Raskausdiabetes ja sokeriarvot
Osaisiko joku diabetesta ja verensokeriasioita paremmin tuntea että onko yhdentekevää, onko tunti aterian jälkeen sokeriarvo esim. 5.3 tai 7.3 niin kauan kun pysytään sen raja-arvon alla (eli 7.8)? Vai voiko tuosta 7.3 arvostakin olla haittaa? Käytännössä pystyn pitämään arvot tuolla viitosen ja kuutosen välissä, jos siitä on lapselle ja itselle hyötyä, mutta jos otan valkoista jauhoa tai pienen, kevyen jälkkärin, menee yli seiskan, ei kuitenkaan yli sallitun. Onko haitallista, jos syön hiilareita, vaikka arvot pysyy sallituissa rajoissa?
Kommentit (9)
Ei ole haittaa, kun ei mene yli raja-arvojen. Terveillä ei-diabeetikoillakin menee sokerit välillä sinne lähelle 7,8.
Raja-arvot on keinotekoisia ihmisten arvioita. Se vaan kuulostaisi aika oudolta, että 7.9 on vauvalle haitallista mutta 7.7 on ihan ok. Onko muilla kokemuksia omalta radi-ajaltaan, että tuliko vauvalle tai itselle seurauksia, jos arvot usein lähellä, mutta alle raja-arvoja? Ts. kannattaisiko tässä nyt ruveta tositosi tiukaksi ruokavalion suhteen.
Vaikuttaa vauvan syntymäpainoon -> korkeat arvot jatkuvasti-> kookkaampi vauva. Mulla on sellainen kokemus, et arvot tahtoo nousta loppua kohti. Välttelisin lähelle rajaa meneviä arvoja mahd mukaan.
Mulla sokerin syönti kasvatti (kuulemma) vauvaa, vaikka ei kertaakaan arvot noussut. käynnistettiin rv 38 suuren koon vuoksi, koska olen itse pieni, painoi 4110g. solisluu murtui, mutta saattoi johtua vinosta tarjonnasta. vauvan sokerit ok.
Kiitos vastauksista! Ehkä parempi siis varmuuden vuoksi pitää dieetti niin tiukkana kuin suinkin vaan pystyy. Ei tarvitse synnärillä tai sen jälkeen ainakaan jossitella...
ap
No mulla oli aterianjälkeiset sokerit persiillään melkein mistä tahansa syömisestä, herkästi yli 9, usein jopa yli 10. Painon puolesta laihduin koko raskauden läpi, kun ruoka ei oikein maistunut ja pahoinvointiakin oli. Vauvaan ei vaikuttanut millään tavalla. Kasvoi tasaisesti ja oli laskettuna päivänä syntyessään 3,5 kg. Lääkäreiden mukaan on varsin yleistä, että toisilla jo pienetkin ylitykset kasvattavat makrosomisia vauvoja ja toisilla saa arvot olla pahemminkin pielessä ilman, että siitä seuraa yhtään mitään. Syytä tähän ei kuulemma tiedetä, voi liittyä jotenkin istukan toimintaan, mutta ne on arvailuja. Liian vähän tiedetään raskaudenaikaisesta aineenvaihdunnasta vieläkin. Tämän vuoksi raja-arvot on pistetty vähän liiankin tiukoiksi, kun niitä todellisia riskitekijöitä niiden sokeriarvojen taustalla (eli mikä lopulta kasvattaa lasta ja erilaisia riskejä ja mikä ei) ei vielä oikein tarkkaan tunneta.
Edelliseen lisäyksenä vielä, että myös vauvan painon lisäksi syntymänsä jälkeiset sokerit pysyivät erinomaisesti mun raskauden aikaisista korkeista sokereista riippumatta. Ei tullut yhtään matalaa arvoa seurannassa, ja oli alusta asti pirteä.
Mulla myös aterianjälkeiset arvot usein yli rajojen. Vaikka tarkka yritin ollakin, siis sokeri ja valkoinen jauho tyystin pannassa. Vauva painoi 3,2 kg jasynnytyksen jälkeen ei ongelmia sokereissa. Olin niin helpottunut, kun mittaillessa kuitenkin monta hikipisaraa otsalle nousi, kun usein arvot yllättivät ikävästi.
Miksi ne raja-arvot olisi määritelty?