Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesäjuhlien järjestäjät. Toivomus vieraalta.

Vierailija
12.06.2013 |

Minä autan juhlien järkkäämisessä mielelläni, mutta kohtuus kaikessa. Olen viimeiset pari kesää ollut remmissä viikkotolkulla ennen juhlia, itse juhlissa essu juhlamekon päällä ja odottanut, pääsisikö itse vaikka välillä syömään töiden lomassa.

Ymmärrän, että tulee halvemmaksi, kun ei palkkaa apuvoimia ja ruoat tehdään itse, mutta mielestäni menee kohtuuttomaksi, että vietän monta päivää leipoen, kuskaten tavaraa ja vielä itse juhlassakin roudaan tavaraa.

Tämän lisäksi maksan lahjan, matkat, majoituksen yms. Ei tunnu enää reilulta. Nytkin olen koko illan hoitanut kaverin hääjuhlien järjestelyjä. Jos haluatte piian, maksakaa minulle myös palkkaa.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 23:23"]

Kun joku laittaa tiskiharjan käteen, kysy: "Mitä multa siis tarkkaan ottaen odotetaan?" Tämä avaa neuvottelut. Harva kehtaa tässä vaiheessa sanoa, että sinun pitäisi oikeastaan olla kyökin puolella koko ilta.

[/quote]

No tottahan siellä keittiössä on tarjoilijat ja muu keittiöalan väki. Miksi kaaso olisi keittiössä?

Olen itse menossa kesällä naimisiin ja oma kaaso ei ole osallistunut mitenkään muuten kuin saanut tietää mitä olen suunnitellut ja käynyt kanssani katsomassa juhlapaikan. Häissä bestman ohjaa juhlaväkeä jne. Omalle kaasolle ei ainakaan jää hoidettavaksi juuri mitään. Koristelussa saa auttaa mutta jos jättää tulematta niin siinähän jättää, ei pyöri koko maapallo hänen niskoilla. Koristeluiden puramisessa taas auttaa muut ihmiset.

Minusta on muutenkin alkujaan höpsöä alkaa kasaamaan kaikkea yhden ihmisen varaan. Jos hän sairastuu tai hoitaa vaikka omaa sairasta lastaan niin mitä tapahtuu?

Vierailija
22/62 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa voi kyllä leikkiä itsekkäästi hiukan dummyakin. Vastailee ohi kysymyksen alkuun tyyliin: "mmh, käyn tervehtimässä Liisa-tätiä". Sitten voi kertoa syövänsä, kahvittelensa tms. ensin. Jos sitten joutuu keittiöön, niin aina tulee asiaa Penalle, aivan paras biisi soi, käyn tapaamassa sitä tai tätä. 

jos ei kykene sanomaan ei, niin voi olla vähän dummy eikä ymmärrä tehtävän vaatimuksia. Ja voi iham rehellisesti vältellä tekemisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se keittiöväki, eli yleensä pitopalvelu siellä keittiössä yleensä onkin. Olenpa tässä av:lla kuitenkin oppinut, että täysin normaali käytäntö on laittaa vieraat sinne keittiöön toimittamaan sen pitopalveluporukan virkaa ja tadaa, juhlien järjestäjät säästää rahaa. Just tuossa ylempänä ihmettelin että kuka helvetti näin kehtaa normaaleilla käytöstavoilla tehdä? Olis jännä kuulla ne perustelut käytännölle.

Vierailija
24/62 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 23:37"]

Joo, se keittiöväki, eli yleensä pitopalvelu siellä keittiössä yleensä onkin. Olenpa tässä av:lla kuitenkin oppinut, että täysin normaali käytäntö on laittaa vieraat sinne keittiöön toimittamaan sen pitopalveluporukan virkaa ja tadaa, juhlien järjestäjät säästää rahaa. Just tuossa ylempänä ihmettelin että kuka helvetti näin kehtaa normaaleilla käytöstavoilla tehdä? Olis jännä kuulla ne perustelut käytännölle.

[/quote]

Tämän vuoden puolella olen ollut vieraana kastejuhlassa, 50-v. päivillä, kaksissa lakkiaisissa ja kaksissa häissä. Yhdessäkään tilaisuudessa ei ole ollut pitopalvelua, vaan tarjoilut on hoidettu talkoovoimin. Eiköhän perusteluna ole vaan kuluissa säästäminen.

En kuitenkaan valita, vaikka omalta osaltani olen myös joutunut kyökkiin auttelemaan, kemuissa on ollut rento meininki, enkä ole kokenut olleeni piikana. Halutessani pystyin hyvin riisumaan essun ja siirtymään juhlaväen puolelle, ei se tiskivuoren hoito mun vastuulla ollut.

Vierailija
25/62 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan täysin siitä, miten tämä talkootoiminta vieraille ilmaistaan ja minkä henkistä juhlaa suvussa muutenkin on. Minä taas olen ollut vain juhlissa, joissa on pitopalvelu, tai sitten julhat on olleet niin pienimuotoiset että emäntä on yhden apurin kanssa niistä helposti selvinnyt. Pitäisin sitä kuitenkin todella tökerönä, jos menisin kutsuttuna esimerkiksi serkkuni lakkiaisiin ja mulle lyötäisiin ruuan jälkeen tiskiharja käteen.

Vierailija
26/62 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän vain minäkin olen itseni löytänyt niin monta kertaa tiskaamasta juhlissa... Syytän tästä äitiäni, joka teini-ikäisenä aina käski minun mennä isäntäväeltä kysymään, tarvitaanko kyökin puolella apua. Äiti jäi tietysti aina seurustelemaan aikuisten kanssa ja keräilemään kehuja siitä, miten hänen tyttärensä on niin hyvin kasvatettu... Joo, on kyllä kasvatettu ja vuosien varrella siitä näyttää tulleen oletus, että minä voin varmaan auttaa. Ja muuten, vaikka olen kohta 30-vuotias, sukulaiset kysyvät aina äidiltä, voisinko minä auttaa. Äiti tietysti aina lupaa puolestani ja ilmoittaa sitten minulle tyyliin: "Liisa-täti sanoi tarvitsevansa vähän apua 80-vuotisjuhlissa. Minä sanoin, että sinä voit varmasti auttaa". Vähän olisi sitten ikävä mennä Liisa-tädille sanomaan, ettei mua nyt huvita tiskata.

Vierailija
27/62 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 23:48"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 23:37"]

[/quote]

Tämän vuoden puolella olen ollut vieraana kastejuhlassa, 50-v. päivillä, kaksissa lakkiaisissa ja kaksissa häissä. Yhdessäkään tilaisuudessa ei ole ollut pitopalvelua, vaan tarjoilut on hoidettu talkoovoimin. Eiköhän perusteluna ole vaan kuluissa säästäminen.

En kuitenkaan valita, vaikka omalta osaltani olen myös joutunut kyökkiin auttelemaan, kemuissa on ollut rento meininki, enkä ole kokenut olleeni piikana. Halutessani pystyin hyvin riisumaan essun ja siirtymään juhlaväen puolelle, ei se tiskivuoren hoito mun vastuulla ollut.

[/quote]

???? Onpa kummia juhlia. Meillä noin on toteutettu aikoinaan vain nuorena kavereiden yllätyssynttäreitä. Joo, ja yhden kummipojan ristiäisiin pyydettiin meitä joitakin vieraita leipomaan jotain. Mutta en kokenut sitä pahaksi, ostin leipomukset torilta, jossa  pitää kojua pieni kotileipomo.

Vierailija
28/62 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä niin, että lupautuu kyllä vähän "auttelemaan keittiössä", mutta juhlapäivän koittaessa sitookin esim. käteensä sideharsoa tai idealsidettä (tai ehkä jopa kehittelee KIPSIN siihen) ja sanoo, että käsi on vähän venähtänyt tms. ja pahoittelee, ettei voikaan auttaa.

Vierailija
29/62 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 23:15"]

Itse olen hölmö, niinhän se on. Kuinka moni teistä arvostelijoista osaa sanoa ei, kun kaveri pyytää ihan pientä apua? Ja sitten se osoittautuukin vähän isommaksi, tai pyyntöjä tulee koko ajan lisää.

Ei nämä palvelukset minua kaada, mutta minusta juhlien järjestäjän pitäisi ymmärtää, mikä on pientä apua ja kohtuullista.

Jos haluaa kaiken tip top, täytyy olla valmis maksamaan siitä. Jos ei halua maksaa, täytyy ehkä tinkiä toiveistaan. Kaikkea ei voi teettä ilmaiseksi kavereilla.

ap

[/quote]

Minun kaverini tietävät, että minä olen niin laiska, että minulta on turha pyytää apua kekkereihinsä. Todellakin osaan sanoa ei.

Vierailija
30/62 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helevatti, kuinka saamattomia te oikeasti olette, kun ette osaa sanoa ei. -_-' Vähänkö noloa, AIKUISET (ainakin oletan, että olette aikuisia) ette osaa sanoa ei. Mietitääs, kun ette osaa sanoa ei, kun joku pyytää avuksi, osaatteko sanoa myöskään miehillenne ei, kun tämä haluaa ja te ette? OPETELKAA HYVÄT NAISET SANOMAAN EI.

Hitto että ärsyttää...

Monet juhlat järjestäneenä, kesäjuhlatkin, tasan en ole apua pyytänyt. Kyllä olen avun ottanut vastaan, jos sitä on tarjottu. 3 lapsen äitinä, en ole ryhtynyt niin saamattomaksi, etten osaisi juhlia järjestää, jutella ja nauttia ajasta, seurustella vieraiden kanssa. Opetelkaa tekin, ei tarvitse valittaa.

Vierailija
31/62 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yleensä ollut juhlissa pitopalvelu tai pienemmissä juhlissa sovittu tuttujen kanssa avusta keittiössä. Olen myös itse ollut kaverin juhlissa jeesaamassa tarjoilussa. Eli vastavuoroisesti on toiminut, mutta aina niin että asiasta on sovittu etukäteen ja jotain pientä kivaa kiitokseksi vielä hommattu.

On myös niitä, jotka juhlissa kuin juhlissa pitopalvelusta huolimatta tunkevat sinne keittiöhommiin ja ottavat vetovastuuta ja ovat niin "tärkeitä etteivät juhlat ilman heitä edes onnistuisi". Se on tosi noloa juhlan järjestäjälle ja ärsyttävää pitopalvelun työntekijöille. Ja yleensä siitä on vain haittaa kun joku tekee itsestään numeroa siellä suurieleisesti "keittiöorjana" vaikka on oikeasti vain tiellä. Nuo ovat lisäksi niitä joita ei ole koskaan pyydetty auttamaan keittiö- tai muissakaan tehtävissä.

Mutta en minä ainakaan menisi sellaisten juhliin jotka aina kutsuvat vain juhliin ja lykkäävät essun käteen ja laittavat koko juhlien ajaksi töihin. Asiasta pitää olla sovittu etukäteen. Tai sitten jos kysyn että tarviiko jeesiä ja joku tehtävä annetaan niin silloin ihan ok.

Toimintastrategiaa ei tarvitsisi, ap, jos vaan jättäisit suosiolla menemättä. Ihmiset harvoin muuttuvat.

Vierailija
32/62 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on häät tänäkesänä. En ole pyytänyt keneltäkään yhtään mitään, mutta monet ovat tarjoutuneet auttamaan koristelu- sun muissa tehtävissä. Silloin olen sanonut että joo jos haluat ja sulla on aikaa niin kyllä apu on ihan tervetullutta, mutta ei niin että joudut stressiä ottamaan mistään.

Sitten  yksi ihminen kokee elämäntehtäväkseen nämä minun hääni. Hän varailee minulle juttuja seläntakana, lähinnä laittautumiseen liittyviä juttuja, joista olen jo sanonut että en sellaisia halua. Jos hän valittaisi että minun hääni vievät hänen kaiken aikansa, niin siinä tapauksessa voisi miettiä olenko pyytänyt mitään.

Nyt mietin vain miten kieltäytyisin kohteliaasti hänen minulle hommaamistaan tuplabuukkauksista (osaan kyllä itse järjestää itselleni kampaajan ja meikit ja sen olen tehnyt, mutta kun ne ei kuulemma ole oikeanlaiset). Oletuksena on että minä tietysti maksaisin nuo tekohiukset, tekoripset, tekovarpaat, tekokynnet, tekotissit mitä lie, joita en edes halua, mutta hän on niitä varaillut.

Vierailija
33/62 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Onkohan tämäkin idiotismi jonkinlainen sukuvika tai alueellinen tapa kun en muista koskaan olleeni kekkereissä joissa vieraat olisi nakitettu tarjoilu- ja ruuanlaittohommiin? Isot juhlat kuten 50-v juhlat ja häät hoitaa pitopalvelu ja 10-15 hengen juhlat kuten ristiäiset hoitaa isäntäväki omin voimin.

Vierailija
34/62 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 07:14"]

Voi helevatti, kuinka saamattomia te oikeasti olette, kun ette osaa sanoa ei. -_-' Vähänkö noloa, AIKUISET (ainakin oletan, että olette aikuisia) ette osaa sanoa ei. Mietitääs, kun ette osaa sanoa ei, kun joku pyytää avuksi, osaatteko sanoa myöskään miehillenne ei, kun tämä haluaa ja te ette? OPETELKAA HYVÄT NAISET SANOMAAN EI.

Hitto että ärsyttää...

Monet juhlat järjestäneenä, kesäjuhlatkin, tasan en ole apua pyytänyt. Kyllä olen avun ottanut vastaan, jos sitä on tarjottu. 3 lapsen äitinä, en ole ryhtynyt niin saamattomaksi, etten osaisi juhlia järjestää, jutella ja nauttia ajasta, seurustella vieraiden kanssa. Opetelkaa tekin, ei tarvitse valittaa.

[/quote]

Kyllä täällä osataan sanoa ei. Miehelle nyt varsinkin, mutta oma mies nyt on vähän eri asia. Tai ainakin meillä neuvotellaan ja keskustellaan kotona paljon kaikesta mutta itsekin olen monesti löytänyt itseni keittiöstä "auttelemasta" eli tosiassa hoitamasta sitä pitopalvelun virkaa. Kyseessä kyllä usein juhlia miehen suvun puolelta. Homma on mennyt jota kuinkin niin, että juhliin saavuttua ollaan juteltu hetki siinä eteisessä isännän ja emännän kanssa ja sitten emäntä jossain kohtaa kysynyt, että voisinko tulla nopeasti auttamaan tuolla keittiössä yhdessä jutussa, kun emäntä oli siellä juuri laittamassa jotain paikoilleen... No toki voin mennä auttamaan, ei se ole minulle mikään ongelma enkä tosiaankaan tuossa osaisi sanoa että "anteeksi, mutta en voi tulla auttamaan edes nopeasti siellä jossain". No sitten mennään keittiöön ja löytyy kaikenlaista pikku hommaa (servettien taittelemista, esille laittoa tms. ja sitten kohtapuoliin sitä tiskaamistakin ja kaikkea) ensin siinä emännän kanssa vaihdellaan kevyesti kuulumisia tekemisen lomassa mutta vähitellen emäntä kaivaa jostain sitten essun esiin minulle, ja tulee sitten tätä, että "hei vielä olis tämmönen ja näin ja noin..." Niin, oma on vikani kun suostun auttamaan, mutta ei minun mielestä ole oikein, että se olisi minun tehtävä huolehtia siitä, että kutsuttuna vieraana saan olla juhlissa todellakin vieraana. Tai siis ei isäntäväen pitäisi laittaa vieraitaan tuollaiseen tilanteeseen, että vieraat joutuvat sanomaan, että anteeksi nyt mutta haluaisin tehdä täällä vähän muutakin kuin häärätä keittiössä. Ei ihan niinkuin ap ja muut ovat täällä sanoneet, niin vähän sitä suhteellisuudentajua juhlien järjestäjiltä, kiitos.  

Vierailija
35/62 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 08:38"]

[/quote]

Onkohan tämäkin idiotismi jonkinlainen sukuvika tai alueellinen tapa kun en muista koskaan olleeni kekkereissä joissa vieraat olisi nakitettu tarjoilu- ja ruuanlaittohommiin? Isot juhlat kuten 50-v juhlat ja häät hoitaa pitopalvelu ja 10-15 hengen juhlat kuten ristiäiset hoitaa isäntäväki omin voimin.

[/quote]

Jos tää on joku pohjalainen nuukuusjuttu?

Vierailija
36/62 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 23:28"]

Eikö teillä toimi vastavuoroisuus vai etkö järjestä itse koskaan juhlia? 

Minusta on kiva auttaa juhlissa. Se yhdessä tekeminen ja osallistuminen tekee yhteenkuuluvuuden tunteen juurikaan. Mieheni suvussa kukaan ei saa auttaa ja on vain pari marttyyria joka juhlassa ahertamassa.

[/quote]

Järjestän juhlia ja hankin sinne ammattilaiset vastaamaan tarjoilusta. Vastavuoroisesti oletan, että kun minut on kutsuttu juhliin, en joudu keittiöön ja isäntäväellä on minulle aikaa.

Yo-juhlissa pari viikkoa sitten oli noin 50 vierasta, isäntäväki ei päässyt edes toivottamaan tervetulleeksi, koska he halusivat itse hoitaa tarjoilun. Emäntä oli keittiössä, isäntä kanniskeli lautasia ja teini tiskasi. Kivat juhlat pelkkien vieraiden kesken, juhlittava oli lähtenyt jo kavereineen muualle.

Vierailija
37/62 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppohan sitä on muita neuvoa että opettele sanomaan ei ja niin edelleen. Se ei aina pelasta. Itse jouduin kerran tahtomattani ilmaiseksi orjatyövoimaksi häihin. Tein 12-tuntista työpäivää, oli kuuma kesä, työviikon päätteeksi hääpari pyysi minua katsomaan kanssaan hääpaikkaa (tässä vaiheessa JOS olisin tiennyt, en olisi lähtenyt), nakittivat minut sitten kuorimaan käsin perunoita sadalle hengelle... Ja nauroivat että olisi parillakin kaverilla ollut koneita tekemään sama asia mutta kyllähän tuo sinulta käy. Itse tilasivat pizzaa juhlapaikalle ja syödä mussuttivat samalla kun muut ahkeroi. Ja ei, he eivät tarjonneet muille ruokaa avusta. Silloin kyllä Vitutti isolla V.llä. Ja oli muuten vuosisadan surkeimmat häät! Tästä tarinasta oppina en halua auttaa ketään enää ikinä minkään juhlan järjestämisessä.

Vierailija
38/62 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 23:20"]

Olisi kyllä kiva saada keskustella edes yhden ihmisen kanssa joka on järjestänyt esim vieraat tiskaamaan häihinsä. Että millä käytöstavoilla ja kasvatuksella sellanen on kenenkään mielestä ok. Melkein tekis mieli laittaa aloitus pystyy pelkästään näitä varten, josko kukaan kehtais vastata.

[/quote]

Nämä ketjut kuihtuvat näin aihevapaan vakioilkeilijöihin

-miksi et sano ei

niitä samoja jankaamisia aina. kun en voi ymmärtää, miksi ihmeessä ketjuissa ei voi keskustella normaalisti. nää samat jankutukset on jo tylsiä. tässäkin olisi ihan hyvä aihe keskustella, miksi jotkut juhlien järjestäjät olettavat kaikkien haluavan auttaa heitä.

olen itse kampaaja ja todella yllättävän moni on kuvitellut, että leikkaan heidän hiukset ilmaiseksi ja teen hääkampaukset ilmaiseksi ja kampaan kaasot ja anopit päälle.

Vierailija
39/62 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 07:14"]

Hitto että ärsyttää...

[/quote]

Tämäkö on sinun mielestäsi hyvä tyyli keskustella. Ihan oikeasti, ärsyttää tällaiset kolmen lapsen äidit, jotka poikeeaa aiheesta. Hoetaan vain, että kieltäytykää ja sanokaa ei.

Ehkä keskustelu olisi hedelmällisempi, jos keskusteltaisiin siis asiasta. Siitä, että juhlien järjestävät eivät nakittaisi vieraille tekemisiä.

Nää vakioilkeilyt ei edes naurata nykyään. Miten te jaksatte etsiä joka ketjusta ne vakiopaikat, mihin pääsette kirjoittamaan ne vakioilkeilyt.

Vierailija
40/62 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin itse todella pienimuotoiset häät, koska koko juhlahössötys ärsytti. Nuorempana kun kaveri meni naimisiin (enkä ollut edes kaaso) "sain" tehdä hääkutsun, hääkarkit ja koristella auton kiltteyttäni. Hääpaikan ruuat,koristelun ja lastenhoidon teki erillinen firma, joten niitäkään kaaso ei järjestänyt.  Oli sitten kiva kun hääjuhlassa parin vanhemmat kiittivät kaasoa häiden järjestämisestä ja antoivat vielä lahjankin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi