Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään ALSia hysteerisesti :(

Vierailija
09.06.2013 |

Kaikki alkoi siitä, kun 3 viikkoa sitten tuntui kuin kurkun oikealla puolella olisi ollut jokin patti. Mitään ei käsin tunnustellen tuntunut. Tämä patin tunne kuitenkin häiritsi. Googlasin kaikenlaista palaa kurkussa ja törmäsin nielemisvaikeuksiin. Mietin, että ei mulla niitä kuitenkaan ole.

Sitten menin tämän herne kaulassa -tunteen kanssa lääkäriin, nenä-korva-kurkkutautien lääkärille. Hän kokeili kaulan ja kurkkasi kurkun, ei mitään. Sen jälkeen alkoi tulla tunnetta, että joku kuristaa kurkkua. Se oli järkyttävää. Menin paniikissa lääkäriin, joka määräsi nielunäytteen, verikokeita (kilppari yms) ja ultran. Tulos - ei mitään. Vielä parin päivän kuluttua menin kolmannen kerran lääkäriin. Sain refluksilääkityksen ja lääkäri sanoi kyseessä olevan somatisaatiohäiriö, siis globus hystericus. 

Tämän jälkeen oireet alkoivat pikkuhiljaa helpottaa, mutta sain päähäni, että vedän ruokaa henkeen syödessäni ja ettei ruoka kulje alas normaalisti. Tämä liittyi siihen als-taudin pelkoon. Nyt joka kerta, kun ajattelen alkavani syödä, tarkkailen oireita ja jos yhtään tunnen, että kurkkuni on erilainen, alan saada paniikkikohtausta - koska tietysti se tunne, minkä saan, on alsin oire. 

Tää näyttää imbelisilliltä kirjoitettuna ja olen aina inhonnut sitä, että antaa "olemattomien ongelmien" haitata. Tosiasioita on se, että mulla on kurkussa koko ajan tunne, että pitäisi rykäistä lima pois. Toinen tosiasia on se, että mulla on kurkussa se välillä häiritsevä "herne". Sen rykimisen tunteen jotenkin sekoitan siihen, että mulla olisi henkitorvessa ruokaa ja herneen tunne häiritsee, jos sen antaa. Sitten kun huomaan noi tunteet, saan sen als-paniikin. 

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa niin alkavalta paniikkihäiriöltä :( Tunnistan kuvauksesta itseni ja tuollaiset pelot laukaisivat paniikkihäiriön. Kannattaa hommata apua ennen kuin pahenee. Tsemppiä sulle!

Vierailija
22/28 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 20:05"]

Oletko kaksplussan taivaanheinä ja aakku? Kyllä jo alamme olla huolissamme puolestasi. Oikeesti. Tiedelehdestä saat tähän varmaan pätevämmän vastauksen kuin meiltä mammoilta;)

[/quote]

En ole! Olen kirjoittanut viimeksi vuosi sitten 2+ sivuille ja tosi harvoin tännekään. Mulla on kyllä vakkaripalstani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11: hysteria? Siis paniikkihäiriö? Harmi jos isäsi joutuu edelleen aktiivisesti hoidattamaan sairautta :(

Mulla tosiaan parani täysin, kun sain tiedon mikä mua vaivasi. Sen jälkeen ei tarvittu enää ambulanssikyytejä eikä muutakaan. Nykyisin tiedostan jos jokin asia ahdistaa, se alkaa nimenomaan kurkun alueen tuntemuksina. Silloin vain on itsetutkiskelun paikka, ja se riittää :)

Myös mulla on suvussa paljon paniikkihäiriöisiä.

Vierailija
24/28 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi juttu vielä, mäkin muuten pelkäsin alsia tms. ennen kuin oireet räjähti päälle! Sairastumisesta on vaan niin monta vuotta että olin jo ehtinyt unohtaa. Taisin käydä lääkärissäkin kyselemässä asiasta.

t 7/9/11

Vierailija
25/28 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei varmaan osaa sivulliselle kertoa, miksi kaljapäissä tulee aina sellainen vaihe, ettei pysty puhumaan tai tekemään mitään, vaikka aivot pelaavat ja käskevät tekemään? Ja se menee aina ohi hetkessä eli ei johdu pelkästään humalasta, vaan kkestää max pari minuuttia, jos sitäkään???

Vierailija
26/28 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 20:07"]

Siitä herneestä - siis se on nielurisassa olevaa kudosta, sellainen herne. Ei se ole siinä aina ollut, vaan jossain vaiheessa tullut. 

[/quote]

Eli voi siis hyvin olla iso proppu. Ne on piillossa siellä risojen poimuissa...

Vierailija
27/28 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulle tehty HIV- testiä lähiaikoina? Oireet viittaa enemmänkin siihen kuin ALSiin.

Vierailija
28/28 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se ALS kyllä alkaa ihan muilla lihasoireilla kuin edellä kerrottu. Tuo "limaan tukehtuminen" tapahtuu sairauden loppuvaiheessa. Voi herranen aika, mitä "asiantuntijoita" täällä taas on paikalla. Jotkut tahtovat tahallaan lietsoa toisten pelkoa.

ALS on harvinainen sairaus ja se todetaan kyllä helposti ensi oireista. Siis jos kyseessä todella on ALS.

Sinulla on ilmiselvästi hypokondria ja paniikkihäiriö. Olet varmaankin saanut lääkereseptin siihen, jos olet oikeasti ollut lääkärin hoidossa. Jos et ole, mene mielenterveystoimistoon juttusille. Kerro avoimesti peloistasi, niistä ei tarvitse kärsiä. Sinulla on tuossa kertomassasi tilanteessa ihan tarpeeksi tietämistä ilman luulosairauksiakin. Apua on saatavissa, ota se vastaan. Tsemppiä!  :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi