Mihin näistä muuttaisit: Mikkeli, Lappeenranta vai Kouvola? Perustele
Muutto on lähestymässä puolison työn takia ja muutto pohjoisesta (Oulusta) etelämmäs ja mieluummin itä-suomeen painottuen.
Mikä näistä olisi paras kaupunki? Missä olisi parhaimmat akteemisten työmarkkinat? Tiedän jo että sinällään kaikissa huonot työtilanteet, mutta onko esim Mikkelissä enemmän työpaikkoja koska siellä ei ole yliopistoa (eikä sitä kautta kilpailua työnhakijoiden kanssa)?
Mikä on eniten mummoutuva näistä, eli siis millainen tulevaisuus on näissä kaupungeissa vaikka 20v päästä? Onko ”kaikki” kuolleet?
Kommentit (179)
Ei ihmekään että Lappeenrannassa saa törmäillä venäläisiiin koska turistit pakotettu kiertämään koko keskusta ostosten perässä. Keskustassa on neljä kauppakeskusta joissa jokaisessa pari liikettä. Helvatun rasittavaa lähteä ostamaan esim vaatteita kun kaikki kaupat ripoteltu ympäri kaupunkia. Keskusta yritetty tehdä kävelykeskustaksi mutta keskellä kulkee yksisuuntainen autotie.
Kaikki paikoitus on keskustassa maksullista.
Ennemmin pohjois-koreen kuin mihinkään noista maanpäällisistä helveteistä. Ei pahalla
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin pohjois-koreen kuin mihinkään noista maanpäällisistä helveteistä. Ei pahalla
Mistä paratiisista tämä viesti tuli? Kerro toki niin muutetaan kaikki sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin jo vastata, että Mikkeli.
Koska siellä on parhaimmillaan jopa varsin kaunista, eikä iso talo hyvällä paikalla järven rannalla maksa kohtuuttomasti.
Mutta sitten mietin, että jos muuttaisin itsekseni ilman lapsia, houkuttelisi betonibrutalismin kehto ja muuttaisin Kouvolaan.
Miksikö?
Koska asunnot eivät maksa yhtään mitään ja sieltä ajaa reilusti alle kahdessa tunnissa ihmisten ilmoille tai sitten joskus aikana koronan jälkeen, junalla vielä nopeammin.
Lappeen. Ranta ei olisi missään vaiheessa vaihtoehto. Rumuudessa menee kahden muun välimaastoon, mutta kaikkein pieninmpänä superahdistava , aivan helkkarin kaukana ja melkein venäjällä.
Minnekään näistä en suostuisi missään olosuhteissa jäämään, mutta edellä kuvatusti olisin valmis harkitsemaan, "jos olisi pakko".
Kotiseuturakkaus vetäisi takaisin kotiin kyllä, sitten kun pakko hellittäisi.
Lappeenranta pienin?
Kaupungin ydintaajama on näistä kolmesta kookkain. Ja muutenkin Lappeenranta asukasluvultaan Mikkeliä reilusti isompi.
Oikeastiko on näin? Mikkelin keskusta on paljon isomman oloinen, ison kaupungin keskusta ja paljon kivijalkapuoteja ja erikoisliikkeitä. Lappeenrannan keskustaa ei oikein edes keskustaksi tunnista. Toki iso kauppakeskus on mutta keskusta näyttää joltain 20 000 asukkan ihmisen kylän keskustalta.
On. Ja itse asiassa Lpr:ssä on juuri tuon 20 000 asukkaan verran enemmän väkeä kuin Mikkelissä.
Vierailija kirjoitti:
Oulusta muuttavalle noi kaikki tulee tarjoamaan pahan kulttuurisokin. Oulu on kuitenkin suht iso Suomen mittakaavassa. Pikkukaupunkeja kaikki. Onko sulla missään kavereita tai tukiverkkoja? Itse lähtisin sinne mistä itse saisin duunin enkä vain miehen duunin perässä. Aika yksinäistä tulee muuten olemaan.
Mikä siis työllistää parhaiten? Missä eniten sun henkisiä?
Eivät ole pikkukaupunkeja, vaan keskisuuria kaupunkeja. Suomen mittakaavassa, kuten sanoit.
Esim Kitee on pikkukaupunki.
Mun mielenterveys ei kestä Helsinkiä. Niin slummiutunut ja aika rujon näköstä sekä snobia porukkaa. Kerjäläisiä ja karvakäsiä tuijottaa joka nurkan takana. Ei kiitos.
Terv, lpr
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole pikkukaupunkeja, vaan keskisuuria kaupunkeja. Suomen mittakaavassa, kuten sanoit.
"Suomen mittakaava" onkin sairas.
Tai oikeastaan ei mittakaava, vaan kaupungin määritelmä.
Suomessa t-risteyskin voi olla kaupunki (tarkista vaikka itse: Raisio).
Suomessa on myös Euroopan ylivoimaisesti suurin kaupunki. Pinta-alaltaan meinaan.
Muualla kyseistä kylää ei kaupungiksi edes laskettaisi.
Mikkelin Kittaajat etsii uutta väkeä, etenkin akateemisista (luonnontieteet) naisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suomen mittakaava" onkin sairas.
Tai oikeastaan ei mittakaava, vaan kaupungin määritelmä.
Suomessa t-risteyskin voi olla kaupunki (tarkista vaikka itse: Raisio).
Suomessa on myös Euroopan ylivoimaisesti suurin kaupunki. Pinta-alaltaan meinaan.
Muualla kyseistä kylää ei kaupungiksi edes laskettaisi.
Raisio on kylläkin ihan täysverinen X-risteys, anteeksi nyt vaan!
Lappeenrantaan! Oon sieltä kotoisin, ja heti kun opinnot saan päätökseen palaan aivan varmasti takaisin. Lyhyet välimatkat, kaunista luontoa ja hyvät palvelut. Etelä-karjalaiset ovat avoimia, hersyviä ja leppoisia, eikä kaupunki ole myöskään levoton. Etelä-karjalainen identiteetti näkyy myös paikallisissa yrityksissä ja olen varma, ettei muualla Suomessa ole vastaavaa kaupunkiylpeyttä. Ylpeydestä huolimatta junantuomat otetaan avosylin vastaan, ja murrekin tarttuu nopeasti.
Tässä subjektiivinen näkemykseni, olen työskennellyt kaikissa Ap:n ehdottamissa kaupungeissa ja asunut niistä yhdessä: Ihmiset ovat jokseenkin erilaisia kaikissa näissä, vaikka välimatkaa ei ole kuin noin se 100 km. Mikkelissä (savo) on ehdottomasti mukavinta porukkaa, seuraavaksi mukavinta on Lappeenrannassa ja pohjanoteerauksena Kouvola.
Asumisen kannalta kaikissa on suhteellisen halpaa, halvinta Kouvolassa, koska väki vähenee sellaiset vajaa 2000 henkeä vuodessa. Asuinympäristönä näistä sanoisin, että Mikkelissä on kaunista, samoin Lappeenrannassa, jossa myös Saimaan läheisyys ja ranta tekee miljööstä miellyttävän. Kouvostoliitto on betonibrutalismia, jos siitä tykkää.
Töiden kannalta Kouvola on vanha maakuntakeskus ja siellä on eniten valtion virastoja verrattuna Lappeenrantaan tai Mikkeliin. Eli akateemisia työpaikkoja saattaa olla hieman enemmän, toki kaikkien muiden akateemisten alojen paikkoja on kaikissa näissä tasaisesti.
Kaikki nämä ovat kuihtuvia kaupunkeja, joten mikään näistä ei ole pidemmän päälle kannattava sijoitus. Kaikissa kauppoja ja palveluita karsitaan ja kirppareita alkaa löytyä entisiltä hyviltäkin kauppapaikoilta. Kouvola on isoimmassa syöksyssä, mutta Mikkeli ja Lappeenranta tulee perässä. Itse laittaisin listalle harkintaan Lahden tai Porvoon, ja korkeintaan sen Mikkelin mukavien ihmisten ja luonnon takia. Ilmapiirillä on iso merkitys viihtymiselle, varsinkin jos meinaa jäädä pidemmäksi aikaa.
Tsemppiä pohdintoihin!
Mikkeliin, jos näistä kolmesta pitäisi valita.
Saimaa on siinä lähellä. Hyviä kantarellimestoja. Mahdollisimman kaukana Venäjää ja itäturismia. Lyhin matka Tahkolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lappeenrannassa ainakin riittää venäläisiä. Kouvolan valitsisin noista, pääsee nopeesti Lahteen ja Helsinkiin.
Nyt on saanut olla korona-aikana rauhassa venakoilta. Mutta ennen tätä rajojen sulkemista, hyvä että sekaan sopi! Stoi siellä ja daadaa täällä, ikuinen piina. Mutta jos tänne meinaa tulla, kannattaa hankkia viisumi ja tankata vennäijjänmaalla, jahka korona on ohi.
Tiesithän että "venakko" tarkoittaa vain naispuolista venäläistä. Ei venäläistä miestä.
Mä tykkään Kouvolasta, sitä parjataan ihan turhaan. Asuminen edullista ja lyhyt matka pk-seudulle. Kauppakeskus Veturista saa kaiken tarvittavan. Repovesi, Tykkimäen sauna saa myös pisteet.
Olen asunut kvl ja lpr ja valintani on kouvola. Koska mukavat ja ystävälliset ihmiset, edullista ja lyhyt matka tarvittaessa pääkaupunkiin. Lpr kiva kesäkaupunki mutta muuten synkkä, liikaa venäläisiä..
Kouvolassa on hyvät harrastusmahdollisuudet! ja yksi Suomen parhaista kuntosaleista Power Gym Kouvola.
Lappeenranta on liian lähellä itärajaa, kaikki epämiellyttävä tulee sieltäpäin:villisiat, kulkukoiralaumat, laittomat rajan yli yrittäjät, venäläisiä varmaan joka paikka täynnä.
Kouvolassa kävin asuntomessujen takia, ankeus.
Mikkeli on noista minun mielestäni paras, tosin jos vielä voitte laajentaa skaalaa niin Kuopio ehdottomasti mukavin, rahalla saa asua mitä ihanimmissa järvimaisemissa.
Milläköhän tavalla Lappeenrantaan on huonot tiet? Juuri pari vuotta sitten valmistui uusi pätkä
Kouvolan suunnasta tulevaa moottoritietä.
Lpr