Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni koiran omistaja pysähtyy koiransa kanssa, kun toinen koira tulee vastaan?

Vierailija
23.07.2020 |

Eikö älyä, että pysähtyminen vaan pitkittää ohitusta ja voi olla toiselle koiralle stressaavaa?

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän pennun saa opetettua ohittamaan toiset koirat nätisti, mutta sen eteen pitää nähdä vaivaa ne pari ensimmäistä vuotta. Rescue-koirat ovat toki asia erikseen, vaikka koulutuksella niiltäkin monesti saa pois ei-toivottua käytöstä.

Kaikkein pahimpia on pikkukoirat, joita ei ole "tarvinnut" kouluttaa, kun ne ovat niin pieniä ja söpöjä. Sitten tullaan joko hihna tiukalla räkyttäen vastaan tai jäädään odottamaan, että toisen tullessa kohdalle pikkuräksy pääsee hyökkäämään. Oudointa on se, että hyökkäys näyttää tulevan joka kerta omistajalle yllätyksenä, vaikka itse koiran nähdessään jo tietää, mitä tulee tapahtumaan. Tätä en käsitä.

Vierailija
62/109 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän ei ole sinun asiasi missä ja miten minä koirani ulkoilutan, jos en selkeästi syyllisty eläinrääkkäykseen. Minä seison missä lystään, koska se on täysin sallittua. Sinä olet stalkkeri, mieti sitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niinhän se on että kuka tahansa vatipää voi hankkia niin lapsia kuin koiriakin. Tässä juuri eilen todistin kun nainen nosti oman koiransa syliinsä toisen koiran mennessä häntä heiluen tutustumaan. Että sillä lailla .

"Vatipäiden" on ihan turha tulla vaatimaan, että minun pitäisi antaa koirani toisen koiran kuonon eteen, jos en halua. Koirani on minun omaisuuttani ja teen sillä kuten parhaaksi näen. Sinulle se ei kuulu lainkaan.

Vierailija
64/109 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niinhän se on että kuka tahansa vatipää voi hankkia niin lapsia kuin koiriakin. Tässä juuri eilen todistin kun nainen nosti oman koiransa syliinsä toisen koiran mennessä häntä heiluen tutustumaan. Että sillä lailla .

Mitä ihmettä? Kyllä minäkin nostaisin oman pienen koirani syliin turvaan, jos joku ohikulkija päästää koiransa lupaa kysymättä sen luo. Vieraista koirista kun ei voi koskaan tietää, vaikka ne ensin olisivat tulossa häntä heiluen luo, niin hetkeä myöhemmin voi olla jo täysi rähinä päällä. Tuossa sinun jutussasihan se "vatipää" on se, joka päästää koiransa pitkässä hihnassa vieraiden koirien lähelle.

Vierailija
65/109 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä koirankouluttajat on luoneet säännöstön jonka mukaan kaikkien olisi käyttäydyttävä, en usko että ne perustuu mihinkään tietoon. Kymmenen vuotta sitten tvssä esiteltiin kouluttaja joka paheksui koirabuumia. Kaikki törpöt ottivat koiria. Hänellä niitä oli useita, niitä ei saanut helliä ja lelliä. Säännöt oli tiukat paitsi yhdellä jonka oli tuonut studioon. Lempikoiransa. Hän yritti makupalalla saada sitä tottelemaan istu-käskyä mutta koira ei ymmärtänyt. Siihen hän selitti että katsokaa nyt miten turha käsky, fiksu koira ei tee mitään.

Koiraniuhottajat on epäloogisia, kärttyisiä, epämiellyttäviä ja huonoja kommunikoimaan ja selittämään asioita ymmärrettävästi. Siksi sanoma ei mene eikä tule menemään perille. Ihmisiä pelkkä auktoriteetti ei vakuuta, täytyy osata myös perustella.

Vierailija
66/109 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessakin on niin paljon koiria jotka oikeasti kärsii, että on pientä jos vähän stressaantuu koiralenkillä toisen koiran kohtaamisesta. Joitakin ei hoideta eikä lenkitetä läheskään tarpeeksi. Joitakin pahoinpidellään ja rangaistaan joka asiasta. Jotkut asuu häkissä 24/7. Huutakaa mieluummin näistä asioista.

Vierailija
67/109 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän pennun saa opetettua ohittamaan toiset koirat nätisti, mutta sen eteen pitää nähdä vaivaa ne pari ensimmäistä vuotta.

Raivostuttavinta onkin se, että kun itse yrittää opettaa koiraa ohittamaan nätisti, niin nämä koiriensa tossun alla olevat vässykät sabotoivat koulutustilanteet. Itselläni on 9 kk vanha pentu, pienehköä rotua, mutta olen alusta asti halunnut opetella, että muiden koirien ohi kävellään nätisti. Jatkuvasti ohitustilanteissa toinen koira vaan päästetään flexillä oman koirani päälle. Myöskin tuo ketjussa aiemmin mainittu "vaaniminen" on todella ahdistavaa. Pahimmillaan koira makaa hihnoineen koko polun leveydellä, ja kun yritämme jostain ojan kautta mennä ohi, niin toinen hyökkää päälle. Omistaja lepertelee koiralleen vauvaäänellä. että Fifi, älä nyt viitsi – ja samalla haluamattaan kehuu koiraansa huonosta käytöksestä.

Nyt tilanne alkaa olla helpompi, kun koirani alkaa vähitellen näyttää täysikasvuiselta. Nuorempana oli todella ärsyttävää, kun muut koiranomistajat olettivat, että tietenkin haluan antaa pentuni tavata kaikkia mahdollisia koiria. Sosiaalistamista olemme harrastaneet ihan riittävästi pentutreffeillä, kaverien ja sukulaisten koirien kanssa sekä tietenkin koirapuistossa. Vihaan muutenkin hihnassa moikkaamista, koska sitten pitää koko ajan olla irrottamassa hihnoja. Saan ehkä nyrpeän maineen naapurustossa, mutta mieluummin otan tämän kuin olen samassa tilanteessa noiden hyökkääjäkoirien omistajien kanssa muutaman vuoden päästä.

Vierailija
68/109 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset opettavat koiransa usein yhtä epäsosiaaliseksi kuin itsekin ovat. Hyvän koiran mitta on se miten se pystyy olla huomioimatta lajitoverit. En asu itse enää Suomessa vaan maassa jossa koirat saavat olla puistoissa vapaana. Täällä koirat ovat lähes poikkeuksetta sosiaalisia, haluavat tervehtiä muut koirat sekä ohi kulkiessaan ja puistoissa ollessaan.. Täällä sääntönä on että ohittaessa saa tervehtiä, mutta hihna päällä ei ei aleta leikkimään vaan leikit leikitään puistossa. Jotenkin tuntuu lempeämmältä, että jos lemmikkejä täytyy pitää, ne saavat sosialisoida ja temmeltää myös vapaana.

Vierailija
69/109 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kylällä on koirien ulkoiluttajat hävinneet, kun paikkakunnalle muutti näistä lenkkeilytysasioista mouhuava nainen.

Sitä hän ilmeisesti halusi. Nyt saavat koirat levätä kodeissaan.

Vierailija
70/109 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei voi tai ehdi arvioida vastaantulevan ulkoiluttajan voimia. Kyllä on ihan sallittua, että arvioi OMANSA, ja toimii sen mukaa. Se ei ole itsekkyyttä, vaan ainoa, mitä tilanteessa voi tehdä, jos ei ole varma voimistaan. Onko tää itsekkyys-kortti pakko pelata JOKA asiassa?

Vierailija
71/109 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta oli se kun ulkoilutin koiraani vaunujen kanssa. Oma koirani tulkitsi, että tuo paikallaan odottavat koirat haluaa tervehtiä (ja pyrki koiran luokse) ja koiran omistajat ilmeisesti että kiskon oman koirani ohi samalla kun yritän työntää rattaita.. Joskus tein sitten että jäin itsekin töröttämään.

Vierailija
72/109 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiraämmät on usein puutteessa. Voi onnistua heti puskassa.

Vierailija
73/109 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin koiran on muut vastaantulijat tyhmyydellään pilanneet. Ei tottele enään.

Vierailija
74/109 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sietääkin pysähtyä kunniaa tekemään kun minä kuljen shcfäherini kanssa.

Vierailija
75/109 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ole pysähtynyt ja mennyt sivuun antaakseni enemmän tilaa jollekin isolle rähinäkoiralle. 

Vierailija
76/109 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuta se koirasi pysähtyviin koiriin. Harjoitusta vaan, jos noin haittaa.

Vierailija
77/109 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kylällä on koirien ulkoiluttajat hävinneet, kun paikkakunnalle muutti näistä lenkkeilytysasioista mouhuava nainen.

Sitä hän ilmeisesti halusi. Nyt saavat koirat levätä kodeissaan.

Voi ei, älkää ottako noita liian vakavasti, nyt koira takaisin iloiselle lenkille niin kuin ennenkin.

Vierailija
78/109 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harrastanut juoksua yli 20 vuotta ja siinä ajassa olen huomannut koirien määrän lisääntymisen. Ennen koiria tuntui olevan asiantuntevilla omistajilla, mutta nykyään osa on hankkinut vain jotain söpöä. Tai sitten on pelastettu rescue-koira. Olen erittäin varovainen, kun koira tulee vastaan, koska kouluttamattomia hyökkäileviä koiria on entistä enemmän. Jos koira ei näytä olevan hallinnassa, vaihdan kokonaan reittiä. Alkukesästä lenkillä ollutta kaveria puri äkkiarvaamatta jälkiään rescue-koura, jonka omistaja yritti karkuun paikalta. Kaveri oli soittanut 112 ja teki myös rikosilmoituksen. Koiranomistaja yritti mitätöidä koko tilanteen ja syyllistää lenkkeilijän, jonka koira muka luuli hyökkäävän päälle. Tällä menolla tulee tapahtumaan vielä jotakin todella ikävää, luultavasti joku koira tappaa lapsen. Sekö tarvitaan, että tilanteeseen puututaan. Kyllä muillakin ulkoilijoilla pitää olla oikeus liikkua kuin vain koiranomistajilla.

Vierailija
79/109 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua ole koskaan häirinnyt pysähtelevät koirat. Mennään vaan nopeasti ohi. 

En syyttelisi toisia oman koiran käytöksestä. 

Vierailija
80/109 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran päivän huippuhetkiä on saada tavata toinen koira, jonka kanssa voi kommunikoida toisella tavalla kuin ihmisen. Mitä itse ajattelisit, jos eläisit koirien maailmassa ja kaksi kertaa päivässä pääsisit ulos ja näkisit toisia ihmisiä, mutta et saisi pysähtyä sanaa vaihtamaan. Takaisin vaan koiran kotiin istumaan sohvalle...

Onko koirasi vain sinua varten? Vai onko sillä mitään oikeuksia koiranarvoiseen elämään?