Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjä! Mitä herkkua haluaisit juhannuspöytään?

Vierailija
18.06.2013 |

Miniä tulee muiden mukana juhannusvieraaksi ja hän on kasvissyöjä. Haluaisin laittaa hänelle jotain erityistä hyvää. Onko kenelläkään kivoja vinkkejä? Hän syö kananmunaa ja vähän kalaa.

Onko kukaan kokeillut sitä quornia? Näin mm. sellaisia fileitä kaupan pakkasessa. Ovatko mistään kotoisin?

Kiitos etukäteen! :)

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 12:14"]

Ihan perinteinen, kunnollinen italialainen (sieni)risotto sopisi myöskin lähes joka ruuan lisukkeeksi. (Huom. käytä arborio-riisiä ja valkoviiniä, hämmennä jatkuvasti ja anna risoton jäädä löysäksi puuromaiseksi, aivan taivaallisen hyvää!)

[/quote]

Söin aivan jumalaista herkkutattirisottoa nyt keväällä, sitä pitää kokeilla! Itseasiassa suomalainen versio siitä voisi olla ohratto, tulee maukkaampi vielä!

11

[/quote]

Kyllä italialainenkin keittiö tuntee ohraversion risotosta. Nimenä voi olla esim. orzo ai funghi.

Vierailija
62/78 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:14"]

Googleta kasvispaistokseen "parmigiana". Aivan jumalaista!

[/quote]

Jep, munakoisoa, tomaattia ja parmesan juustoa. Todella jumalaista!! Parhaan Parmigianan olen syönyt Dubaissa!! Se oli tehty täytteenä munakoison puolikkaaseen....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kiva grilliruoka on bruschetta. Pieni iltapala, ei kokonainen ateria, mutta helppo toteuttaa.

Vierailija
64/78 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:26"]

Kyllä meidän kasvissyöjä arvostaa tofugrilleriä, on poutun tuote.

[/quote]

Aivan järkyttävää paskaa. Mutta kun kerran kasvissyöjä on rasite niin ymmärtäähän tämän. Miten sitä tuota syömällä edes oikeaan ruokaan tottuisi ja oppisi sitä arvostamaan...

Vierailija
65/78 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:48"]

[/quote]

Aivan järkyttävää paskaa. Mutta kun kerran kasvissyöjä on rasite niin ymmärtäähän tämän. Miten sitä tuota syömällä edes oikeaan ruokaan tottuisi ja oppisi sitä arvostamaan...

[/quote]

Anteeksi? Se, että syö toisinaan myös tofumakkaraa, ei tarkoita etteikö muuten söisi terveellisesti ja laadukkaasti..

Vierailija
66/78 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, aina vaan paranee! Kunhan pääsen koneen ääreen, tutkin ohjeet tarkemmin. Tässä puhelimella lukiessakin tulee nälkä! Kyllä noista on kiva alkaa menua kasaamaan, kiitos, ihanat! :)

Vierailija
67/78 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:53"]

[/quote]

[/quote]

Anteeksi? Se, että syö toisinaan myös tofumakkaraa, ei tarkoita etteikö muuten söisi terveellisesti ja laadukkaasti..

[/quote]

Sanoinko jotain terveellisestä ja laadukkaasta? Kyse oli mausta. Tuossa annettiin ymmärtää että muuta ei vege tarvitse juhannukseksi, mun mielipide oli erilainen. Tässä ketjussa on aivan mahtavia vinkkejä olleet lähes kaikki muut kuin tämä tofumakkara mielestäni.

Vierailija
68/78 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:00"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sanoinko jotain terveellisestä ja laadukkaasta? Kyse oli mausta. Tuossa annettiin ymmärtää että muuta ei vege tarvitse juhannukseksi, mun mielipide oli erilainen. Tässä ketjussa on aivan mahtavia vinkkejä olleet lähes kaikki muut kuin tämä tofumakkara mielestäni.

[/quote]

Enhän minä niin sanonut että pelkkää makkaraa söisi, ei kai kukaan syö juhannuksena PELKKÄÄ makkaraa? Meillä grillataan erilaisia tuotteita, pääasiassa kasviksia mutta toki myös perinteisesti makkaraa. Kasvissyöjä syö kasvisten lisäksi myös proteiininlähdettä, eli juuri tofua, nyt esimerkiksi makkaran muodossa. Toki on tarjolla myös salaattia sekä ilmeisesti tänä vuonna pienet alkupalatkin coctailmuodossa.

Joillekin opiskelijoille voikin makkarat esittää pääruokaa juhannuspöydässä, meillä ei. En kyllä tajua miksi niin luulitkaan.

Vierailija
69/78 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:26"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 15:00"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Enhän minä niin sanonut että pelkkää makkaraa söisi, ei kai kukaan syö juhannuksena PELKKÄÄ makkaraa? Meillä grillataan erilaisia tuotteita, pääasiassa kasviksia mutta toki myös perinteisesti makkaraa. Kasvissyöjä syö kasvisten lisäksi myös proteiininlähdettä, eli juuri tofua, nyt esimerkiksi makkaran muodossa. Toki on tarjolla myös salaattia sekä ilmeisesti tänä vuonna pienet alkupalatkin coctailmuodossa.

Joillekin opiskelijoille voikin makkarat esittää pääruokaa juhannuspöydässä, meillä ei. En kyllä tajua miksi niin luulitkaan.

[/quote]

Lähinnä siksi, että tuosta "meidän kasvissyöjä arvostaa tofumakkaraa" -lauseestasi sai sellaisen kuvan. Tuli ihan se perinteinen vuosikaudet koettu tunne että jos et syö lihaa, syö sit näitä meidän lisukkeita, ne saa kelvata kun oma on valintasi. Kuulosti ihan siltä että et olisi ymmärtänyt miten mahtavaa voi kasvisruoka olla. Joko ymmärsit? :)

Vierailija
70/78 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

silliä ja perunaa  sekä keitettyjä kananmunia. riittää mulle.

Vierailija
71/78 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastaisin hyvin marinoitua ja paistettua tofua ja pidän myös soija- tai muista kasvisnakeista. Varsinkin nuorempana ärsytti jos en saanut mitään ns. lihan korviketta nyt voisin pelkkiin kasviksiinkin hyvin tyytyä mutta yleisesti ei musta kuitenkaan voi kasvissyöjänä syödä kovin pitkiä aikoja esim. lähinnä munakoisoa ja kesäkurpitsaa juuston kanssa olisi miten hyvää tahansa, vähintään pähkinöitä tai keitettyjä linssejä kaipaan itse. Grillatut kasvikset on musta enempi lisäke kuin se varsinainen ruoka (vaikka siis sitä tofua ei toki tarvi mitään mieletöntä klönttiä).

Hyvä salaatti kuuluu myös juhannuspöytään. Mitähän sitä itse laittaisi. Yleensä on oltu vieraisilla juhannuksena, nyt ollaan kotona

Myös tälle kasvissyöjälle maistuu nykyisin myös kala. Joo en ehkä olen kunnon kasvissyöjä mutta kasvis-kalaruokavaliolla mennään muu liha ei kiinnosta. Quorn on musta ihan ok muttei ehkä erityisen sykäyttävää. Kasvislasagne ja uunijuurekset maistuvat itselleni aina samoin kuin intialaistyyppiset ruuat.

Vierailija
72/78 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, mutta tee tarpeeksi, sillä KAIKKI MUUTKIN tulevat aina kärkylle, koska ne kasvissafkat ovat hyviä ja erilaisia. :) Esim. miehen suvun mökillä paistettiin muinoin halloumia meille kasvissyöjille (2 kpl) ja kun itse pääsin pöytään, oli halloumia yksi vaivainen siivu jäljellä ja se tarjottiin minulle saatesanoilla "säästettiin sulle tää". :D Eli niitä kasvisruokia alkaa muidenkin aina tehdä mieli, joten tuosta viisastuneena vien mökille yleensä noin viisi (5) pakettia halloumia. Kannattaa siis tehdä ihan kunnolla niitä vegesafkoja, eli ihan kunnolla osaksi ruokailua, eikä yrittää väkertää vain yhdelle ihmiselle riittävää määrää - se kun ei ikinä riitä. :)

Vierailija
73/78 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin näin äkkisältään tuli mieleen kesäkurpitsaviipaleet leivitettynä parmesaanilla, valmistuu grillissä tai pannulla. Nyt saa varhaiskaalia kotimaisena, joten coleslaw eli kaalisalaatti siitä.

Vierailija
74/78 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerta kalakin käy, niin lohihan on hyvää grillattavaa. esim semmoiset medaljongit oikeasti juhlaviakin :) samoin tuo halloumi on herkullista jos maitotuotteet on ok.

Minusta kasvisruokailijoiden ja muidenkin erikoisruokavalioiden huomioinnissa on kivaa sekin, että on myös "yhteistä" syötävää joka käy kaikille. Tässä tilanteessa esim. kasvisvartaat, erilaiset salaatit, täytetyt vihannekset ja vaikka mitkä käyvät hyvin kaikille sopivaksi ruuaksi :) Paljon kivempi tulla pöytään, kun voi ottaa monenlaista yhteisistäkin astioista, eikä ole kaikkea varattu erikseen.

Salaatteihin jotain erikoisempiakin ideoita kannattaa etsiä, esim avokadoa, pähkinöitä, marinoitua punasipulia tms mukaan

Täytettäväksi taas sopii esim paprikat ja kesäkurpitsat

Tofuista tykkään itse eniten siitä savustetusta, on kivasti makua valmiinakin :)

Jos jotain erikoisempaa haluaa, niin mitenkäs olisi sushit? Voisi olla kaikillekin kiva ja niiden rullailu ihan hauska yhteinen ohjelmanumerokin :)

Vierailija
75/78 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä,

kivoja vinkkejä tullut lisää! :)

Kiitos kaikille! :)

Vierailija
76/78 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tofugrilleri on pahaa, pakastealtaasta löytyvät hälsans kök soijanakit ja soija chorizo sen sijaan on tosi hyviä!

Vierailija
77/78 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kala ja äyriäiset kelpaavat, niin siten alumiininyytteihin keitettyjä perunoita pilkottuina, sipulia, kypsää esim. savustettua lohta, hyvin valutettuja katkarapuja, makeaa chilikastiketta ja suolaa sekä muita mausteita esim. kalaneuvoksen kalamaustetta maun mukaan.

Sitten nyytit grilliin kypsymään ja lämpenemään. Tosi hyvää.

Vierailija
78/78 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 22:17"]

Tofugrilleri on pahaa, pakastealtaasta löytyvät hälsans kök soijanakit ja soija chorizo sen sijaan on tosi hyviä!

[/quote]

Makuasioita. Nuo Hälsans kökin tuotteet ovat meillä työpaikan ruokalassa käytössä ja me kaikki ollaan aivan kurkkuamme myöten täynnä niitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi