Lopettakaa jo niitten erikoisten kakkujen tekeminen!
Eiks ne oo jo ihan out.
Voiskos palata jo ihan vaan perinteiseen täytekakkuun pliis. Ne ihme härpäke- kuorrutukset ja kikkareet on sitäpaitsi ihan sairaan pahoja. Kerma- tai suklaakuorrutus on paljon parempaa.
Kommentit (49)
En itsekään tykkää kermakakuista, olen aina vihannut kermavaahdon makua.
Täältä kotileipureille vinkkejä oikeasti vähän erikoisemmista kakuista:
http://www.saveur.com/gallery/Best-Dessert-and-Cake-Recipes/1
Näistä maistaisin vesi kielellä kaikkia!
kun kerran makuasioista kiistellään, niin toteanpa, että minusta paras kakku tulee rahka-kermakuorrutteella, jossa 2 osaa kermavaahtoa ja 1 osa maitorahkaa (+ sokeria maun mukaan). Ja väliin mitä vaan, mutta EI banaania. Hyvin on aina kelvannut jopa lasten synttärikutsuilla.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:10"]
"Jättäkää menemättä sinne juhliin, mikäli pahoitatte mielenne tuollaisista asioista."
Aika huikee argumentti. Tietääkseni kukaan ei ole täällä ilmaissut pahoittaneensa mieltään kenenkään kakuista. Miksi vetää herneet nenään anonyymien keskustelijoiden kakkumieltymyksistä? Vaikka minä en tykkää syömäkelvottomista leivonnaiskoristeita, en ole ajamassa niiden kieltoa lakiin.
[/quote]
Jos näkee vaivaa aloittaakseen tällaisen keskustelun nettiin, voisin kuvitella että se paha kakunpalanen on jäänyt pyörimään hampaankoloon. :D
Nooh, aloittajasta en tiedä, mutta eikö täällä nyt yleensäkin tehdä aloituksia ihan mistä tahansa. Ei kaikkea tarvi ottaa niin vakavasti!
Itse en tykkää näistä sokerikuorrute/marsipaani päällisistä joita lastenkutsuilla usein näkee, enkä liivatteesta. Uunituoreet korvapuustit on hyviä, muut leivonnaiset ja cupcaket jää syömättä. Itse tykkään mm. kunnon suklaakakusta (schwarzwaldin esim. vai miten se kirjoitetaan), perinteisestä marja/kermakakusta tai juustokakusta. Myös toisiin se ällömakeus ei sovi, pieni happamuus tai raikkaus sekaan niin avot.
Mutta, jossainhan oli juttua että suomalaiset toivoisivat kahvipöytään enemmän suolaisia juttuja, ei niinkään makeaa. Monissa juhlissa on jotain ällömakeita juttuja pöydät täynnä mutta eipä juuri mitään suolaista. Esim. suolainen piirakka, voileipäkakku ja vaikka karjalanpiirakat munavoilla näyttää usein olevan suosittuja. Ei kaikki tykkää leivoksista ja ällömakeista sellaisista, usein vielä jossain jättikoossa.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:19"]
kun kerran makuasioista kiistellään, niin toteanpa, että minusta paras kakku tulee rahka-kermakuorrutteella, jossa 2 osaa kermavaahtoa ja 1 osa maitorahkaa (+ sokeria maun mukaan). Ja väliin mitä vaan, mutta EI banaania. Hyvin on aina kelvannut jopa lasten synttärikutsuilla.
[/quote]
Minusta taas ehdottomasti paras täyte on tuorejuusto-suklaamousse. Ja sekin on hyvin kelvannut lapsillekin.
Ja meidän lapset ja lähes kaikki kaverinsakin tykkäävät marsipaanista. Itse en niin siitä välitä, mutta se menee kyllä ohuena kerroksena. Paksuja kerroksia en harrastakaan ja kuvioissa käytetään marsipaanin lisäksi suklaata, marmeladi- ja muita karkkeja, värjättyä kermavaahtoa jne. Sokerimassalle en oikein ole lämmennyt.
Mikähän ilmiö sekin on, että näitä ketjuja on koko ajan lisää, missä juhlavieraat arvostelevat isäntäväen valintoja. Juhlia on erilaisia, juhlan järjestäjät ovat erilaisia, tarjottavat ovat erilaisia. Ihan niin kuin juhlan järjestäjän pitäisi kysyä jokaiselta vieraalta neuvoja, millaiset juhlat hänen pitäisi järjestää.
No ei todellakaan lopeteta. Jos lapsi on sekä kauralle että maidolle ja lisäksi soijallekin allerginen, ei kakulle jää koristelu/päällystysvaihtoehtoja. Jätä kekkerit väliin tai kakku syömättä. Niin helppoa se on. Ei meillä tehdä kakkuja vieraita varten, vaan synttärisankaria varten. Jos olet supernirso, vie oma kakku mukanasi. Allergisetkin joutuvat viemään lastensynttäreille omat eväänsä todella usein.
Voit hiiskatti mitä inisijöitä ja valittajia. Minulle kelpaa kaikki kakut. En ole vielä pahaa kakkua maistanutkaan. Nam!