ammatti maailmassa. Yrität auttaa ihmisiä, mutta sinua pidetään pelkkänä roska-astiana. Sairaanhoitajat ovat pelkkiä p a s k aduunareita.
Pedagogiset opinnot suorittaisin näiden nykyisten opintojen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Venäjän kielen tulkiksi. Tulevaisuuden ammatti.
Tää oli varmaan vitsi. Näin sanottiin 30 v sitten. Ei ollut sitä silloin eikä oo nytkään. Se juna meni jo.
Hävittäjälentäjäksi tai astronautiksi opiskelisin ja luopuisin lääkärin töistä välittömästi.
Meteorologiksi. Riittää kun sinne päin...
Venäjän kielen tulkiksi. Tulevaisuuden ammatti.