Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keksitään ideoita miten suomalaiset saataisiin arjen käyttövaatteiden ostamisen sijaan vuokraamaan suomalaisena käsityönä valmistettuja vaatteita

Vierailija
24.07.2020 |

Aika surkeaa jos vain halvat markettivaatteet Prisman ja Lidlin - Logoilla kelpaa tavalliselle Suomen kansalle. Jotenkin pitäisi saada vaatevuokraamot nousuun ja ihmiset innostumaan vaatteiden vuokraamisesta.

https://yle.fi/uutiset/3-10980842

https://yle.fi/uutiset/3-11462605

https://areena.yle.fi/1-50159838

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokravaatteita arkeen? No ei. Arkivaatteet on ainakin mulla juurikin arkivaatteita. Ei tarkoituksella tuhottavia, mutta sellaisia että jos niille loiskahtaa jotain värjäävää, tai jos menevät rikki, niin ei hätää. Jos ovat pilalla, laitan pois, jos ovat onnettomuudesta huolimatta käyttökelpoisia, jatkan käyttöä. Vuokravaatteen joutuisin vuokraamolle korvaamaan.

Vuokraaminen on paljon ekologisempaa kuin niiden vaatteiden ostaminen. Lisäksi kotiin tulee paljon enemmän tilaa kun ei ole pakko hankkia turhaa vaatekaappi viemään tilaa. Eikä sitä ole mikään pakko alkaa tehdä sellaista minkä takia ne vaatteet sotkeutuisivat, hajoaisivat tai joutuisi jonkin muun asian takia korvaamaan.

Oi sä ajatusten tonava, kerros mulle kuka sitten remppaisi ja pitäisi kunnossa mun huushollin, vaihtaisi autoon renkaat, hoitaisi puutarhan ynnä sen miljoona muuta paskahommaa (joiden tekemisestä itse kyllä pidän)?

Talo tarvii remonttia? Palkkaa remontoija.

Auto tarvii uudet renkaat? Osta renkaan vaihto huoltamosta.

Puutarha tarvii hoitoa? Osta hoito palvelu puutarhafirmalta.

And poblems is solved.

Heillä kaikilla on työvaatteet työpaikkansa puolesta ja ammatillinen pätevyys toisin kuin kaltaisellasi harrastelija amatöörillä.

Vierailija
22/68 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tää olikin miljonääreille tarkoitettu ketju, joilla on oma palvelusväkensä kaikkeen mahdolliseen. Kyllä kai sitä sitten kelpaa arkivaatteita vuokrata, kun elämä on pelkkää edustamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai tää olikin miljonääreille tarkoitettu ketju, joilla on oma palvelusväkensä kaikkeen mahdolliseen. Kyllä kai sitä sitten kelpaa arkivaatteita vuokrata, kun elämä on pelkkää edustamista.

Miljonäärit kyllä yleensä ostavat vaatteensa. Ainakin minun tuntemani vaatelainaamon käyttäjät ovat keskiluokkaisia ihmisiä.

Vierailija
24/68 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voisi ostaa tai vuokrata vaatetta, joka on koskenut jonkun toisen kainaloon.

Ihmiset haisevat.

Ihan mielenkiinnosta: mistä hankit vaatteesi? Kivijalkakaupasta et voi niitä ostaa, etkä verkostakaan.

Ehkä hän ompelee ne itse? Tosin sitä kangasta on kaupassa voinut joku hypistellä. ehkä kumminkin vain näpeillään, ei kainalollaan.

Mutta voiko hän koskaan olla kenenkään kainalossa...

Vierailija
25/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun perusteella arkivaattet on sana, joka tarkoittaa ihmisille hhvin eri asioita. AP, jos oikeasti olet perustamassa vaatelainaamoa, määrittele täsmällisemmin, mihin lainaamosi erikoistuu. Käsitin itse, että olet erikoistumassa naisten toimistovaatteiden lainaamiseen.

Itse voisin olla lainaamosi potentiaalinen asiakas. Asun Turussa, mutta voisin käyttää helsinkiläistä lainaamoa, jos se olisi rautatieaseman lähellä niin, että voisin noutaa vaatteet työpäivän päätyttyä kotiin lähtiessäni ja palauttaa ne aamulla Helsinkiin saapuessani. Ne pitäisi olla pakattuna siten, että helppo kuljettaa junassa.

Olen kyllästynyt mustiin ja harmaisiin vaatteisiin. Ostan itse todella paljon punasia siistejä toimistovaatteita. Ehkä voisin lainaamon vaatteilla kokeilla, innostunko käyttämään muitakin värejä. Nyt valitsen lähes aina punaista, koska tiedän, että se tulee käyttöön.

Suurin ongelma asiakkuudessani olisi luultavasti se, että lainaamon vaatteet olisivat liian formaaleja. Olen töissä rennossa firmassa, jossa jakkupuku on vähän liikaa, mutta en itse halua mennä töihin farkuissa ja hupparissa. Jotain jakkupukua vähemmän formaalia pitäisi löytää.

Asusteiden lainaamisesta olisi varmaan helppo aloittaa. Ne ovat usein one-size ja kalliitakin.

Vaatelainaamo todella kiinnostaisi minua! Toivottavasti näitä alkaisi ilmestyä Suomedn!

Vierailija
26/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muodollisiin harinaisiin tilaisuuksiin voisi vuokrata. En esim halua omistaa hautajaisasua.

Vierailija
27/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muodollisiin harinaisiin tilaisuuksiin voisi vuokrata. En esim halua omistaa hautajaisasua.

No entä esim vaatteet jotka laitat päälle kun menet kauppaan, vieraaksi (esim vanhemmille, sukulaisille, kavereille, tutuille, omille lapsille), kahvilaan tai syömään ulos?

Vierailija
28/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan vuokraisi vaatetta, järjetön ajatuskin. Minulle on pari kertaa sattunut siten että olen ostanut vaatteen ihan uutena kaupasta, sitä on sovittanut joku jolla ollut hillitön määrä hajuvettä. Se haju ei lähde edes pesussa! Kahdesti olen saanut palauttaa tuotteen ja myyjä on sanonut että yllättävän yleinen ongelma.

Kaupassa en välttämättä hajua edes huomaa koska hajuvesien haju on joka paikassa.

Karsea ajatuskin että pitäisin vaatetta jonkun tälläisen jäljiltä.

Vierailija
29/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikimaailmassa käyttäisi jotain vuokravaatteita normaalina arkivaatteena, en kyllä juhliinkaan vuokraa pukua. 

Harvinaisen tyhmä idea. 

Paljonkohan t-paidan vuokraaminen maksaisi? :D 

Vierailija
30/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokravaatteita arkeen? No ei. Arkivaatteet on ainakin mulla juurikin arkivaatteita. Ei tarkoituksella tuhottavia, mutta sellaisia että jos niille loiskahtaa jotain värjäävää, tai jos menevät rikki, niin ei hätää. Jos ovat pilalla, laitan pois, jos ovat onnettomuudesta huolimatta käyttökelpoisia, jatkan käyttöä. Vuokravaatteen joutuisin vuokraamolle korvaamaan.

Vuokraaminen on paljon ekologisempaa kuin niiden vaatteiden ostaminen. Lisäksi kotiin tulee paljon enemmän tilaa kun ei ole pakko hankkia turhaa vaatekaappi viemään tilaa. Eikä sitä ole mikään pakko alkaa tehdä sellaista minkä takia ne vaatteet sotkeutuisivat, hajoaisivat tai joutuisi jonkin muun asian takia korvaamaan.

Oi sä ajatusten tonava, kerros mulle kuka sitten remppaisi ja pitäisi kunnossa mun huushollin, vaihtaisi autoon renkaat, hoitaisi puutarhan ynnä sen miljoona muuta paskahommaa (joiden tekemisestä itse kyllä pidän)?

And poblems is solved.

Heillä kaikilla on työvaatteet työpaikkansa puolesta ja ammatillinen pätevyys toisin kuin kaltaisellasi harrastelija amatöörillä.

Sinä se vasta asiantuntevan kuvan itsestäsi annat. Taidat trollata?

Hoito_palvelu

Poblems is solved

Harrastelija_amatööri

Sisällöstä puhumattakaan – mistä esimerkiksi tiedät, mikä ammatillinen pätevyys kirjoittajalla on?

31/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi vuokrata vaatteet, jotka vedän päälleni kun menen kantamaan klapeja puuvajaan? Arkivaatteita pidän hommissa, joissa ei haittaa, vaikka kankaaseen tulisi palkeenkieli tai tahra, joka ei lähde pesussa.

Olisivatko nämä vuokrattavat arkivaatteet ehjiä ja ne saisi palauttaa likaisina ja repeytyneinä? Aika kovaa vaatevuokraa pitäisi pyytää, että kannattaisi vuokraamolle.

Vierailija
32/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voisi ostaa tai vuokrata vaatetta, joka on koskenut jonkun toisen kainaloon.

Ihmiset haisevat.

Ihan mielenkiinnosta: mistä hankit vaatteesi? Kivijalkakaupasta et voi niitä ostaa, etkä verkostakaan.

Ehkä hän ompelee ne itse? Tosin sitä kangasta on kaupassa voinut joku hypistellä. ehkä kumminkin vain näpeillään, ei kainalollaan.

Mutta voiko hän koskaan olla kenenkään kainalossa...

Minulla on äärettömän ihmeellinen tapa, jota suosittelen muillekin: pesen vaatteet ennen käyttöä.

Olin vuosia sitten jouluvieraana perheessä, jossa lapset saivat joululahjaksi lakanoita ja ne pedattiin suoraan paketista sänkyyn. Lakanat haisivat kuvottavilta ja olivat täynnä säilöntäaineita, väriä ja ties mitä myrkkyjä. Tutkitusti. 

Tietenkin tiedän, että joku toinen on kokeillut vaatetta kaupassa, mutta kukaan ei - toivottavasti - ole pidempään käyttänyt vaatetta. Lainavaatteissa käyttäjiä ja pidempiä käyttöaikoja olisi vielä enemmän.

Liian hyvä hajuaisti on piinallinen ominaisuus, koska haistan kaikkea sellaista, jota en haluaisi haistaa.

Toisen ihmisen kainalo voi olla ok, koska osa miehistä tuoksuu hyvältä ja puhtaalta. Osa heistä haisee hieltä, alkoholilta, tupakalta, valkosipulilta, kaameilta hajusteilta, lialta, talilta tai märiltä koirilta.

Pidän koirista, mutta en märän turkin löyhkästä.

Vierailija
33/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

And poblems is solved.

Mistä kumpuaa tämä ammatillinen pätevyys luulo? Sähkömies on ainoa jolla se lain mukaan pitää olla, muita hommia voi alkaa vain tekemään jos osaa.

Vierailija
34/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kyllä linkkejä, mutta mitä siihen vuokraukseen kuuluisi? Pesu, silitys? Entä jos ruokaa laittaessa tulee iso rasvatahra paitaan? Vai pitäisikö palkata kokki ja istua itse sievästi ja siististi sohvalla, ettei vaate kulu tai likaannu?

Vierailija
35/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suomalaiset design aatteet ovat aivan järjettömän rumia noin yleisesti ottaen. Mustia tai jotain saakelin rumia geometrisia kuvioita, päällä kulmikkaita tai laatikoita tai muodottomia pusseja, järkyttäviä paksuja kankaita.

Ja arkivaate on mulla mustat housut, joku yläosa ja lääkärintakki. Kotona sitten farkkua, sporttivaatteita, lenkkarit, goretexia metsään...En todellakaan vuokraisi mitään näistä...

Vierailija
36/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin kynnys minulle on vaatteiden haju. Monen ihmisen ominaistuoksu on suorastaan oksettava, ja se tarttuu vaatteisiin todella helposti. Saati sitten kainalohiki.

Lisäksi arveluttaa ihmisten erilaiset hygieniakäsitykset: joidenkin mielestä vaatetta voi käyttää monta kertaa, eikä se "mene miksikään", ja vaatteet pestään sitten lopulta 30-40 asteessa, mikä ei puhdista vaatteita kunnolla, ja haju piintyy.

En voisi mitenkään olla toiselta ihmiseltä lemuavissa vaatteissa. En usko, että vaatelainaamoiden vaatteet pestään hajuttomiksi.

Vierailija
37/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi vuokrata vaatteet, jotka vedän päälleni kun menen kantamaan klapeja puuvajaan? Arkivaatteita pidän hommissa, joissa ei haittaa, vaikka kankaaseen tulisi palkeenkieli tai tahra, joka ei lähde pesussa.

Olisivatko nämä vuokrattavat arkivaatteet ehjiä ja ne saisi palauttaa likaisina ja repeytyneinä? Aika kovaa vaatevuokraa pitäisi pyytää, että kannattaisi vuokraamolle.

Pidätkö samoja likaisia klapivaatteita kun istut sohvalla katsomassa telkkaria tai kun menet illalla nukkumaan? Etkö pelkää että sohva ja sänky menee likaiseksi? Entä kun menet kauppaan tai kaverin luo kylään? Onko sinulla silloinkin ne likaiset klapivaatteet päällä?

Vierailija
38/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entä esim vaatteet jotka laitat päälle kun menet kauppaan, vieraaksi (esim vanhemmille, sukulaisille, kavereille, tutuille, omille lapsille), kahvilaan tai syömään ulos?

Minä ainakaan en käy kahvilla tai syömässä missään minne pitäisi varsinaisesti pukeutua. Kaikki arjen sosiaaliset tilaisuudet hoituu ihan farkut ja huppari/neule linjalla. Kuka nykyaikana pukeutuu erityisemmin esim kavereiden tai sukulaisten luona kyläilyyn? Juhlat ovat tietty eri asia ,mutta en niihinkään mitään vuokravaatteita ota. Minulla on tumma ja vaalea housuasu juhliin plus muutama mekko jakku yhdistelmä. Nämä riittää mainiosti.

Vierailija
39/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidätkö samoja likaisia klapivaatteita kun istut sohvalla katsomassa telkkaria tai kun menet illalla nukkumaan? Etkö pelkää että sohva ja sänky menee likaiseksi? Entä kun menet kauppaan tai kaverin luo kylään? Onko sinulla silloinkin ne likaiset klapivaatteet päällä?

Ööö. Ei minulla ole likaisia klapivaatteita? Pidän siistejä arkivaatteita kokoajan. Kotiasuna on toki rentoja colkegevaatteita, muttei nekään likaannu. Ei meillä mitään klapeja tehdä tai möyritä sonnassa.

Vierailija
40/68 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

And poblems is solved.

Mistä kumpuaa tämä ammatillinen pätevyys luulo? Sähkömies on ainoa jolla se lain mukaan pitää olla, muita hommia voi alkaa vain tekemään jos osaa.

No kyllä terveydenhoitoalalla katsotaan että työntekijöillä on ammattipätevyts ja nimi laillistetuilla työntekijöillä löytyy Terhikistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan