Miksi et ole jo marjassa? Marjaa on vaikka kuinka paljon!
Kommentit (83)
Tarvitsen autoa päästäkseni marjametsään. julkinen liikenne ei kulje niille hoodeille.
Vierailija kirjoitti:
Missä on hyvät marjapaikat? Ja kantarellipaikat kelpaa myös. Tutut ei näitä kerro.
Metsässä, paitsi lakat/hillat/suomuuraimet ja karpalot soilla. Viimeksimainitut eivät vielä ole kypsiä.
Meillä tällä kertaa mies on kerännyt marjoja, kun minulla on töitä. Ja täällä sataa vähän väliä vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka elän toimeentulotuella, on varaa ostaa tarvitsemani marjat kaupasta. Lienee myös kaikille parempi, että käytän tällä hetkellä aikanani opiskeluun, jotta joskus saisin töitä ja loppuisi tämä toimeentulotuella elämäminen.
Tässä oli ihan osuva kommentti. Monelle on kauheasti säästöä, kun tekee tämän ja tuon itse, mutta ikinä ei ajatella, mitä sen tekemisen sijaan voisi tehdä. Kuten tässä tapauksessa koko päivän marjastus hidastaa opiskelua, jonka myötä saa aikanaan tuloja. Jos on jonkin sortin free lance -työntekijä, ei usein kannata käyttää päiviä marjastamiseen, leivän tekemiseen, kaikenlaiseen nikkarointiin jne. koska ne työt ei tule sillä tehdyksi. Lapsena olisin ehkä halunnut enemmän olla äitini kanssa, kun olimme mökillä, mutta päivät pitkät menivät marjassa. Ei ehkä ole aina sekään huono vaihtoehto, että viettää aikaa läheisten kanssa, opiskelee tai ylipäänsä rentoutuu. Mummoni pakastimesta löytyi vuosikymmeniä vanhoja marjoja, kun ei ehtinyt niitä syödä ja marjastus oli ihan maanista.
Marjojen terveellisyyskin on minusta joskus vähän kyseenalaista, kun jo valmiiksi makeat marjat pakastetaan sokerin kanssa ja tehdään siitä sitten piirakkaa, johon tungetaan lisää sokeria. Tai tehdään hilloa. Toki osa syö niitä muutenkin.
Toinen kesätekeminen, johon minusta liittyy kummaa gloriaa on mattojen peseminen. Ennen kuurattiin harjalla laiturilla, nykyisin laulaa painepesurit, mutta se on monille joku Tapahtuma. Ihan kuin nyt kukaan huutelisi naapurin puolelle sitäkään, että jokos on vessa pesty.
No, kukin nauttii kesästään miten haluaa, en kirjoittanut tätä millään pahalla :)
Kaikki marjat ei ole makeita. Esim. karpalo, puolukka, herukat ja aronia.
Ei tarvitse, anoppi tekee sen puolestani 🙂.
Innokas anoppi ja äitini poimii kilvan marjoja ja joudun torppaamaan etteivät tuo niitä meille liikaa. Ei kerta kaikkiaan pystytä syömään niin paljon kun olisivat tuomassa. Toki suuttuvat sitten aina kun ei marjat kelpaa..monesti olen sanonut ettei meille tarvitse poimia. Eivät usko. Eivätkä myy kun niistä ei kuulema makseta tarpeeksi..
Mielellään keräisin itselle mustikoita, mutta en pääse kyykkyyn ja vaikka pääsisinkin, niin en pääsisi ylös. Raskaassa työssä hajonnut kroppa.
En ymmärrä ollenkaan näitä ihmisiä, jotka ulentävät itsensä ja vouhkaavat omista tekemisistään. Ihanaa, että on marjoja. Maistuu ne luonnon eläimillekin. Ne kerää, jotka haluaa.
Noukkuri ja sanko odottavat autossa (mustikoita varten). Jäin töiden jälkeen av-palstalle syömään mansikoita jotka ostin tulomatkalla kaupasta.
Olen marjastamassa ja eksynyt metsään. En tiedä missä olen. Tulkee hakemaan minut pois, HHEEEEEELLLLPPPP!!!
mustikat eivät ole vielä kypsiä lähimetsissä, menee elokuulle. lakkoja keräsin jo omiksi tarpeiksi, ajattelin mennä uudestaan kun loput ovat kypsyneet, mutta huomasin jonkun marjapuimurin jo repivän niitä suppuja siellä. kerään mustikoita kunhan kypsyvät itselleni ja vanhemmilleni, myyntiin en tarjotulla hinnalla kerää.
Olin jo Marjassa, hetken se kesti, oli ihanaa.....
Vierailija kirjoitti:
Marjasta ei varmaan ollut kovinkaan ihanaa jos vain hetken kestit.
Minä olen joka päivä ja tänäänkin aamusta suu täynnä Marjaa.
Mä pelkään niitä soille kadonneiden kummituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka elän toimeentulotuella, on varaa ostaa tarvitsemani marjat kaupasta. Lienee myös kaikille parempi, että käytän tällä hetkellä aikanani opiskeluun, jotta joskus saisin töitä ja loppuisi tämä toimeentulotuella elämäminen.
Tässä oli ihan osuva kommentti. Monelle on kauheasti säästöä, kun tekee tämän ja tuon itse, mutta ikinä ei ajatella, mitä sen tekemisen sijaan voisi tehdä. Kuten tässä tapauksessa koko päivän marjastus hidastaa opiskelua, jonka myötä saa aikanaan tuloja. Jos on jonkin sortin free lance -työntekijä, ei usein kannata käyttää päiviä marjastamiseen, leivän tekemiseen, kaikenlaiseen nikkarointiin jne. koska ne työt ei tule sillä tehdyksi. Lapsena olisin ehkä halunnut enemmän olla äitini kanssa, kun olimme mökillä, mutta päivät pitkät menivät marjassa. Ei ehkä ole aina sekään huono vaihtoehto, että viettää aikaa läheisten kanssa, opiskelee tai ylipäänsä rentoutuu. Mummoni pakastimesta löytyi vuosikymmeniä vanhoja marjoja, kun ei ehtinyt niitä syödä ja marjastus oli ihan maanista.
Marjojen terveellisyyskin on minusta joskus vähän kyseenalaista, kun jo valmiiksi makeat marjat pakastetaan sokerin kanssa ja tehdään siitä sitten piirakkaa, johon tungetaan lisää sokeria. Tai tehdään hilloa. Toki osa syö niitä muutenkin.
Toinen kesätekeminen, johon minusta liittyy kummaa gloriaa on mattojen peseminen. Ennen kuurattiin harjalla laiturilla, nykyisin laulaa painepesurit, mutta se on monille joku Tapahtuma. Ihan kuin nyt kukaan huutelisi naapurin puolelle sitäkään, että jokos on vessa pesty.
No, kukin nauttii kesästään miten haluaa, en kirjoittanut tätä millään pahalla :)
Kaikki marjat ei ole makeita. Esim. karpalo, puolukka, herukat ja aronia.
Ei ole ei, mutta monesti niistä tehdään hirvittävän makeita lisätyllä sokerilla ja sitten olevinaan syödään tosi terveellisesti. Toki vitamiineja on, mutta en itse esim. käytä hilloja juuri mihinkään. Syön kyllä marjoja ja jopa kerään (mutta maniaa ja pakkoa yritän välttää), mutta en leivo niistä mitään.
4x käynyt viikon aikana poimimassa mustikoita ja joka päivä kerään n litran vadelmia pihalta. Punaherukat jo poimittu.
Tätä jatkuu niin pitkään kuin marjoja riittää. Tulossa vielä puolukat, aroniat ja saskatoon.
Kunto ei kestä monen tunnin sessioita mutta vaikka tunnin päivässä poimin sitkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin työtön, niin varmasti käyttäisin ajan hyväkseni.
40-50 euroa puhdistetusta mustikasta.
Viikonloppuna noukittiin pari ämpärillistä omaan käyttöön.
Rankkaa hommaa, mutta hyvän verovapaan korvauksen saisi.
Ei ole tarvetta lillukan varsiin. Terv. työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjasta ei varmaan ollut kovinkaan ihanaa jos vain hetken kestit.
Maistelin huolella ensin Marjaa
Mehukas, makeaa hunajaa valui
Marja nautti täysin rinnoin
Vasta sitten menin Marjaan
1,5 ämpäriä pakastettu jo ja syöty mahan täydeltä mustikoita. Ei tee enää yhtään mieli. Herukat ei ole vielä kypsiä. Puolukoita pitää kerätä vähän, mutta niitä ei paljon kulu kun muut ei perheessä tykkää.
Näytänkö muka thaimaalaiselta?