Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko eksynyt metsässä? Esim kun olet ollut marjastamassa?

Vierailija
23.07.2020 |

Muistan lapsuudesta miten äitini eksyi metsässä ja minä löysin tiemme automme luo. Sama tapahtui ulkomailla että äiti eksyi ja minä löysin hänet.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kunnolla mutta vähän ja usein, itseni ja huonon suuntavaistoni tuntien olen varmistanut selustani etten eksy.

Metsään otan mukaan jotain millä merkkaan reittiäni, värikäs kestokassi tai näkyvät liivit käy hyvin. Esim suolle mentäessä laitan kassin siihen kohdin mistä tulin suolle että se näkyy suolta katsottuna kauas.

Tarkistan auringosta noin ilmansuunnan mistä lähden liikkeelle.

Käytän karttasovellusta ja lähetän miehelle kuvan sijainnista kun lähden ja välillä muutenkin. Tutustun etukäteen mihin olen menossa, näin välttyy ikäviltä yllätyksiltä kuten pihapiireistä tai isoista ojista.

Oikein sakeassa metsässä saatan laittaa päälle esim SportsTrackerin joka tallentaa reitin.

Juomaa ja ruokaa on mukana

112 appi on ladattu

Harvoin menen yksin.

Varavirta on oltava mukana, jos puhelin tallentaa reittiä tai karttaa on käytettävä usein, akku menee nopeasti.

Vierailija
22/29 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon koiraan liittyen. Lapsuudessani eksyin metsään. Lopulta käännyin takanani kulkevan koirani puoleen ja sanoin sille: ”Voi kuule Turre, mä olen ihan eksyksissä. Sä varmasti tietäisit tien kotiin. Voisitko näyttää tietä?” Ja niin se koira kääntyi, ja minä kävelin sen perässä, kotiin asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä eksyin marjametsällä. Kännykässä ei navigointi onnistunut ennen kuin olin lähellä jotain tietä. Ei se siellä keskellä metsää toiminut.

Vierailija
24/29 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha viisaus: korttipakka mukaan. Jos olet eksyksissä, ala pelaamaan pasianssia. Pian on selkäsi takana joku neuvomassa, mikä kortti minkäkin päälle käy. Häneltä voit sitten kysyä tietä ihmisten ilmoille. Kätevää.

Vierailija
25/29 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sienimetsässä seonnut suunnista täysin ja takaisin mökille löytämiseen meni varmaan pari tuntia ylimääräistä. Ei ollut puhelintakaan, kun kuljin siskon kanssa, mutta tietysti menimme vähän etäämmällä toisistamme niiden sienten perässä. Isämme loukkaantui aikanaan pahasti murtaen luita mökkimetsässä eikä päässyt kävelemään, mutta kun meitä nyt oli kaksi, niin jätin puhelimen pois. En siis saanut soitettuakaan, että etsiikö sisko mua siellä jossain vai onko palannut mökille, ja huhuillessakin tuhraantui aikaa.

Tuolla menee siis teitä ympärillä, että ennen pitkää kyllä pääsee pois, ja hakeuduinkin tielle, eli pidin vain huolen, että kuljen suoraan ja alaspäin, koska tiet menevät tuossa alempana. Sitä tietä kulkien avoimella kohtaa näin korkean telemaston, josta tiesin sijainnin suunnilleen, ja siitä sitten suoralla suunnalla metsän poikki oikealle tielle. Tietä käyttämällä olisi tullut pitkä kierto metsän ympäri.

Vierailija
26/29 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua, miten gps:llä varustetulla kännykällä eksytään yhtään minnekään. 

Tajuat sen sillä hetkellä kun se väittää sinun olevan Ougadougoussa vaikka olet Nuuksiossa.

Sitä minä en tajua, mistä tuo johtuu.

Tajuat silloinkin kun kännykästä on akku lopussa, se on kadonnut tai sille on tapahtunut muu vahinko.

Itse en ole eksynyt, ihme kyllä. Toisinaan se on ollut hyvin lähellä, mutta aina olen osannut omin neuvoin pois.

Vierailija
27/29 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon koiraan liittyen. Lapsuudessani eksyin metsään. Lopulta käännyin takanani kulkevan koirani puoleen ja sanoin sille: ”Voi kuule Turre, mä olen ihan eksyksissä. Sä varmasti tietäisit tien kotiin. Voisitko näyttää tietä?” Ja niin se koira kääntyi, ja minä kävelin sen perässä, kotiin asti.

Sama juttu eräällä kokeneella metsästäjällä. Ei mitään tietoa suunnasta, mutta oli käskenyt koiran lähteä kotiin ja kävellyt perässä. Jotenkin turvallista liikkua varsinkin sellaisen koiran kanssa, joka osaa aina kotiin eikä pelkää petoja ja pakene häntä koipien välissä ennen kuin minä ehdin mukaan.

Vierailija
28/29 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan voi käydä ns. paremmissakin piireissä eli entinen suunnistuksen maailmanmestari ja Suomen mestari olivat lähellä menehtyä eksyttyään: https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/845528/Mestarisuunnistajat+eksyiv…

Vierailija
29/29 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, mutta siskoni eksyy käytännössä aina kun menee metsään.

Tämä on sinänsä jännää, koska siskoni asuu maalla ja minä kaupungissa. Menemme yhdessä hänen tutuille sieni- ja marjamaille ja hetken päästä hän on totaalisen eksyksissä. Parhaimmillaan jopa silti, että hänellä on metsästävän miehensä gps-paikannin mukana. Minä sitten navigoin meidät takaisin autolle. Jos menemme eri polkuja, reissu päättyy yleensä siihe, että palaan autolle huudattamaan torvea, jonka perusteella siskoni yrittää suunnistaa paikalle.

Voi olla, että minä betonikuutiossa asuvana kiinnitän ihastuksissani kaikkiin luonnon yksityiskohtiin niin paljon huomiota, että löydän helposti pakittelemalla takaisin lähtöpisteeseen. Sisko paikallisena ei sitten kirjaimellisesti näe metsää puilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi