Paljonko opintopisteitä voi enimmillään suorittaa vuodessa?
Tosielämän kokemuksia kaipailen... Huhuja olen kuullut noin 100 pisteen vauhdista ensimmäisen vuoden aikana. Hetkellisesti varmaan voi suorittaa hurjaa tahtia mutta entä ihan parin vuoden tai koko opintojen ajan?
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:29"]
Jos viittii omilla aivoilla tehä töitä ja itseopiskella niin voihan sen koulun käydä vaikka 240 op vuodessa.
[/quote]
Ei auta, jos laitos vaatii kurssien suorittamista tietyssä järjestyksessä ja tarjoavat useimpia niistä vain kerran vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:24"]
11, mikä ala? Kuulostaa rankalta! Itse suoritin avoimessa yliopistossa työn ja perheen hoitamisen ohella vuoden aikana 30 op, ja kuvittelin, että jos olisin ihan täysipäiväisesti saanut opiskella, olisin kevyesti saanut ainakin 3 kertaa tuon määrän...
[/quote]
En ole nro 11, mutta teknillisillä aloilla 5op meinaa luentoja, tenttiä ja noin 80 tuntia työtä vaativaa harjoitustyötä. Suurin opintopistemäärä yhdestä kurssista taisi omana opiskeluaikana (kandi ja dippa poislukien) olla 6op, jossa saikin lähemmäs sata sivua naputella laskelmia ja kaavioita kasaan. Kursseista, joissa ainoastaan tentti on pakollinen sai noin 2-3 op. Ei turhaan sanota, että teknillisestä valmistuva on tehnyt tuplamäärän hommia humanistiin verrattuna, jos kerran on mahdollista pelkän tentin tekemällä saada 5op...
[/quote]
Ei kannata yleistää humanistejakaan, koska esimerkiksi juuri tuo logopedia on myös "humanistinen" ala, ja hommaa kyllä riittää. Oikeastaan ainoastaan teknillisillä aloilla olen nähnyt yhtä vaadittavan yhtä paljon opiskelijalta.
[/quote]
Myös kieliaineet vaativat paljon ja ovat humanismia.
[/quote]
Joo, logopedi on samaa mieltä kieltenopiskelusta, kun kääntäjäkaverin kanssa on tullut opiskeluista juteltua.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:29"]
Jos viittii omilla aivoilla tehä töitä ja itseopiskella niin voihan sen koulun käydä vaikka 240 op vuodessa.
[/quote]
Ei auta, jos laitos vaatii kurssien suorittamista tietyssä järjestyksessä ja tarjoavat useimpia niistä vain kerran vuodessa.
[/quote]
...tai kerran kahdessa vuodessa. En teidä teistä, mutta itse en ainakaan haluaisi 240 op vuodessa ITSEopiskelleen lääkärin leikkauspöydälle... Vaikka johonkin alaan ei kuuluisi harjotteluja, kontaktiopetusta ja ohjausta, se ei tarkoita etteikö ne olisi tärkeitä jollain toisella alalla.
Nopeimpia kuulopuheiden mukaan ovat hallinto-, kauppa- ja yhteiskuntatieteet. Oikiksessa kai on myös mahdollista edetä nopeasti, mutta työssäkäyminen hidastaa. En tiedä onko totta.
Onko kokemuksia teologisen läsnäolopakosta? Eli kuinka paljon voi tenttiä? Suunnitelmissa hakea teologiseen ensi vuonna ja mietiskelen että mikä olisi realistinen etenemisvauhti työnohessa....
En jaksanut näitä lukea, mutta aloitan nyt viidennen vuoden ja jokaisena vuotena olen tehnyt 100-120 opintopistettä. Luen siis paljon ylimääräisiä sivuaineita helpottaakseni työllistymistä.
Mulla oli puolen vuoden läsnäolon jälkeen koossa 80 ov eli puolet maisterintutkinnosta. Osa oli tosin ennen opintojen aloittamista tehtyjä avoimen opintoja, ja osa sellaisia helppoja jaksoja, joissa sai 5 opintoviikkoa yhdessä tentissä.
Hitaampaa on silloin, jos opintoja on suoritettava tietyssä järjestyksessä ja on paljon pakollista läsnäoloa vaativia kursseja. Ennen opintojen aloittamista suoritetut avoimen yliopiston opinnot ovat se, joka edistää valmistumista parhaiten. Ne saa ainakin valinnaisiksi silloinkin, jos eivät ole suoraan korvaavia.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 09:16"]
Vanha keskustelu, mutta nostellaan vähän. Itsellä on eri tiedekunnasta opintoja alla 120 op. Olen vaihtamassa sosiaalityöhön. Kuinkakohan nopeasti tuolta olisi mahdollisuus päästä helvettiin? :D Olisiko tuo 2 vuotta realistinen? Alkaa tuo opiskelu tökkimään ja haluaisin jo työelämään kun ikääkin on "jo" 25.
[/quote]
Koko tutkinto?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:49"]
11, mikä ala? Kuulostaa rankalta! Itse suoritin avoimessa yliopistossa työn ja perheen hoitamisen ohella vuoden aikana 30 op, ja kuvittelin, että jos olisin ihan täysipäiväisesti saanut opiskella, olisin kevyesti saanut ainakin 3 kertaa tuon määrän...
[/quote]
Logopedia... Kurssit ovat yleensä 2-3 opintopisteen laajuisia, ja niihin kuuluu vähintään se yhden periodin kestävä luentosarja + tentti ja/tai muita suoritustapoja, kuten essee tms. Asiakasharjoittelut kestävät usein aina yhden lukukauden/asiakas (yhteensä 4 asiakasta, eli 4 lukukautta), jolloin pidetään asiakkaalle 15-25 x 45 min terapiajakso, suunnitellaan sen lisäksi tietysti terapian sisältö, analysoidaan testitulokset, kirjoitetaan harjoittelujaksosta raportti (n. 15-20 sivua), käydään ohjauksessa ohjaavalla puheterapeutilla, kirjoitetaan lausunto jakson lopuksi.. ja tästä kaikesta saa yhteensä 4 opintopistettä.
[/quote]
Kas, tuleva (vai jo valmis?) kollega! Eipä näköjään ole systeemit muuttuneet mihinkään omista opiskeluajoistani, vaikka silloin käytettiin vielä opintoviikkoja. Voi sitä pakollisten harjoitusten määrää noiden opiskelijaterapioiden lisäksi! Ja kaikenlaista muuta läsnäolopakollista toimintaa, sitä oli ihan uskomattoman paljon.
Vanha keskustelu, mutta nostellaan vähän. Itsellä on eri tiedekunnasta opintoja alla 120 op. Olen vaihtamassa sosiaalityöhön. Kuinkakohan nopeasti tuolta olisi mahdollisuus päästä helvettiin? :D Olisiko tuo 2 vuotta realistinen? Alkaa tuo opiskelu tökkimään ja haluaisin jo työelämään kun ikääkin on "jo" 25.
Olen suorittanut nyt 88 opintopistettä vuodessa, tein kursseja samaan aikaan, kun kävin yhden iisin tutkinnon ja viime kesänä olin töissä 6 viikkoa, jonka jälkeen olin 5 kk kotona ja palasin töihin maaliskuussa. Kurssit suoritettu heinäkuu 2016 - heinäkuu 2017 välillä. Syksyllä 2016 valmistuin tähän toiseen ammattiini, jota opiskelin samaan aikaan avoimen kurssien kanssa. Sosiaalityön perusopinnot (25 op), kasvatustieteen perusopinnot (25 op), sosiaalipsykan perusopinnot (25 op), oikeustieteen johdantokurssi (3 op), julkisoikeuden kurssi (5 op) ja valtiosääntöoikeus (5 op) :D Luokkakaveri vihjasi mun olevan hullu. Minusta opiskelu on kivaa. Aineopinnot pitäisi myös aloittaa tässä jossain vaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:48"]
[/quote]
En ole nro 11, mutta teknillisillä aloilla 5op meinaa luentoja, tenttiä ja noin 80 tuntia työtä vaativaa harjoitustyötä. Suurin opintopistemäärä yhdestä kurssista taisi omana opiskeluaikana (kandi ja dippa poislukien) olla 6op, jossa saikin lähemmäs sata sivua naputella laskelmia ja kaavioita kasaan. Kursseista, joissa ainoastaan tentti on pakollinen sai noin 2-3 op. Ei turhaan sanota, että teknillisestä valmistuva on tehnyt tuplamäärän hommia humanistiin verrattuna, jos kerran on mahdollista pelkän tentin tekemällä saada 5op...
[/quote]
Ei kannata yleistää humanistejakaan, koska esimerkiksi juuri tuo logopedia on myös "humanistinen" ala, ja hommaa kyllä riittää. Oikeastaan ainoastaan teknillisillä aloilla olen nähnyt yhtä vaadittavan yhtä paljon opiskelijalta.
[/quote]
Myös kieliaineet vaativat paljon ja ovat humanismia.