Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keksitään ideoita miten suomalaiset saataisiin arjen käyttövaatteiden ostamisen sijaan vuokraamaan suomalaisena käsityönä valmistettuja vaatteita

Vierailija
24.07.2020 |

Aika surkeaa jos vain halvat markettivaatteet Prisman ja Lidlin - Logoilla kelpaa tavalliselle Suomen kansalle. Jotenkin pitäisi saada vaatevuokraamot nousuun ja ihmiset innostumaan vaatteiden vuokraamisesta.

https://yle.fi/uutiset/3-10980842

https://yle.fi/uutiset/3-11462605

https://areena.yle.fi/1-50159838

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei kiitos. En voi edes kuvitella käyttäväni jotain kimppavaatteita. Mut voi laskea ulos tästä hommasta.

Vierailija
62/68 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään tapauksessa käytä vuokrattuja vaatteita.

Helsingissä on luteita monessa vanhassa kerrostalossa.

Edullisempaa on ostaa vaate omaksi kuin vuokrata se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta ihmeessä on edullisempaa ostaa vaate omaksi kuin vuokrata se, jos haluaa käyttää vaatteen loppuun saakka.

Mutta pukeutumisen tarpeet ovat erilaiset eri ihmisillä. Ja moni hakee vaihteluakin pukeutumiseen, vaikka toki tällä palstalla sellaista turhuutta alapeukutetaan viimeiseen saakka ja käytetään klapihommissa niitä samoja vaatteita kuin vierailuilla.

Yksi idea ap:lle voisi olla pluskokoisten vaatteiden tarjoaminen. Aika monen naisen paino vaihtelee, ja vaatteisiin sijoittaminen silloin isokokoisena ottaa kovasti luonnon päälle. Sitten sitä kitkutellaan liian pienissä ja epäpukevissa vaatteissa ja ajatellaan, että ostan paremmat sitten laihempana.

Vierailija
64/68 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap ajattelee viestin 63 ideasta?

Vierailija
65/68 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokravaatteita arkeen? No ei. Arkivaatteet on ainakin mulla juurikin arkivaatteita. Ei tarkoituksella tuhottavia, mutta sellaisia että jos niille loiskahtaa jotain värjäävää, tai jos menevät rikki, niin ei hätää. Jos ovat pilalla, laitan pois, jos ovat onnettomuudesta huolimatta käyttökelpoisia, jatkan käyttöä. Vuokravaatteen joutuisin vuokraamolle korvaamaan.

Vuokraaminen on paljon ekologisempaa kuin niiden vaatteiden ostaminen. Lisäksi kotiin tulee paljon enemmän tilaa kun ei ole pakko hankkia turhaa vaatekaappi viemään tilaa. Eikä sitä ole mikään pakko alkaa tehdä sellaista minkä takia ne vaatteet sotkeutuisivat, hajoaisivat tai joutuisi jonkin muun asian takia korvaamaan.

Oi sä ajatusten tonava, kerros mulle kuka sitten remppaisi ja pitäisi kunnossa mun huushollin, vaihtaisi autoon renkaat, hoitaisi puutarhan ynnä sen miljoona muuta paskahommaa (joiden tekemisestä itse kyllä pidän)?

En ole ap, mutta uskoisin että hän tarkoittaa arkivaatteilla ns. toimistovaatteita, eli niitä siistejä vaatteita, joita käytetään ihmisten ilmoilla. Nämä ovat ainakin minulle suurin kuluerä pukeutumisessa.

Niitä vaatteita, joilla ”paskahommat” tehdään, kutsutaan ainakin meillä päin ihan muulla nimellä, ja yleensä ne vaihdetaan päälle kun mennään hommiin. Vai käytätkö sinä aamusta iltaan niitä paskahommavaatteita?

Eikö toimistovaatteiden vuokraus olisi vielä suurempi kuluerä, jos niitä ihan arkielämässä kuitenkin käyttää?

Vierailija
66/68 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokravaatteita arkeen? No ei. Arkivaatteet on ainakin mulla juurikin arkivaatteita. Ei tarkoituksella tuhottavia, mutta sellaisia että jos niille loiskahtaa jotain värjäävää, tai jos menevät rikki, niin ei hätää. Jos ovat pilalla, laitan pois, jos ovat onnettomuudesta huolimatta käyttökelpoisia, jatkan käyttöä. Vuokravaatteen joutuisin vuokraamolle korvaamaan.

Vuokraaminen on paljon ekologisempaa kuin niiden vaatteiden ostaminen. Lisäksi kotiin tulee paljon enemmän tilaa kun ei ole pakko hankkia turhaa vaatekaappi viemään tilaa. Eikä sitä ole mikään pakko alkaa tehdä sellaista minkä takia ne vaatteet sotkeutuisivat, hajoaisivat tai joutuisi jonkin muun asian takia korvaamaan.

Oi sä ajatusten tonava, kerros mulle kuka sitten remppaisi ja pitäisi kunnossa mun huushollin, vaihtaisi autoon renkaat, hoitaisi puutarhan ynnä sen miljoona muuta paskahommaa (joiden tekemisestä itse kyllä pidän)?

En ole ap, mutta uskoisin että hän tarkoittaa arkivaatteilla ns. toimistovaatteita, eli niitä siistejä vaatteita, joita käytetään ihmisten ilmoilla. Nämä ovat ainakin minulle suurin kuluerä pukeutumisessa.

Niitä vaatteita, joilla ”paskahommat” tehdään, kutsutaan ainakin meillä päin ihan muulla nimellä, ja yleensä ne vaihdetaan päälle kun mennään hommiin. Vai käytätkö sinä aamusta iltaan niitä paskahommavaatteita?

Eikö toimistovaatteiden vuokraus olisi vielä suurempi kuluerä, jos niitä ihan arkielämässä kuitenkin käyttää?

Haalarihommissa voi käyttää joka päivä samoja haalareita, toimistossa on pieni sosiaalinen paine käyttää erilaisia vaatteita ainakin peräkkäisinä päivinä.

Vierailija
67/68 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muodollisiin harinaisiin tilaisuuksiin voisi vuokrata. En esim halua omistaa hautajaisasua.

No entä esim vaatteet jotka laitat päälle kun menet kauppaan, vieraaksi (esim vanhemmille, sukulaisille, kavereille, tutuille, omille lapsille), kahvilaan tai syömään ulos?

Minä käytän näissä tilaisuuksissa ihan omia arkivaatteitani. En näe mitään syytä vuokrata tai lainata vaatteita tällaisia tilaisuuksia varten. Enkä usko että minulla siihen olisi varaakaan kuin hyvin satunnaisesti, jolloin idea on sama kuin siihen yhteen harvinaiseen tilaisuuteen vuokraamisessa.

-eri

Vierailija
68/68 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta huomaa, kuinka erilaista elämää me elämme. Minä tarvitsen työssäni siistejä vaatteita, vaikken varsinaista bisnespukeutumista noudatakaan. Iltaisin saatan (tai saatoin ainakin ennen koronaa) käydä teatterissa, konsertissa jne. Työskentelen vapaaehtoisena erään kulttuuritalon narikassa. Erilaisia kokouksia vapaa-ajalla on kuukausittain. Kaikki tämä on ihan arkea.

Toki joskus teen puutarhahommia ja remonttia, mutta niistä selviää helposti yhdellä huonolla vaatekerralla. Missään nimessä en halua tehdä sotkuisia hommia arkivaatteissa, silloinhan olisin sotkussa koko ajan.

Vähän tulee se tuntu että nää vaatevuokraamoja vastustavat vastustavat vaatteiden vuokrausta koska haluavat rymytä kuskapuskassa ja kantaa polttopuita samoissa arkivaatteissa joissa viettää vapaa-aikaansa työpäivän jälkeen, käy kahvilassa, sekä vierailee sukulaisten ja kaverien luona. Hieman huvittavaa.

Olemme tainneet lukea eri ketjua. Se ettei itse tunne tarvetta vuokrata arkivaatteita, ei tarkoita sitä, että vastustaisi vaatevuokraamoja. Se ei myöskään tarkoita sitä, että käyttäisi puutarhatöissä samoja vaatteita kuin kahvilassa tai kavereiden luona käydessään.

Pointti on siinä, että sinne kahvilaan ja kavereiden luokse monilla varmaan riittää ne normaalit arkivaatteet, mitä kaiketi töihinkin. Eikä siellä kahvilassa tai kaverin luona kukaan ihmettele, että onko sulla sama paita päällä kuin viime viikollakin. Miksi siis vuokrata päivittäisiä vaatteita, kun edullisemmaksi tulee ostaa omaksi mitä tarvitsee ja pestä ja pitää, pestä ja pitää jne. Harva tavallinen suomalainen nainen varmaan joka kuukausi vaatekertaansa uusiksi pistää, vaan samat vaatteet kelpaa useamman vuoden, kunhan niitä huoltaa hyvin.

-eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan