Lähihoitajaksi hakeutuminen ja rikosrekisteri
Eli voiko opiskella ja työskennellä lähihoitajana jos on rikosrekisteri, pahoinpitelystä tuomio, jos sillä on väliä. Vain asiallisia kommentteja, kiitos.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut alkoholiriippuvuus ja mt-ongelmia, toinen lapseni otettiin huostaan alle 10 vuotta sitten. Olen elänyt jo vuosia tasaisempaa ja raittiimpaa elämää. Ovatko nuo tiedot minusta yhä tallessa jossain/estäisivätkö opiskelemaan pääsyn?
Lääkärintarkastuksessa tulee ilmi.
Miksi lähihoitajiksi hakeutuu opiskelemaan kaikki entiset alkoholistit, narkkarit ja mt-ongelmaiset?
Huumausainerikos ja törkeä seksuaalirikos on esteenä osalle hoivatyöstä.
Tällä hetkellä hoitoalalla kauhea henkilöstöpula, sinne vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut alkoholiriippuvuus ja mt-ongelmia, toinen lapseni otettiin huostaan alle 10 vuotta sitten. Olen elänyt jo vuosia tasaisempaa ja raittiimpaa elämää. Ovatko nuo tiedot minusta yhä tallessa jossain/estäisivätkö opiskelemaan pääsyn?
Miksi lähihoitajiksi hakeutuu opiskelemaan kaikki entiset alkoholistit, narkkarit ja mt-ongelmaiset?
Taitaa olla ainoita paikkoja, johon voi nykyään työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla ainoita paikkoja, johon voi nykyään työllistyä.
Jos kelpaa hoitotyö niin miksei menisi vaikka henk.koht.avustajaksi, niille on heti töitä tarjolla ja ilman koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska työpaikoilta voi pölliä lääkkeitä omaan käyttöön? Nehän noilla usein toimii kai motivaattorina. Lisäksi kotihoidon työntekijänä voi varastella rahaa ja tavaroita.
Ex-päihdeongelmaisia ja mielipuolia ei pitäisi päästää hoitoalalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entiset? Nykyiset.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan saa tietää terveystietojasi. Voi hakijalla olla vaikka mikä sairaus, fyysinen tai psyykkinen, tai menneisyyden ongelmia, eipä ne työnantajan tietoon voi millään tulla, eikä kyllä opiskelupaikankaan... toki hakijan vastuulle jää sen arviointi, onko sopiva alalle. Jos on vaikka psykoosisairas niin ei varmasti ole... hoitoala on aika raskasta ja jo opiskeluaika harjoitteluineen. Itse järkytyin kun meille tuli töihin eräs hoitaja, jota olin hoitanut aiemmin psykiatrian osastolla, onneksi hän ei tunnistanut minua. Hänellä oli muistaakseni skitsofrenia ja vaikeita sairaalajaksoja ja nyt hän sitten oli valmistunut kuitenkin hoitajaksi ja päässyt hoitamaan lapsipotilaita. Pelottavaa mutta ei sitä estää voi, opiskeluoikeus on kaikilla.
Mutta ap kyseli rikosrekisteristä. Ymmärtääkseni se ei suoraan estä lähihoitajana toimimista mutta jää työnantajan harkintaan haluaako palkata sinut. Rikosrekisteriote vaaditaan jos potilaat ovat lapsia/nuo
Ei se noin mene. Hoitoalan opiskelijan tulee olla terveydentilaltaan soveltuva. Jos on aiempi mielenterveyshistoria, usein kysymme hoitavan lääkärin allekirjoittaman todistuksen siitä, että sairaus ei estä hoitoalalle pääsyä. Lausunnossa todetaan joko terveydentilaltaan soveltuvaksi tai sitten ei. Joskus tulee suositus, että toipuminen on vielä kesken, joten koulun aloitusta pyydetään viivästyttämään vuodella. Hakijalla on velvoite ilmoittaa oppilaitokseen sairauksista, jotka voivat vaikuttaa (niistä on olemassa luettelokin). Psykoosi yleensä on este, jos se on viime vuosina todettu. Lievä masennus ei ole este.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni lapsien kanssa ei saa työskennellä jos on rekkari.. Mutta ei kai sillä muuten mitään väliä ole. onko näin?
Ei mikä tahansa rikos estä lastenkaan kanssa työskentelyä. Luonnollisesti esim. lapseen kohdistuva seksuaalirikos estää, mutta joku kapakkatappelu ei.
Pahoinpitely ei, törkeä pahoinpitely kyllä!
Sairauden, jo sairastetun ja hoidetun, leima istuu pitkään ihmisessä, vaikka voisi olla hyväkin hoitaja juurikin oman elämänkokemuksensa vuoksi, kun on tosiaan parantunut. Ja kyse on nimenomaan psyykkisestä sairaudesta, ei skitsofrenia, josta myös lääkärintodistus, että voi toimia hoitoalalla. Rehellisesti asian kertoneena henkilö ei saanut lähihoitajan opiskelupaikkaa, mutta sairaanhoitajaksi opiskelee jo. Ja kyseessä nuori ihminen, elämä edessä. Sivusta seuranneena tämä.
Myöskään murhasta/taposta tuomittu ei saa nykyisen lainsäädännön mukaan saa työskennellä lähihoitajana. Ei se kieltämättä hirveästi luottamusta herättäisi. Ja tilanne on muutenkin teoreettinen; aika harva heistä muutenkaan koskaan mitään rehellistä työtä tekisi.
No lähäripuolella tuohan on vain plussaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun Muuta työtä ei ole tarjolla, ja tämä ainut mihin helppo päästä opiskelemaan. Kuhan ei töissä oo humalassa tai päihteissä, selviää kyllä, ei mitään rakettitiedettä, vaan yksinkertaista hommaa
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni lapsien kanssa ei saa työskennellä jos on rekkari.. Mutta ei kai sillä muuten mitään väliä ole. onko näin?
Tiettyjen rikosten suhteen rekisterissä oleminen on este lasten, nuorten, vammaisten ja vanhusten kanssa työskentelyyn.
Mutta se on siis vain tiettyjen rikosten suhteen este.
Joka tapauksessa noiden em. hoitokohteiden suhteen sitä rikosrekisteriotetta pitäisi työnantajan pyytää. Mutta siihen otteeseen merkitään vain ne rikokset, jotka esteiksi on laitettu.
Leila Koo kirjoitti:
SUPERin sivuilla on hyvä lista:
https://www.superliitto.fi/tyoelamassa/ammatillinen-koulutus/opiskelija…
Osaisiko joku kertoa: Mitä tarkoittaa tuossa listassa oleva tähtinumero? "Voiko lähihoitajaksi opiskella, jos on yksilöllistetty matematiikka ja ns. tähtinumero peruskoulun päättötodistuksessa?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työnantajalla ei ole oikeutta kysellä sun aiempia terveystietoja. Soveltuvuutta selvitettäessä tutkitaan sillä tutkimushetkellä olemassa olevat soveltuvuusseikat.
Esim. minä tiedän työpaikaltani muutaman ex-huumetyypin jotka ovat päässeet kuiville ja opiskelleet lähihoitajiksi. Yks niistä tosin teki sitten itsarin.
Sitten tiedän vaikkapa bussikuljettajana työskentelevan, joka tässä pari vuotta sitten harva se päivä röhnötteli täysin titityy-tilassa kylän puistonpenkeillä! On kai sitten päässyt kuiville ja kouluttautunut bussishafööriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan saa tietää terveystietojasi. Voi hakijalla olla vaikka mikä sairaus, fyysinen tai psyykkinen, tai menneisyyden ongelmia, eipä ne työnantajan tietoon voi millään tulla, eikä kyllä opiskelupaikankaan... toki hakijan vastuulle jää sen arviointi, onko sopiva alalle. Jos on vaikka psykoosisairas niin ei varmasti ole... hoitoala on aika raskasta ja jo opiskeluaika harjoitteluineen. Itse järkytyin kun meille tuli töihin eräs hoitaja, jota olin hoitanut aiemmin psykiatrian osastolla, onneksi hän ei tunnistanut minua. Hänellä oli muistaakseni skitsofrenia ja vaikeita sairaalajaksoja ja nyt hän sitten oli valmistunut kuitenkin hoitajaksi ja päässyt hoitamaan lapsipotilaita. Pelottavaa mutta ei sitä estää voi, opiskeluoikeus on kaikilla.
Mutta ap kyseli rikosrekisteristä. Ymmärtääkseni se ei suoraan estä lähihoitajana toimimista mutta jää työnantajan harkintaan haluaako palkata sinut. Ri
Ai kysytte vai!
No, ensinnäkin pääsykokeissa opiskelemaan, jos pääsykokeita enää edes järjestetään, aiempia sairauksia ei kysytä, ja jos on joku lääkärintarkastus, sielläkään ei mennä kyselemään aiempia, vain sillä hetkellä olemassa olevat tutkitaan. Jos on jokin krooninen sairaus, vaikkapa epilepsia, niin senhän näkee sitten vaikkapa lääkityksistä, mutta toisaalta siinä tarkastuksessa ei mennä tutkimaan sun vanhoja kertomustietoja.
Ja työnantajan järjestämän työhöntulotarkastukset ja rikosrekisteriotteen esittämisvaatimukset, ne tapahtuvat vasta sitten kun työsopimusta olleen jo tekemässä.. Eli on jo valittu, sitä ennen ei mennä selvittelemään yhtään mitään.
Mutta siis aika paljon näissä terveydenhuollon ja sosiaalialan hommissa sellaista porukkaa on töissä, joita ei voisi oman käytöksensä tai puheittensa perusteella noissa hommissa työssä pidettäviksi ajatellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikä tahansa rikos estä lastenkaan kanssa työskentelyä. Luonnollisesti esim. lapseen kohdistuva seksuaalirikos estää, mutta joku kapakkatappelu ei.
Pahoinpitely ei, törkeä pahoinpitely kyllä!
No, mutta siis, ei siihen rikosrekisterin otteeseen merkitä kuin ne rikokset, joista on tällaisessa tapauksessa otteessa mainittava.
Jos tuomiosta on yli 5vuotta, ei tuollaisesta tappelumerkinnästä ole enään mitään tietoa rekisterissä. Jos suojelupoliisi penkoo niin silloin näkyy kaikki, mutta ei normaalissa selvityksessä.
eli ei hätää. Töihin vain ja jos tulee ilmi niin asiallisesti vain kertoo asian ja ehkä se ei kaikkialla haittaa
Koulu vaatii rikosrekisteriotteen ennen kuin pääset harjoittelemaan päiväkotiin. Vammaisten ja vanhusten parissa tehtävää harjoittelua varten sitä ei vaadita, mutta työntekoa varten kyllä.
Potilaana vai hoitajana?