Lähihoitajaksi hakeutuminen ja rikosrekisteri
Eli voiko opiskella ja työskennellä lähihoitajana jos on rikosrekisteri, pahoinpitelystä tuomio, jos sillä on väliä. Vain asiallisia kommentteja, kiitos.
Kommentit (61)
Teoriassssd kirjoitti:
Teoriassa rikosrekisteriote on 1) väärennettävissä ja 2) ei suoraan estä saamasta opiskelu- tai työpaikkaa eli koulutuksen järjestejälle tai työnantajalla ainakin teoriassa on harkintamahdollisuus.
Mutta mikä lienee tilanne, jos 40v mies saa seksituomiona ehdollista tyttöystävän ollessa vaikkapa 15v ja 9kk ikäinen? Pääsekö opiskelemaan hoito- tai lääketiedealalle?
Laki on tietääkseni yksiselitteinen, eli seksuaali- tai huumausainerikollinen ei voi työskennellä lasten ja nuorten kanssa.
Seksituomion vanhenemista tulee tämän neljäkymppisen miehen odotella.
Vierailija kirjoitti:
Teoriassssd kirjoitti:
Teoriassa rikosrekisteriote on 1) väärennettävissä ja 2) ei suoraan estä saamasta opiskelu- tai työpaikkaa eli koulutuksen järjestejälle tai työnantajalla ainakin teoriassa on harkintamahdollisuus.
Mutta mikä lienee tilanne, jos 40v mies saa seksituomiona ehdollista tyttöystävän ollessa vaikkapa 15v ja 9kk ikäinen? Pääsekö opiskelemaan hoito- tai lääketiedealalle?
Laki on tietääkseni yksiselitteinen, eli seksuaali- tai huumausainerikollinen ei voi työskennellä lasten ja nuorten kanssa.
Seksituomion vanhenemista tulee tämän neljäkymppisen miehen odotella.
Ei laki sitä estä. Työnantaja saa palkata seksirikollisen, mutta harvoin kai niin tekee.
Ehkäpä lääkärismies palkattaisiin silti, varsinkin kun katuvaisena oikeudenkäyntipöytäkirjan kanssa selittäisi, että kyseessä oli ikänsä yläkanttiin sanonut teinityttö, enkä olisi ikinä sitä tehnyt, jos olisin tiennyt oikean iän.
itsel on parista pitelystä tuomiot, toinen meinas mennää törkeenä mut muuttu.. ja täällä ollaan psykiatrisel jo monetta vuotta.
Hoitoalalle pääsee melkein kuka vaan. Tuomionsa istunut on pöytänsä puhdistanut; tällaisen tiedon olen saanut, ja käytännön työssä nähnyt. Tosin voi olla, ettei työsopimusta kirjoitettaessa vankila-ajasta ollut tietoa.
Ei mitään rikollisia hoitotyöhön.Kyllä se kysytään lasten nuorten kanssa jos työskentelee.Ennen ala oli kutsumus ala.Nyt siellä häärää kaikki sekopäät,pilattu nuokin työt.Lääkelaskenta pitää suorittaa muutaman vuoden välein.Nyt aikaa kun itse olin hoitotyössä,minun aikaan yksi sekopoltsi hoitsu mitä lie tehnyt asiakkaan jollekin pillerille.Multa kysyy en tiedä.Ihan outoo.Ilmeisesti pomo ei tuosta tiennyt liekkö hoitaja varastanut lääkettä aina kun mahdoll.oli monelle asiakkaalle porttikieltokin.Kertoo jotain hoitajalta.Asiakas itse otti lääkkeet toki jaettuna,ei hän hoitaja voinut sitä tietää.Pomo kysyikin minulta olinko työpaikkakiusattu,sanoin en.Mitä hel...Ii.Läksin työstä ,pari päivää sen jälkeen soittelivat,en vastannut.Työ, asiakkaat niin ihania.Jäin kaipaamaan heitä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni lapsien kanssa ei saa työskennellä jos on rekkari.. Mutta ei kai sillä muuten mitään väliä ole. onko näin?
Ei mikä tahansa rikos estä lastenkaan kanssa työskentelyä. Luonnollisesti esim. lapseen kohdistuva seksuaalirikos estää, mutta joku kapakkatappelu ei.
Kapakkatappelukin estää, jos siitä saa merkinnän rikosrekisteriin.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni lapsien kanssa ei saa työskennellä jos on rekkari.. Mutta ei kai sillä muuten mitään väliä ole. onko näin?
Itseasiassa laki menee niin että lasten ollessa kyseessä tiedot on tarkistettava, mutta palkkaamisen kieltoa ei ole.
AP on tyypillinen lähäri- opiskelija!!!! Siellä on psöjon mt- ongrlmsisia, n a rkomaaneja, nepsy- ongelmaisia. Ja kun ne on päässewt alalle, niin eroon et niistä enää pääse.
Muutama vuosi sitten TAMKissa eräällä terveysalalla kaikki harjoitteluun menevät joutuivat toimittamaan rikosrekisteriotteen, riippumatta siitä olivatko harjoittelussa lasten kanssa tekemisissä. Ei varmaan laillinen vaatimus, mutta niin tapahtui.
Osassa kuntia katsotaan rikosrekisteriote ja vaaditaan huumeseula kotihoidossa työskenteleviltä.
Itse opiskelin 10v sitten lähihoitajaksi aikuispuolella. Ei mitään rikosrekisteriotetta silloin kyselty. Työharjoitteluun päiväkodissä sen joutui toimittamaan. Työnantajat eivät ole koskaan kyselleet.
Kyllä Lahdessa opiskelee jopa tapon yrityksestä tuomittu. Metsästysveitsellä kaveriaan lyönyt 2020.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla luki että jos on saanut tuomion ja se on poistunut rikosrekisteristä, mutta jos on saanut ehdollisen tuomion (lievästä) huumausaine, tai -väkivaltarikoksesta?
Merkintä poistuu 5 vuoden kuluttua tuomion antamisesta.
https://www.oikeusrekisterikeskus.fi/fi/index/palvelut/rikosrekisteriot…
Hyvinvointialueilla pyydetään rikosrekisteri nykyään uusissa työsuhteissa. Muutos tuli vasta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut alkoholiriippuvuus ja mt-ongelmia, toinen lapseni otettiin huostaan alle 10 vuotta sitten. Olen elänyt jo vuosia tasaisempaa ja raittiimpaa elämää. Ovatko nuo tiedot minusta yhä tallessa jossain/estäisivätkö opiskelemaan pääsyn?
Ja koet olevasi soveltuva hoitajaksi? Sopisit varmaan kyllä päihdepuolelle töihin.
Teoriassssd kirjoitti:
40v miehellä 15v tyttöystävä?! 😂 Älä naurata.
Pyydetään jos pyydetään, mutta ei kielletä palkkaamasta. Ajatus on se, että työnantaja tietää ja tekee päätökset siltä pohjalta.