Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko opintopisteitä voi enimmillään suorittaa vuodessa?

Vierailija
10.06.2013 |

Tosielämän kokemuksia kaipailen... Huhuja olen kuullut noin 100 pisteen vauhdista ensimmäisen vuoden aikana. Hetkellisesti varmaan voi suorittaa hurjaa tahtia mutta entä ihan parin vuoden tai koko opintojen ajan?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. Valmistuin kahdessa vuodessa maisteriksi. Eihän sitä kauaa kestä sitä tahtia, jos kerran valmistuu nopsaan? Käytännössä kovin paljon tuon alle ei pysty enää suoriutumaan, joskin jotain pikalinjoja esim fysiikassa kokeillaan Turun yliopistossa, mutta olisiko ollut noin 1.5 vuotta sen linjan koko opintoajan kesto.

Vierailija
2/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopein tietämäni on 14 kuukaudessa maisteriksi suoraan lukiosta tulleena. Käsittääkseni hänellä oli jonkin verran opintopisteitä valmiiksi, lukionsa tekee yhteistyötä yliopiston kanssa ja joitain peruskursseja voi suorittaa etukäteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ajatellaan vaikka tenttimisellä suorittamista. Yksi tentti on yleensä 5 op, eli jos teet vaikka 2 tenttiä kuukaudessa, joka on täysin mahdollista, saat 10 op kuukaudessa, eli 120 vuodessa, jos tentit myös kesällä, mikä on myös ihan mahdollista. 

Itse juuri nyt kesän aikana suoritan n. 35 opintopistettä, ja ei ole edes kovin rankkaa, ihan riippuu siitä kuinka paljon aikaa haluan ja jaksan käyttää tenttiin lukemiseen. Ja jos haluan nostaa arvosanaa niin uusintatentissä voi käydä parikin kertaa, jolloin vanhat muistiinpanot ovat apuna eikä lukuaikaakaan mene niin paljoa. 

Riiippuu myös paljon aineesta! Minä opiskelen yhteiskuntatieteitä. 

Vierailija
4/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kolmas vuoteni taisi olla 112 opintopistettä. Oma pääaineeni sisälsi harmittavan paljon läsnäoloa vaativia harkkoja ja muuta ikävää päänvaivaa opiskelijoille että valmistuminen repesi hieman yli kolmen vuoden. 

Vierailija
5/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan aika paljon mitä opiskelet. Esim. lääkäriksi täytyy varmaan opiskella asiat tietyssä järjestyksessä, oikiksessa päntätä sen verran lakitekstiä että 100 pisteen vuositahti voi olla liikaa. Jossain humanistisessa tai yhteiskuntatieteellisessä aineessa voi tehdä paljon kirjatenttejä missä järjestyksessä tahansa joten opiskelutahti riippuu ihan siitä kuinka paljon jaksat lukea.

Ammattikorkean puolella voi olla pakollista läsnäoloa enemmän kuin yliopistossa, mutta yleensä niitäkin saa sovittua ja korvattua tehtävillä. Yksi kaverini teki neljän vuoden amk-tutkinnon kahdessa vuodessa, toinen opiskeli vtm:ksi reilussa kahdessa vuodessa.

Vierailija
6/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suoritin kolmantena opiskeluvuotenani lähes 140 op, mutta kirinkin silloin kiinni kaikki tenttien uusimiset, työselostusten palautukset yms keskeneräiset kurssit ja palautin opinnäytetyöni.  Vuoden aikana varsinaisia läsnäoloa vaativia kursseja oli "vain" 50 op edestä.

Vierailija
7/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon siitä mitä opiskelee. Jos käyttää kaiken ajan opiskeluun ja on mahdollisuus tehdä luentokurssien lisäksi vielä laajoja kirjatenttejä niin helposti voi kerätä ion määrän pisteitä. Jos kursseilla ei ole läsnäolopakkoa niin voi suorittaa päällekkäisiäkin kursseja. Varsinkin jos on jo opintojen loppuvaiheessa, eikä ole pakko edetä kurssien kanssa jossain tietyssä järjestyksessä.

Vierailija
8/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suoritin yhtenä lukuvuotena 106 op. Samalla tein palkkatöitä 40 h/vk.

Vierailija
9/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suoritin 238 pistettä 2,5 vuoteen, eli n. 95op/v.

Vierailija
10/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla alallani ei ole yhtäkään 5 opintopisteen tenttiä, ja vaikka ensimmäiset 2,5 vuotta olin yliopistolla lähestulkoon joka päivä klo 8-16 + siihen kaikki kouluhommat kotona päälle, tuli vuodessa niitä pisteitä parhaimmillaan muistaakseni 76 op yhtenä vuonna. Että alojen välillä on TOSI PALJON eroa.

Vierailija
11/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11, mikä ala? Kuulostaa rankalta! Itse suoritin avoimessa yliopistossa työn ja perheen hoitamisen ohella vuoden aikana 30 op, ja kuvittelin, että jos olisin ihan täysipäiväisesti saanut opiskella, olisin kevyesti saanut ainakin 3 kertaa tuon määrän...

Vierailija
12/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu todellakin paljon alasta. Kaveri suoritti 45 opintopistettä syksyn aikana ja se oli jo paljon. Jos kirjatentit ja kesäopiskelu ovat mahdollisia, niin sitten onnistuu enempikin. Itse vaihdoin syksyllä ainetta ja opintopisteet tuntuivat tulevan helpommin. Ensinäkin jo siitä syystä, että yhdestä kurssista sai 5 op, eikä kolmea mihin olin tottunut. Samoin, jos kurssikirjallisuus on olemassa, niin se helpottaa huomattavasti opiskelua.

Vierailija
13/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viittii omilla aivoilla tehä töitä ja itseopiskella niin voihan sen koulun käydä vaikka 240 op vuodessa. Mutta jos opettajien pillin mukaan astelee rovaniemen ammattikorkeakoulussa niin se on tiukassa saada se kelan vaatima 5op /kk. 

Jos siis kelan tuilla aikoo opiskella ja haluaa kaikki rahat irti niin pitää tehä 60op /vuosi niin neljässä vuodessa on valmis.

Itse suoritin 240op näin ::

v2008  7op  

2009 66 op 

2010 73op

2011 44op 

2012 27op 

2013 23op

ja opintotukea tuohon olen nostanut 36kk eli valtion rahaa jäi käyttämättä 12kk opintotuen verran.

Vierailija
14/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, riippuu kovin monesta.

Yliopistot ovat luopuneet tenttipäivistä, joita oli vain yksi kuukaudessa. Nykyään saa käydä sähköisissä tenteissä vaikka joka päivä. Tentittäviä opintopisteitä saa siis nopeasti. Samaan aikaan useammista kursseista kun kuitenkin tehty pakollisia tai ainakin vahvasti suositeltuja, joten enää ei riitä, että istuu yhden vuoden kandiseminaarissa ja toisen vuoden laudaturseminaarissa, vaan lisäksi on istuttava puoli vuotta praktikumissa siellä ja täällä ja näitä aikataulutettuja läsnäolokursseja ei tietenkään voi nopeuttaa millään lailla. ELi aika paljon riippuu siitä, ovatko opintosi sellaisessa vaiheessa, että voit tenttiä, vai onko nyt tutkielmavaihe vai peräti auskultointivaihe (mikä on ihan helvettiä kärsimättömälle ihmiselle).

Minä suoritin kaksi korkeakoulututkintoa viidessä vuodessa, joista yhden olin vaihdossa ja neljä muuta kävin samaan aikaan töissä, suurelta osin kokopäiväisesti. En

Vierailija
15/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satakin op vuodessa on mahdollista opiskelualasta riippuen. Jos kursseilla on esimerkiksi paljon läsnäolopakkoja, ei tuollainen onnistu. Jos läsnäoloa ei ole, vaan omalla ajalla tehdään harjoitustyötä ja tentti, niin on todennäköisempää. Lisäksi eri opintoaloilla voi olla suuriakin eroja siinä, miten opintopisteet vastaavat kurssin työmäärää. Esimerkiksi humanististen aineiden kursseilla voi joutua tekemään saman opintopistemäärän eteen kaksinkertaisestikin sen työn, mikä pitäisi tehdä kaupallisella puolella (näin ainakin meidän yliopistossa). Yhden tapauksen tiedän, joka suoritti 100 op vuodessa, mutta eipä hän sitten paljon muuta tehnytkään kuin opiskeli. Ja hän oli tosiaan kauppatieteiden opiskelija.

Itselläni paras vuosisaldo oli vähän päälle 80 op. Minulla oli kyllä muutakin tekemistä kuin opiskelu ja kävin töissäkin. Ainakaan tuollainen 80 op ei siis ole mitenkään mahdoton määrä vuodessa.

Vierailija
16/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala vaikuttaa ihan älyttömän paljon ainakin Tampereen yliopistossa.

Kieliaineissa on läsnäolopakko ja kurssit kestää koko lukukauden. Eli kolmen opintopisteen kurssia varten täytyy istua tunneilla 13 viikkoa, kirjoittaa kahdeksan sivun essee ja tehdä tentti.

Sen sijaan vaikkapa kasvatustieteitä tai kansainvälistä politiikkaa voi opiskella pelkästään tenttimällä kirjoja. Yhdestä kolmen tai neljän kirjan tentistä saa viisi opintopistettä. Tenttejä järjestetään kerran kuukaudessa tai jopa sähköisesti koska vaan.

Vierailija
17/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suoritin 95 opintopistettä vuodessa plus 30 pisteen harjoittelut. Ja tein opintoni töiden ohella. Enkä saanut hyväksilukuja mistään aiemmasta, eli ihan A:sta aloitettiin :). Se on vain motivaatiosta ja hyvästä suunnittelusta kiinni...

Vierailija
18/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:24"]

11, mikä ala? Kuulostaa rankalta! Itse suoritin avoimessa yliopistossa työn ja perheen hoitamisen ohella vuoden aikana 30 op, ja kuvittelin, että jos olisin ihan täysipäiväisesti saanut opiskella, olisin kevyesti saanut ainakin 3 kertaa tuon määrän...

[/quote]

En ole nro 11, mutta teknillisillä aloilla 5op meinaa luentoja, tenttiä ja noin 80 tuntia työtä vaativaa harjoitustyötä. Suurin opintopistemäärä yhdestä kurssista taisi omana opiskeluaikana (kandi ja dippa poislukien) olla 6op, jossa saikin lähemmäs sata sivua naputella laskelmia ja kaavioita kasaan. Kursseista, joissa ainoastaan tentti on pakollinen sai noin 2-3 op. Ei turhaan sanota, että teknillisestä valmistuva on tehnyt tuplamäärän hommia humanistiin verrattuna, jos kerran on mahdollista pelkän tentin tekemällä saada 5op...

Vierailija
19/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Logopedia... Kurssit ovat yleensä 2-3 opintopisteen laajuisia, ja niihin kuuluu vähintään se yhden periodin kestävä luentosarja + tentti ja/tai muita suoritustapoja, kuten essee tms. Asiakasharjoittelut kestävät usein aina yhden lukukauden/asiakas (yhteensä 4 asiakasta, eli 4 lukukautta), jolloin pidetään asiakkaalle 15-25 x 45 min terapiajakso, suunnitellaan sen lisäksi tietysti terapian sisältö, analysoidaan testitulokset, kirjoitetaan harjoittelujaksosta raportti (n. 15-20 sivua), käydään ohjauksessa ohjaavalla puheterapeutilla, kirjoitetaan lausunto jakson lopuksi.. ja tästä kaikesta saa yhteensä 4 opintopistettä.

Vierailija
20/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:48"]

[/quote]

En ole nro 11, mutta teknillisillä aloilla 5op meinaa luentoja, tenttiä ja noin 80 tuntia työtä vaativaa harjoitustyötä. Suurin opintopistemäärä yhdestä kurssista taisi omana opiskeluaikana (kandi ja dippa poislukien) olla 6op, jossa saikin lähemmäs sata sivua naputella laskelmia ja kaavioita kasaan. Kursseista, joissa ainoastaan tentti on pakollinen sai noin 2-3 op. Ei turhaan sanota, että teknillisestä valmistuva on tehnyt tuplamäärän hommia humanistiin verrattuna, jos kerran on mahdollista pelkän tentin tekemällä saada 5op...

[/quote]

Ei kannata yleistää humanistejakaan, koska esimerkiksi juuri tuo logopedia on myös "humanistinen" ala, ja hommaa kyllä riittää. Oikeastaan ainoastaan teknillisillä aloilla olen nähnyt yhtä vaadittavan yhtä paljon opiskelijalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi