Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapissa vaeltaminen

Vierailija
21.07.2020 |

Miten aloittaa vaellusharrastus? Kuntoa olen parantanut pitkillä pyöräretkillä. Ei ehkä tänä kesänä ehdi, mutta ensi kesänä varmaan voisi. Jos aikaa olisi kunnolla, voisi lähteä matkaan ilman autoa. Junalla Rovaniemelle ja jatko Eskelisen bussilla.

Kommentit (278)

Vierailija
161/278 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla tukevat, jäykkäpohjaiset kengät. Muuten jalkapohjat väsyvät. Ei niitä Meindl ja vastaavia kenkiä turhaan ole tehty.

Tämä on roskaa ja johtuu vain siitä, että on aina kulkenut joko A. korkkareissa tai B. liian paksupohjaisissa kengissä, jolloin jalkapohjan lihakset, jänteet ja faskiat ovat kuin 90-vuotiaalla nivelreumapotilaalla. Ihmisen jalka on kehittynyt toimimaan parhaiten ilman mitään helvetin puukenkiä niiden ja maan välissä. Paras kenkä on kiertolöysä, taipuisa ja kevyt. Meindl yms. roskakenkien markkinointiin kuuluu ylläpitää myyttiä siitä, että vain kipsatulla jalalla on hyvä vaeltaa.

Tuohon kehitykseen on paljon vaikuttanut, ettei selässä ole ollut painavaa kuormaa.

Vierailija
162/278 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä repun kanssa kävely ei niin kivaa ole, että viitsisin erikseen harjoitella sitä. Lyhyt testiretki on kyllä hyvä, jos ei ole aikaisempaa kokemusta. Itselläni yön yli retki auttoi hiukan tavaroiden karsimisessa, kun sain tuntumaa, miltä tuntuu kävellä 10 km tavarat selässä.

https://yle.fi/uutiset/3-10343077

Ootkos katsonut tuon dokumentin?

En ole, enkä ymmärrä, miksi tänne joku laittaa hirveän määrän Yle-linkkejä ilman mitään omaa kommenttia. Kerrotko pointin?

https://yle.fi/uutiset/18-131349

Se maasto on niin erilainen, siksi. Kannattaa lukea, ettei tule yllätyksenä ja tietää vähän miksi muut kirjoittaa jostakin asiasta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/278 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakot ovat pahin asia, joilla sen reissu menee pilalle. Sen estämiseksi tarvii olla ainakin kahdet sukat: ihoa vasten puuvillaiset ja sen päälle villaiset.

Juuri päinvastoin. Ihoa vasten oleva hiestä märkä puuvillainen ei lämmitä yhtään ja nimenomaan aiheuttaa niitä rakkoja. Villainen taas lämmittää märkänäkin ja sen päällä oleva puuvillasukka puolestaan imee osan kosteudesta itseensä pois iholta, pitäen jalan kuivempana.

Vierailija
164/278 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä repun kanssa kävely ei niin kivaa ole, että viitsisin erikseen harjoitella sitä. Lyhyt testiretki on kyllä hyvä, jos ei ole aikaisempaa kokemusta. Itselläni yön yli retki auttoi hiukan tavaroiden karsimisessa, kun sain tuntumaa, miltä tuntuu kävellä 10 km tavarat selässä.

En ole, enkä ymmärrä, miksi tänne joku laittaa hirveän määrän Yle-linkkejä ilman mitään omaa kommenttia. Kerrotko pointin?

Se maasto on niin erilainen, siksi. Kannattaa lukea, ettei tule yllätyksenä ja tietää vähän miksi muut kirjoittaa jostakin asiasta...

Maasto? Kyse oli siitä, kävelläänkö yleisesti kotikulmilla etukäteen pakattu rinkka selässä pitkiä matkoja treenimielessä ennen muutaman päivän retkeä. Teetkö sinä näin? Miten usein? Itse en esimerkiksi ole nähnyt porrastreenejä tekevillä mitään raskaita kantamuksia.

Vierailija
165/278 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku suositella aloittelijalle sopivaa merkittyä vaellusreittiä, joko Lapista tai miksei muualtakin Suomesta? Ja ehtona vielä se, ettei tarvitsisi omaa autoa, vaan pääsisi julkisilla kutakuinkin reitin lähtöpisteelle asti.

Muutaman vuorokauden mittainen vaellus olisi tarkoitus tehdä, kokemusta yön yli reissuista on jonkin verran.

Karhunkierros kyllä sopii aloittelijallekin, itselleni se oli ensimmäinen vaellukseni. Toki kokonaisuudessaan se on aika pitkä, 82 km, mutta siitä voi vaeltaa myös osia. Bussilla pääsee alkupisteeseen ja vaelluksen voi lopettaa vaikka Juumaan ja sieltä taksilla pois, tai aloittaa Juumasta ja kävellä Rukalle. Hautajärveltä Juumaan on n. 55-60 km ja jos aloittaa Ristikalliolta niin n. 10 km lyhyempi. Juumasta Rukalle on ehkä n. 25 km.

Aloittaa ensiksi 5 kilsan kävelyillä kotimaastossa ja hyvät kengät. En tiedä missä asut mutta käy ensiksi Nuuksiossa. Lapissa on lyhyitäkin reittejä ettei tarvi aloittaa Karhunkiwrroksella pisintä reittiä.

Vierailija
166/278 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä fakta lappalaisista: Lappalaisia ei saa sanoa lappalaisiksi.

Tämä on taas tätä: m-stalaista et saa puhutella sillä sanalla, vaikka he itse sitä käyttävät. 

Sen verran tarkennusta lappalaisasiaan, että entisajan lappalaiset eivät ole kuolleet sukupuuttoon vaan elävät keskuudessamme. Muinaiset metsälappalaiset eli Kuusamoon saakka ulottunut lappalaisasutus on niin suomalaistunut, että kielestäkään ei ole enää jäljellä kuin pari runoa.  

Sen sijaan nykyiset "lappalaiset" ovat muuttaneet Suomeen myöhemmin kuin aiemmin mainitut intialaislähtöiset tummat. He eivät suvaitse lappalaisnimitystä vaan ovat ehdottomasti saamelaisia. Osa heistäkin on alkuperäisiä Suomen lappalaisia.

Vierailija
167/278 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maasto? Kyse oli siitä, kävelläänkö yleisesti kotikulmilla etukäteen pakattu rinkka selässä pitkiä matkoja treenimielessä ennen muutaman päivän retkeä. Teetkö sinä näin? Miten usein? Itse en esimerkiksi ole nähnyt porrastreenejä tekevillä mitään raskaita kantamuksia.

Ehkä he lentävät Himalajalle ja siellä sherbat kantavat suurimman osan tavaroista huipulle? Meillä kai vievät helikopterilla painavimmat reput?

Vierailija
168/278 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä he lentävät Himalajalle ja siellä sherbat kantavat suurimman osan tavaroista huipulle? Meillä kai vievät helikopterilla painavimmat reput?

Ihan tavallisella noin viikon omatoimiretkellä reput kannetaan itse ja en ole kuullut, että kuitenkaan iltalenkille lähdettäisiin vastaavan kuorman kanssa, kuten joku suositteli. Pitemmät, tavoitteelliset reissut on toki eri asia. Miten sä olet tehnyt?

Vierailija
169/278 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä missä asut mutta käy ensiksi Nuuksiossa. Lapissa on lyhyitäkin reittejä ettei tarvi aloittaa Karhunkiwrroksella pisintä reittiä.[/quote]

Siellä on 12 erämaat, joilla pinta-alaa yhteensä 15000 km2. Mutta menkää te pitkin polkuja niin ku ankanpojat.

Vierailija
170/278 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallisella noin viikon omatoimiretkellä reput kannetaan itse ja en ole kuullut, että kuitenkaan iltalenkille lähdettäisiin vastaavan kuorman kanssa, kuten joku suositteli. Pitemmät, tavoitteelliset reissut on toki eri asia. Miten sä olet tehnyt?

https://www.tiedekeskus-pilke.fi/fi/

Tuolta saat kunnollisia ohjeita ja hyvät kartat täytyy olla mukana. Otsalamput ja monet villasukat, niistä aloitetaan. Kylmälaukku on kevyttä kannettavaa jne. Mites pulkka, ahkio?

Vierailija
171/278 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakot ovat pahin asia, joilla sen reissu menee pilalle. Sen estämiseksi tarvii olla ainakin kahdet sukat: ihoa vasten puuvillaiset ja sen päälle villaiset.

Juuri päinvastoin. Ihoa vasten oleva hiestä märkä puuvillainen ei lämmitä yhtään ja nimenomaan aiheuttaa niitä rakkoja. Villainen taas lämmittää märkänäkin ja sen päällä oleva puuvillasukka puolestaan imee osan kosteudesta itseensä pois iholta, pitäen jalan kuivempana.

Enpä ole kokeillut, kun tuo toinen riittää.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/569489/Retki-pilkkijakkara-kalaluukulla

tuossa olis hyvä apu kantamuksiin, kun ei paina juuri mitään.

Vierailija
172/278 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman yön Lapin vaellus ei vaadi mitään superkuntoa. Hyvät varusteet (erityisesti jalkineet) ja lämmintä vaatetta mukaan ja menoksi. Mitkään lyhyemmät harjoitteluvaelluksetkaan ei ole välttämättömiä, vaikka toki rinkkaa ja kenkiä kannattaakin jonkin verran kokeilla etukäteen.

Vierailija
173/278 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle Suomen Latu on ollut hyvä apu, koska sillä on kursseja, myös maastopyöräilyä, samanhenkisiä ja eri-ikäisiä ihmisiä, jäsenlehdessä on vinkkejä eri paikkoihin ja jäsenyhdistykset tekevät erilaisia retkiä. Kiilopää on ihan mukava paikka.

Vierailija
174/278 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 jako kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lapissa asuja on eri asia kuin 3 pohjoisimman kunnan lappalaiset, etelämpänä on lantalaiset kunnes ihan etelässä stadilaiset

Tämä kommentointi on todella erikoista näin keski-lappilaisen perusasukkaan näkökulmasta. En ole enkä koskaan ole ollutkaan mielestäni mikään lantalainen, syntypeäinen lappilainen kyllä. Itse teen eron saamelaisten ja meidän ihan vaan lappilaisten välillä siten, että jos joku turisti kutsuu minua lappalaiseksi niin korjaan olevani lappilainen ja etten omaa saamelaisia sukujuuria (ainakaan tiettävästi).

Vierailija
175/278 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 jako kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lapissa asuja on eri asia kuin 3 pohjoisimman kunnan lappalaiset, etelämpänä on lantalaiset kunnes ihan etelässä stadilaiset

Tämä kommentointi on todella erikoista näin keski-lappilaisen perusasukkaan näkökulmasta. En ole enkä koskaan ole ollutkaan mielestäni mikään lantalainen, syntypeäinen lappilainen kyllä. Itse teen eron saamelaisten ja meidän ihan vaan lappilaisten välillä siten, että jos joku turisti kutsuu minua lappalaiseksi niin korjaan olevani lappilainen ja etten omaa saamelaisia sukujuuria (ainakaan tiettävästi).

Tiettävästi - tosiaan:-D

Mut ootkos tuosta kuullut?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Bjarmia

Vierailija
176/278 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 jako kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiettävästi - tosiaan:-D

Mut ootkos tuosta kuullut?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Bjarmia

https://kirjat.finlit.fi/sivu/tuote/bjarmien-vallan-kukoistus-ja-tuho/2…

---en ole vielä lukenut tuota kirjaa, mut nuo kartat ovat ihania!

Vierailija
177/278 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi ostamaan mitään varusteita ennenkuin on testannut sopiiko laji itselle ja mitä oikeasti tarvitsee. Tulee vaan hutihankintoja. Lähes kaiken saa vuokrattua, ja kumisaappaissa tai lenkkareissakin voi vaeltaa ensimmäiset reissut! Itse asiassa 30v sitten kaikki vaelsi tavallisilla kumisaappailla ja putkirinkan kanssa...

Pelkät lenkkarit on kyllä Lapissa kehno valinta, jalat on muusina kivien ja juurakoiden päällä ponppiessa ja kun eka suo on tullut vastaan, saa nauttia märistä jalkineista. Kumpparit ok

Tietääkö nykyihminen edes, mikä se suo on? Se on pakko kiertää! SIKSI niillä on usein pitkospuut, eikä vaan siksi ettei jalat kastuisi:-D

http://maankohoumapuisto.fi/historia/maan%20kohoaminen/index.html

---tuokin kannattaa lukea, koska se vaikuttaa koko Pohjolassa yhä.

Vierailija
178/278 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinne Lappiin mennä kokeilemaan huonoillakin varusteilla. Ennen vanhaan Lapissa vaelsimme pelkillä Nokian mustilla kumisaappailla ja repussa oli ei niin hövelit vanhat lenkkarit siltä varalta että on kuiva keli.

Nuorena jaksaa kokeilla kaikenmoista jos yleiskunto on ok. Kerran yhdellä seurueemme jäsenellä nuorella tytöllä oli hiustenkuivaaja mukana, en muista löytyikö erämääkampissä edes sähköä sille laitteelle. Muuten hyvä idea, nimittäin jos pesee illalla hiukset, niin onhan se mukava mennä nukkumaan kuivilla hiuksilla. 

Ja on tää hyvä ketju, kun kokeneemmilla vaeltajilla on paljon hyviä vinkkejä tiedossa. 

Sisäänajetut kengät on kans paremmat kuin upouudet. 

Vierailija
179/278 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 jako kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas miellän itseni lappalaiseksi vaikka virallisesti meitä nimitetään uudissanalla 'lappilaiset'. 

Itselleni lappalainen ei ole haukkumasana, koska en ole koskaan kuullut sitä haukkumasanana käytettävän. Ehkä joissain muissa piireissä tai vanhemmissa sukupolvissa se on huono sana. 

Kuka näitä nimityksiä keksiikin ja liittää niihin eri arvolatauksia. Olihan se Iisalmen Sanomissakin päätetty ettei käytetä nimitystä kyläkoulu koska se on asenteellinen ja vähättelevä. Mielummin käyttävät sanaa maaseutukoulu. Siis täh? Minusta kyläkoulussa on paljon kivempi kaiku ja asenne kuin maaseutukoulussa, joka minusta kuulostaa aivan tunkkaiselta puoluepoliittiselta homekoululta. 

Näin ajattelee siis henkisesti lappalainen. 

Vierailija
180/278 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on taas tätä: m-stalaista et saa puhutella sillä sanalla, vaikka he itse sitä käyttävät. 

Sen verran tarkennusta lappalaisasiaan, että entisajan lappalaiset eivät ole kuolleet sukupuuttoon vaan elävät keskuudessamme. Muinaiset metsälappalaiset eli Kuusamoon saakka ulottunut lappalaisasutus on niin suomalaistunut, että kielestäkään ei ole enää jäljellä kuin pari runoa.  

Sen sijaan nykyiset "lappalaiset" ovat muuttaneet Suomeen myöhemmin kuin aiemmin mainitut intialaislähtöiset tummat. He eivät suvaitse lappalaisnimitystä vaan ovat ehdottomasti saamelaisia. Osa heistäkin on alkuperäisiä Suomen lappalaisia.

Saamelaiset lappalaisia ja sitä nimeä ei käytetä. Sitten on kolttasaamelaiset. Muu Lappi on Lappilaiset. Merilappi. Itä-Lappi.Koillis-Lappi.