Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päästätkö lapsesi kouluun PK seutu

Vierailija
22.07.2020 |

Korona ei ole hävinnyt mihinkään. Kouluja ei ilmeisesti suljeta, mutta miten suhtaudut. Otatko lapset kotiopetukseen vai päästätkö kouluun ”hakemaan tartunnan”? Perustele vastaus ja voit vastata myös toiselta paikkakunnalta.

Päästätkö lapsesi kouluun PK seutu

Vaihtoehdot

Kommentit (151)

Vierailija
61/151 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin paljon tämän mukaan jäämässä pois koulusta!!! Kyllä näyttää siltä, että etäkoulu olisi ihan järkevä asia. Uskomatonta jos sellaista ei anneta vaihtoehtona!

Vierailija
62/151 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenpa onnellinen, että tuli vaihdettua opettajan koiranhommat muihin töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/151 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kehityksen kannalta on ollut pakko alkaa elämään melko normaalisti. Käymme harrastuksissa ja teemme pieniä lähiseutumatkoja. Emme tapaa vieläkään riskiryhmäläisiä, vaan synttärit on kahviteltu virtuaalisesti. Käytämme maskia kun olemme julkisissa/kaupassa, muistamme pitää turvaväliä. Asumme Helsingissä, lapset menevät kouluun normaalisti. Harrastuksista yms on jääty pois heti pienenkin nuhan vuoksi, toivottavasti muutkin.

Vierailija
64/151 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
65/151 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulujen opettajista ja muusta henkilökunnasta kukaan ei välitä paskaakaan. Ei ilmeisesti haittaa, jos joitakin kymmeniä tai satoja kuolee, kun siinä säästää kunnan rahoja, kun keski-ikäisistä ja eläkettä lähellä olevista pääsee eroon. Heidän lapsistaan ja puolisoistaan ei myöskään tarvitse välittää. Tilalle kouluun voi ottaa nuoria halpoja vastavastavalmistuneita. Yksityisellä sektorilla taas asiantuntijat saavat olla etätöissä, kun he ovat niin tärkeitä ja arvokkaita ihmisiä ja tuottavat firmalle lisäarvoa.

Eli tuolla logiikalla ei välitetä paskaakaan myöskään hoitajista, kirurgeista, poliiseista, kaupan kassoista yms?

Vierailija
66/151 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulujen opettajista ja muusta henkilökunnasta kukaan ei välitä paskaakaan. Ei ilmeisesti haittaa, jos joitakin kymmeniä tai satoja kuolee, kun siinä säästää kunnan rahoja, kun keski-ikäisistä ja eläkettä lähellä olevista pääsee eroon. Heidän lapsistaan ja puolisoistaan ei myöskään tarvitse välittää. Tilalle kouluun voi ottaa nuoria halpoja vastavastavalmistuneita. Yksityisellä sektorilla taas asiantuntijat saavat olla etätöissä, kun he ovat niin tärkeitä ja arvokkaita ihmisiä ja tuottavat firmalle lisäarvoa.

Eli tuolla logiikalla ei välitetä paskaakaan myöskään hoitajista, kirurgeista, poliiseista, kaupan kassoista yms?

He voivat suojautua, mutta opettajilta on esim maskit kielletty!!!!

Vierailija
67/151 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AIka pitkälti tuo on varautumiskysymys.

Olen kesän aikana kouluttanut kouluikäiset lapseni koronanaikaiseen toimintaan. Nyt he pelkäävät muita niin paljon, etteivät vahingossakaan mene kolmea metriä lähemmäksi ketään.

Lisäksi olen opettanut heitä askartelemaan itselleen maskit vessapaperista. Näin he voivat myös koulupäivän aikana tehdä uuden maskin helposti, jos joku on tullut liian lähelle.

Kotiin tullaan välittömästi koulun jälkeen ilman kiertoteitä. Kun lapset ovat kotona, viritetään yhdessä (turvavälit muistaen) jokaisen oven ylle desinfiointiaineella täytetty ämpäri.

Jos tartuntojen päivittäinen määrä alkaa kiivetä usempiin kymmeniin, aion kehottaa miestäni hakemaan mökiltä kiikarit. Niillä luulisi pöpöjen näkyvän, ja postiluukusta kiikaroidessa pysyy itse aika hyvin turvassa.

Vierailija
68/151 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kesän aikana kouluttanut kouluikäiset lapseni koronanaikaiseen toimintaan. Nyt he pelkäävät muita niin paljon, etteivät vahingossakaan mene kolmea metriä lähemmäksi ketään.

Lisäksi olen opettanut heitä askartelemaan itselleen maskit vessapaperista. Näin he voivat myös koulupäivän aikana tehdä uuden maskin helposti, jos joku on tullut liian lähelle.

Kotiin tullaan välittömästi koulun jälkeen ilman kiertoteitä. Kun lapset ovat kotona, viritetään yhdessä (turvavälit muistaen) jokaisen oven ylle desinfiointiaineella täytetty ämpäri.

Jos tartuntojen päivittäinen määrä alkaa kiivetä usempiin kymmeniin, aion kehottaa miestäni hakemaan mökiltä kiikarit. Niillä luulisi pöpöjen näkyvän, ja postiluukusta kiikaroidessa pysyy itse aika hyvin turvassa.

Luuletko oleva jotenkin hauska?

Vierailija
69/151 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehe ehe

Vierailija
70/151 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko saavasi tartunnan väsyneestä satiirista nimettömällä keskustelufoorumilla?

Mikäli olet niin peloissasi, niin otan osaa.

Vierailija
71/151 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko saavasi tartunnan väsyneestä satiirista nimettömällä keskustelufoorumilla?

Mikäli olet niin peloissasi, niin otan osaa.

Hyvä satiiri naurattaa aina. Tuo oli vain niin hirvittävän väkisinväännettyä kökköä ettei mitään rajaa. Parempaa onnea ensi kerralla.

Ohis

Vierailija
72/151 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei nyt ole tästä. Kouluja ei voida pitää kiinni ihan senkään takia koska uudet opiskelijat aloittavat. Ammattikoulussa ja lukiossa on todella helppo uuden opiskelijan pudota kärryiltä jos lukuvuosi aloitetaan etänä. Tässä ajatellaan nyt oppilaiden oppimista ja kehittymistä. Etäkoulu on muutenkin ollut ihan hanurista. Näin opiskelijan näkökulmasta. Ainoat jotka kokevat sen toimivan ovat opettajat ja vanhemmat koska eivät halua kouluja avettavan. Opiskelijoiden omaa mielipidettä ei jostain syystä huomioida. Mutta monet opiskelijat niin lukioista, ammattikouluista, peruskouluista ja korkeakouluista ovat ilmaisseet pettymyksensä etäkouluun. Ei todellakaan toimi niinkuin pitäisi ja on todella stressaavaa.

Vierailija
73/151 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten kehityksen kannalta on ollut pakko alkaa elämään melko normaalisti. Käymme harrastuksissa ja teemme pieniä lähiseutumatkoja. Emme tapaa vieläkään riskiryhmäläisiä, vaan synttärit on kahviteltu virtuaalisesti. Käytämme maskia kun olemme julkisissa/kaupassa, muistamme pitää turvaväliä. Asumme Helsingissä, lapset menevät kouluun normaalisti. Harrastuksista yms on jääty pois heti pienenkin nuhan vuoksi, toivottavasti muutkin.

No onhan se sentään hyvä, että maskeja käytätte. On kuitenkin petollista ajatella, että tauti on vaarallinen vain riskiryhmään kuuluville. Uuden tieton valossa tauti on kohtalokas ihan kenelle vain. Vakavia oireita on Suomessakin monella sadalla. Kärsivät edelleen kevään tartunnoista monella tapaa. Eikä tiedetä paranevatko koskaan.

Vierailija
74/151 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
75/151 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
76/151 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
77/151 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin paljon tämän mukaan jäämässä pois koulusta!!! Kyllä näyttää siltä, että etäkoulu olisi ihan järkevä asia. Uskomatonta jos sellaista ei anneta vaihtoehtona!

Etäkoulu ei ollut ainakaan meillä järkevä asia edes silloin kun se oli pakollista.

Lapseni oppiminen ja kehitys ovat tärkeitä ja siksi hän menee kouluun.

Mitä enemmän on vanhempia jotka haluaa oman työn ohella olla harrastusopettajia niin parempi tietysti.

Vierailija
78/151 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etäkoulu ei ollut ainakaan meillä järkevä asia edes silloin kun se oli pakollista.

Lapseni oppiminen ja kehitys ovat tärkeitä ja siksi hän menee kouluun.

Mitä enemmän on vanhempia jotka haluaa oman työn ohella olla harrastusopettajia niin parempi tietysti.

Ongelmana onkin se, että on vanhempia, jotka suostuvat tuohon. Olen itse yläkoulun ja lukion opettaja enkä suostunut olemaan lasteni opettaja. Minä varmistin, että lapseni ovat hereillä, aamupalan syöneitä ja tietokoneen ääressä. Loppu oli sitten lasten opettajien harteilla, koska minun oli vedettävä omat oppituntini ja tarkistettava omien oppilaitteni tehtävät. Ei minulla ollut aikaa opettaa lapselleni matikkaa tai äidinkieltä.

Pienimmän tehtäviä kävin kerran viikossa läpi niin, että näin, että hän on suunnilleen oppinut oikeat asiat, mutta en todellakaan toiminut opettajana vaan laitoin hänen opettajalleen viestin, ettei lapseni ole vielä oppinut näitä asioita. Yläkoululaisen käskin kysymään neuvoa opettajiltaan, ja näin tekikin.

Hiukan tyytymätön olin alakoulun opettajan toimintaan, kun piti tehtävien tarkistamista vanhempien tehtävänä eli ei tarkistanut mitään tehtäviä, mutta sinnikkäästi laitoin viestiä hänelle siitä, ettei se oikeasti ole minun tehtäväni, koska oma aikani menee omien oppilaitteni tehtävien tarkistamiseen ja palautteen antamiseen.

En siis aio syksylläkään tehdä lasteni opettajien työt ja toivon, että moni vanhempi ei myöskään tee. Vanhemman tehtävänä on varmistaa, että se lapsi on oikeaan aikaan paikalla ja pystyy käyttämään konetta, mutta opettajan tehtävänä on se opettaminen, ohjeiden antaminen ja vastausten tarkistaminen. On tietysti olemassa niitä laiskoja lapsia, joita on koko ajan patisteltava tehtävien tekemiseen, mutta niinhän niitä pitää patistella lähikoulunkin aikana läksyjen tekoon. Raja menee siinä opettamisessa. Ohjeet ja neuvot kysytään opettajalta, lapsi tekee itse työn ja vanhempi vain valvoo, että homma sujuu ja on tarvittaessa opettajaan yhteydessä, jos ei suju.

Alakoulun opettajilla on yhä enemmän käsitys kodin ja koulun yhteistyöstä sellainen, että vanhempi hoitaa opettamisen, jos jostain syystä opettaja ei pysty. Ei se noin mene. Lapseni on vasenkätinen ja sai koulusta langat ja puikot ja minä vanhempana sain viestin, jossa käskettiin opettamaan silmukoiden luominen ja neulominen vasenkätiselle, kun opettaja ei tunnilla ehdi. Siinä minä lapsen kanssa tuijottelin pari iltaa youtubesta videoita ja yhdessä saatiin ne silmukat väännettyä (minä oikeakätisenä jouduin sen vasenkätisyyden opettelemaan myös), ja sen jälkeen tajusin, että ei tämä ihan oikeasti mennyt nyt aivan niin kuin piti. Lapsellani on vasenkätisenä oikeus samaan opetukseen kuin oikeakätisillä.

Älkää siis vanhemmat suostuko tekemään opettajan työtä. Tukijärjestelmää on kouluissa monesti riittävästi ja sitä tukea pitää sieltä vaatia, kun opettajat eivät itsekään tunnu oikein tietävän, mihin niitä resursseja pitäisi käyttää.

Vierailija
79/151 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
80/151 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Huomasin, että lapset alkoivat oireilla kevään aikana, kun ei voinut tavata kavereita. Lisäksi ala-kouluikäisten pelaaminen lisääntyi selvästi. Lapset menevät kouluun ja käyvät urheiluharrastuksissa. Kuulun itse riskiryhmään (astma), mutta en kestä lasten surua ja kaverittomuutta. Pelkään, että sairastuvat masennukseen, jos ovat vaan kotona. Tuskin rokotekaan tulee selvästi auttamaan, koska immuniteetti kestää noin 3 kk. Korona kiertää influenssan tavoin luultavasti seuraavat kymmenen vuotta. Lapsen mielenterveys ei kestä kotona olis ilman sosiaalisia kontakteja.