Voiko perunamuusin tehdä ilman maitoa?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Voi. Säästä osa keitinvedestä ja lisää sitä vähitellen muusiin, kunnes tulee sopivaa. Ja muusinhan voi maustaa mieleisekseen. Lisää vaikka yrttimausteita ja sipulijauhetta jos on.
Tai voi vaihtoehtoisesti käyttää makaronin keitinvettä, jos on pakastanut sitä talteen.
Voi ja on erittäin hyvääkin. Itse syön tätä ihan herkkuna tällaisenaan: höyrytetyt perunat, jotka muusattu haarukalla. Laadukasta oliiviöljyä ja vuorisuolaa.
Maistuu vähän samalta kuin ranskalaiset, aivan erinomainen herkku.
Vierailija kirjoitti:
Voi ja on erittäin hyvääkin. Itse syön tätä ihan herkkuna tällaisenaan: höyrytetyt perunat, jotka muusattu haarukalla. Laadukasta oliiviöljyä ja vuorisuolaa.
Menee myös oivana leivänpäällisenä. Ruisleivän päälle muusia ja maustaa sen mustapippurilla (myllystä) sekä sormisuolalla.
Mä en ole ikinä tykännyt siitä maitoversiosta, ehkä kun äitini on välimeren maasta ja on tehnyt lapsuudessani niin kun hänen kotiseudulla on ollut tapana. Mä teen yleensä semmoista, mihin tulee oliiviöljyä ja valkosipulia. Sitten sen mukaan mitä muuta on muusin kanssa, niin esim. kapriksia ja valkosipulia, tai yrttejä ja sitruunaa, tai hummusta tai misotahnaa, tai parmesania sekaan.
Muttta yksinkertaisin perus on oliiviöljyä, sitruunan mehua, suolaa, valkosipulia ja jos on pinjansiemeniä niin niitä mukaan myös pähkinäistä makua antamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee myös oivana leivänpäällisenä. Ruisleivän päälle muusia ja maustaa sen mustapippurilla (myllystä) sekä sormisuolalla.
Kenen sormista tuo sormisuola on tehty?
Vierailija kirjoitti:
Siis miten teet ne, että saat ranskalaisilta maistumaan?
Meillä perheessä osa maitoallergisia niin jo kymmenen vuotta tehty muusi maidottomana. Keitän muusi puikuloista suola vedessä. Keitinvesi talteen ja tosiaan muussaan ja lisään keitinvettä kunnes rakenne hyvä. Meillä kaikki tykkää syödä muusin näin.
Voi tehdä ilman maitoa. Keitinvettä en suosittele käyttämään, sillä siihen on liuennut tärkkelystä ja se voi tehdä siitä liisterimäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi. Säästä osa keitinvedestä ja lisää sitä vähitellen muusiin, kunnes tulee sopivaa. Ja muusinhan voi maustaa mieleisekseen. Lisää vaikka yrttimausteita ja sipulijauhetta jos on.
Tai voi vaihtoehtoisesti käyttää makaronin keitinvettä, jos on pakastanut sitä talteen.
Jos teet pastaruokaa, niin kyllä sitä keitinvettä itseasiassa kannattaa ottaa sivuun kun valmistelee ruuan. Se keitinvesi nimittäin sisältää pastan tärkkelystä, joka tekee kastikkeesta samettisen pehmeää ja sitoo kastiketta pastaan paremmin.
Ja samalla lailla siis perunoista irtoaa keitinveteen tärkkelystä, joka antaa muusille pehmeyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen sormista tuo sormisuola on tehty?
Tietenkin suolakaivoksen haltijatontun sormista.
Vierailija kirjoitti:
Käykö oliiviöljyn tilalle ihan vaan margariini?
Vierailija kirjoitti:
Voi teshdä ilman maitoa. Keitinvettä en suosittele käyttämään, sillä siihen on liuennut tärkkelystä ja se voi tehdä siitä liisterimäistä.
Liisteriksi menee , jos sekoittaa liikaa vaikka koneella. Ihan hyvä tulee, jos muussiin jää vaikka vähän sattumia.
Osa keitinvedestä, kuohukermaa ja voita! Hyvää tulee!
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ikinä tykännyt siitä maitoversiosta, ehkä kun äitini on välimeren maasta ja on tehnyt lapsuudessani niin kun hänen kotiseudulla on ollut tapana. Mä teen yleensä semmoista, mihin tulee oliiviöljyä ja valkosipulia. Sitten sen mukaan mitä muuta on muusin kanssa, niin esim. kapriksia ja valkosipulia, tai yrttejä ja sitruunaa, tai hummusta tai misotahnaa, tai parmesania sekaan.
Muttta yksinkertaisin perus on oliiviöljyä, sitruunan mehua, suolaa, valkosipulia ja jos on pinjansiemeniä niin niitä mukaan myös pähkinäistä makua antamaan.
Valkosipuli sopii sen kanssa hyvin, syön joskus itse raakana kynnen ennen itse muusia. Mitä lie luonnon kemiaa, että käyvät yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykö oliiviöljyn tilalle ihan vaan margariini?
No margariinia nyt ei kannata syödä muutenkaan. Laadukas oliiviöljy tai luomuvoi.
Vierailija kirjoitti:
Voi tehdä ilman maitoa. Keitinvettä en suosittele käyttämään, sillä siihen on liuennut tärkkelystä ja se voi tehdä siitä liisterimäistä.
Ei tule liisterimäistä, jos keitinveden tosiaan kaataa ensin pois sivuun ja antaa perunoiden ns. "kuivahtaa" (ei jätä lillumaan veteen), sitten muussaa ja sitten vähitellen lisää nestettä joukkoon. Ja kuten edellä todettu, ei kannata ylityöstää sitä muusia ylettömiin. Se liiallinen vatkaaminen voi aikaansaada liisterimäisyyttä.