Meidän kunnassa lomautetaan opettajat
Kaikilla asteilla, ala- ja yläasteella yksi ope valvoo kahta luokkaa, lukiolaiset opiskelee itsenäisesti joskus lokakuussa ja huippu on ammattikoululaiset. Käyvät yhden päivän koulua ja sitten "opiskelevat itsenäisesti" kaksi viikkoa. Eipä ala kovin mukavasti ammattiin opiskelevien lukukausi. Millaiset säästöt kaupunki mahtaa saadakaan...
Kommentit (6)
En ymmärrä, miksei voi lomauttaa kesällä...
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 23:18"]
En ymmärrä, miksei voi lomauttaa kesällä...
[/quote]
Varmaan siksi, kun opettajilla on erilainen TES kuin meillä muilla. Miksi ylipäätään ei lomauteta kaikkia kesäloman ajaksi, saataisiin isot säästöt.
Arvatkaas huviksenne kuinka paljon on meitä opettajia, jotka ovat töissä vain talven ja sitten "lomalla" eli työttöminä kesän? Minä olen jo ties kuinkamonennetta vuotta työkkärin listalla kesän ja sitten taas talveksi johonkin kouluun opettamaan talveksi.
Lain mukaan ketään ei voida lomauttaa loman ajaksi. Määräaikaisia työsopimuksia voidaan kyllä tehdä. Työntekijä voidaan lomauttaa vain työaikana, eikä kesä ole opettajan työaikaa.
Minä varmaan pakkaisin kimpsuni ja kampsuni tuollaisesta kunnasta. Kukaan tervejärkinen opettaja ei jää lomautusten keskelle vaan hakee kuntaan töihin, jossa ei lomauteta. Lopputulos on se, että tuollaisessa kunnassa on kohta vain liuta epäpäteviä opettajia opettamassa kahta luokkaa yhtä aikaa.
En ymmärrä, miksi ei voi lomauttaa elokuun lopussa eli lapset menisi kouluun vasta syyskuussa.