Työttömiltä ja kotivanhemmilta päivähoito pois
Mielestäni työttömillä ja kotona olevilla vanhemmilla ei tulisi olla päivähoito oikeutta, paitsi mikäli hoidon tarpeena olisi perusteltu syy esim. sairaus ja tästäkin lääkärin todistus.
Suurin syy tähän mielipiteeseen on se että liiankin moni näistä käyttää tätä hoito-oikeutta hyväkseen, vieläpä täysin ilmaiseksi. Työssäkäyvät ihmiset eivät varaa turhia hoitoja, ja koittavat päästä mahdollisimman vähällä hoidon tarpeella.
Kun taasen nämä joilla on niin pienet tulot ettei heidän tarvitse maksaa päivähoidosta, vievät lapsensa 5 päivänä viikossa hoitoon täysillä tunneilla. (samaan aikaan korostavat kotiäitiyden vaikeutta? )
Lusmuilta hoito-oikeus pois, niin ruvetaan saamaan säästöjä.
Kommentit (150)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 13:50"]
Vierailija18.06.2013 klo 13:24
No tuo, että työttömien lapset ei olisi oikeutettuja päivähoitoon, helpottaisikin varmasti kovasti niiden työttömien työllistymistä ja pääsyä takaisin työmarkkinoille ja kunniallisiksi veronmaksajiksi!
Särähti korvaan tuo kunniallinen veronmaksaja. Kalliimpaa rahaa ne tuet on, 20% vähintään menee ennakonpidätystä, monet työttömät maksaa enemmän veroja kuin työssä käyvät! Työttömyys ei ole aina oma valinta ja hatun nosto niille, jotka kasvattavat lapsensa itse kotona.
[/quote]
No olikin pientä sarkasmia tuohon ap:n kommenttiin, että verot senkun nousee kun joudutaan kaikenlaisia tällaisia sosiaalietuuksia työttömillekin kustantamaan verovaroin. Joo, tiedän kyllä että KAIKKI maksaa Suomessa veroa.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 13:48"]
mä oli kotona vauvan kanssa ja 2 isompaa lasta oli päivähoidossa. maksettiin ihan täydet maksut molemmista.
[/quote]
Minun mielestäni tällaisessa tapauksessa täydet maksut tulisi olla sama kuin yhteiskunnalle aiheutuvat kulut eikä joku taulukon mukainen maksimihinta, jota on kompensoitu kunnan toimesta.
Särähti korvaan tuo kunniallinen veronmaksaja. Kalliimpaa rahaa ne tuet on, 20% vähintään menee ennakonpidätystä, monet työttömät maksaa enemmän veroja kuin työssä käyvät! Työttömyys ei ole aina oma valinta ja hatun nosto niille, jotka kasvattavat lapsensa itse kotona.
[/quote]
Etkö osaa rivien välistä lukea!!??? Pakko tarttua yksittäisiin lauseisiin ja irrottaa ne asiayhteydestä...
Tästähän alkaa syntyä oivallista keskustelua, ainoa mikä nyt mietittyttää vastauksien osalta, on se että suurin osa vastaajista ovat niitä jotka oikeasti yrittävät hakea töitä. Haluaisin kuulla näiden lusmuilijoidenkin puolustuksen.
ap
[/quote]
Totta hemmetissä työttömät "maksaa enemmän veroja" kun eihän ne tuota mitään. Käytännössä tuki on pienempi, vain nettomaksun suuruinen. Veronmaksusta voidaan puhua siinä vaiheessa, kun se tulo on jotain muuta kuin veronalaista tukea suoraan valtion kassasta.
Minulla yksi työpätkä lasten ollessa hoidossa oli työllistämistuella työvoimatoimistossa. En minä kovin tuottava yhteiskunnalle tainnut silloinkaan olla, mutta parempi itselle kuin työttömyys.
Eli minusta näiden kommenttien pohjalta tälläinen ratkaisu olisi toimiva:
Rajoitetaan päivähoito-oikeuksia näin:
Jos toinen vanhemmista (molemmat) on kotona äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaalla, hoitopaikkaan ei olisi oikeutta edeltäviilä lapsilla tänä aikana. Poikkeuksen voisi olla vamma, josta lääkärin todistus ja lausunto päivähoidon puolesta.
Työttömillä jotka aktiivisesti hakevat töitä, (tämän voi todistaa työvoimatoimiston lausunnoilla) voisi olla muutamana päivänä kuukaudessa. Ja mikäli saa karenssin työvoimatoimistosta, myös päivähoitopaikka menettettäissin tuoksi ajaksi.
ap
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 13:19"]
yhteiskunta nyt vaan tarjoaa tätä palvelua kaikille, katkerien kotimammojenkin on se hyväksyttävä
[/quote]
Ei tarvitse hyväksyä, vaan voi ehdottaa vaikka omalle valtuutetulle, että asiaan puututaan. Ja kyllähän tähän on muutosta tulossa, se on taloudellinen pakko.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 13:13"]
Mielestäni työttömillä ja kotona olevilla vanhemmilla ei tulisi olla päivähoito oikeutta, paitsi mikäli hoidon tarpeena olisi perusteltu syy esim. sairaus ja tästäkin lääkärin todistus.
Suurin syy tähän mielipiteeseen on se että liiankin moni näistä käyttää tätä hoito-oikeutta hyväkseen, vieläpä täysin ilmaiseksi. Työssäkäyvät ihmiset eivät varaa turhia hoitoja, ja koittavat päästä mahdollisimman vähällä hoidon tarpeella.
Kun taasen nämä joilla on niin pienet tulot ettei heidän tarvitse maksaa päivähoidosta, vievät lapsensa 5 päivänä viikossa hoitoon täysillä tunneilla. (samaan aikaan korostavat kotiäitiyden vaikeutta? )
[/quote]
Olet ihan oikeilla linjoilla paitsi, että et mene tarpeeksi pitkälle tuossa loisten poistossa. Mun mielestäni kaikkien kakaraperheitten pitäisi kustantaa itse koko lystinsä eikä maksattaa niitä kakarakustannuksiaan muilla veronmaksajilla.
Mulla ei ole enää pieniä lapsia, mutta en tajua, miten työkkärin lausunnoilla voisi työn haun aktiivisuuden todistaa? Itse ainakin, kun pari vuotta sitten viimeksi olin työtön, tein hakemuksia enimmäkseen netissä ja muutaman postiin. Ei niistä työkkärillä mitään todisteita ollut.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:33"]
Mulla ei ole enää pieniä lapsia, mutta en tajua, miten työkkärin lausunnoilla voisi työn haun aktiivisuuden todistaa? Itse ainakin, kun pari vuotta sitten viimeksi olin työtön, tein hakemuksia enimmäkseen netissä ja muutaman postiin. Ei niistä työkkärillä mitään todisteita ollut.
[/quote]
Kyllähän työkkäri laittaa työnhakukehoituksia, ja sittenhän on lisäksi työnhaun uusinta aikoja, jolloin tarkastetaan tilanne (näitäkin voisi olla useammin ja työnhakija voisi todistaa esittämällä hakemuksiaan että on todellakin hakenut töitä).
Pitkä tie mutta todellakin odottaisin muutoksia.
ap
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:36"]
[/quote]
Kyllähän työkkäri laittaa työnhakukehoituksia, ja sittenhän on lisäksi työnhaun uusinta aikoja, jolloin tarkastetaan tilanne (näitäkin voisi olla useammin ja työnhakija voisi todistaa esittämällä hakemuksiaan että on todellakin hakenut töitä).
ap
[/quote]
Noita firmojen omia nettihakemuksia on joskus aika vaikea tulostaa. Mulla muuten on netin kautta saatu työpaikka. Melkoista rumbaa ja joillakin ne nettihakemussivut on liioittelematta 10 sivun mittaisia.
Juu, tuttava pariskunta kumpikin työttömänä ja lapset 4 kpl päivähoidossa. Nainen oottaa vielä viidettä mukulaa. Vähän pistää ihmetyttämään miksi mukuloita pukkaa vaikka ei niitten kans halua olla.:/ Niillä on kyllä nii rahatki tiukilla nii varmaa siks laittavat hoitoon ettei kotia tarvi ostaa ruokaa.
Millainen sanktio siitä tulisi, jos ei ilmoittaisi päiväkotiin töiden päättymisestä tai äitiysloman tai hoitovapaan alkamisesta?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:39"]
[/quote]
ap
[/quote]
Noita firmojen omia nettihakemuksia on joskus aika vaikea tulostaa. Mulla muuten on netin kautta saatu työpaikka. Melkoista rumbaa ja joillakin ne nettihakemussivut on liioittelematta 10 sivun mittaisia.
[/quote]
Eihän sitä välttämättä tarvitsisi koko hakemusta esittää vain se osio, jossa käy ilmi että hakee työpaikkaa, ja monista firmoista saat vastauksen hakemuksen perille saapumisesta.
ap
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:39"]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
Eihän sitä välttämättä tarvitsisi koko hakemusta esittää vain se osio, jossa käy ilmi että hakee työpaikkaa, ja monista firmoista saat vastauksen hakemuksen perille saapumisesta.
ap
[/quote]
Tuossa on helppo huijata, täyttää hakemuksia, mutta ei lähetä..jotkut vastasivat, jotkut eivät. Yleensä kun teki niitä lomakkeita, niistä tuli vahvistus. Mutta jos haki pelkällä sähköpostilla liitetiedostoineen, osa vastasi, osa ei. Mutta helpostipa niitä vastauksiakin väärentäisi. Aikaan, jolloin olin työkkärissä töissä, ei työkkäri kelpuuttanut edes netistä tulostettuja pankkitositteita maksusta esim. kun yrittäjät hakivat työllistämistukea, vaan piti olla leimattu. Se muuttui vähän sen jälkeen. Mutta tarkkoja ovat.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 13:13"]
[/quote]
Jos työtön ei voi saada lasta hoitoon, on aika vaikea ottaa töitä vastaan. Lyhyet pätkät ei onnistu ollenkaan, mutta ei välttämättä myöskään pitkät työsuhteet joissa pitäisi aloittaa heti, hoitopaikkaa kun ei oikeastaan koskaan saa heti.
Joillakin _lapsilla_ voi olla tarvetta hoitoon myös sellaisissa tapauksissa, että jompikumpi vanhemmista on kotona. Päivähoitoa voidaan katsoa myös siitä vinkkelistä, että se oikeus siihen on lapsella, ei vanhemmalla.
Ah. Taas yksi ihminen, joka tietää jokaisen kotonaolijan todellisen tilanteen :D
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 13:32"]
Minulla ei ole enää päiväkoti-ikäisiä lapsia, mutta kerronpa oman tarinani.
Hain päiväkotipaikkaa nuorimmaisen täytettyä 3, samaan aikaan hain itse työvoimakoulutukseen, joka oli täydennyskoulutusta omalle alalleni. Lapset saivat paikan ja minä koulutuspaikan. Päiväkodista toivotiin, että lapset voisivat tulla heti elokuun alusta osa-aikaisesti tutustumaan, kun muutkin lapset tulevat, siis sieltä päin tuli toivomus, vaikka oma koulutukseni alkoi 2 vko myöhemmin. Noudatin ohjetta.
Koulutus kesti 3 kk, minkä jälkeen jäin työttömäksi. Nyt päiväkodissa toivottiin, että lapset voivat olla joulujuhlaan asti, kun heillä oli esitysharjoituksia. Tuossa oli aikaa 2 viikkoa. En tosin sanonut enkä aikonutkaan sanoa paikkaa irti. Tadaa, tuli kutsu työpaikkahaastatteluun! Sain käydä rauhassa haastattelussa ja kävin toisessakin, mutta tähän yhteen pääsin. Kynnyskysymys oli erityisesti se, että onko päivähoitojärjestyksessä. Työtalkoiv heti vuoden vaihteen jälkeen ja kesti vuoden. Sitten jäin taas työttömäksi, mutta lapset jatkoivat päiväkodissa. Aika pian tuli uusi koulutus hakuun ja sinne oli soveltuvuustestit. Sain käydä testissä rauhassa kun lapsilla oli hoitopaikka - tukiverkkoja paikkakunnalla ei ollut. Pääsin tähänkin koulutukseen ja se kesti vähän vajaan vuoden. Tadaa, uusia haastatteluita, useita, joissa sain käydä rauhassa ja työpaikka, määräaikainen. Isompi aloitti tässä välissä koulun. Kun määräaika loppui, hetkeksi työtön, mutta pienimmän päiväkotipaikkaa en luovuttanut pois, vaikka olikin paljon myös kotona ja pikkunuhakin, niin ei viety hoitoon. Eipä kestänyt kauan, kun tuli uusi haastattelu, haastattelu keskiviikkona, seuraavana maanantaina alkoi työt.
Mitä mieltä ap on, olisiko minun pitänyt joka työttömyysjakson aikana luovuttaa päiväkotipaikka muille? Tietty tuo päiväkotipaikan olemassaolo jo vaikutti siihen työpaikan saantiinkin, ehkä ne olisi pitänyt luovuttaa lapsettomille niitä tarvitseville? Yhden päivän muuten olin koko aikana pois lasten sairauksien takia, yleensä puoliso sai järjestettyä, jos tarvitsi ja aika vähän tarvitsikaan.
[/quote]
Ja tuohon sitten päälle vielä se, että lapsilla olisi ollut todennäköisesti kolme eri päiväkotia, ryhmää ja hoitajaa tuona aikana. Nyt säilyi yhteys yhteen porukkaan koko ajan.
[/quote]
Itse asialla nuoremmalla viisi. Oikaisin tarinaani vielä hiukan, muuten olisi ollut liian tunnistettavaa, eli jätin siitä loppupäästä vähän pois.