Mihin näistä muuttaisit: Mikkeli, Lappeenranta vai Kouvola? Perustele
Muutto on lähestymässä puolison työn takia ja muutto pohjoisesta (Oulusta) etelämmäs ja mieluummin itä-suomeen painottuen.
Mikä näistä olisi paras kaupunki? Missä olisi parhaimmat akteemisten työmarkkinat? Tiedän jo että sinällään kaikissa huonot työtilanteet, mutta onko esim Mikkelissä enemmän työpaikkoja koska siellä ei ole yliopistoa (eikä sitä kautta kilpailua työnhakijoiden kanssa)?
Mikä on eniten mummoutuva näistä, eli siis millainen tulevaisuus on näissä kaupungeissa vaikka 20v päästä? Onko ”kaikki” kuolleet?
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Lappeenranta on ainoa missä yliopisto eli voi olla jotain fiksujakin ihmisiä. Valitse sen mukaan! Jos ei ole yliopistoa on kyse ankeasta kaupungista.
Mikkelissä on kolmen yliopiston yliopistokeskus.
Kouvola on jotenkin ankeen näköinen paikka.
Kouvola on mummoutuvin. Kaupungin talous on ihan kuralla. Lomauttaa kaikki työntekijänsä Syksyllä esim. Opettajat vaikka Koronan jälkeen piti oppilaille taata kaikki tuki. Kiinan radan takia laitettu kymmeniä miljoonia järkyttävän suuriin rautatiekenttiin eikä bisnes ota tuulta alleen. Keskusta autioituu, kaupungin ulkopuolella iso kauppakeskus ja prisma, joka vie asiakkaat. Onnibussipysäkki kauppakeskuksella. Osa kulkee töissä Kotkassa (satama), Lahdessa jopa Porvoossa , pääkaupunkiseudulla.
Oulusta muuttavalle noi kaikki tulee tarjoamaan pahan kulttuurisokin. Oulu on kuitenkin suht iso Suomen mittakaavassa. Pikkukaupunkeja kaikki. Onko sulla missään kavereita tai tukiverkkoja? Itse lähtisin sinne mistä itse saisin duunin enkä vain miehen duunin perässä. Aika yksinäistä tulee muuten olemaan.
Mikä siis työllistää parhaiten? Missä eniten sun henkisiä?
No tietenkin vedän kotiinpäin ja sanon että Kouvola. Työpaikat täällä on kyllä kiven alla, mutta junalla pääsee nopeasti Helsinkiin, Lahteen tai ihan mihin vaan.
Kouvola on oikeasti mainettaan parempi, keskusta nyt tietysti ihan kuollut nykyään, mutta täällä saa elää ja asua suht edullisesti ja on turvallista kasvattaa lapset.
Vierailija kirjoitti:
No sekin vähän riippuu... Kouvola on aika laaja alue, eikä täällä sen enempää betonia ole kuin muissakaan kaupungeissa. Instagramissa on itse asiassa tutustumisen arvoinen tili: thisismykouvola
Miten te voitte asua jossain Kouvolassa, Mikkelissä, Lappeenrannassa? Eihän niissä ole mitään.
Suoraan pois Suomesta vaan.
Lappeenranta - kaupunki Helsingin ja Pietarin välissä. Ilta-Sanomat äänesti kaupungin Suomen toiseksi kauneimmaksi kaupungiksi, heti Turun jälkeen.
Kansainvälinen yliopistokaupunki, joka on suurin näistä kolmesta ehdotetusta. Etelä-karjalaiset ovat luonteeltaan keskimäärin avoimempia kuin ihmiset muualla päin Suomea, joten töistä ja harrastuksista saa varmasti ystäviä. Nuorekas ilmapiiri, murteeseen totuttelemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sekin vähän riippuu... Kouvola on aika laaja alue, eikä täällä sen enempää betonia ole kuin muissakaan kaupungeissa. Instagramissa on itse asiassa tutustumisen arvoinen tili: thisismykouvola
Niin ja toinen on visitkouvola.
Ja itsekin olen muuttanut tänne muualta, mutta siitä on aikaa noin 25 vuotta. Hyvin olen viihtynyt.
Oulu ja Lahti samaa kokoluokkaa!
Vierailija kirjoitti:
Oulusta muuttavalle noi kaikki tulee tarjoamaan pahan kulttuurisokin. Oulu on kuitenkin suht iso Suomen mittakaavassa. Pikkukaupunkeja kaikki. Onko sulla missään kavereita tai tukiverkkoja? Itse lähtisin sinne mistä itse saisin duunin enkä vain miehen duunin perässä. Aika yksinäistä tulee muuten olemaan.
Mulla ei ole missään noissa tukiverkkoja, mutta eipä niitä ole nytkään ;)
Olen tottunut pärjäämään ilman, tai no tottunut ja tottunut... kun kyse on siitä että on pakko. Ap
Vierailija kirjoitti:
Lappeenranta - kaupunki Helsingin ja Pietarin välissä. Ilta-Sanomat äänesti kaupungin Suomen toiseksi kauneimmaksi kaupungiksi, heti Turun jälkeen.
Kansainvälinen yliopistokaupunki, joka on suurin näistä kolmesta ehdotetusta. Etelä-karjalaiset ovat luonteeltaan keskimäärin avoimempia kuin ihmiset muualla päin Suomea, joten töistä ja harrastuksista saa varmasti ystäviä. Nuorekas ilmapiiri, murteeseen totuttelemista.
Ohis mutta juuri Lappeenrannassa on vaikea päästä sisään ja saada tuttuja, siellä vihataan junantuomia.
Mikkeli koska siellä asun itse. Se on keskellä kaikkea, hyvät tiet joka paikkaan. Helsinkiin 2.5h jyväskylään 1.5h, kuopioon 1.5h, tampereelle 3h, lahteen 1.5h esimerkiksi.
Kouvola on ankee ja kerran kävin ja toiste en mene. Myöskin aika kaukana kaikesta muusta ja tiet sinne huonoja.
Lappeenranta on taas liian idässä. Huonot tiet ja kaukana kaikesta.
Eihän Lappeenrannassa ole kuin teknillinen "yliopisto".
Kouvolassa puolenkymmentä kuntakeskusta, koska kuntaliitokset liitti siihen monia pikkupaikkoja
. Eli todella hajallaan kaikki palvelut.
Sopua ei ole saatu aikaiseksi kuntatasolla palvelujen järjestämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Mikkeli koska siellä asun itse. Se on keskellä kaikkea, hyvät tiet joka paikkaan. Helsinkiin 2.5h jyväskylään 1.5h, kuopioon 1.5h, tampereelle 3h, lahteen 1.5h esimerkiksi.
Kouvola on ankee ja kerran kävin ja toiste en mene. Myöskin aika kaukana kaikesta muusta ja tiet sinne huonoja.
Lappeenranta on taas liian idässä. Huonot tiet ja kaukana kaikesta.
+ jos tänne muutatte niin mielellään voin näyttää kaupunkia ja tutustua! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tottunut pärjäämään ilman, tai no tottunut ja tottunut... kun kyse on siitä että on pakko. Ap
Kuulostaa aika pahalta. Jos teille tulee ero niin olet ihan tyhjän päällä... valitse se mistä saat itse duunia ja sitä kautta edes duunikavereita!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ovat isompia kuin Kuopio joten vaikka ihan sama mikä.
Miksi alapeukut? Kuopiossa on säälittävän pieni keskusta ja sijoittuu ainoastaan torille. Kouvolassa on katuja mitä kävellä ja olo on kuin isommassa kaupunkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tottunut pärjäämään ilman, tai no tottunut ja tottunut... kun kyse on siitä että on pakko. ApKuulostaa aika pahalta. Jos teille tulee ero niin olet ihan tyhjän päällä... valitse se mistä saat itse duunia ja sitä kautta edes duunikavereita!
No, olen ollut aikalailla koko elämäni ”tyhjän päällä”. Mun juopot vanhemmat ei ole pitäneet mitään yhteyttä yli 20 vuoteen. Ap
Mitä väliä sillä Helsingin läheisyydellä nyt on? Ap ei tiettävästi sinne ole muuttamassa.
Kyllä sinne kerran pari vuoteen pääsee vaikka Uzjoelta, jos kova tarve ilmaantuu.