Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päästättekö 10 vuotiaat kaverukset keskenään rannalle uimaan?

Vierailija
12.06.2013 |

Itse en päästä, mutta sain täänään kuulla ett olen ylisuojelevainen kun en päästänyt oman pojan kaverinsa kanssa keskenään rzntsuun uimaan. sen verran toheloita noi vielä on etten luots ihan täysillä , tässä asiassa ainakaan.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen varmaan jäävi vastaamaan, koska olen asunut järven rannalla ja kyllä me naapuruston penskat saatiin siellä olla keskenämme sellaisesta kouluikäisestä eteen päin. Oltiin alakoululaisia kun vanhemmat oli päivät töissä ja me puljailtiin siellä rannassa ja uimassa päivät pitkät.

Vierailija
2/15 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 11-vuotias tyttö. täyttää syksyllä 12. En viime vuonna päästänyt, vaikka suuri joukko luokan tyttöjä rannalla viettikin lähes koko kesänsä. Harmi, että lapseni oli tuosta jutusta ulkona, mutten vaan uskaltanut. En taida vielä tänäkään kesänä päästää. En ole varma vielä.

Lehdestä luin pari vuotta sitten, että alle 14-vuotiaana ei saisi päästää yksin veteen tai kaverien kanssa veteen, vaan aina on oltava myös aikuinen valvomassa vedessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös 11-vuotias tyttö ja olen päästänyt hänet sekä valvotulle rannalle että maauimalaan ihan siksi koska tyttö on erinomainen (kilpa)uimari. Kuopusta en päästäisi tuossakaan iässä, hänen vesitaitonsa eivät yllä samaan.

Vierailija
4/15 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sää sait kuulla että olet ylisuojeleva? :)

Henk. kohtasesti minusta oli pienenä huippua kun jonkun äiti vei meitä likkoja rannalle ja oli "vähän kauempana" ja otti arskaa.

Oma poika on 9- vuotias. Osaa uida muttei puhettakaan että päästäisin ensi vuonnakaan yksinään rannalle. Mutta joillain nyt ei ole vanhemmuus hallinnassa. Mennään ilman sääntöjä ja lapset elää jo kuin isommatkin ihmiset. Minusta tuo potkii myöhemmin takaisin: on kiva kun saa vähän omaa itsenäisyyttä mutta se pitää olla oikeassa paikassa. Tokkopa on tuon ikäisten päästävät itse edes kiinnostuneita miten jälkikasvu käyttäytyy edes rannalla..

Kun vanhempi alkaa päästämään lasta itsenäisyyden polulle niin siinä voi käydä vielä heikosti kun sitten lopputulos on että kohta lapsi on yksin illan kun vanhemmat käy jossain, sitten on koko yön ja kun lapsi on 15- vuotias niin on "vuosia jo osannut olla yksin" ja tapahtuu se kaikista mukavin: lapsi on yksin viikonloppuna, pitääkin salaa bileet, ne on kerrottu Facessa kavereille ja viesti on laitettu kiertoon, kotiin tulee 200 tuntematonta kersaa. Jokkut vetää viinaa, osa hakataan ja joku raiskataan.

-Mutta ei, kun tämä tapahtuukin niille jotka ei ole saaneet koskaan tehdä mitään ilman vanhempiaan ja ihan ekaa kertaa ovat kotona.. :D

Minä en lastani päästä tuolle tielle ja vähän katson millaisessa porukassa lapseni liikkuu. En todellakaan päästä kulkemaan sellaisien kanssa jotka on saaneet kasvaa itse isoiksi. Kannattaa jo viimeistään nyt miettiä itsekin kenen kanssa oma lapsesi kaveeraa.

Vierailija
5/15 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästänyt. Meillä on sattunut lähipiirissä hukkumisia ja niiden vuoksi olen pitkään kulkenut lasten mukana rannalla.

Vierailija
6/15 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uida osaa, niin päästäisin.

Vierailija
7/15 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmasti päästäisi!

t. 10 v pojan äiti

Vierailija
8/15 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko uiminen uimataitoiselle 10v. lapselle riskialttiimpaa kuin ulkona leikkiminen muuten, pyöräily tai katujen ylitys? Vai ettekö päästä lapsianne yksin muuallekaan?

Lapseton olen, eli en ota kantaa, kunhan vain pohdiskelen.

Vierailija
9/15 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

IaIhan tältä kaverin äidiltä sain kuulla, että olen hieman liian ylisuojelevainen. Molemmathan osaa uida, niin tämä äiti oli sitä mieltä että se riittää. Juu, osaavat uida mutta joukossantyhmyys tiivistyy ja kaikkea voi sattua. 

Vierailija
10/15 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päästänyt ja käyvät nyt kesällä lähes päivittäin uimassa.  

Vierailija
11/15 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästän, koska ranta on pitkään matala, siellä on paljon ihmisiä ja rantavalvoja. En kuitenkaan ihan kepein mielin, mutta kun muutkin saivat mennä...

Vierailija
12/15 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika 9v. ja päästän koska uinut kilpaa 2 vuotta ja uimahypännyt  vuoden. 8v. ui 200 metrin pinssin uimahallissa. Tosin käynyt kerran kaverin kanssa uimassa koska ei sitä uimiset huvita treenaamisen takia. Yleensä leikkii vedessä, ei ui kuin treeneissä. Lapsen voi päästää yksin rannalle mitaten käytöstä ja uimataitoa. Ei ole ikäkysymys, vaan taito kysymys.

Vierailija
13/15 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi.

Itse sain lapsena olla serkkujen kanssa päivät mummolassa joen vieressä eikä kukaan ollut meitä valvomassa. Olin kerran hukkua kun kova virta oli viedä mennessään, vaikka minulla oli paljon parempi uimataito kuin 11-vuotiaalla pojallani.

Vierailija
14/15 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole päästänyt 11-vuotiastakaan vielä. Uimahallissa saa käydä kavereiden kesken, ja ovatkin käyneet jo monta vuotta heti kun uimaan oppivat (tähän saatiin uimavalvojan siunaus) mutta luonnonrantaan en arvaa vielä päästää.

Vierailija
15/15 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 19:24"]

Onko uiminen uimataitoiselle 10v. lapselle riskialttiimpaa kuin ulkona leikkiminen muuten, pyöräily tai katujen ylitys? Vai ettekö päästä lapsianne yksin muuallekaan?

Lapseton olen, eli en ota kantaa, kunhan vain pohdiskelen.

[/quote]

Kyllä, uiminen on riskialttimpaa, siksi en päästä uimaan. Mun 10 v vetelee kanssa uimahallissa sen 1000 m ihan kevyesti, mutta en päästä rannalle, koska rannalla ei oikeasti uida, siellä peuhataan vedessä, mikä tarkoittaa painimista ym. Siinä hyvin helposti käy huonosti, vaikka kuinka olisi uimataitoinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi