Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mille alalle kouluttautuisit jos olisit nyt valinnan edessä?

Vierailija
25.07.2020 |

Miksi?

Kommentit (605)

Vierailija
561/605 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri vaikuttaisi olevan suomalaisten unelma ammatti tämän ketjun perusteella, mutta miksi ihmeessä?

Rakastavatko suomalaiset todella biologian, kemian, matematiikan ja fysiikan pänttäämistä?

Rakastavatko suomalaiset runsaasti asiakaspalvelua sisältäviä työtehtäviä ja melko rutiininomaista työtä?

Vai rakastavatko he enemmänkin tämän ammatin mukanaan tuomaa yhteiskunnallista statusta, korkeaa palkkausta, ajatusta varmasta työpaikasta ja tulevaisuuden näkymiä siitä, että hyvän palkan seurauksena olisi mahdollista tehdä halutessaan vähemmän töitä ja hemmotella itseään?

Itse näen lääkärien nykyisissä korkeissa palkoissa selkeän ongelman. Ensinnäkin se ohjaa nykyisin alalle liikaa sen tyyppisiä ihmisiä, jotka eivät sovellu lääkäriksi kuin älynsä puolesta. Toiseksi, korkea palkkaus tulee myös suunnattoman kalliiksi veronmaksajille.

Juuri näin, ihmiset rakastavat siinä statusta ja turvallisuutta, ei itse lääketiedettä.

Vierailija
562/605 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajaksi!  Erittäin luova ala ja aika vapaasti saa päivästä päättää. Olen tehnyt  open sijaisuuksia vaikkei ole open koulutusta, ja  tykkään kovasti alkaa nyt viides vuosi.  Varsinkin  eka ja toka luokka kiinnostaa. Ei enää näinvanhana  vo lähtee opekouluun, vaan teen sijaisuuksia niin kauan kun   vaan tarvii.

Ala on kyllä  kiireinen mutta  ei se mua haittaa, se vaan on kivaa. Palkkaus on todella huono, mutta  jostain on tigittävä, joka palkasta tai  kiinnostuksesta alaa kohtaan.

Olisi nuorempana pitäny sittenkin unelma ammattiin kouluttautua, mutta olin niin kiinni   toimistotyössä, että  suuntauduin sinne.  Onneksi on voinut nyt tehdä sijaisuuksia.

Liian nuorena kun joutuu tekee valintoja, niin ne ei aina osu. 15 vuotias ei vielä tiedä mitä haluu koko elämänsä tehdä.  Minulta meni unelmatyö ohitse, mutta olen saanut unelmaa elää nyt

Opettaja Ei ole luova ala, vaikka moni sen sellaiseksi liian helposti mieltääkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/605 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimintaterapeutiksi

Vierailija
564/605 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköasentaja. Palkka on hyvä heti työn aloittaessa ja aina vain paranee, kun kokemusta karttuu. Ja tämä siksi, että on miesvaltainen ala. Toiseksi maailma sähköistyy kokoajan enemmän. 

Entinen lh.

Vierailija
565/605 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheterapeutti, sähkö- tai putkiasentaja.

Vierailija
566/605 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeutuisin johonkin käsityöalalle, tekemään maailmaan jotain kaunista. Olen niin väsynyt kurjiin ihmiskohtaloihin ja yhteiskunnan säästöihin juuri näiltä ihmisiltä. 

Vierailija
567/605 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläinlääkikseen, koska pidän sekä opintojen aiheita että työnkuvaa mielenkiintoisena. Oikea unelma ala minulle. Myös työllisyystilanne on hyvä. Sen sijaan kouluttauduin nuoruudessa laiskuuttani diplomi-insinööriksi. Olihan sinne paljon helpompi päästä opiskelemaan, mutta en henkilökohtaisesti ole katunut mitään muuta valintaani niin paljon. Monelle hyvä valinta, sitä en kiellä mutta minulle suuri virhe ja niin väärä ala.

Kävisit synnyttämässä lehmiä keskellä yötä jossain jumalan selän takana maatilalla? Oikea unelmatyö? 👍🏾

Nyt on tuo biologian tietous vähän hatara. Eläinlääkärin, joka synnyttää lehmiä, pitäisi kyllä olla itse lehmä. Muuten ei onnistu. Ihmiseläinlääkäri voi tietysti kyllä avustaa lehmää synnytyksessä, siis silloin syntyy vasikka. Lehmivasikka tai sonnivasikka.

Vierailija
568/605 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapeutti, nuorempana jäi hiukkasen kesken opinnot ja sitä olen harmitellut vuosikymmenten ajan. Piti päättää opiskelun jatkaminen tai aloitettu omakotitalo. Lainaan ei riittänyt rahat kumpaiseenkin niin piti päättää sen hetkinen tilanne. Olisi ollut valmiina toisen terapeutin asiakkaat, tila ( huoneisto) jossa ottaa asiakkaat vastaan ja koulutus loppuun, mutta oman asunnon saanti sillä hetkellä oli myös tärkeä perheelle. Aina välillä tulee haikeus miksen sittenkään hankkinut psykoterapeutti ammattia sillä näistä koulutuksista mitä kerkesin käymään on ollut hyötyä ihmis suhteissa ja ns. psykologista silmää. Työ elämässä eläkeikään asti olin hoiva/ sosiaali työssä nyt vapaaehtois työtä ikä-ihmisten parissa. 

Ehkä joskus jään eläkkeelle

Vierailija
569/605 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-alalle, silloin kyllä puhuttiin ATK:sta 😄

Halusin yläasteella atk -tunneille mutta sinne pääsi vain ne jotka oli hyviä matikassa.

Vähän myöhemmin tein itsekseni ihan vaan huvikseni nettisivuja. Jospa olisin tajunnut kehittää sitä nettisivujen tekoa vaikka itsekseni kun olin hyvä markkinoinnissa.

Kaipa se ikuinen mantra että kun et oo hyvä matikassa niin voit unohtaa tietokoneet vaikutti minuunkin. 

Vierailija
570/605 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetus- ja kasvatusalalle. Tosin ammatinvaihto on menossa ja teen kasvatusalan koulutusta nyt töiden päälle. Aikoinaan opiskelin viestintää, ja voi sanoa, että ala on niin kilpailtu ja työpaikat vähissä plus yt:t, niin ei kiitos enää.

Vierailija
571/605 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentäjällä on aika hyvä liksa. Ja työehdot.

Vierailija
572/605 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Filosofiksi ja loisi oman " brändin" tyyliin Esa Saarinen.

Tiedätkö mitä filosofia edes on? Voin sanoa ainakin heti yhden asian, se ei ole brändin luomista, eikä missään nimessä ainakaan tulisi sellaista olla. 

Vierailija
573/605 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ainakaan sairaanhoitajaksi, paska ammatti. Olen siis sairaanhoitaja ja saman palkan saa kyllä hiukan helpommallakin. Minkäänlaisia etuja työnantajalta ei tule. Palkkaukseen ei voi juurikaan vaikuttaa eli jos teet työsi hyvin tai vähemmän hyvin, niin palkka sama. Kukaan ei arvosta. Väkivallan riski liki joka ainoassa työpaikassa olemassa (päivystys, ensihoito, psykiatria, sekavat vanhukset, narkomaanit hakemassa tabuja lääkärin vastaanotolla). Vastaanotoilla liikaa niitä ihmisiä, jotka on päätyneet googlettamalla, että heillä on jokin epämääräinen eksoottinen hyppykuppa vaikka eivät ole ikinä eksoottisissa maissa käyneetkään eikä tuttavapiiriin eksoottisia ihmisiä kuulu. Väännä ja vakuuta siinä sitten. En haluaisi edes lääkäriksi, sama paska huomattavasti paremmalla palkalla tosin. 

Jokin koulutus ja ammatti, jossa ei tarvitse olla ihmisten parissa olisi unelma. 

Vierailija
574/605 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatriksi koska mielenterveytensä menettäneitä Persuja ja niitä äänestäneitä laumoittain päähoitoa vailla. Varsin vaarallista psykopatiaa runsaasti noilla vesipäillä.

Vierailija
575/605 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama millä olen. Lakiala. Sihteerin työt. Hemmetin kiinnostavaa ja kahta samanlaista työpäivää ei ole. Jatkuvaa itsensä ylittämistä ja sitä myöten omakin itsevarmuus kohenee. Miinuksena nykyisessä työssä helvetillinen työmäärä ja paineistus. Mutta voisinkin vaihtaa työpaikkaa tän alan sisällä :D Palkka on kehno vastuuseen nähden mutta onneksi mulla on sitäkin pienemmät menot  :)

Vierailija
576/605 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoon mille tahansa alalle mihin pääsisin. Tunnen maistereita, jotka tekevät ihan muuta kuin oman alansa töitä. Ja ovat tyytyväisiä. Yliopistossa joutuu lukemaan paljon ja kirjoittamaan esseitä. Toimittajina on paljon maistereita eri medioissa. Yliopiston jälkeen voi hakeutua opettajaksi, vaikka sijaiseksi. Ja onhan näitä yliopiston käyneitä maatalousyrittäjiäkin.

Vierailija
577/605 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että pula x alan ammattilaisista on usein muualla kuin opiskelupaikkakunnalla. Esim muuttotappiollisissa paikoissa tai ylipäätään kaupungeissa,  joissa alaa ei voi opiskella. Siksi on hankalaa,jos vaikka opintojen aikana tapaa vakituisen kumppanin tai saa peräti lapsen ja valmistumisen jälkeen pitäisikin muuttaa työn perässä.  Voiki kumppani ja tai lapsi myös muuttaa eli löytyykö hänellekin työtä ja miten käy tukiverkon?  Tätä näkökulmaa harvoin mainitaan, kun uutisoidaan tietyn alan osaajien pulasta. 

Esim Tampereella voit opiskella lääkäriksi ja sairaanhoitajaksi, joten ensimmäisestä työpaikasta on helposti kisaamassa moni muukin paikkakunnalle opintojen myötä asumaan asettunut. Ympäryskunnissa tilanne on heti helpompi, mutta moni ei halua muuttaa "böndelle". 

Vierailija
578/605 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutarhuri, ympäristö suunnittelija, perunan kasvattaja, kalastaja mikä vain jos saan olla ulkona.

Vierailija
579/605 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin muuttaisin mitään tekemistäni valinnoista. YO+ammattikoulu+AMK+YAMK. Muutamia kursseja tein yliopistossakin. Nyt olen mielenkiintoisessa ja vaativassa asiantuntijatehtävässä, josta maksetaankin ihan OK.. 

Vierailija
580/605 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajaksi!  Erittäin luova ala ja aika vapaasti saa päivästä päättää. Olen tehnyt  open sijaisuuksia vaikkei ole open koulutusta, ja  tykkään kovasti alkaa nyt viides vuosi.  Varsinkin  eka ja toka luokka kiinnostaa. Ei enää näinvanhana  vo lähtee opekouluun, vaan teen sijaisuuksia niin kauan kun   vaan tarvii.

Ala on kyllä  kiireinen mutta  ei se mua haittaa, se vaan on kivaa. Palkkaus on todella huono, mutta  jostain on tigittävä, joka palkasta tai  kiinnostuksesta alaa kohtaan.

Olisi nuorempana pitäny sittenkin unelma ammattiin kouluttautua, mutta olin niin kiinni   toimistotyössä, että  suuntauduin sinne.  Onneksi on voinut nyt tehdä sijaisuuksia.

Liian nuorena kun joutuu tekee valintoja, niin ne ei aina osu. 15 vuotias ei vielä tiedä mitä haluu koko elämänsä tehdä.  Minulta meni unel

Kuinka vanha toi sijaistaja on? Itse hain nyt 50-täyttäneen opettajankoulutukseen aineopettajaksi ja pääsin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän