Työttömiltä ja kotivanhemmilta päivähoito pois
Mielestäni työttömillä ja kotona olevilla vanhemmilla ei tulisi olla päivähoito oikeutta, paitsi mikäli hoidon tarpeena olisi perusteltu syy esim. sairaus ja tästäkin lääkärin todistus.
Suurin syy tähän mielipiteeseen on se että liiankin moni näistä käyttää tätä hoito-oikeutta hyväkseen, vieläpä täysin ilmaiseksi. Työssäkäyvät ihmiset eivät varaa turhia hoitoja, ja koittavat päästä mahdollisimman vähällä hoidon tarpeella.
Kun taasen nämä joilla on niin pienet tulot ettei heidän tarvitse maksaa päivähoidosta, vievät lapsensa 5 päivänä viikossa hoitoon täysillä tunneilla. (samaan aikaan korostavat kotiäitiyden vaikeutta? )
Lusmuilta hoito-oikeus pois, niin ruvetaan saamaan säästöjä.
Kommentit (150)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 13:15"]
Mun pitää odottaa, että mies tulee töistä ja vie lapset ulos, niin pääsen tekemään työhakemuksia. Siinä oma aika. ja ei ne lapset mene aikaisin nukkumaan eikä nuku päiväunia. on toki mulla yölläkin aikaa työnhakuun ym. Työttömyys ei muuten ole oma valintani. rahatkin on loppu.
t. työtön kotiäiti
[/quote]
Ei ole totta ettet saisi lapsiltasi yhtä työhakemusta tehtyä,
Ei minustakaan ole kiva, että toiset lusmuilee.
Kuitenkin pakko kertoo yksi esimerkki työttömien hoito-oikeuden tarpeesta. Viime syksynä mieheni olisi saanut työpaikan. Hän oli kotona hoitamassa lapsia, joten olisi voinut aloittaa vasta, kun lapset saavat hoitopaikan. Työnantajan tarve oli kuitenkin niin välitön, että ei sitten palkannutkaan miestäni. Tästä oppineena haimme lapsille hoitopaikan ja pidimme lapset hoidossa puolipäiväisesti. Kun mies sitten keväällä sai toisen työpaikan, hän pystyi aloittamaan viikon varoitusajalla, työnantajan tarpeen/toivomuksen mukaisesti.
Jos hoito-oikeus poistettaisiin työttömiltä, pitäisi vastaavasti voida luvata, että lapset saavat hoitopaikan HETI, jos työllistyy, eikä vasta kahden viikon päästä.
Miksi puolipäiväisesti? Eikö olisi riittänyt 1pvä/kk, hoitopäiviä saa lisättyä tarpeen mukaan, kun olet hoitopaikan saanut..
ap
No tuo, että työttömien lapset ei olisi oikeutettuja päivähoitoon, helpottaisikin varmasti kovasti niiden työttömien työllistymistä ja pääsyä takaisin työmarkkinoille ja kunniallisiksi veronmaksajiksi!
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 13:24"]
No tuo, että työttömien lapset ei olisi oikeutettuja päivähoitoon, helpottaisikin varmasti kovasti niiden työttömien työllistymistä ja pääsyä takaisin työmarkkinoille ja kunniallisiksi veronmaksajiksi!
[/quote]
Miksi heidän lapsien pitää olla täydet päivät hoidossa? Ei varmasti työttömällä ole joka päivä työhaastatteluja ja hakemuksien tekoonkaan ei mene useita tunteja..
ap
Minulla ei ole enää päiväkoti-ikäisiä lapsia, mutta kerronpa oman tarinani.
Hain päiväkotipaikkaa nuorimmaisen täytettyä 3, samaan aikaan hain itse työvoimakoulutukseen, joka oli täydennyskoulutusta omalle alalleni. Lapset saivat paikan ja minä koulutuspaikan. Päiväkodista toivotiin, että lapset voisivat tulla heti elokuun alusta osa-aikaisesti tutustumaan, kun muutkin lapset tulevat, siis sieltä päin tuli toivomus, vaikka oma koulutukseni alkoi 2 vko myöhemmin. Noudatin ohjetta.
Koulutus kesti 3 kk, minkä jälkeen jäin työttömäksi. Nyt päiväkodissa toivottiin, että lapset voivat olla joulujuhlaan asti, kun heillä oli esitysharjoituksia. Tuossa oli aikaa 2 viikkoa. En tosin sanonut enkä aikonutkaan sanoa paikkaa irti. Tadaa, tuli kutsu työpaikkahaastatteluun! Sain käydä rauhassa haastattelussa ja kävin toisessakin, mutta tähän yhteen pääsin. Kynnyskysymys oli erityisesti se, että onko päivähoitojärjestyksessä. Työtalkoiv heti vuoden vaihteen jälkeen ja kesti vuoden. Sitten jäin taas työttömäksi, mutta lapset jatkoivat päiväkodissa. Aika pian tuli uusi koulutus hakuun ja sinne oli soveltuvuustestit. Sain käydä testissä rauhassa kun lapsilla oli hoitopaikka - tukiverkkoja paikkakunnalla ei ollut. Pääsin tähänkin koulutukseen ja se kesti vähän vajaan vuoden. Tadaa, uusia haastatteluita, useita, joissa sain käydä rauhassa ja työpaikka, määräaikainen. Isompi aloitti tässä välissä koulun. Kun määräaika loppui, hetkeksi työtön, mutta pienimmän päiväkotipaikkaa en luovuttanut pois, vaikka olikin paljon myös kotona ja pikkunuhakin, niin ei viety hoitoon. Eipä kestänyt kauan, kun tuli uusi haastattelu, haastattelu keskiviikkona, seuraavana maanantaina alkoi työt.
Mitä mieltä ap on, olisiko minun pitänyt joka työttömyysjakson aikana luovuttaa päiväkotipaikka muille? Tietty tuo päiväkotipaikan olemassaolo jo vaikutti siihen työpaikan saantiinkin, ehkä ne olisi pitänyt luovuttaa lapsettomille niitä tarvitseville? Yhden päivän muuten olin koko aikana pois lasten sairauksien takia, yleensä puoliso sai järjestettyä, jos tarvitsi ja aika vähän tarvitsikaan.
Työttömille soisin mahdollisuuden kerhotyyppiseen toimintaan siten, että heillä on mahdollisuus esim. käydä työhaastatteluissa arkiaikaan, sekä hoitopaikkatakuun sille, että hoitopaikan saa uuden työn järjestyessä nopeasti. Tarvittaessa voisi ihan hyvin olla niin, että aluksi reservipaikalle jonnekin ehkä kauempana sijaitsevaan päiväkotiin ja sitten heti kun mahdollista omaan lähipäiväkotiin. Vastaavia sijaishoitopaikkoja joutuvat työssäkäyvätkin käyttämään silloin kun esim. hoitaja pitää kertyneitä vapaitaan tai on koulutuksessa tai ollaan siirtymässä alueelta toiselle, joten siinä ei ole mitään kummallista.
Mutta nämä tapaukset, jossa jompikumpi tai jopa molemmat vanhemmat ovat kotona ja vanhemmat lapset hoidossa ilman että lääkäri tai asiantuntija määrää, ei ole oikein. Heidät pitää selkeästi ohjata käyttämään kerhoja. Hoitopaikat kuuluvat niitä oikeasti tarvitseville ja näitä turhaan hoidattavia on paikoin jo jopa 15% hoidettavista lapsista.
Minäkin rajoittaisin hoito-oikeutta, jos toinen vanhemmista on vanhempainvapaalla. Mutta, jos työtön meinaa työllistyä, hänellä on oltava paikka johon laittaa lapset hoitoon että pääsee haastatteluihin tms. Sekään ei vaadi, että lapset ovat joka päivä täyden päivän hoidossa, mutta hoitopaikka pitää kuitenkin olla.
Minä olen työtön kahden pienen lapsen äiti. Kesän alussa oli joka päivä haastatteluja, pääsykokeita tms. Mies järjesteli hiki hatussa työvuoroja ja masinoin koko kaveripiirin sekä sukulaiset lähimmän viidensadan kilometrin säteeltä. Koska monilla oli kesäloma, se oli mahdollista, mutta silti ison työn takana. Vaikka en olisikaan saanut syksyksi töitä, lapset olisivat menneet osa-aikahoitoon, koska muuten töiden hankkiminen ei vaan onnistuisi, sillä sen varaan ei voi laskea, että saa lapsenhoitajan päivän varoitusajalla.
Juu, olen samaa mieltä ap:n kanssa.
MUTTA kunnat tulee velvoittaa järjestämään LAADUKASTA, TAVOITTEELLISTA, KEHITTÄVÄÄ kerhotoimintaa kaikkille alle kouluikäisille lapsille, ja näissä kerhoissa on sitten KOULUTETUT LASTENHOITAJAT JA LASTENTARHANOPETTAJAT. Näin 4-5 vuotiaatkin, jotka jo todella kaipaavat järkevää ikätasoista tekemistä ja kavereita, saisivat tätä. Eivätkä olisi eriarvoisessa asemassa päiväkodissa oleviin ikätovereihin nähden. Kerhot olisi oltava 3 x viikossa. Tai joka pv klo 9-13 esim.
Samalla poistuisi koululaisten iltapäivähoito-ongelma, kun nämä lastenhoitajat jatkavat koululaisten kanssa...
Toki vanhemmilla olisi vapaaehtoisuus siihen, vievätkö lapset näihin kerhoihin.
Kaikissa kunnissa kun ei ole mitään kerhotoimintaa, toisissa se on esim. vain seurakunnan vastuulla ja taso on mitä on...
Lisäksi tulisi muuttaa lakia siten, että kun työttömälle tarjotaan työtä, hänen lapsilleen järjestetään siitä lähipäiväkodista heti ja välittömästi hoitopaikka tai hoitaja kotiin, kunnes päivähoitopaikka on löytynyt. Tai sitten tytön saa kieltäytyä tarjotusta työstä jos kunta ei onnistu järjestämään 3 päivässä hoitopaikkaa lapselle ILMAN että menettää työttömyyskorvausta.
Ja kun työtön menee työhaastatteluun, testeihin jne kunta järkkää hoitajan kotiin / hoitopaikan - maksuttoman- lähipäiväkodista.
Mun pitää odottaa, että mies tulee töistä ja vie lapset ulos, niin pääsen tekemään työhakemuksia. Siinä oma aika. ja ei ne lapset mene aikaisin nukkumaan eikä nuku päiväunia. on toki mulla yölläkin aikaa työnhakuun ym. Työttömyys ei muuten ole oma valintani. rahatkin on loppu.
t. työtön kotiäiti
[/quote]
Ehkä kannattaisi ulkoiluttaa ja väsyttää niitä lapsia päiväsaikaan, niin että he menisivät nukkumaan vähän aikaisemmin ja nukkuisivat sikeämmin aamuun?
luojan kiitos tää oikeus tuli aikoinaan! mä en olis ikinä voinut jatko-opiskella enkä olis päässyt nykyiseen duuniini, jos näin ei olis ollut.
täällä varmaan minäkin eläisin tuilla ja kyselisin elareiden perään. olisko se sitten parempi?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 13:32"]
Työttömille soisin mahdollisuuden kerhotyyppiseen toimintaan siten, että heillä on mahdollisuus esim. käydä työhaastatteluissa arkiaikaan, sekä hoitopaikkatakuun sille, että hoitopaikan saa uuden työn järjestyessä nopeasti. Tarvittaessa voisi ihan hyvin olla niin, että aluksi reservipaikalle jonnekin ehkä kauempana sijaitsevaan päiväkotiin ja sitten heti kun mahdollista omaan lähipäiväkotiin. Vastaavia sijaishoitopaikkoja joutuvat työssäkäyvätkin käyttämään silloin kun esim. hoitaja pitää kertyneitä vapaitaan tai on koulutuksessa tai ollaan siirtymässä alueelta toiselle, joten siinä ei ole mitään kummallista.
Mutta nämä tapaukset, jossa jompikumpi tai jopa molemmat vanhemmat ovat kotona ja vanhemmat lapset hoidossa ilman että lääkäri tai asiantuntija määrää, ei ole oikein. Heidät pitää selkeästi ohjata käyttämään kerhoja. Hoitopaikat kuuluvat niitä oikeasti tarvitseville ja näitä turhaan hoidattavia on paikoin jo jopa 15% hoidettavista lapsista.
[/quote]
Juurikin näin tiedän monia ihmisiä, joista molemmat vanhemmat makaa työttöminä kotona, aikomustakaan hakea töitä, lapsien ollessa joka arkipäivä hoidossa.
Ja sekin voisi olla toimiva keino, että työttömän tuli todistaa hakevansa aktiivisesti töitä, saadakseen muutaman hoitopäivän kuussa (ei todellakaan paljoa, sillä niitä ihan oikeasti voi lisätä tarpeen mukaan)
ap
Minusta tämän voisi toteuttaa niin, että jos lapsen toinen vanhemmista on kotona äitiyslomalla tai hoitovapaalla, menee päivähoidosta kustannuksia vastaava täysi maksu.
Ainakin kotihoidon kuntalisä tulisi joka paikassa sitoa siihen, ettei saman perheen lapset ole päivähoidossa.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 13:32"]
Minulla ei ole enää päiväkoti-ikäisiä lapsia, mutta kerronpa oman tarinani.
Hain päiväkotipaikkaa nuorimmaisen täytettyä 3, samaan aikaan hain itse työvoimakoulutukseen, joka oli täydennyskoulutusta omalle alalleni. Lapset saivat paikan ja minä koulutuspaikan. Päiväkodista toivotiin, että lapset voisivat tulla heti elokuun alusta osa-aikaisesti tutustumaan, kun muutkin lapset tulevat, siis sieltä päin tuli toivomus, vaikka oma koulutukseni alkoi 2 vko myöhemmin. Noudatin ohjetta.
Koulutus kesti 3 kk, minkä jälkeen jäin työttömäksi. Nyt päiväkodissa toivottiin, että lapset voivat olla joulujuhlaan asti, kun heillä oli esitysharjoituksia. Tuossa oli aikaa 2 viikkoa. En tosin sanonut enkä aikonutkaan sanoa paikkaa irti. Tadaa, tuli kutsu työpaikkahaastatteluun! Sain käydä rauhassa haastattelussa ja kävin toisessakin, mutta tähän yhteen pääsin. Kynnyskysymys oli erityisesti se, että onko päivähoitojärjestyksessä. Työtalkoiv heti vuoden vaihteen jälkeen ja kesti vuoden. Sitten jäin taas työttömäksi, mutta lapset jatkoivat päiväkodissa. Aika pian tuli uusi koulutus hakuun ja sinne oli soveltuvuustestit. Sain käydä testissä rauhassa kun lapsilla oli hoitopaikka - tukiverkkoja paikkakunnalla ei ollut. Pääsin tähänkin koulutukseen ja se kesti vähän vajaan vuoden. Tadaa, uusia haastatteluita, useita, joissa sain käydä rauhassa ja työpaikka, määräaikainen. Isompi aloitti tässä välissä koulun. Kun määräaika loppui, hetkeksi työtön, mutta pienimmän päiväkotipaikkaa en luovuttanut pois, vaikka olikin paljon myös kotona ja pikkunuhakin, niin ei viety hoitoon. Eipä kestänyt kauan, kun tuli uusi haastattelu, haastattelu keskiviikkona, seuraavana maanantaina alkoi työt.
Mitä mieltä ap on, olisiko minun pitänyt joka työttömyysjakson aikana luovuttaa päiväkotipaikka muille? Tietty tuo päiväkotipaikan olemassaolo jo vaikutti siihen työpaikan saantiinkin, ehkä ne olisi pitänyt luovuttaa lapsettomille niitä tarvitseville? Yhden päivän muuten olin koko aikana pois lasten sairauksien takia, yleensä puoliso sai järjestettyä, jos tarvitsi ja aika vähän tarvitsikaan.
[/quote]
Ja tuohon sitten päälle vielä se, että lapsilla olisi ollut todennäköisesti kolme eri päiväkotia, ryhmää ja hoitajaa tuona aikana. Nyt säilyi yhteys yhteen porukkaan koko ajan.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 13:38"]
luojan kiitos tää oikeus tuli aikoinaan! mä en olis ikinä voinut jatko-opiskella enkä olis päässyt nykyiseen duuniini, jos näin ei olis ollut.
täällä varmaan minäkin eläisin tuilla ja kyselisin elareiden perään. olisko se sitten parempi?
[/quote]
Eikös koulu ole opiskelijan työtä? Tarkoitin näitä ihmisiä, jotka vaan hengaa päivät pitkät kotona nostaen tukija ja samalla valittaen elämän hankaluutta. Menisivät todellakin edes kouluun tai edes kursille.
ap
t. työtön kotiäiti
[/quote]
Minä olen yhden lapsen yksinhuoltaja ja lapseni ei myöskään nuku päiväunia, ja menee vasta yhdeksältä nukkumaan. Hänellä ei täällä kotona ole myöskään muita leikkikavereita, kuin minä ja on aika vaativa tapaus välillä. SIlti ehdin päivittäin katsoa työtarjontaa ja laittaa yhden tai kaksi työhakemusta silloin, kun on jotain haettavaa.
Aika marttyyrimäinen asenne. Kyllä itsekin olen pohtinut päivähoidon tarvetta lapselleni, mutta lähinnä ystävien ja kotona tylsistymisen takia, sekään ei tosin tarkoita sitä, että lapsella pitäisi olla täysipäiväinen paikka. Toistaiseksi olen päätynyt siihen tulokseen, että lapsi pysyy kotona. Loppuvuodesta minusta tuleekin sitten virallisesti työtön, jos en ehdi sitä ennen saada töitä ja sitten lapsi pääseekin jo kerhoon.
Olen ap:n kanssa samoilla linjoilla. Erityistapauksia on, mutta ne ovat asia erikseen. Kyllä hoitopaikat kuuluvat niiden lapsille, jotka töitä tekevät ja me jotka olemme kotona hoidamme lapset itse.
mä oli kotona vauvan kanssa ja 2 isompaa lasta oli päivähoidossa. maksettiin ihan täydet maksut molemmista.
Vierailija18.06.2013 klo 13:24
Särähti korvaan tuo kunniallinen veronmaksaja. Kalliimpaa rahaa ne tuet on, 20% vähintään menee ennakonpidätystä, monet työttömät maksaa enemmän veroja kuin työssä käyvät! Työttömyys ei ole aina oma valinta ja hatun nosto niille, jotka kasvattavat lapsensa itse kotona.
Pienet lapset erikseen... mutta ei sillä 5-vuotiaalla enää ole kivaa kotona 24/7 ilman leikkikavereita kun on tarhan kavereihin ja ohjelmaan tottunut. Ja onhan se nyt helpompi viedä joksikin aikaa hoitoon, kuin soitella kavereita ympäriinsä kenelle sopisi tulla minäkin iltana leikkimään, jos sopii.
Ja me kuitenkin siitä hoitopaikasta maksamme tältä kuulta täyden hinnan, käytimme tai emme, kun tuo isän lomautus nyt sattui alkamaan vasta pari päivää kuun vaihtumisen jälkeen.
Älkää huoliko, lapselle jää vielä 6 viikon loma vaikka nyt tämän kuun käykin (lyhennettyä päivää) tarhassa, ja saa isäkin keskittyä remonttiin ja vastaaviin rauhassa.
Siinä meidän selitys.
Terveisin, tällä hetkellä virikelapsen äiti :)
yhteiskunta nyt vaan tarjoaa tätä palvelua kaikille, katkerien kotimammojenkin on se hyväksyttävä