Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keksitään ideoita miten suomalaiset saataisiin arjen käyttövaatteiden ostamisen sijaan vuokraamaan suomalaisena käsityönä valmistettuja vaatteita

Vierailija
24.07.2020 |

Aika surkeaa jos vain halvat markettivaatteet Prisman ja Lidlin - Logoilla kelpaa tavalliselle Suomen kansalle. Jotenkin pitäisi saada vaatevuokraamot nousuun ja ihmiset innostumaan vaatteiden vuokraamisesta.

https://yle.fi/uutiset/3-10980842

https://yle.fi/uutiset/3-11462605

https://areena.yle.fi/1-50159838

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muodollisiin harinaisiin tilaisuuksiin voisi vuokrata. En esim halua omistaa hautajaisasua.

No entä esim vaatteet jotka laitat päälle kun menet kauppaan, vieraaksi (esim vanhemmille, sukulaisille, kavereille, tutuille, omille lapsille), kahvilaan tai syömään ulos?

Minä ainakaan en käy kahvilla tai syömässä missään minne pitäisi varsinaisesti pukeutua. Kaikki arjen sosiaaliset tilaisuudet hoituu ihan farkut ja huppari/neule linjalla. Kuka nykyaikana pukeutuu erityisemmin esim kavereiden tai sukulaisten luona kyläilyyn? Juhlat ovat tietty eri asia ,mutta en niihinkään mitään vuokravaatteita ota. Minulla on tumma ja vaalea housuasu juhliin plus muutama mekko jakku yhdistelmä. Nämä riittää mainiosti.

Toisin kuin sinä ja kaverisi, niin minä en ainakaan laita samoja likaisina kulahtaneita rikkinäisiä vaatteita joissa olen ensin rymynnyt kuraisessa kukkapenkissä rikkaruohoja ja kurtturuusuja kirkemässä. Kyllä minä ainakin puhtaat ja siistit vaatteet. Ja ei noissa jutuissa puhuta mistään hienojen juhlavaatteiden vuokraamisesta vaan ihan tavallisista arkivaatteista, niistä huppareista, neuleista, pieruverkkareista, teepaidoista ja farkuista.

Vierailija
42/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuka ihme nyt oikeasti vuokraisi jotain farkkuja, T-paitoja ja huppareita??? Mitä ihmeen järkeä? Tällaisissa vaatteissa, jota pestään 1-2pv välein? Ja joita jokaisella on varaa ostaa käyttöönsä useampia, joita sitten itse kierrättää kaappiin, päälle, pesuun ja kaappiin.

Joidenkin juhlavaatteiden vuokraus on ainoa, jossa nyt voisi olla järkeä mutta ei silloinkaan mitään kaameaa suomalaisdesignia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muodollisiin harinaisiin tilaisuuksiin voisi vuokrata. En esim halua omistaa hautajaisasua.

No entä esim vaatteet jotka laitat päälle kun menet kauppaan, vieraaksi (esim vanhemmille, sukulaisille, kavereille, tutuille, omille lapsille), kahvilaan tai syömään ulos?

Minä ainakaan en käy kahvilla tai syömässä missään minne pitäisi varsinaisesti pukeutua. Kaikki arjen sosiaaliset tilaisuudet hoituu ihan farkut ja huppari/neule linjalla. Kuka nykyaikana pukeutuu erityisemmin esim kavereiden tai sukulaisten luona kyläilyyn? Juhlat ovat tietty eri asia ,mutta en niihinkään mitään vuokravaatteita ota. Minulla on tumma ja vaalea housuasu juhliin plus muutama mekko jakku yhdistelmä. Nämä riittää mainiosti.

Toisin kuin sinä ja kaverisi, niin minä en ainakaan laita samoja likaisina kulahtaneita rikkinäisiä vaatteita joissa olen ensin rymynnyt kuraisessa kukkapenkissä rikkaruohoja ja kurtturuusuja kirkemässä. Kyllä minä ainakin puhtaat ja siistit vaatteet. Ja ei noissa jutuissa puhuta mistään hienojen juhlavaatteiden vuokraamisesta vaan ihan tavallisista arkivaatteista, niistä huppareista, neuleista, pieruverkkareista, teepaidoista ja farkuista.

No mitä ihmeen hyötyä on vuokrata niitä vuodeksi tai kahdeksi kun luultavammin halvemmalla saa samaksi aikaa omat. Tai tuossa joku heitti kuunauden vuokra-ajan...en todellakaan mieti vaatteitani kuukausittain. Ostan nipun farkkuja ja kun ekat osoittaa kulahtamisen merkkejä tsekkaan kaapista kuinka monet on tiensä päässä ja ostan uuden nipun eli mietin esim farkku, rintskkka, kerrasto, ulkovaate yms ostoksia parin vuoden välein tai jopa harvemmin. Paitoja ostan kun näen kivan (selailen silloin tällöin verkkokauppoja) ja suksta ja alkkarit tulee ruokaostosten mukana cittarista.

Kotimaiseen käsityöhön olin aika pettynyt kun 170 euron pellavatunikasta hiha kului hiuti ja puhki 2 vuodessa, kyynärpään ymmärrän että voi kulua kun nojaan töissä pöytään, mutta kun kului myös hauiksen kohdalta. Ei todella kannata rahojaan sellaiseen laittaa.

Vierailija
44/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo nyt ihmiset saavat kirppareiden vaatteista ja huonekaluista luteita, joten voin vain kuvitella, miten luteet leviäisivät vaatevuokrauksen kautta. No, riittäisi meillä töitä.

T. Tuholaistorjuja, joka tietää, ettei 40 asteen pesu tapa vielä mitään tuholaisia vaatteista

Vierailija
45/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä ihmeen hyötyä on vuokrata niitä vuodeksi tai kahdeksi kun luultavammin halvemmalla saa samaksi aikaa omat. Tai tuossa joku heitti kuunauden vuokra-ajan...en todellakaan mieti vaatteitani kuukausittain. Ostan nipun farkkuja ja kun ekat osoittaa kulahtamisen merkkejä tsekkaan kaapista kuinka monet on tiensä päässä ja ostan uuden nipun eli mietin esim farkku, rintskkka, kerrasto, ulkovaate yms ostoksia parin vuoden välein tai jopa harvemmin. Paitoja ostan kun näen kivan (selailen silloin tällöin verkkokauppoja) ja suksta ja alkkarit tulee ruokaostosten mukana cittarista.

Kotimaiseen käsityöhön olin aika pettynyt kun 170 euron pellavatunikasta hiha kului hiuti ja puhki 2 vuodessa, kyynärpään ymmärrän että voi kulua kun nojaan töissä pöytään, mutta kun kului myös hauiksen kohdalta. Ei todella kannata rahojaan sellaiseen laittaa.

Monista vaatevuokraamoista vaatteet saa lainattua korkeintaan kahdeksi tai kolmeksi viikoksi kerrallaan. Mutta kyllä tuolee lopulta halvemmaksi kuin ostaa Henkka-Maukasta uudet vetryvät ja nuhjaantuvat halpisrätit joka kuukausi.

Vierailija
46/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokravaatteita arkeen? No ei. Arkivaatteet on ainakin mulla juurikin arkivaatteita. Ei tarkoituksella tuhottavia, mutta sellaisia että jos niille loiskahtaa jotain värjäävää, tai jos menevät rikki, niin ei hätää. Jos ovat pilalla, laitan pois, jos ovat onnettomuudesta huolimatta käyttökelpoisia, jatkan käyttöä. Vuokravaatteen joutuisin vuokraamolle korvaamaan.

Vuokraaminen on paljon ekologisempaa kuin niiden vaatteiden ostaminen. Lisäksi kotiin tulee paljon enemmän tilaa kun ei ole pakko hankkia turhaa vaatekaappi viemään tilaa. Eikä sitä ole mikään pakko alkaa tehdä sellaista minkä takia ne vaatteet sotkeutuisivat, hajoaisivat tai joutuisi jonkin muun asian takia korvaamaan.

Perustelut? Mä käytän vaatteet kirjaimellisesti puhki. Nyt sorruin hieman tuhlailuun, kun heitin kaksi reikäistä t-paitaa roskiin. Usein kierrätän ne esim. ketjurätteinä, mutta niitä on jo riittävästi. Puuvilla palaa kuitenkin hyvi muiden energiajätteiden joukossa joten ei ole paha "rikos".

Vierailija
47/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailupuku? Miksei, jos tilaisuuksia olisi paljon. Lähisuvun kekkerit on niin epämuodollisia, etten pukeudu niihin hienosti.

Töissä, jos pitäisi paljon edustaa, ja aina samat tyypit läsnä, voisin hankkia vaihtelua vuokrailemalla bleisereitä.

Kauppaan ei tarvita mitään erityistä pukeutumista.

Vierailija
48/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en rymyä yhtään missään likaisena.

Vierailija
49/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokravaatteita arkeen? No ei. Arkivaatteet on ainakin mulla juurikin arkivaatteita. Ei tarkoituksella tuhottavia, mutta sellaisia että jos niille loiskahtaa jotain värjäävää, tai jos menevät rikki, niin ei hätää. Jos ovat pilalla, laitan pois, jos ovat onnettomuudesta huolimatta käyttökelpoisia, jatkan käyttöä. Vuokravaatteen joutuisin vuokraamolle korvaamaan.

Vuokraaminen on paljon ekologisempaa kuin niiden vaatteiden ostaminen. Lisäksi kotiin tulee paljon enemmän tilaa kun ei ole pakko hankkia turhaa vaatekaappi viemään tilaa. Eikä sitä ole mikään pakko alkaa tehdä sellaista minkä takia ne vaatteet sotkeutuisivat, hajoaisivat tai joutuisi jonkin muun asian takia korvaamaan.

Miksi minun pitäisi vuokrata vaatteet, jotka vedän päälleni kun menen kantamaan klapeja puuvajaan? Arkivaatteita pidän hommissa, joissa ei haittaa, vaikka kankaaseen tulisi palkeenkieli tai tahra, joka ei lähde pesussa.

Olisivatko nämä vuokrattavat arkivaatteet ehjiä ja ne saisi palauttaa likaisina ja repeytyneinä? Aika kovaa vaatevuokraa pitäisi pyytää, että kannattaisi vuokraamolle.

Pidätkö samoja likaisia klapivaatteita kun istut sohvalla katsomassa telkkaria tai kun menet illalla nukkumaan? Etkö pelkää että sohva ja sänky menee likaiseksi? Entä kun menet kauppaan tai kaverin luo kylään? Onko sinulla silloinkin ne likaiset klapivaatteet päällä?

Jos vaate on likainen, se päätyy pyykkikoriin ja siitä pesukoneeseen. En keksi ainuttakaan syytä, miksi lähtisin likaisissa vaatteissa vaikkapa kauppaan.

Vierailija
50/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi vuokrata vaatteet, jotka vedän päälleni kun menen kantamaan klapeja puuvajaan? Arkivaatteita pidän hommissa, joissa ei haittaa, vaikka kankaaseen tulisi palkeenkieli tai tahra, joka ei lähde pesussa.

Olisivatko nämä vuokrattavat arkivaatteet ehjiä ja ne saisi palauttaa likaisina ja repeytyneinä? Aika kovaa vaatevuokraa pitäisi pyytää, että kannattaisi vuokraamolle.

Pidätkö samoja likaisia klapivaatteita kun istut sohvalla katsomassa telkkaria tai kun menet illalla nukkumaan? Etkö pelkää että sohva ja sänky menee likaiseksi? Entä kun menet kauppaan tai kaverin luo kylään? Onko sinulla silloinkin ne likaiset klapivaatteet päällä?

Jos vaate on likainen, se päätyy pyykkikoriin ja siitä pesukoneeseen. En keksi ainuttakaan syytä, miksi lähtisin likaisissa vaatteissa vaikkapa kauppaan.

Älä nyt pilaa hyvää tekosyytä. Tässä skenaariossahan sä et varmaankaan edes pesisi itse niitä vaatteita, koska sulla ei ole siihen pätevyyttä. Sen sijaan sä ostaisit palvelun pesulasta. Näin sun ei tartte hankkia pesukonettakaan, ja taas säästyy tilaa!

Oli muuten sarkasmia toi...

Vierailija
51/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä vuokrasi vaatteita, koska vaatteista tulee omat, niihin menee omat hajut ja dna:t vaikka kuinka pesisi.

Mielummin vaikka osamaksulla.

Ainoa mikä suomalaisissa vaatteissa tökkii on tyyli.

Vierailija
52/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.weecos.com/fi/tarkkatikki/paula-tunika-kesaheina

Näyttää ihan yöpaidalta mielestäni, ei ole minun tyyliä. Sori, mutta tämä on minusta Marimekon ohella sitä suomalaista muotia.

Vierailija
53/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustelut? Mä käytän vaatteet kirjaimellisesti puhki. Nyt sorruin hieman tuhlailuun, kun heitin kaksi reikäistä t-paitaa roskiin. Usein kierrätän ne esim. ketjurätteinä, mutta niitä on jo riittävästi. Puuvilla palaa kuitenkin hyvi muiden energiajätteiden joukossa joten ei ole paha "rikos".

Juups. Samoin täällä. Mulla on muutama hassu vaatekerta, ja muutama laadukkaampi vaate juhlatilaisuuksiin. Uusia ostan silloin kun entiset ovat rikki. Ehkä aloittaja on (ideoistaan päätellen) kompulsiivinen shoppailija, eikä pysty hillitsemään omaa käytöstään, ja kuvittelee rassukka että se on normaalia rahdata jokaiselta kauppareissulta useampi kassillinen kertakäyttökuteita?

Vierailija
54/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juups. Samoin täällä. Mulla on muutama hassu vaatekerta, ja muutama laadukkaampi vaate juhlatilaisuuksiin. Uusia ostan silloin kun entiset ovat rikki. Ehkä aloittaja on (ideoistaan päätellen) kompulsiivinen shoppailija, eikä pysty hillitsemään omaa käytöstään, ja kuvittelee rassukka että se on normaalia rahdata jokaiselta kauppareissulta useampi kassillinen kertakäyttökuteita?

Tai sitten ap:lla on (huonosti menestyvä) vaatevuokraamo ;)

Vierailija
55/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuokrannut kerran juhlamekon. Teen niin varmasti toistekin. Turha ostaa jotain 300euron mekkoa, jota ehdit pitää ehkä viisi kertaa vuosien mittaan. Valikoima vuokraamossa ei kyllä päätä huomannut. Todella monet mekot oli turhan erikoisia virityksiä.

Arkivaatteiden kohdalla ei toimisi. Olisivat alta aikayksikön auringon haalistamia, saaneet maalitahroja yms

Vierailija
56/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta huomaa, kuinka erilaista elämää me elämme. Minä tarvitsen työssäni siistejä vaatteita, vaikken varsinaista bisnespukeutumista noudatakaan. Iltaisin saatan (tai saatoin ainakin ennen koronaa) käydä teatterissa, konsertissa jne. Työskentelen vapaaehtoisena erään kulttuuritalon narikassa. Erilaisia kokouksia vapaa-ajalla on kuukausittain. Kaikki tämä on ihan arkea.

Toki joskus teen puutarhahommia ja remonttia, mutta niistä selviää helposti yhdellä huonolla vaatekerralla. Missään nimessä en halua tehdä sotkuisia hommia arkivaatteissa, silloinhan olisin sotkussa koko ajan.

Vierailija
57/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi sä ajatusten tonava, kerros mulle kuka sitten remppaisi ja pitäisi kunnossa mun huushollin, vaihtaisi autoon renkaat, hoitaisi puutarhan ynnä sen miljoona muuta paskahommaa (joiden tekemisestä itse kyllä pidän)?

Talo tarvii remonttia? Palkkaa remontoija.

Auto tarvii uudet renkaat? Osta renkaan vaihto huoltamosta.

Puutarha tarvii hoitoa? Osta hoito palvelu puutarhafirmalta.

And poblems is solved.

Heillä kaikilla on työvaatteet työpaikkansa puolesta ja ammatillinen pätevyys toisin kuin kaltaisellasi harrastelija amatöörillä.

Mistä kumpuaa tämä ammatillinen pätevyys luulo? Sähkömies on ainoa jolla se lain mukaan pitää olla, muita hommia voi alkaa vain tekemään jos osaa.

No kyllä terveydenhoitoalalla katsotaan että työntekijöillä on ammattipätevyts ja nimi laillistetuilla työntekijöillä löytyy Terhikistä.

Joo myönnetään siinä toinen ala, tosin melko yksipuolinen vaatetus työnkuvaan liittyen. Ja tosiaan pitäähän autonkuljettajallakin olla ammatipätevyyskortti, tosin sen saa 5 x 7,5 h läsnäololla ja maksamalla (siis vanhat kuljettajat, uudet joutuu opiskelemaan kauemmin).

Mielessä oli lähinnä arkiset palvelut joita ostetaan ja monet perustelee ammattilaisuudella mutta mitä kuka vaan voi alkaa tekemään ilman virallisia vaatimuksia.

Eikä noiden sähkäreiden ja hoitajienkaan tarvi olla penaalin terävämpiä kyniä, riittää tutkinnon läpäisy.

Vierailija
58/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä huono idea. Arkivaatteita tarvitaan useita per viikko. Valtava varasto pitäisi vuokraamolla olla, vaatekauppojen tulosta syö nimenomaan varastointi. Miten vaatteiden pesu, 40 asteen pesu ei poista esim. hajuvesien hajuja jonkun toisen käyttämästä vaatteesta. Ostan paljon vaatteita kirppareilta, mutta voin ostamisen jälkeen pestä ja tuulettaa vaatteet rauhassa. Vuokraamossa tätä rauhaa ei taatusti ole.

Vaatteiden vuokraajien pitäisi välttää hajusteita ja hajustettuja pesuaineita. Itse en estä yhtään hajusteita.

Onneksi nykyään voi ostaa kirpputorilta hajustamattomilla pesuaineilla pestyjä vaatteita.

Vierailija
59/68 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta huomaa, kuinka erilaista elämää me elämme. Minä tarvitsen työssäni siistejä vaatteita, vaikken varsinaista bisnespukeutumista noudatakaan. Iltaisin saatan (tai saatoin ainakin ennen koronaa) käydä teatterissa, konsertissa jne. Työskentelen vapaaehtoisena erään kulttuuritalon narikassa. Erilaisia kokouksia vapaa-ajalla on kuukausittain. Kaikki tämä on ihan arkea.

Toki joskus teen puutarhahommia ja remonttia, mutta niistä selviää helposti yhdellä huonolla vaatekerralla. Missään nimessä en halua tehdä sotkuisia hommia arkivaatteissa, silloinhan olisin sotkussa koko ajan.

Vähän tulee se tuntu että nää vaatevuokraamoja vastustavat vastustavat vaatteiden vuokrausta koska haluavat rymytä kuskapuskassa ja kantaa polttopuita samoissa arkivaatteissa joissa viettää vapaa-aikaansa työpäivän jälkeen, käy kahvilassa, sekä vierailee sukulaisten ja kaverien luona. Hieman huvittavaa.

Vierailija
60/68 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras on ostaa kirpputorilta vaatteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän