Kuinka usein perheessänne on varaa tehdä ruokaa tuoreesta lohifileestä?
Sen kilohinta on siis kaupasta, alkuperämaasta ja leikkuusta riippuen 10-30 euroon kilolta.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei melkein koskaan. Lohi on hyvää, söisin vaikka joka päivä jos olisi varaa. Kalaa muutenkin. Ei ole.
https://kalastusluvat.kalapaikka.net/tarvittavat-kalastusluvat/
Me ollaan syöty melkein joka päivä, kun mies on ahkera onkija. "Pilvisellä säällä uudenkuun ja täysikuun jälkeen kala syö parhaiten, sanoivat Pieni talo preerialla- sarjan nuoriso. Niin se vaan on, mut täytyy se kala saada veneeseenkin: haavin tarvit ja mitä muuta?
100 vuotta sitten se lohi piti saada yksin veneeseen, kertoi mieheni mummo vm. 1895.
Ei ole ns. arkiruokaa mitä minulla ei olisi varaa ostaa milloin haluan ja kuinka usein haluan. Kaikilla ei valitettavasti ole sama tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin koska syön lohta vain savustettuna ja sehän maksaa paljon enemmän kuin tuore kala. Lämminsavulohi, noin yhden hlön annospala, maksaa K-kaupassa 10€!!!! Hinta tuplaantunut muutamassa vuodessa. En osta enää koskaan sitä vaan isomman kalan tai fileen, samalla rahalla suunnilleen.
Sähkösavustin maksaa itsensä tosi nopeasti takaisin. Savustuspussi toimii myös sähköuunissa. En ikinä maksaisi tyhjästä 10+€/kilo😆
Norjan lohifile kerran viikossa, pari kertaa kuukaudessa kuhaa ja siikaa fileinä tiskiltä.
Asun yksin ja voisin lohta syödä monesti. Siihenkin kyllästyy.
Siika on hyvää ja viimeksi syönyt Inarissa. En osta koskaan.
Mentiin Cittariin ostamaan tarjouskirjolohta. Kala oli nostettu viikko sitten. Tiskiin jäi "tuore" kala. Fileitä oli paljon, seuraavaksi ne varmaan savustettiin. Hyi. Kala pitää saada tuoreena. Entäs se Kiinassa fileoidut Norjan lohet?
Ikinä en ostaisi ilta-alennuksesta vanhaa kalaa, muovipussiin pakattua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ikinä niihin kalatiskin lohiin varaa. Joskus ostan graavilohta niissä pikku pakkauksissa, jos hinta on noin 3€ tai alle ja viikkobudjetti kestää.
Mun ruokabudjetti on alle 20€/viikko. Joskus tuosta pitää lohkaista muuhunkin. Sillä tulen ihan hyvin toimeen, mutta ei näihin hienompiin ruokiin ole varaa.
Jos ostat yhdelle ihmiselle kokonaisen lohen,jonka käsittelet itse ja jaat lohen esim.neljään osaan pakastimeen ( lohen kilohinta tarjouksessa vaihtelee n. 7€-15€/kg) niin riittää viikkobudjetti ihan hyvin myös loheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohi on halpaa, ja siihen kyllästyy äkkiä. Ahven ja kuhafileet noin 30-34 €/kg, onneksi niitä tulee järvistä.
Itsekö kalastat? Mulla käy kyllä kateeksi!
Mies kalastaa, minä kokkaan. Pirkanmaalla on nyt kuoreparvet liikkeellä ja isot ahvenet niiden perässä. Myös hauet ovat oivia, etenkin ranskalaisittain kolme päivää lepuutettuna (viiteen ei uskallus riitä).
Juu, hauki on kyllä turhaan halveksittu kala. Ruodottomaksi perattuna, voissa paistettuna herkkua. Kalapullia teen myös usein hauesta. Ahvenfileitä on pakkasessa kerta-annoksina. Kuha on arvostettu kala, mutta minusta se ei maistu millekään. En varmaan osaa valmistaa. No, maku-asioista ei kannata kiistellä.
Vaikka joka päivä mutta meillä on kala-allerginen joten ei koskaan tehdä kalaa kotona.
Joka viikko. Tällä viikolla tein lohikeiton ja siitä syötiin 10 annosta: 800 g lohta n. 10 €, reilu kilo pottuja n. 1 €, kolme isoa porkkanaa, puolikas palsternakka, mausteet ja vettä. Koko satsin hinta 12-13 €, yhden annoksen hinta 1,20-1,30 €.
Suurin osa näyttää täällä syövän lohta. Meillä syödään useimmiten kirjolohta, enkä huomaa maussa mitään eroa. Hinnassa ehkä.
Tänään syödään silakkapihvejä.
Vierailija kirjoitti:
Ostan kokonaisen, ja aika usein. Täällä on ollut tarjouksessa 6,99e. Osaan itse fileoida sen.
En usko että puhutaan nyt lohesta, ostat ilmeisesti kirjolohta eli sateenkarirautua.
Meidän kaupassa usein lohi 4.99e kg ja kirjolohi 5,99e kg. En tiedä miksi näin päin mutta meillä lohi huomattavasti halvempaa kuin jauheliha tai oikeastaan mikään ruoka. Toki kokonainen kala kyseessä mutt ailmainen fileointi. Loput pakkaseen jos liian iso kerralla syötäväksi.