Työttömiltä ja kotivanhemmilta päivähoito pois
Mielestäni työttömillä ja kotona olevilla vanhemmilla ei tulisi olla päivähoito oikeutta, paitsi mikäli hoidon tarpeena olisi perusteltu syy esim. sairaus ja tästäkin lääkärin todistus.
Suurin syy tähän mielipiteeseen on se että liiankin moni näistä käyttää tätä hoito-oikeutta hyväkseen, vieläpä täysin ilmaiseksi. Työssäkäyvät ihmiset eivät varaa turhia hoitoja, ja koittavat päästä mahdollisimman vähällä hoidon tarpeella.
Kun taasen nämä joilla on niin pienet tulot ettei heidän tarvitse maksaa päivähoidosta, vievät lapsensa 5 päivänä viikossa hoitoon täysillä tunneilla. (samaan aikaan korostavat kotiäitiyden vaikeutta? )
Lusmuilta hoito-oikeus pois, niin ruvetaan saamaan säästöjä.
Kommentit (150)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:50"]
Oletko itse hakenut töitä lapsi kainalossa ja istunut haastatteluissa huutava tenava sylissä, saanut aina ne haastikset ym. sovittua juuri sille yhdelle päivälle kun lapsesi on ollut hoidossa? Hyvä jos sulla onnistui. Me ollaan tavattu enimmäkseen työnantajia, jotka odottaa, että työntekijä joustaa ja tulee silloin kun työnantajalle sopii ja hän tarvitsee, eikä mene uuden työntekijän ehdoilla.
Siksi puolipäiväisesti siis.
[/quote]
Olen hakenut töitä, ja kyllä niihin haastatteluaikoihin voi vaikuttaa. Ja lapselle voi palkata sille ajalle lapsenvahdin. Ja jos sinulla on muutama päivä kuukaudessa mahdollista viedä päivähoitoon, niin etköhän sinä vie sinä päivänä jolloin on suurin tarve.
ap
[/quote]
Mitä hyötyä se on edes mennä haastatteluun, työtä ei voi ottaa vastaan, kun lapsi on kotona. Meillä pitää hakea hoitopaikkaa 4 kk ennen varsinaista tarvetta. Luuletko että joku työnantaja odottaa että pääset aloittamaan 4 kk:n kuluttua?
[/quote]
Kuten jo aiemmin mainitsin että näillä aktiivisilla työnhakijoilla, voisi olla hoitopaikka muutamana päivänä kuukaudessa. Ja jos sitten työllistyt, voit ilmoittaa hoidentarpeen lisääntyneen ja varaat lisää hoitopäiviä.
ap
[/quote]
Niin mielikuvitusmaassa? Kunnat on niin ahtaalla, että siinä vaiheessa kun lakisääteinen oikeus hoitopaikkaan kaikille lapsille poistetaan, poistetaan kortistoon varmasti myös muutama tuhatta lastenhoitajaa. Eivät he siellä kädet ristissä odota, että joku työtön saisi töitä ja toisi lapsensa sinne. Nuo hoitopaikat vain häviävät sitten. Ei sieltä senkään jälkeen hoitopaikkaa saisi noin vaan pyytämällä.
[/quote]
Jos minulla on hoitopaikka ja olen arvioinut hoidontarpeeksi 3päivää kuukaudessa, minulla on vielä senkin jälkeen mahdollisuus ottaa tarvittaessa lisähoitopäiviä (ilman erillistä hakemusta).
Ja sitten kun hoidontarpeeni tulisi niistä muutamasta päivästä suuremmaksi, niin sekin järjestyy kun ottaa yhteyttä sinne päivähoitopaikkaan, jo vaikka etukäteen olen hakenut työtä ja voi olla mahdollista että pian hoidontarve lisääntyy suuresti.
ap
[/quote]
No ei se vaan onnistu noin. Olisihan se kiva, mutta ei. Jos sulla on päivähoitopaikka 3 päivää kuukaudessa, et sä saa sitä muutettua saman tien sellaiseksi että se on viitenä päivänä viikossa koko työpäivän ajan.
Ja työttömän on aivan turha ilmoitella, että olen hakenut töitä, kohta ehkä tarvitsen enemmän hoitoaikaa. Kun olen ollut työttömänä, olen laitellut hakemuksia joitain satoja. Sitä ei todellakaan tiedä etukäteen milloin se hoidontarve on suurempi. Sitten kun se on, pitää olla se hoitopaikka heti.
[/quote]
Niin miten se voi olla väärin, että lapsella on tuttu hoitopaikka, se otetaan pois, pidetään lasta kolme kuukautta kotona ja laitetaan sitten totuttelemaan uuteen hoitopaikkaan? Ja sinä siis yrität väittää, että ajattelet jotenkin lapsen parasta?
[/quote]
Nämäkin asiat ovat järjestely kysymyksiä, tässäkin voisi ajatella että lapset pääsisivät vanhaan hoitopaikkaan karenssiajan päätettyä (olivat ns. lomalla kotona).
Ja tadaa olemme nyt saaneet aikaan ratkaisun, jossa myös lapset ovat huomioitu.
ap
Nämä aloitukset aina kertovat vain ja ainoastaan siitä, miten pihalla jotkut ihmiset ovat tämän päivän työmarkkinoista. Tuollaisilla hölmöläisen ratkaisuilla työllistyminen ei ainakaan onnistuisi.
Kuten moni on jo varmaan todennut, yksi kertakaikkinen edellytys työttömälle työllistyä on se, että hänellä on elämä siinä kunnossa, että kun saa töitä. niin voi ne heti ottaa vastaan ja KESKITTYÄ uuteen tehtävään. Ja tämähän ei onnistu, jos pieni lapsi riepotetaan milloin minnekin päiväkotiin sen mukaan, onko kolmen kuukauden työopätkä vai eikö ole.
Oikeasti aloittajan kaltaiset ihmiset tarkoittavat, että naiset eivät saisi kunnolla olla työelämässä, vaan heidän pitäisi hoitaa lapsia kotona. Luultavasti hieman pidemmällä aikavälillä tämä maksaisi yhteiskunnalle enemmän kuin nykynen malli, mutta sillä ei ole mitään merkitystä ihmiselle, jota inhottaa vain se, että maailma on monimutkainen, ihmisten työllistymispolut erilaisia, toiset voivat sairastella, opiskella kotona tai käydä töissä viikonloppuisin eikä kaikki elä 8-16.00 virka-aikaan.
Ap, ongelmat vain pahenisivat sinun mallilla. Mitäs luulet, pidätkö ihmisiä niin tyhmänä, ettei tuota olisi jo toteutettu, jos se olisi oikeasti mahdollista? Oikeasti kaikki todistukset ja eritysitilanteiden vahtaamiset lisäisivät aivan tolkuttomasti byrokratiaa, mikä maksaisi, joku kallis virkanainen niitä lappuja päivät pitkät tarkastaisi, tehtäisiin oikaisuja ja pyöritettäisiin verorahoilla papereita, mutta SILTI lapset eivät saisi hyvää hoitoa silloin kun sitä tarvitaan. Moni pätkätyöläinen joutuisi oikeasti jättämään tarjotun työn, koska sopivaa hoitoa ei vain olisi silloin, kun työtä vihdoin olisi.
Onko jossain lukuja, minkä verran säästöjä tulisi?
Siis jos sinä haet työtä joka alkaa x.x.20xx ja pääset työhaastatteluun asti, niin voitko sinä ilmottaa että olet hakenut työtä, joka alkaisi tuolloin.
Varmaksi ei voi tietää pääsyä, mutta tuskin olet kovin huonokaan valinta jos olet päässyt ihan kasvokkain työhaastatteluun.
Jos olisin työnantaja missä tahansa ja kuulisin että voi olla mahdollista että tulisin tarvitsemaan lisää työvoimaa, niin voin asiaan varautua ennalta.
ap
Oletko itse hakenut töitä lapsi kainalossa ja istunut haastatteluissa huutava tenava sylissä, saanut aina ne haastikset ym. sovittua juuri sille yhdelle päivälle kun lapsesi on ollut hoidossa? Hyvä jos sulla onnistui. Me ollaan tavattu enimmäkseen työnantajia, jotka odottaa, että työntekijä joustaa ja tulee silloin kun työnantajalle sopii ja hän tarvitsee, eikä mene uuden työntekijän ehdoilla.
[/quote]
Oletkohan itse hakenut ikinä töitä? Kyllä työhaastattelu ajoistakin voidaan neuvotella hakijan kanssa. Oikeesti, jos on papereille potentiaalinen työntekijä, niin ei työnantajan ole mitään järkeä olla antamatta edes mahdollisuutta jos tämä hakija ei pääse vaikka ensi maanantaina klo 10.40 paikalle. Muista, että se työnantaja tarvitsee uutta ja parasta mahdollista työvoimaa itselleen. Siksi täytyy vähän pomppia niiden hakijoidenkin pillien mukaan.
Ja edellinen lisää, että otan tämän aina hyvin henkilökohtaisesti, koska kuulun siihen osaan koulutettua väestöä, joka joutuisi niitä lippuja ja lappuja toimittelemaan päiväkotiin ja todistelemaan, että ihan oikeasti lapsella on pakko olla päivähoitopaikka, vaikka en juuri nyt ole työsuhteessa, koska voin hyvin taas kuukauden päästä olla ja lähes varmasti olenkin.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:32"]
[/quote]
Oletkohan itse hakenut ikinä töitä? Kyllä työhaastattelu ajoistakin voidaan neuvotella hakijan kanssa. Oikeesti, jos on papereille potentiaalinen työntekijä, niin ei työnantajan ole mitään järkeä olla antamatta edes mahdollisuutta jos tämä hakija ei pääse vaikka ensi maanantaina klo 10.40 paikalle. Muista, että se työnantaja tarvitsee uutta ja parasta mahdollista työvoimaa itselleen. Siksi täytyy vähän pomppia niiden hakijoidenkin pillien mukaan.
[/quote]
Mulla ainakin on jo se työ alkanut "ensi maanantaina" ja haastattelu ollut "huomenna". Olen minä kerran aloittanut työt suoraan haastattelun jälkeen samana päivänäkin, mutta silloin ei ollut lapsia. Tuo työ kesti vuoden.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:30"]
Onko jossain lukuja, minkä verran säästöjä tulisi?
[/quote]
Eipä ole asiasta tutkimusta asiasta tehty, ainakaan tietääkseni. Ihan vain tälläisen ajatuksen laitoin ilmoille, ja siitä onkin tullut keskustelua, tiedä vaikka joku haluaisi tästä ihan tarkat lukemat selvittää.
ap
Jos miettii työnatanajan näkökulmaa, niin varmempi työntekijä on tietty se, jolla on jo lastenhoitoasiat kunnossa, ei se, joka on saanut keploteltua lastenhoitajan yhden haastattelun ajaksi ja alkaa sitten etsiä lapselleen sopivan läheltä uutta hoitopaikkaa.
Vaikka unohtaisi lasten oikeudet tuttuun ryhmään, josta muut lapset mahdollisesti jatkavat yhdessä esikouluun ja alakouluun asti, ja ajattelisi vain rahaa ja työnantajia, niin sittenkään työttömän työnhakijan rankaisemisesa lapsen hoitopaikan viemisellä ei olisi tolkun hiventä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:32"]
Ja edellinen lisää, että otan tämän aina hyvin henkilökohtaisesti, koska kuulun siihen osaan koulutettua väestöä, joka joutuisi niitä lippuja ja lappuja toimittelemaan päiväkotiin ja todistelemaan, että ihan oikeasti lapsella on pakko olla päivähoitopaikka, vaikka en juuri nyt ole työsuhteessa, koska voin hyvin taas kuukauden päästä olla ja lähes varmasti olenkin.
[/quote]
Minulla nämä ajat on jo ohi, mutta puolustan teitä kyllä. Terkuin se, jonka työn saanti on ollut päivähoitopaikasta kiinni ja jolla haastattelu ja työn alkaminen on joskus tulut tosi nopeasti eteen. Nämä vakitöissä kävijät eivät jostain syystä tajua, että sijaisia voidaan joskus tarvita todella lyhyellä varoitusajalla.
Ap, ongelmat vain pahenisivat sinun mallilla. Mitäs luulet, pidätkö ihmisiä niin tyhmänä, ettei tuota olisi jo toteutettu, jos se olisi oikeasti mahdollista? Oikeasti kaikki todistukset ja eritysitilanteiden vahtaamiset lisäisivät aivan tolkuttomasti byrokratiaa, mikä maksaisi, joku kallis virkanainen niitä lappuja päivät pitkät tarkastaisi, tehtäisiin oikaisuja ja pyöritettäisiin verorahoilla papereita, mutta SILTI lapset eivät saisi hyvää hoitoa silloin kun sitä tarvitaan. Moni pätkätyöläinen joutuisi oikeasti jättämään tarjotun työn, koska sopivaa hoitoa ei vain olisi silloin, kun työtä vihdoin olisi.
[/quote]
No ajatellaan työkkärin lausuntoa, työkkäri laittaa liittoonkiin lausunnon, jossa todetaan ettei estettä työttömyyskorvaukselle ole. Niin laittaisi päivähoitopaikkojen käsittelijälle samantyylisin viestin, estettä päivähoidelle ei ole.
ap
Kyllä olen itsekkin ollut pätkätöissä, ja saattanut joutua lähtemään töihin jopa samana iltana. Minulla on ollut hoitopaikka 4päivänä kuukuaudessa, ja mikäli tarve on suurentunut, olen ilmoittanut asiasta ja maksanut lisäpäivistä.
Ja sama toiseen suuntaan, mikäli ei ole ollut tarvetta näille hoitopäiville olen asiasta ilmoittanut, ja ollut lapseni kanssa kotona. Ei ole vaikeaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:38"]
[/quote]
No ajatellaan työkkärin lausuntoa, työkkäri laittaa liittoonkiin lausunnon, jossa todetaan ettei estettä työttömyyskorvaukselle ole. Niin laittaisi päivähoitopaikkojen käsittelijälle samantyylisin viestin, estettä päivähoidelle ei ole.
ap
[/quote]
Paitsi että ei sieltä liitosta pyydellä todistuksia vähän väliä, että työtön on myös hakenut aktiivisesti töitä. Liitolle riittää se yksi paperi. Sinun mallissa päivähoitoon pitäisi toimittaa paperia paperin perään.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:42"]
Kyllä olen itsekkin ollut pätkätöissä, ja saattanut joutua lähtemään töihin jopa samana iltana. Minulla on ollut hoitopaikka 4päivänä kuukuaudessa, ja mikäli tarve on suurentunut, olen ilmoittanut asiasta ja maksanut lisäpäivistä.
Ja sama toiseen suuntaan, mikäli ei ole ollut tarvetta näille hoitopäiville olen asiasta ilmoittanut, ja ollut lapseni kanssa kotona. Ei ole vaikeaa.
ap
[/quote]
90-luvulla? Nykyään ei käsittääkseni onnistu. Mullakin oli helppoa silloin 15 vuotta sitten ottaa lapset pois vaika pariksi kuukaudeksi tai pitää osa-aikaisena ihan vaan ilmoittamalla, mutta olen näitä nuorempia pätkätyölisiä jututtaessani saanut sen käsityksen, että ei enää onnistu, vaan hoidossa on oltava, jos hoitopaikka on tai se annetaan muille.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:46"]
ap
[/quote]
90-luvulla? Nykyään ei käsittääkseni onnistu. Mullakin oli helppoa silloin 15 vuotta sitten ottaa lapset pois vaika pariksi kuukaudeksi tai pitää osa-aikaisena ihan vaan ilmoittamalla, mutta olen näitä nuorempia pätkätyölisiä jututtaessani saanut sen käsityksen, että ei enää onnistu, vaan hoidossa on oltava, jos hoitopaikka on tai se annetaan muille.
[/quote]
Kyllä ihan 2009 tämä onnistui ja vielä tänäkin päivänä.
ap
ap
[/quote]
Tosiaanko olisit saanut tuon 4 pvä kuukaudessa hoitopaikan muutettua vakihoitopaikaksi viitenä päivänä viikossa pelkästään ilmoittamalla, että nyt pitäisikin olla joka päivä hoidossa? Saman tien?
Mutta kuten on ilmennyt minullakin on lapsia, ja ne kaipaavat nyt kovasti huomiotani, kun isäkin on tässä töihin lähdössä, joten ryhdyn tässä lapsien kanssa touhuamaan. Palaan illalla taas katsomaan tilannetta ja katsotaan mihin tilanne kehkeytyy.
Ratkeaako kuvittelun tilanteen ongelmat vai löytyykö kenties lisää uusia ongelma kohtia, ja ehkäpä myös toisenlaisia ratkaisuja.
ap
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:00"]
[/quote]
Olen hakenut töitä, ja kyllä niihin haastatteluaikoihin voi vaikuttaa. Ja lapselle voi palkata sille ajalle lapsenvahdin. Ja jos sinulla on muutama päivä kuukaudessa mahdollista viedä päivähoitoon, niin etköhän sinä vie sinä päivänä jolloin on suurin tarve.
ap
[/quote]
Mitä hyötyä se on edes mennä haastatteluun, työtä ei voi ottaa vastaan, kun lapsi on kotona. Meillä pitää hakea hoitopaikkaa 4 kk ennen varsinaista tarvetta. Luuletko että joku työnantaja odottaa että pääset aloittamaan 4 kk:n kuluttua?
[/quote]
Kuten jo aiemmin mainitsin että näillä aktiivisilla työnhakijoilla, voisi olla hoitopaikka muutamana päivänä kuukaudessa. Ja jos sitten työllistyt, voit ilmoittaa hoidentarpeen lisääntyneen ja varaat lisää hoitopäiviä.
ap
[/quote]
Niin mielikuvitusmaassa? Kunnat on niin ahtaalla, että siinä vaiheessa kun lakisääteinen oikeus hoitopaikkaan kaikille lapsille poistetaan, poistetaan kortistoon varmasti myös muutama tuhatta lastenhoitajaa. Eivät he siellä kädet ristissä odota, että joku työtön saisi töitä ja toisi lapsensa sinne. Nuo hoitopaikat vain häviävät sitten. Ei sieltä senkään jälkeen hoitopaikkaa saisi noin vaan pyytämällä.
[/quote]
Jos minulla on hoitopaikka ja olen arvioinut hoidontarpeeksi 3päivää kuukaudessa, minulla on vielä senkin jälkeen mahdollisuus ottaa tarvittaessa lisähoitopäiviä (ilman erillistä hakemusta).
Ja sitten kun hoidontarpeeni tulisi niistä muutamasta päivästä suuremmaksi, niin sekin järjestyy kun ottaa yhteyttä sinne päivähoitopaikkaan, jo vaikka etukäteen olen hakenut työtä ja voi olla mahdollista että pian hoidontarve lisääntyy suuresti.
ap