Asiaa naapurin ja meidän kasvatuseroista
Meinaa mennä hermot, kun meidän naapurit ja me kasvatamme lapsiamme NIIIIN eritavalla. Esimerkkejä on paljon, mutta tässä yksi joka juuri tapahtui (ja tapahtui edellisen kerran eilen illalla)
Meidän poika tulee hakemaan jäätelöä, koska kaverikin hakee omasta kodistaan itselleen jätskin. Minä en anna meidän pojalle, koska kohta on ruoka ja jätski on luvattu ruuan jälkeen. Siitä tulee pojalle kovalle itku kun kaveri saa ja hän ei. Miksi hänen äiti on niin tiukka ettei anna jätskiä ja kaveri saa syödä niitä niin paljon kun haluaa ja millon haluaa. Yritä siinä sitten selittää, kun poika vaan ei käsitä miksi meillä ei ole asiat yhtä hyvin jätskin suhteen kuin naapurilla. Asiaha ei meille kuulu miksi heillä mätetään jäätelöä monta kertaa päivässä, mutta tätä ei poika ymmärrä. Ymmärrän kyllä, että pojalle tulee paha mieli, mutta en jousta tässä asiassa.
Jos poika on naapurissa leikkimässä niin naapuri saattaa syöttää meidän lapsille pullaa, keksejä, suolatikkuja, jätskiä, mehua, limpparia yms yms... Meillä ollaan tarkkoja ruoka-ajoista ja yleensäkin ruuasta, mutta naapurissa ei. Sen kyllä näkee myös naapureista, että suuhun laitetaan mitä ja milloin sattuu. Meillä lapset saa herkutella, mutta tietyissä rajoissa ja sen jälkeen kun oikea ruoka on syöty. Minä aina huolehdin, että naapurin lapset ovat syöneet ruuan ennen kuin annan heille jätskiä tms... Olisi kiva jos naapurit ajattelisivat samoin, eikä syöttäisi meidän lapsia pullalla juuri ennen ruokaa.
Olen yrittänyt sanoa lapsille, että ei saa ottaa naapurissa herkkuja ennen ruokaa jne.. Lapset ei tunne kelloa eivätkä osaa sitten ajatella, koska saisivat syödä ja koska ei. Mielestäni se olisi aikuisen tehtävä.
Naapuri selittää miten heidän lapsille ei ruoka maistu. Ei kuitenkaan ymmärrä, miten kauhean määrän energiaa lapset saa niistä herkuista ja jos ruualla juo kaksi isoa tuoppia vahvaa kaakaota niiin en ihmettele miksi ruoka ei maistu!!
Kiitos kun sain purkautua :)
Kommentit (53)
Lapset siis leikkii meidän tonttien rajoissa päivät. Käyvät sisällä syömässä ja menevät jatkamaan leikkejään. Ovat välillä meidän puolella ja välillä heidän puolella. Ei voi sanoa, että olisivat naapurissa kylässä. (Tontit yhteensä reilu hehtaari) Naapurit tuo herkut ulos ja herkuttelevat sitten ulkona.
Tottakai naapurit saavat syödä jätskiä ym miten paljon haluavat, se ei meille kuulu. Sitä olen lapsillemmekin sanonut ettei se oli meidän asia. Kuitenkin minusta olisi kiva jos he huomioisivat myös meidän tapoja. Minä olen koko talven hoitanut heidän poikaa (koulun jälkeen tullut meille) ihan hyvää hyvyyttäni. Syöttänyt välipalat ja välillä päivällisenkin. Nyt tuntuu että he ei meitä paljon ajattele vaikka varmasti tietävät tapamme.
AP
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 11:41"]
Hienoa Ap, jatka vaan samaan malliin.
Oma lapseni on aina saanut herkkuja rajattomasti, kunhan ruoka on syöty.Ikää 14, pituus 172cm ja paino peräti 49kg...että ei ole paino-ongelmia.Luulenpa että omasi ovat samanlaisia,vinkuvat herkkuja ja esittävät viattomasti kotona muuta.
[/quote]
Sinäpä sen sanoit, herkkuja saa "kunhan vaan on ruoka syöty". Et taida oikein jaksaa/osata lukea muiden viestejä.
No 21, aivan KUNHAN RUOKA ON SYÖTY!!!
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 11:46"]
Lapset siis leikkii meidän tonttien rajoissa päivät. Käyvät sisällä syömässä ja menevät jatkamaan leikkejään. Ovat välillä meidän puolella ja välillä heidän puolella. Ei voi sanoa, että olisivat naapurissa kylässä. (Tontit yhteensä reilu hehtaari) Naapurit tuo herkut ulos ja herkuttelevat sitten ulkona.
Tottakai naapurit saavat syödä jätskiä ym miten paljon haluavat, se ei meille kuulu. Sitä olen lapsillemmekin sanonut ettei se oli meidän asia. Kuitenkin minusta olisi kiva jos he huomioisivat myös meidän tapoja. Minä olen koko talven hoitanut heidän poikaa (koulun jälkeen tullut meille) ihan hyvää hyvyyttäni. Syöttänyt välipalat ja välillä päivällisenkin. Nyt tuntuu että he ei meitä paljon ajattele vaikka varmasti tietävät tapamme.
AP
[/quote]
Eikö siellä keskellä korpea asu muita perheitä?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 11:46"]
AP
[/quote]
Eli et kysynyt lupaa lapsen hakemiseen?
Miksi ap luulet, että teidän naapurit tietävät teidän tapanne varmasti? Sano lapsellesi, ettei enää saa ottaa naapurissa mitään ilman sinun lupaa, ellet uskalla jutella naapurin äidin kanssa asiasta ollenkaan kuin vain vihjaillen.
Mihinkä hakemiseen? Nyt en ihan hokassu :D AP
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 11:59"]
Mihinkä hakemiseen? Nyt en ihan hokassu :D AP
[/quote]
Idiottihan sä olet. Hirvee besserwisseri. Ei ole ihme, että naapurisi tekevät sulle jäynää joka päivä. Vai keksitkö sä näitä juttuja?
Oon varmaan idiootti, mut en oikeesti tajunnu :) Meidän naapurit on mitä parhaimmat ja ollaan heistä oikein onnellisia. Kuitenkaan meillä nämä ruoka-asiat eivät kohtaa yhtään ja se kismittää. AP
Ap, ei auta että sanot ettei saa antaa herkkuja. Todennäköisesti naapuri ei koe pullaa, jäätelöä yms. herkuksi. Helpoiten ratkaiset tilanteen niin, ettei lapsesi mene naapurille sisään.
Ai, mut sehän ei ookaan kivaa, sitten se oma lapsi pyörii aina omissa nurkissa.
Eikö ihmiset osaa lukea vai eikö ymmärrä lukemaansa? Meidän poika ei ole koskaan ollut naapurissa leikkimässä. Pari kertaa käynyt sisällä vessassa. Samalla tavalla heidän lapset ovat meidän tontilla kuin meidän heidän tontilla. Ja heidän lapset ovat meillä sisällä joskus leikkimässä, mutta ei toisinpäin.
AP
En tiedä mitä te noilla herkuilla tarkoitatte, onko ne karkkeja? sipsejä? jätskejä? limuja? Jos ovat käynnistäkää tehokas aivopesu ja pian. Paino-ongelma on vain osaongelma tässä tapauksessa, paljon pahempi ongelma on niiden 'herkkujen' sisältämät myrkyt, jotka tekevät niitä lapsia pitkässä juoksussa sairaiksi. Tutustumisen arvoinen sivusto www.preventdisease.com Nämä kauheat lisäainepommit edesauttavat astmojen, syöpien ja tarkkavaisuushäiriöiden yleistymistä.
Minä aina kerron omille lapsille, että katsokaa kuinka huono koulussa on tuo karkkeja mässyttävä lapsi, kuinka paljon hitaammin hän oppii! Mun lapsille tuo on tärkeä.
Muutenkin tuo jatkuva napostelu on merkki sitä, että lapsilla on hirveän tylsää keskenään. Kivojen leikkien keskeltä ei aina malteta tulla syömään edes niitä 'pakollisia' aterioita. Kehittäkää lapsissa kaunesstandardeja, makustandardeja, joihin pyrkiä. Oikeasti jos ne olisivar kohdallaan pelkkä ajatus elää loppuelämänsä läskinä säykäyttäisi ja kumikarkin syöminen inhottaisi suuresti.
No, meillä vielä niin pienet (6v) lapset, etteivät roiku toistensa luona koko päivää, vaan viipyvät pari tuntia kerrallaan... ja se aika on helppo olla syömättä mitään. Talvella toki ulkoilun jälkeen lämmintä juomaa molemmille ja kesällä janojuomaa...muuta ei todella tarvitse.
Onko se nyt oikeasti niin kauheaa jos joskus lapset saavat kaverin luona herkkuja ja sitten jää perusruoka vähemmälle sinä päivän. Meillä on herkkuja silloin tällöin, ei joka päivä, mutta jos kylässä tarjotaan lapset saavat syödä ihan vapaasti. Meillä ei myöskään käytetä tuota että ensin ruoka ja sitten herkut. Sillä tavalla saadaan lihavia lapsia kun ensin pakotetaan syömään normaali energiamäärä ja siihen lisäksi lapset syövät herkut kun eivät niitä muuten saa.
Juu olen täysin samaa mieltä 34 kanssa. Eikö kukaan edelleenkään voi kertoa, että minkä hakemiseen minun olisi pitänyt kysyä lupa? Jäi vaivaamaan :)
AP
Hirveetä kuraa väittää, että sellainen lapsi, jolta kielletään karkit, kinuu niitä sitten alvariinsa salaa naapurissa. Jos lasta ei alun pitäenkään liiaksi totuta karkkeihin (ja tällä tarkoitan nimenomaan rajatonta mättämistä heti siitä asti kun hampaita on), ei ylenpalttista himoa makeaan edes yleensä synny. Toiset toki tykkää enempi makeasta kuin toiset, vaikka samoin periaattein olisi makeaa tarjottu, mutta ei kaikki vähemmällä_sokerilla/herkuilla_elävät kaipaa sitä makeaa ja muita herkkuja useinkaan kuten ne, jotka siihen on totutettu. Ja tosiaan se, että nuorena liikaa herkutellut ei VIELÄ ole lihava ei tarkoita etteikö liiallinen herkuttelu olisi haitaksi. Hampaat, verisuonet sun muut oireilevat usein myöhemminkin. Kohtuus kaikessa, eli herkkuja sopivasti. Ei AP mikään herkkuhitleri ole, mutta haluaa vain kasvattaa lapsensa terveellisyyteen rajoittamalla herkkuja ennen ruokaa. Tästä hatunnosto! Sentään jotkut osaavat nähdä lapsessaan myös aikuiseksi kasvavan ihmisen. Moni kun silittelee omaa herkkujen ostoa lapsilleen nimenomaan tuohon vetoamalla, että lapsi vasta ja laihakin vielä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:57"]Onko se nyt oikeasti niin kauheaa jos joskus lapset saavat kaverin luona herkkuja ja sitten jää perusruoka vähemmälle sinä päivän. Meillä on herkkuja silloin tällöin, ei joka päivä, mutta jos kylässä tarjotaan lapset saavat syödä ihan vapaasti. Meillä ei myöskään käytetä tuota että ensin ruoka ja sitten herkut. Sillä tavalla saadaan lihavia lapsia kun ensin pakotetaan syömään normaali energiamäärä ja siihen lisäksi lapset syövät herkut kun eivät niitä muuten saa.[/quote]
Ja te kasvatatte hoikkia ja sairaita.
ja lisäyksenä, että kyse on enempikin siitä millaiset ruokailutottumukset opettaa lapselleen. ne kun seuraavat aikuisuuteen asti, että miten syödään, minkä verran, kuinka paljon sekä usein ja MITÄ.
Lapsena laiha voi olla myös aikuisena läski ja sairas, koska lapsesta asti on syöty samalla kaavalla.
1. Kyllä sen lapsen nyt vain on kestettävä että ei saa jätskiä aina silloin kun näkee muiden saavan. Tämähän on itsestään selvää eikä sillä ole mitään tekemistä naapurin kanssa. Kuka tahansa missä tahansa voi syödä jotain mitä lapsesi haluaa.
2. Kerro naapurille että lapsellesi ei saa antaa ruokaa vanhemmilta kysymättä. Meille sanottiin niin enkä loukkaantunut ollekaan. Meillä on eri ruoka-ajat kuin naapurilla ja ymmärrän täysin että jos meillä syödään välipalaa ja sitä annetaan naapurin lapsille joilla on ruoka tunnin päästä, eivät vanhemmat siitä ilahdu. Toisekseen täytyy ajatella sitäkin että vieraalla lapsella voi olla vaikka joku allergia jota ei itse osaa kertoa. Kyllä normaalien aikuisten pitää pystyä tällaiset asiat sopimaan ilman riitaa.
Eli nyt täytyy ap:n kasvattaa vain vähän selkärankaa.
Hienoa Ap, jatka vaan samaan malliin.Sinun lapsista tulee samanlaisia kuin meidän naapurin mukuloista.Kaikki herkut kortilla joten kun kyläilevät meillä, saan aina hämmästellä sitä ahneuden määrää millä mättävät herkkuja.Ja jos ei ole herkkuja näkyvillä, niitä mongutaan ja tietävät jopa kaapin missä meillä karkit ovat.Oma lapseni on aina saanut herkkuja rajattomasti, kunhan ruoka on syöty.Ikää 14, pituus 172cm ja paino peräti 49kg...että ei ole paino-ongelmia.Luulenpa että omasi ovat samanlaisia,vinkuvat herkkuja ja esittävät viattomasti kotona muuta.