Miksi niin moni koiran omistaja pysähtyy koiransa kanssa, kun toinen koira tulee vastaan?
Eikö älyä, että pysähtyminen vaan pitkittää ohitusta ja voi olla toiselle koiralle stressaavaa?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän pennun saa opetettua ohittamaan toiset koirat nätisti, mutta sen eteen pitää nähdä vaivaa ne pari ensimmäistä vuotta.
Raivostuttavinta onkin se, että kun itse yrittää opettaa koiraa ohittamaan nätisti, niin nämä koiriensa tossun alla olevat vässykät sabotoivat koulutustilanteet. Itselläni on 9 kk vanha pentu, pienehköä rotua, mutta olen alusta asti halunnut opetella, että muiden koirien ohi kävellään nätisti. Jatkuvasti ohitustilanteissa toinen koira vaan päästetään flexillä oman koirani päälle. Myöskin tuo ketjussa aiemmin mainittu "vaaniminen" on todella ahdistavaa. Pahimmillaan koira makaa hihnoineen koko polun leveydellä, ja kun yritämme jostain ojan kautta mennä ohi, niin toinen hyökkää päälle. Omistaja lepertelee koiralleen vauvaäänellä. että Fifi, älä nyt viitsi – ja samalla haluamattaan kehuu koiraansa huonosta käytöksestä.
Nyt tilanne alkaa olla helpompi, kun koirani alkaa vähitellen näyttää täysikasvuiselta. Nuorempana oli todella ärsyttävää, kun muut koiranomistajat olettivat, että tietenkin haluan antaa pentuni tavata kaikkia mahdollisia koiria. Sosiaalistamista olemme harrastaneet ihan riittävästi pentutreffeillä, kaverien ja sukulaisten koirien kanssa sekä tietenkin koirapuistossa. Vihaan muutenkin hihnassa moikkaamista, koska sitten pitää koko ajan olla irrottamassa hihnoja. Saan ehkä nyrpeän maineen naapurustossa, mutta mieluummin otan tämän kuin olen samassa tilanteessa noiden hyökkääjäkoirien omistajien kanssa muutaman vuoden päästä.
Se, että omistaja itse stressaa, ei luo hyvää opetustilannetta ja siinä saattaa palaa käämit jopa koiraan mikä nyt viimeistään sabotoi onnistumisen mahdollisuuden.
Ota nuo muut mielestäsi ääliöt mahtavana opetusmateriaalina sen sijaan, että ärsyynnyt. MIten koirasi voisi oppia, jos ei ole tilanteita? Ja jos te ette itse ole vielä siinä pisteessä, käännyt tai menet eri puolelle tietä - tai pysähdyt pientareelle.
Onneksi meidän kulmilla on kivoja omistajia ja kivoja koiria, ulkoilu on rentoa. Yksi labbis on häiriintynyt, vaihdan suosiolla itse toiselle puolelle katua, kun tulevat vastaan.
Samaa ihmetellyt, vielä siihen päälle että päästävät koiransa heti löysään hihnaan niin että melkein pääsee mun koiraan kiinni... ja omani säikähtää tätä tietenkin.. Lopettakaa hyvät ihmiset tämä tapa.
Vierailija kirjoitti:
Meidänkin koiran on muut vastaantulijat tyhmyydellään pilanneet. Ei tottele enään.
Sorry, mutta nyt on pakko, kun itse haukut toisia tyhmiksi. Se on enää.
1. Se että koira opetetaan kulkemaan nätisti muiden koirien ohitse, eikä "sosiaalisteta" jokaisen haukun kaveriksi, on sen koiran etu!
Koiralle on hyvä, että on selkeää mikä on lenkkiaikaa ja mikä leikkiaikaa. Ja kun kaikki koirat eivät syystä tai toisesta siedä muita koiria/tiettyjä koira- ehkä juuri näiden leikkiväisten vuoksi ja voivat olla potentiaalisesti näille vaarallisia.
On myös todella raskasta kun oman hyvinkäyttäytyvän vanhan narttuni luo päästetään kiellosta huolimatta näitä "sosiaalisia" tapauksia. Oma koirani ei varoita, mutta (ihan oikeutetusti) näykkää ja ärähtää kun sosiaalisestettu tahvo toheltaa tekemään "tuttavuutta". Näiden kohtaamisten jälkeen sitten taas saadaan hetki kiertää tuntemattomat koirat kaukaa, kun rouva oireilee näitä kohtaamisia.
2. Koirani on ollut juuri leikkauksessa, joten lenkit ovat varovaista köpöttelyä ja poikkeuksellista jumittamista keskellä tietä.
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttää tietämättömyyttä muuten neroja täynnä olevalla palstalla. Vastaus: Tarkoitus on, että koirat tutustuvat koirien tapaan, ja taluttajat pysyvät taustalla. Vain, jos meinaa mennä heti hulinaksi, taluttajat sekaantuvat asiaan.
Mikä pakko on tutustua? Senkus vaan kävelee ohi eikä pysähdytä seisomaan.
Lähinnä siksi että pääsisin tutustumaan koiraa taluttavaan naarakseen, muuten en pysähdy koskaan.
Jos koira alkaa jo kaukaa rähisemään niin helpompi sitä on hallita paikallaan kuin samaan aikaan kävellen.
Ei tuo kyllä minua ole koskaan haitannut, ajattelen että jokainen tuntee oman koiransa parhaiten. Mennään vaan koirani kanssa normaalisti ohi. Se ärsyttää kun automaattisesti oletetaan että oma koira saa tulla tervehtimään minun koiraani. Se ei tykkää muista koirista ja on arahko, joten mennään aina asiallisesti ja nätisti muiden koirien ohi, räyhäämättä ja moikkailematta. Toki asiasta sanonkin ohitettavan koiran taluttajalle jos kovin lähestymisintoisia ovat.
Vierailija kirjoitti:
Koiran päivän huippuhetkiä on saada tavata toinen koira, jonka kanssa voi kommunikoida toisella tavalla kuin ihmisen. Mitä itse ajattelisit, jos eläisit koirien maailmassa ja kaksi kertaa päivässä pääsisit ulos ja näkisit toisia ihmisiä, mutta et saisi pysähtyä sanaa vaihtamaan. Takaisin vaan koiran kotiin istumaan sohvalle...
Onko koirasi vain sinua varten? Vai onko sillä mitään oikeuksia koiranarvoiseen elämään?
Mieluummin annan koirani tavata muita koiria niin, että ne voivat olla vapaana ja leikkiä koirille luontevalla tavalla – koirapuistossa, pihalla, metsässä tai vastaavassa. Hihnan päässä haistelu ei ole luontevaa kanssakäymistä.
Samaa olen ihmetellyt. Ja sitten aletaan samalla kaivella taskusta niitä makupaloja, joilla palkitaan hiljaa olo ohituksen aikana. Naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä siksi että pääsisin tutustumaan koiraa taluttavaan naarakseen, muuten en pysähdy koskaan.
Naarakseen??
Minä en ainakaan halua tutustua lenkillä yhteenkään miekseen.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Ja sitten aletaan samalla kaivella taskusta niitä makupaloja, joilla palkitaan hiljaa olo ohituksen aikana. Naurettavaa.
Ja mielummin sitten annettaisiin koiran kerätä kierroksia ja räyhätä narun päässä? Kyse ei suoranaisesti myöskään ole palkinnosta monestikaan vaan siitä, että koiran huomio kiinnitetään muualle.
Itselläni on ollut elämäni aikana lukuisia hoitokoiria, joista osa tietenkin paremmin koulutettuja kuin toiset. Osan kanssa siis helppo lenkkeillä, joko muut koirat ei kiinnosta tai kaikkien kanssa tullaan toimeen. Ohitukset siis helppoja. Lisäksi kääpiökokoisen remmiräyhääjänkin kanssa voi vaan kävellä muiden koirien ohi, hihna on helppo pitää lyhyellä ja koira haukkumista lukuun ottamatta hallinnassa.
Osan kanssa toisten koirien tapaaminen on rasittavampaa. Esimerkiksi uroslabradorilta löytyy jo ihan kiitettävästi voimaa ja jos tiedän sen hyökkäävään satavarmasti ohikulkevan koiran kohdalla, näen paremmaksi hallita koira kunnolla paikallaan ollessani kuin "toivon mukaan" vauhdissa. Yleisesti kannatan kyllä, että ihmisten kannattaa nähdä tosi paljon vaivaa koiran koulutuksessa. Koska tilanteita ja taustoja on kuitenkin monenlaisia, ei "tattina ohitusta odottavia" kannata suoralta kädeltä tuomita.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä omaan metsään ulkoilemaan jos erilaiset tavat noin häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naarakseen??
Jostain syystä aika harva naaras haluaa, kai niillä on niin kova kiire.
koska vastaantulija ei ole tehnyt elettäkään näyttääkseen minulle, että koiransa on hallinnassa. Yleensä niillä on koira ns. pitkillä naruilla eikä tuollainen lenkittäjä tajua, että toiselle pitää näyttää, että on huomattu esim. että oma koira otetaan ns. lyhyeen naruun tai vierelle.
Minä taas tiedän minkä tyyppisiä koiria minun koirani ei voi sietää ja mitä silloin tapahtuu, joten täytyy pysähtyä, jotta voin tarvittaessa ottaa koirani syliin.
En pysähdy, jos vastaantulija on tehnyt selväksi, että koiransa on hallinnassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naarakseen??
Ehkä sinun kannattaisi yrittää tutustua vain lammaksiin.
Mene koirakouluun, niin lopettaa sen stressaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naarakseen??
Ehkä sinun kannattaisi yrittää tutustua vain lammaksiin.
Ei tuosta taida paimenkoiraa tulla.
Minun koirani ei välitä toisista koirista lainkaan, vaan rakastaa ihmisiä. Minä en pidä toisista ihmisistä, mutta rakastan koiria. Siksi olen ”hihnamöyhääjä”. Harmi jos sinua harmittaa.