Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka usein perheessänne on varaa tehdä ruokaa tuoreesta lohifileestä?

Vierailija
22.07.2020 |

Sen kilohinta on siis kaupasta, alkuperämaasta ja leikkuusta riippuen 10-30 euroon kilolta.

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kerran kuussa. Järjettömän kallista lihaan verrattuna.

Vierailija
22/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kala edes ole niin kallista. Jauhelihasta katoaa nesteinä 30% kalasta ei mitään. Kun ostat kilon niin syöt kilon. Halpoja juureksia ja keitto tulille, syö monta päivää ja pakastimeenkin riittää. Nam.

Lohesta ainakin se nahka jää syömättä eli vähintään 30 % ja se harmaa onko se sitten rasvaa vai mitä onkaan, jota on ihan älyttömästi, se jää myös syömättä. Jauhelihassa, jossa rasvaa maksimi 10 % ei tosiaankaan irtoa nesteitä 30 %. Ja kilohinta on huomattavasti halvempi kuin lohessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka joka päivä. En vain syö vanhaa kalaa niin harvemmin tulee syötyä. En siis osta "tuoretta" kalaa kaupasta. Jos ostan kalaa, ostan pakasteena, koska pakastekala tehdään jo laivalla ja on näin tuoreempaa kuin "tuore" kala kaupassa. Tuore kala on aina itse pyydettyä.

Vierailija
24/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein. En ole miettinyt. Tässä kuussa olen syönyt 2 kokonaista lohta ja fileetä päälle.

Vierailija
25/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele tuore. 

Olisi varmaan kammottavaa tietää, kuinka vanhaa kalaa kaupoissa myydään.

Vierailija
26/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan Kala-autosta valmiina putsattuina paloina pakkaseen 69e/kg. Syödään kun maistuu.

Rahaa on mutta pyrin katsomaan mitä ostan. Arvostan laatua ja siksi ruokaan menee rahaa. Mutta käyn toisaalta Lidlissä edullisia hakemassa ja ostan mieluusti laputettujakin pakkauksia jos sattuu tulemaan sopivasti.

Vierailija
27/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiitos enää kirjoitti:

Kyse ei itsellä ole siitä, etteikö olisi varaa ostaa tuota lohta, mutta ostaminen loppui kuin seinään kokemukseni myötä. 

Ostin kaupasta lohen, peratun. Koska liha/kalatiski oli juuri sulkeutunut, lohet oli pantu muovipusseihin itsepalveluun. Vein lohen suoraan kotiin ja avasin paketin. Herraisä, mikä löyhkä pussista tulikaan ja kalan sisältä levisi verilammikko pöydälle. Kalan sisukset oli huonosti perattu ja niitä näkyi vielä kalan sisällä. Kiikutin kalliin lohen roskikseen. 

Kerroin kaupassa seuraavana päivänä tästä tapauksesta suoraan kauppiaalle, joka oli (yllätys yllätys) fileroimassa lohia. Hän sanoi: 

-Juu nämä lohet, jotka meille tuli, olikin huonosti perattu. Sisälmyksiä oli jätetty kalojen sisään. 

Ja siinä hän vain teki näistä pilaantuneista lohista fileitä!!

Hän kysyi, haluanko tilalle uuden lohen. No en todella halunnut. Sain rahani takaisin, mutta tuon jälkeen en ole pystynyt enää lohiin koskemaan. Jäi sellainen inho niitä kohtaan. 

Ostin viimeksi äss-ryhmän kaupasta savustetun lohen. Se oli ihan limainen eikä todellakaan tuore. Bioroskiin ja toiste en osta.

Vierailija
28/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohi on halpaa, ja siihen kyllästyy äkkiä. Ahven ja kuhafileet noin 30-34 €/kg, onneksi niitä tulee järvistä.

Minä olen kaukana pihistä enkä ole mikään keppikerjäläinen, mutta on ihan naurettavaa väittää lohta HALVAKSI. Halvimmillaan kaksi pakettia lohifileetä maksaa 12 €. Ymmärrän kyllä mistä hinta tulee, ei siinä mitään.

Vierailija
29/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän 5 henkinen perhe syö noin 800 g palasta 1-2 kertaa, riippuu minkä ruoan siitä tekee. Uunilohena menee kertasyönnillä. Tuollaisen palan hinta on tainnut olla 12-13 €... Siihen perunat ja kermat/ maidot lisäksi, ja raaka-aineet laatikoksi tai keitoksi. Jos koko satsin hinta on vaikka 15 € ja siitä syö 10 ateriaa, tulee yhdelle aterialle hintaa 1,5 €. Että kyllä meillä lähes kerta viikkoon ostetaan lohta lähinnä siksi, että se on äärimmäisen helppo ja nopea työstää ruoaksi, enempi jo tökkii, eikä hinnan takia... Syödään muita kaloja mieluummin ja usein itse pyydettynä.

Syöttekö siis 800 g palasta jopa kaksi kertaa? Meillä on myös viisi henkilöä perheessä, eli minä, mies ja kolme teiniä ja joku 800 g lohta on minimimäärä yhdelle ruualle. Jos kalaa on noin niukasti, niin muuta ruokaa tulee olla jo hyvin ja jääkaapin ovi kyllä laulaa muutaman tunnin päästä silloinkin, kun porukka ravaa etsimässä itselleen ruokaa lisää.

Vierailija
30/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohihan on halpaa ruokaa. Meillä syödään sitä noin kerran viikossa, koska loheen kyllästyy helposti. Sen sijaan joko kuhaa, siikaa, ahventa, silakkafileitä, muikkuja, lahnaa, haukea tai nieriää syödään melkein joka päivä. Lihaa meillä ei kukaan halua syödä, kanaa joskus.

Itse ostan Tuomaan torikalasta tai Teurastamon kalasta. Molemmissa kala on aina ollut priimaa.

Vierailija
31/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-2x/vkossa syödään lohta, toinen kerta koulutettua versiota. Ostan n.800g-1kg/kerta ja siitä jää ehkä pieni pala jäljelle.

2aik+2 teiniä (17v ja pian 19v).

Kuhaa ostan harvemmin, koska se kallista eli 35-40€/kg, mutta välillä sitäkin.

Vierailija
32/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohi on halpaa, ja siihen kyllästyy äkkiä. Ahven ja kuhafileet noin 30-34 €/kg, onneksi niitä tulee järvistä.

Itsekö kalastat? Mulla käy kyllä kateeksi!

Vierailija
33/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enempi syödään nieriää, siikaa, kuhaa... Kalaa 1-2 kertaa viikossa, välillä jopa kalapuikkoja :)

Ahvenet olis hyviä, mutten jaksa niitä ruotoja.

Kesällä savustetaan tai halstrataan itse.å

Vierailija
34/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan, koska en osaisi sitä kypsentää.

Vierailija
35/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa. T. Työtön

Vierailija
36/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1-2x/vkossa syödään lohta, toinen kerta koulutettua versiota. Ostan n.800g-1kg/kerta ja siitä jää ehkä pieni pala jäljelle.

2aik+2 teiniä (17v ja pian 19v).

Kuhaa ostan harvemmin, koska se kallista eli 35-40€/kg, mutta välillä sitäkin.

Tarkoittaako koulutettu versio graavattua, loimutettua tai savustettua?

"Pöydässämme oli tarjolla tohtorilohta." :)

Vierailija
37/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole ikinä niihin kalatiskin lohiin varaa. Joskus ostan graavilohta niissä pikku pakkauksissa, jos hinta on noin 3€ tai alle ja viikkobudjetti kestää.

Mun ruokabudjetti on alle 20€/viikko. Joskus tuosta pitää lohkaista muuhunkin. Sillä tulen ihan hyvin toimeen, mutta ei näihin hienompiin ruokiin ole varaa.

Mitä tuolla budjetilla oikein sitten syödään?

Vierailija
38/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin usein kuin haluan, eli ainakin kerran viikossa. Kaikki maksaa ja maksan mielummin lohesta kuin huonolaatuisesta punaisesta lihasta. Eli laitan mielummin muutaman euron enemmän loheen kuin muutaman euron vähemmän johonkin muuhun ruokaan. Säästän sitten muualla.

Sitä paitsi hieman vertailemalla löytyy kyllä ihan kohtuuhintaista lohta, mutta tietenkin jos asuu jossakin metsässä ja siellä on vain yksi kurja kauppa, niin on pakko ostaa sieltä, mutta se on taas oma valinta missä asuu.

Jos asuu jossain metsässä niin on aika todennäköistä, että lähellä on jokin vesistö,josta voi järvikalaa ihan itse kalastaa. kalastuslupa ei paljoa maksa ja tuoretta kalaa riittää. Myös kuhaa.

Vierailija
39/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön lohta aina, kun sitä tekee mieli. Onneksi ei tee mieli joka päivä, niin ei ole tarvinnut miettiä hintaa.

Uusien perunoiden kanssa hyvää, niin kesällä tulee ehkä syötyä useammin kuin talvella, vaihdellen n. 1-5 kertaa kuukaudessa.

Vierailija
40/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiitos enää kirjoitti:

Kyse ei itsellä ole siitä, etteikö olisi varaa ostaa tuota lohta, mutta ostaminen loppui kuin seinään kokemukseni myötä. 

Ostin kaupasta lohen, peratun. Koska liha/kalatiski oli juuri sulkeutunut, lohet oli pantu muovipusseihin itsepalveluun. Vein lohen suoraan kotiin ja avasin paketin. Herraisä, mikä löyhkä pussista tulikaan ja kalan sisältä levisi verilammikko pöydälle. Kalan sisukset oli huonosti perattu ja niitä näkyi vielä kalan sisällä. Kiikutin kalliin lohen roskikseen. 

Kerroin kaupassa seuraavana päivänä tästä tapauksesta suoraan kauppiaalle, joka oli (yllätys yllätys) fileroimassa lohia. Hän sanoi: 

-Juu nämä lohet, jotka meille tuli, olikin huonosti perattu. Sisälmyksiä oli jätetty kalojen sisään. 

Ja siinä hän vain teki näistä pilaantuneista lohista fileitä!!

Hän kysyi, haluanko tilalle uuden lohen. No en todella halunnut. Sain rahani takaisin, mutta tuon jälkeen en ole pystynyt enää lohiin koskemaan. Jäi sellainen inho niitä kohtaan. 

Ostin viimeksi äss-ryhmän kaupasta savustetun lohen. Se oli ihan limainen eikä todellakaan tuore. Bioroskiin ja toiste en osta.

Kannattaa savustaa itse. Nykyisin monet kaupan savukalat ovat vetisiä lötkiä tai kuivattua korppua  ja suolaa on joko liikaa tai liian vähän.