En jaksa lapsiani, kesälomailu on yhtä uupumista
Alkaisi jo koulut ja päiväkodit, niin saisi nuo kaksi hirviötä sinne edes päiviksi. Ei olisi koskaan pitänyt hankkia yhtään lasta, omat tuntuvat niin vääränlaisilta kun introverttina ja rauhallisena tyyppinä yrität paimentaa kahta järjettömän villiä kakaraa. Mikään ei mene perille, mitään ei uskota, juostaanhypitäänhuudetaan sisätiloissa vaikka on kielletty sata kertaa. Kaikki asiat alkaa huutamalla "Hei äiti"-vaikka olisit ihan vieressä. Puhetta ja typerää "siansaksaa" ja kyselyitä vaikka mistä tulee taukoamatta koko hereilläoloaikansa niin, etten jaksa enää edes kuunnella. Jos käy jossain vierailulla, saa koko ajan vahtia etteivät hajota mitään tai hypi sohvalla, vaikka sinne mennessä on autossa käyty läpi miten saa käyttäytyä, mitä ei saa tehdä ja molemmat ovat sanoneet ymmärtävänsä ja tottelavansa. Rannalla pitää vahtia muutenkin ihan todella lähellä, vaikka isompi osaa uida - ovat niin villejä että vaikka hukuttavat toisensa vahingossa. Koko ajan pitää toistaa ja toistaa ja toistaa kieltoja ja ohjeita, silti tehdään jotain ihan muuta - ja kun pysäyttää sen typerän tekemisen ja kysyy miksi, kun juuri asia kiellettiin sadannetta kertaa, toinen ei "muista" tai "kuullut" kieltoja. Tuntuu että kaikkialla saa vaan hävetä näitä kahta tuotostani ja kadun ajoittain oikeasti heitä, ei tällaista jaksa kukaan selväjärkisenä. Ikää näillä täystuhoilla on 8 ja 5v, poikia tietysti molemmat. Neuronormaaleja, koulussa ja päiväkodissa loistavat hyvällä ja sosiaalisella käytöksellään ja heistä tykätään - eivät tunnista ongelmaani. Kotona ei toimi uhkailu-lahjonta-kiristäminen, ei kiellot, ei ohjeet, ei mikään muu kuin kännykän pois ottamisella uhkaaminen (heillä on peliaikaa tunti päivässä). Tämä lomailu on kaukana rentouttavasta, olisi mieluummin vaikka siellä mansikanpoiminnassa pellolla.
Kommentit (250)
Kun ei alunperinkään laiteta rajoja niin sitten myöhemmässä ollaan pulassa. Se on aina kasvatuksessa ja vanhemmissa vika. Joko laiminlyödään kasvatus kokonaan ja/ tai annetaan se muille ihmisille hoidattuttamalla muilla lapset eikä itseään kiinnosta pätkääkään. En ymmärrä miksi niitä oli pakko tehdä ollenkaan. Yksi syy on suvun jatkamisen takia ja toinen syy että tulisi hyväksytyksi. Sillä minä kun en ole lapsia tehnyt niin olen näkymätön ihminen suvun silmissä, siis turhike jolla ei ole mitään arvoa. Arvon ja näkyvyyden saa vain tekemällä pakkolapsia. Tämä on valitettavasti kova ja karu totuus tässä yhteiskunnassa. Täytyy olla tosi vahva ihminen joka kestää sen arvottomuuden ja aina perutaan kaikki tapaamiset jos lapsiperheelliset tarvitsee apua. Lapsiperheelliset aina etusijalla ja saat aina olla ihan viimeinen jota huomioidaan. Kaikki tapaamiset aina peruttiin jos tuli lapsiperheellisille tarvetta. Ne oppii käyttämään hyväkseen ihan kaikkia ihan heti että pääsee kaikkein helpoimalla. Kaikkein parasta niille olisi kuin elää lapsettomat niin että apua tulisi niin paljon. Saa ihan kaikki mahdollisimmat edut ja kakarat joilla voi sitten rehvastella. Isovanhempina ne rehvastelevat kuinka on ihania lapsenlapsia ja minä sanon ettei ole ollut edes vanhempia tässä elämässä niin että aika yksin on eletty.
Minua jaksaa lastenspykiatrian hoitajana hämmästyttää tämä, kuinka 2000-luvun vanhemmille lasten vaativuus tulee yllätyksenä. Ihmetellään 2-vuotiaan raivareita ja sitä kun se ei tottele. Sitten ihmetellään kun kouluikäiset kuolevat lomalla tylsyyteen, kun kaverit omat omien perheidensä kanssa ja vanhemmat eivät halua keksiä mitään yhteistä tekemistä. Sitten taivastellaan kun teini kapinoi ja paiskoo ovia, ja jotkut vanhemmat haluavat antaa lapsen pois. Ihan tavallisia lasten kehitysvaiheita ei kestetä ja sen takia lastenpsykiatria on ruuhkautunut. Osa diagnooseista olisi estettävissä jo pelkästään vanhempien läsnäololla ja kekseliäisyydellä.
Nykyvanhempien kädettömyys on huolestuttavaa. He ovat ensimmäinen sukupolvi, joka on kasvanut pelikonsolien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisten riehuminen on täysin normaalia. Sitä ei oikein voi estää, koska lapsilla on paljon energiaa, eivätkä he jaksa pitkiä aikoja istua kiltisti. Huutaminen ja puhuminen on myös normaalia lasten toimintaa. Olit ehkä samanlainen itsekin lapsena, et vain muista sitä enää.
"Hirviö"-sanaa käyttäisin vasta jos lapset julmasti kiusaavat toisia lapsia, kiduttavat eläimiä yms. Silloin on kyse psykopatiasta. Mutta normaalisti riehuvat lapset ovat vain terveitä.
Yritä keksiä jotain selviytymiskeinoja, millä jaksat kestää sitä riehumista. Ensinnäkin pitää luopua täydellisen kontrollin ajatuksesta. Noin pienten lasten energiaa ei voi täysin kontrolloida. Yritä hyväksyä se, että he juoksevat/huutavat/riehuvat leikeissään. Sille ei yksinkertaisesti voi mitään. Päätit hankkia lapsia ja sen päätöksen kanssa on elettävä.
No ei nää kaikella kunnioituksella kyllä ihan normaaleilta vaikuta, jos ei 8-vuotiasta voi päästää yksin kavereiden kanssa kun ei osaa esim. ajaa pyörällä. Tai 5-vuotias joka uimahallissa syöksyy saman tien hukkumaan altaaseen.
Ovatkohan ehkä tavallista heikkolahjaisempia, vai mikä olisi nykyään suvaittu termi? Jos ei mitään diagnoosia kuitenkaan ole.
No oisko pojilla muita hiljaa toteutettavia kiinnostuksenkohteita mahdollisuus kehittää kuin legot? Laita ne pienoismallikerhoon, tekemään perhoja, kokoamaan jotain helvetin isoa palapeliä tms. Tossa asioita joita ona adhd veli teki.
Vierailija kirjoitti:
Virkistäävän rehellistä puhetta. Älä välitä dissaajista. Pojilla on liikaa virtaa käytössään, voisi helpottaa jos sen saisi kanavoitua johonkin hyödylliseen. Potkupalloa ja uimakoulu nyt ainakin. Ehkä kannattaa välttää kyläilyitä kunnes ovat vähän rauhoittuneet.
Ihan samanlaisia nuo minun 3 ja 6v tytöt. Uusin villitys on että piereskellään muiden päälle. Ei pidä ottaa niin vakavasti
Täysiä pellejä ihmiset joilla on pakko tehdä lapsia ja sitten ne valittavat kuinka eivät kestä niitä. Katsokaa peiliin vähän itseänne ja miettikää.
Vierailija kirjoitti:
Täysiä pellejä ihmiset joilla on pakko tehdä lapsia ja sitten ne valittavat kuinka eivät kestä niitä. Katsokaa peiliin vähän itseänne ja miettikää.
No älä ny oo nii jyrkkä. Relaa vähä.
Mulla on vaan lauma kissoja. Siinä sitä riittää sirkusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin ehdotan juurikin kahdeksanvuotiaalle hieman vapauksia ja kaverin kanssa olemista. Onko 8 v ikinä ulkona yksin? Meillä auttaa että käy välillä pyöräilemässä lähistöllä, sekä koulun pihalla, ymmärrän toki ettei kaikilla onnistu tämä, mutta meillä rauhallinen asuinalue ja koulu ja puisto 100 metrin päässä. Ja tosiaan myös ihan rauhoittumista voi opetella, kirjojen lukua tms. Koulusta tuli kaikille ekaluokkalaisille kehoitus lukea joka päivä vähän.
Ja itse olen, vähän julmastikin, kieltänyt äiti sanan käytön. Asian voi kertoa myös ilman että kaikki lauseet aloitetaan äitillä. Se on tosi rasittavaa, varsinkin jos on useampi lapsi.
Whaaaaat.... kieltänyt äiti sanan käytön?
Miksi?
Miten voi olla näin hukassa näissä "kasvatusjutuissa". Mihin jäi terve maalaisjärki? Mihin jäi vastuu? Mihin hävisi käsitys normaalista elämästä?
t. 2xisä
Jaa mihinkäs se sun vastuu jäi, ku 2xlapset pihalle 3xh 2xpäivässä?
En kieltänyt äiti sanan käyttöä vaan sen että jos olen siinä vieressä ei jokaista lausetta aloiteta äiti kato, äiti tiiätkö mitä, äiti arvaappa, äiti sitä, äiti tätä.
Ja en todellakaan hukassa oo :DT. 5x pojat
Meillä sama juttu tuosta äiti-äiti-jankutuksesta. Kolme lasta. Olen joskus pyytänyt lapsia sanomaan asiansa suoraan, ilman sitä äiti-äiti-kajauttelua siihen alkuun. Korvat kiittää.
Menkää töihin. Tiedätte sitten mitä on väsymys.
Nyky vanhempia ei kiinnosta muu kuin narsistinen itsensä ja kakarat siinä sivussa menköön. Läsnäoleva vanhempi on harvinaisuus sillä se kakara on tehty jotain muuta varten kuin itselleen. Sillä haetaan huomioo ja koko suvun ihailua. Juu ja halutaan koko koko suvun perinnöt itselleen sillä kakaralla. Rahan takia tehty kakara jotta kukaan muu ei saisi mitään perintöjä. Kaikkien täytyy tykätä jostain täysin ääliöstä öykkäristä joka juo ja juhlii päivät pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä ny oo nii jyrkkä. Relaa vähä.
Mitä relaamista on totuuden sanomisessa? Älkää valittako sitä mitä perästänne oikein tulee sillä se on näköistänne.
Vierailija kirjoitti:
Joo, me nykyäidit ei jakseta lapsiamme, ennen oli kaikki paremmin.. Tätä mantraa saa aina kuunnella. 90-luvulle saakka kasvatusohje oli "ruoki ne joskus", nykyään joka tuutista tulee vaatimuksia, valvontaa ja hyvänädinmallia josta ei poiketa. Minä olen koko ajan tässä samalla lomalla töistä, johon palaan kun päiväkoti avautuu. Kevät tähän asti oli oma helv-ttinsä, kun piti samaan aikaan hoitaa kotikoulu, päiväkoti ja etätyöt. Voipi olla, etten ole siitä vielä toipunut ja tämä rasitus on vaan liikaa.
Pitäisi olla jämäkämpi ja urheilla ja lapseni eivät kunniota äitiään vaan pitäisi olla isä ja jaja. Niin varmasti, ulkopuolelta on aina helppo neuvoa. Ja huvittava tuo syyllistäminen yksinhuoltajuudesta omana valintana - niin se ei todellakaan aina ole ja lapsiperheissä varsinkin erotaan liian "myöhään".
Todellakin odotan päiväkodin ja koulun avautumista, jotta voin saada edes jotain omaa. Hulluksi tässä tulee. Ja tähän rivarin pihaan ei sitä uima-allasta taida saada laittaa lapsia kaivamaan kuitenkaan.. Kiitos heille, jotka jaksoivat laittaa tsemppaavaa tai vertaistuellista kommenttia.
Ymmärrän sua täysin.Itsellä sama tilanne lasten kanssa, pieniä onnenhetkiä kyllä on, mutta myös tosi kuormittavaa. Luulen,että en ole palautunut koronakevään multitaskauksesta, joka venyi aivan uusiin mittoihinsa, kun kaikki olimme kotona...
Miksi tuon ikäisillä ylipäänsä on kännykät? Pienelle koululaiselle riittää puhelin jolla voi soittaa. Päiväkotilainen ei tarvitse vielä ollenkaan omaa laitetta. Tutkimukset ovat osoittaneet että älylaitteet ja pelaaminen aiheuttava riippuvuutta, levottomuutta, aggressiivisuutta yms. Miksi ihmeessä olette antaneet nämä lapsille käyttöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virkistäävän rehellistä puhetta. Älä välitä dissaajista. Pojilla on liikaa virtaa käytössään, voisi helpottaa jos sen saisi kanavoitua johonkin hyödylliseen. Potkupalloa ja uimakoulu nyt ainakin. Ehkä kannattaa välttää kyläilyitä kunnes ovat vähän rauhoittuneet.
Ihan samanlaisia nuo minun 3 ja 6v tytöt. Uusin villitys on että piereskellään muiden päälle. Ei pidä ottaa niin vakavasti
Hyi olkoon. Tuosta tulisi meidän taloudessa palautetta koivuniemen herralta.
Meidän suku on jotain kamalaa teatteria ja nyky polvi luulee että olemme rikkaita kun meillä ei ollut edes ruokaa kaapissa ja piti alaikäisenä tienata että sai ruokaa. Jouduin maksamaan kotiin ruokarahaa ala ikäisenä kun pääsin töihin. Muut kaverit saivat säästää ajokorttiin ja minä en saanut vaan maksoin ruokarahaa kotiin. Silti ei ollut ruokaa vaan täytyi sitä hakea lähikaupasta johonka sain tilin.
Korona aikaan kun joutuu sietämään omia kakaroitaan niin onnittelut siitä ihanuudesta. Miltä tuntuu kun ei pystykkään ulkoistamaan omia tekeleitään ja pääsemään eroon niistä paskoista? Tulisi korona taas uudestaan että saisitte olla niiden omien paskojenne kanssa oikein kunnolla.
Miksi ihmeessä haluat asua paikassa, jossa lapset eivät pääse ulkoilemaan keskenään?
Pääseekö 8v edes kavereille ilman että lähdet saattamaan?
Itselläni on tosi villit kaksoset 7v, enkä voisi kuvitellakaan asuvani keskustassa oman kodin vankina. Sisällä on tosi ärsyttävä nyhjätä porukalla, lasten käytös selkeästi pahenee sisätiloissa.. On myös tärkeää, että lapsi pääsee jo vähän itsenäistymään tuossa 8v vaiheessa, saa "omaa" elämää.
Kannattaa mietti, milä on tärkeää. Aikuinen se tekee ne ratkaisut jotka johtaa parempaan.
Voimia. Adhd-tyttären äiti.