En tahdo enää jatkaa hoitoalalla :(
Vuoden verran ehdin tehdä lähihoitajan töitä, ja olen aika puhki :( 3-vuorotyö menee jotenkin, mutta viime kuukausina on alannut tulla muutamia tuplavuorojakin (joita ei tietysti tarvitse tehdä, mutta ei halua jättää työkavereita pulaan!) Sijaisista niin kova pula, ne harvatkin ovat jo meillä töissä. Joku sairastuu niin sijainen pitäisi löytää heti muutamaksi päiväksi, ja kun sijaisia ei löydy meidän vakkarien täytyy sopia kuka tekee minäkin päivänä 2 vuoroa peräkkäin, tai esim. aamun,menee kotiin ja tulee sitten yöhön. Nuoriso ei tahdo käyttää vapaita viikonloppujaan (minkä kyllä ymmärrän!) niin se tahtoo kasaantua ne työt meille vanhemmille hoitajille. Kai täällä on lähäreitä, onko teillä nyt kova pula sijaisista? Taitaa olla muutaman vuoden päästä koko maassa nimittäin.. :(
Kommentit (99)
Aloittaja: Ompa tullut vastauksia, ja niistä voi lukea että tosi monelta samassa tilanteessa olleelta hoitajalta! Viesteistänne huokuu myötätunto. Ja aika monta idioottivastaustakin, ei yhtään tajua tämän paivän hoitoalan työstä? Tilanne siis se että kieltäydyin juuri taas tuplavuorosta. Sh:t jäivät asiaa selvittämään ja kai joku vakkareista jälleen tulee vapailta, kesälomilta nyt ei onneksi ketään soiteta! Ja tuokin vastaus että soita sunnuntaiaamuna esimiehelle: no luuletteko tasan että vastaa puhelimeen omalla vapaallansa? huh. Oma lomani alkaa ennen elokuuta, siihen asti pitäsi jaksaa puristaa. Olen hieman mielessäni pyöritellyt oman toiminimen perustamista, täytyy kartoittaa palvejujen tarve omalta paikkakunnalta. Mutta siinä olen samaa mieltä monen kanssa: ala ei vain vedä, vaan se karkottaa työntekijöitä rankkuudellaan :/
ap
Nro 79:lle miten kiertävä lista polkee hoitajien oikeuksia? Tunnetko ketään joka on esim. tehtaassa töissä? Kun on kiertävä vuorolista niin jokainen työntekijä tietää milloin on töitä ja milloin vapaata, ei mene niinkuin hoitoalalla että olet maanantaina iltavuorossa ja menet tiistaina aamuvuoroon, vaan vuorot menevät järkevästi, eli vaikka viikko aamua, viikko iltaa, ja viikko yövuoroa, välissä vapaita niin että saa levättyä hyvin. Lisäksi työntekijöitä on töissä tarpeen mukaan, tehtaallakin osa tekee säännöllistä päivävuoroa koska päivällä tarvitaan enemmän työntekijöitä esimerkiksi varastolla, yöllä vähemmän toimintaa ja vähemmän väkeä töissä.
Myös vuorotyössä voidaan ottaa ne työntetekijöiden töiveet huomioon, eli jos tarvitsee vapaata sitä saa. Mutta kun tietää miten vuorot menevät, on helppo varata esimerkksi hammaslääkärille aika vapaapäivälle tai ennen/jälkeen iltavuoron/aamuvuoron. Mutta ei mikään ihme jos hoitoalalla on ongelmia työajan kanssa jos säännölliset työvuorolistat nähdään peikkona "joka polkee oikeuksia"...
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 00:02"]
Hoitajia ei ole työttöminä, mistä niitä sijaisia revitään?
[/quote]
Alan opiskelijoista. T. Saikkari-opiskelija
Mutta kun ne ei määräänsä enempää tule, kun menettävät opintotukensa. ja kesäisin jokaisella haluavalla on jo sijaisuus.
Ja jos sua ei pyydetä, oot enemmänkin kuin pömpelö. Joskus on helpompi olla ilman sijaista, kuin kulkea toisen perässä korjaamassa asioita.
Ap:lle vaihda työpaikkaa, ainakin minä olen paikassa jossa ei ole tuollaista. Sh-opiskeleva tyttäreni on kesätyössä paikassa, jossa ei myöskään ole tuollaista, vaikka sieläkin on paljon epäkohtia.
Väitän että hoitajista 10% on niitä kilttejä tyttöjä, muut ovat meitä ronskeja akkoja, jotka saavat suunsa auki epäkohdista, mutta toisaalta ymmärtävät realiteetiti, kunnilla ei ole rahaa, kunta-alan palkkoihin nähden ei meidän palkat ole sen kummallisempia, niin monissa oman kunnan palkkaneuvotteluissa olen istunut.
Lisien kanssa palkkani on sama kuin korkeakoulutetun ala-asteen opettajan, paha siinä on mäkättää vastaan että lisää liksaa kahden vuoden lähihoitaja koulutuksella.
Paljon on kiinni siitä miten sijaisia kohdellaan, on sijaisten markkinat ja heille on annettava samat ja ehkä jossain tapauksissa paremmat oikeudet kuin meille vakituisille, sallittakoon että pienen lapsen hoitovapaalla oleva äiti tulee töihin iltavuoroon kun mies tulee työstä, vaihdetaan me vakituiset iltavuoromme aamuvuoroksi, muistetaan kiittää että joku tuli apuun, kohdellaan toisiamme ihmisinä ja unohdetaan helvetissä asenne mä olen täällä vain työssä, silloin on paras mennä liukuhihnan viereen, ihmisten kanssa ei niin toimita.
Esimiehiltä pitäisi vaatia muutakin kuin hei minä olen Sairaanhoitaja, omani voisi kohta eläköityessään alkaa pitämään kursseja siitä miten alaisten on joka päivä kiva tulla töihin, ei tulisi mieleenkään soittaa hänelle vapaa päivänä että alapa hakea sijaista, useimmiten aamuvuoroon saadan vakituinen iltavuorolainen ja sitten onkin aamupäivän vapaat hetken lähetellä tekstareita tai soittaa sijaista iltaan.
83 et ilmeisesti ole hoito-alalla, saman asian ajaa tarpeeksi ajoissa tehdyt listat ja tarpeeksi ajoissa tehdyt toiveet, meillä on nyt seinällä listat elokuun loppuun ja jos nyt on tietoa syksyn menoista eikun toivevihkoon toive esille, toisaalta työpaikan hyvä henki takaa sen että vuoroja vaihdetaan keskenään, kukaan ei vaihda syystä etten halua olla töissä tuon tai tuon kanssa tai en halua olla töissä sinä iltana vaan oikeasta syystä..
Asia on mielestäni juuri kuten 86 viestissään kertoi: meillä töissä kellään ei ole asenetta "olen täällä vain töissä" sellaisesta ei pidettäisi alkuunkaan, ollaan tavallaan "samassa veneessä" jokainen joutuu joskus joustamaan, ongelmana tietysti jotkut enemmän joustaa mutten pidä pahana että pystyy sanoa omat rajansa ja EI. Meillä kiitellään auliisti niitä jotka jäävät tekemään pitkää vuoroa, ja ymmärretään toinen toisemme tilanteen, kaikilla on niin paljon töitä, ja arvostetaan sijaisia, varsinkin niitä jotka pystyvät tulemaan jopa tunnin varoitusajalla! siitä kiitos, totuus vain on,että heitä tarvittaisiin kipeästi lisää! Hoitoalan työyhteisö ehkä erilainen kuin esimerksiksi liukuhihnatyössä?
ap
Ei mitään ylimääräistä! Palkkoja reilusti ylös niin saadaan työvoimaa. Rahaa on muillakin mailla laadukkaampaan sairaanhoitoon, suomi kuluttaa todella vähän terveydenhoitoon.
Teitä käytetään hyväksi!
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 22:15"]
No meillä kyllä soitetaan ihan oikeasti kaikki sijaiset läpi (olen ollut seuraamassa sitä soittorumbaa) Joo koitan olla vetämättä itseäni piippuun, mietityttää vain että tätäkö tämä tulee olemaan myös tulevaisuudessa?? Että joustavuus tarkoittaakin sitä että asut työmaalla,siltä nyt vaan tuntuu kun olen aina töissä :( Meillä alkaa myös henkilökunnasta suurin osa olla vähän vanhempaa porukkaa, ja kaikenlaista vaivaa on melkein jokaisen kropassa, tuleeko sitten minullekkin, sekin mietityttää :( Ei ergonomiaa vaan pysty harjoittaa joka paikassa. Siksi siis sairaslomia on,kyllä kaikki tulee vaikka kuumeessa töihin mutta kun ne vauvat alkaa olla niitä vakavempia työstä johtuvia, kuten selkäongelmia.. säälittää jotkut työkaverit :(
ap
[/quote]Pystyykö lihaksia harjoittaan että ne tukisi selkää kun nostaa? Anna kun arvaan, et ole tehnyt mitään lihasharjoittelua koskaan. Nyt sitten selkä paskana ja hoidot maksaa veronmaksajalle enemmän kuin olet koko elämäsi aikana tienannut
[/quote]
Minä olen harrastanut liikuntaa ikäni, mutta siitä huolimatta tulee iän myötä kulumia.
Taas lähdetään sille linjalle, että haukutaan kaikki hoitajat. Ehkä se tosiaan on parasta, että hoitoalalle ei lähde ihmisiä opiskelemaan. Miksi lähtisi. Paska homma ja paska hoitajia ja paskasti tekevät työn.
Hoitakoot omaiset omat mielenterveysongelmaisensa, kehitysvammaisensa, vanhuksensa, alkoholistinsa, lapsensa.
Mieti esim- päiväkotia. Jatkuvaa kontaamista pukien kurapukuja yms. huonoja työasentoja. Pienissä tuoleissa istumista.
Vaikka kuinka olisi timmit lihakset, huonot työasennot kuormittavat elimistöä.
[/quote]Tehkää palvelus, älkää lähtekö hoitoallalle. Ollaan kärsitty jo riittävästi huonoista hoitajista. Tyhjän saa pyytämättäkin.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 18:25"]
Ei mitään ylimääräistä! Palkkoja reilusti ylös niin saadaan työvoimaa. Rahaa on muillakin mailla laadukkaampaan sairaanhoitoon, suomi kuluttaa todella vähän terveydenhoitoon.
Teitä käytetään hyväksi!
[/quote]Äänäestätkö jotain hallituspuolueista??
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 15:11"]
Itse en tee lisätöitä. Lähden pois, vaikka tilanne olisi kuinka katastrofaalinen ja iltaan ei jäisi lääkeluvallista hoitajaa. Ei ole minun ongelma. Minä teen vain työtäni. Mutta en ymmärrä, miksi pitää koko ajan syyllistää hoitajia, koska kyllä viimeisen hoitajien palkankorotuksen vaatimuksen aikana näki, mikä viha hoitajia vastaan nousi, kun tajusitte, että se oma omaisenne jää ilman hoitoa, jos hoitajat sanovat itsensä irti.
[/quote]Ei jää ilman hoitoa jos annatte valtiolle muutaman vuoden aikaa vaihtaa suomalaiset hoitajat työhaluisiin. Irtisanotuminen kerralla on raukkamaista. Tätä ei unohdeta koskaan. Paskaa lentää niskaan ikuisesti. Mutta oma on häpeänne. Nauttikaa siitä Laitinen-Pesosen neuvottelemasta 5 € / h lisäpalkastanne. Buaahha. On varmaan kaiken paskan arvoinen?
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 17:04"]
79 on asian ytimessä.
Hoitoalan työolosuhteita ei saada paremmiksi sillä se vaatii rahaa ja rahaa ei ole.
Nyt ollaan kierteessä missä hoitajista on pulaa ja työolosuhteet kusevat, ja koska rahaa ei ole, tilanne pahenee vuosi vuodelta. Rahallisella panostuksella työolot saataisiin paremmiksi ja hoitajat jaksamaan työssään paremmin -> hoitajapula helpottuisi ja hoidon laatu paranisi.
Suomessa terveydenhuolto järjestetään kansainvälisesti verrattuna halvalla. Hoitoa ja laatua täälläkin aina huudetaan mutta miksi meillä ei haluta maksaa siten enempää?
[/quote] Mitä puoluetta äänestät? Jos jotain hallituspuolueista niin oma on tyhmyytesi
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 18:25"]
Teitä käytetään hyväksi!
[/quote]Suomen pitää elättää mamuja myös. Oletko äänestänyt jotain hallituspuoluetta. Jos olet niin oma on tyhmyytesi. Rahaa ei ole luvassa jatkossakaan
Pomosi on sitten huono. Koska toisissa paikoissa pomot palkkaa sijaisia ongelmitta ja saavat niitä. Kokemusta Helsingissä 6 eri kotihoitopaikasta, pomo ratkaisee työpaikan hengen ja viihtyvyyden työkaverien ohella. Valinnan varaa on, ei tarvitse olla huonossa paikassa missä sijaisia ei palkata ja työntekijät paahtaa kieli vyön alla ja vaihtuvuus suuri.
Nettiin voisi kerätä näistä kotihoitoalueista listaa missä työntekijöiden vaihtuvuus suuri ja viihtyvyys huono. Voisin kertoa Helsingin alueella useamman alueen, esimerkiksi opiskelijoilla laajat tiedot asiasta kun kokemusta eri alueista harjoittelupaikkoina.
No niin saatiinpa pilalle tääkin ketju.
Meillä pomo on ihan suoraan sanonut, että viime kädessä työntekijöiden on jäätävä töihin työajan päätyttyäkin jos pomo niin määrä, koska hoitohenkilökunta on vastuussa potilaan hengestä. Ei siis voida jättää potilaita heitteille. Vielä toistaiseksi on aina löytynyt joku "vapaaehtoinen" mutta jokainen tietää koko ajan, että oikeasti ei ole vaihtoehtoja..
Ihan kuin oltais orjia, jotka on olemassa vain työnantajaa varten. Ja ei, en ole edes yksityisellä, vaan ihan kunnalla töissä.
4! Miten sä jaksat hoitaa 6 kehitysvammaista lasta. Kai sulla on henkilökuntaa vai yksinkö niitä hoidat. Meidän yhdellä lapsella on kehitysvamma ja ei ole edes vaikea, mutta mulle se yksi on maximi. Nostan hattua sulle.
96, pystyykö pomosi näyttämään laista tämän kohdan? Käsittääkseni vastuuhenkilö on aina, mutta se ei voi olla kuka tahansa "arvottu" rividuunari. Ettei nyt vaan olisi niin, että pomo pelottelee teitä kilttejä naisia ja te "ymmärrätte" loputtomiin..?
Viranhaltija ei saa kuitenkaan
kieltäytyä lisätyön tekemisestä, jos se on työn laadun ja erittäin pakottavien
syiden vuoksi välttämätöntä. Kvtes7:11
Ei se mikään arvottu rivihoitaja olekaan, vaan vastaava sairaanhoitaja.
Tuplavuoroa ei tarvitse tehdä, eikä ole mitään järkeä tehdä jos vetää itsensä loppuun. On esimiehen tehtävä hoitaa sijainen. Monilla kunnilla sijaismäärärahat on aika tiukoilla. Esimiehet sanoo, että sijaisille on soiteltu kukaan ei pääse. Ja aina vaan ne vakituiset työntekijät joustaa. Todellisuudessa voi olla niin, ettei sijaista edes ole kysytty.
Meillä esimies sanoo, että sijaisia ei vaan ole. Ja sitten joku lupaa tehdä tuplavuoron. Ok, meillä iso työyksikkö joten tuplavuoron tekijöitä usein löytyy, jos saa mieleisen vapaan tilalle. Tutut sijaiset sitten kertoo, ettei heille kukaan ole soittanut, tai että viimekuussa töitä oli vaan muutaman vuoron verran. Ja muka sijaisista pula, pah!
79 on asian ytimessä.
Hoitoalan työolosuhteita ei saada paremmiksi sillä se vaatii rahaa ja rahaa ei ole.
Nyt ollaan kierteessä missä hoitajista on pulaa ja työolosuhteet kusevat, ja koska rahaa ei ole, tilanne pahenee vuosi vuodelta. Rahallisella panostuksella työolot saataisiin paremmiksi ja hoitajat jaksamaan työssään paremmin -> hoitajapula helpottuisi ja hoidon laatu paranisi.
Suomessa terveydenhuolto järjestetään kansainvälisesti verrattuna halvalla. Hoitoa ja laatua täälläkin aina huudetaan mutta miksi meillä ei haluta maksaa siten enempää?