Lapissa vaeltaminen
Miten aloittaa vaellusharrastus? Kuntoa olen parantanut pitkillä pyöräretkillä. Ei ehkä tänä kesänä ehdi, mutta ensi kesänä varmaan voisi. Jos aikaa olisi kunnolla, voisi lähteä matkaan ilman autoa. Junalla Rovaniemelle ja jatko Eskelisen bussilla.
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolilla on Hetajärven kierros. Yhteydet eivät liene kovin hyvät, mutta Joensuun junalta on ollut kimppataksi ainakin. Reitti on kyllä vaativa korkeuserojen vuoksi, mutta ei kovin pitkä, olisiko 35-40 km.
Miten varaudutte susiin, joita metsissä liikkuu?
Ei näkynyt Herajärven maisemissa susia.
Voin todella vahvistaa että tarvitaan juuri kävellen harjoittelua, mieluiten repun kanssa. Olin armeijassa paras juoksija jostain 100 hengen komppaniasta, mutta kävelymarsseilla en meinannut pysyä normijanttereiden ja pulleaposkien mukana. Olin vähän ihmeissäni kyllä.
Teltassa vietetty yö ei välttämättä tunnu päivän päätteeksi niin kivalta, mutta aamulla on mukava herätä luonnossa, luultavasti tosi aikaiseen vielä. Ja jos on vielä vuorella tai muuten hienolla paikalla, niin hienoa.
Mun mielestä repun kanssa kävely ei niin kivaa ole, että viitsisin erikseen harjoitella sitä. Lyhyt testiretki on kyllä hyvä, jos ei ole aikaisempaa kokemusta. Itselläni yön yli retki auttoi hiukan tavaroiden karsimisessa, kun sain tuntumaa, miltä tuntuu kävellä 10 km tavarat selässä.
Ja se puhe "tukevista vaellsukengistä" kannattaa unohtaa. Kenkien pitää olla sellaiset, että niissä on hyvä kävellä, "tukevissa kengissä" on kuin jalka kipsissä, ei tunne pinnanmuotoja ja vaikka nilkka ei ehkä nyrjähdä niin helposti, niin polvi kyllä menee. Vartta saa olla.
Pitää olla tukevat, jäykkäpohjaiset kengät. Muuten jalkapohjat väsyvät. Ei niitä Meindl ja vastaavia kenkiä turhaan ole tehty.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä repun kanssa kävely ei niin kivaa ole, että viitsisin erikseen harjoitella sitä. Lyhyt testiretki on kyllä hyvä, jos ei ole aikaisempaa kokemusta. Itselläni yön yli retki auttoi hiukan tavaroiden karsimisessa, kun sain tuntumaa, miltä tuntuu kävellä 10 km tavarat selässä.
https://yle.fi/uutiset/3-10343077
Ootkos katsonut tuon dokumentin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-10343077
Ootkos katsonut tuon dokumentin?
En ole, enkä ymmärrä, miksi tänne joku laittaa hirveän määrän Yle-linkkejä ilman mitään omaa kommenttia. Kerrotko pointin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa sinut uskomaan, että vaellus ylipäänsä olisi mukavaa, jos et ole kokeillut? Lähde ihmeessä ensin ihan vain päiväretkille kansallispuistoihin. Seuraavaksi yhden yön telttaretkelle.
Toki intissä marssittiin, täyspakkauksen ja aseen kera jne. Ehkä vähän tullut nostalgiapärinät, kun aikaa tuosta alkaa olla 12 vuotta.
ap
Sissikomppaniassa tuli 11 kuukauden aikana vietettyä metsässä kantamuksien ja trangian kanssa joskus ihan riittävästi. Kyllä sitä silloin ajatteli, että tämä "patikoiminen" voisi olla kivaakin, kunhan saa itse päättää mihin menee ja milloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolilla on Hetajärven kierros. Yhteydet eivät liene kovin hyvät, mutta Joensuun junalta on ollut kimppataksi ainakin. Reitti on kyllä vaativa korkeuserojen vuoksi, mutta ei kovin pitkä, olisiko 35-40 km.
Emme mitenkää. Sudet pelkäävät täällä ihmisiä.
Jännä fakta lappalaisista: Lappalaisia ei saa sanoa lappalaisiksi.
Tuossa kun on vertailtu noita sukkia ja kenkiä ja jalkapohjien väsymistä yms., ni mulla oli kuuden päivän vaelluksella isolla Karhunkierroksella tavalliset, normikäytössä olleet matalavartiset goretex -lenkkarit ja niissä geelipohjalliset. Sukat oli ohuehkot vaellussukat. Ei tullut rakkoja, vaikka kävely kesti koko päivän ja rinkan paino 18kg. Suosittelen geelipohjallisia! Talvella ne ei käy, ottavat kylmää. Ainoat rakot uhkasi tulla rinkan hihnoista, kun rinkka oli jotain yleismallia halpahallista.
Suht. kevyet kengät ovat siitä hyvät että jalkapohjien pienet lihakset kehittyvät. Myös sitä arvostaa että ne kuivavat nopeasti, kun jossain kohtaa tulee kumminkin märkää. Toisin kuin vanhan ajan isot ja paksut nilkkapituiset kengät, joilla ei ole mitään joustoa ja jotka painavat kuin nälkävuosi. Mikään goretex tai kenkä ei kestä loputonta sadetta tai kahlaamista, ja etenkin silloin jos kenkä hörppää vettä yläkautta, on kiva että se myös kuivaa nopeasti. Kevyt maastojuoksukenkä on 20 minuutissa kuiva, kun taas iso, vuorillinen saapasmainen kenkä on märkä ja kylmä koko viikon.
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla tukevat, jäykkäpohjaiset kengät. Muuten jalkapohjat väsyvät. Ei niitä Meindl ja vastaavia kenkiä turhaan ole tehty.
Tämä on roskaa ja johtuu vain siitä, että on aina kulkenut joko A. korkkareissa tai B. liian paksupohjaisissa kengissä, jolloin jalkapohjan lihakset, jänteet ja faskiat ovat kuin 90-vuotiaalla nivelreumapotilaalla. Ihmisen jalka on kehittynyt toimimaan parhaiten ilman mitään helvetin puukenkiä niiden ja maan välissä. Paras kenkä on kiertolöysä, taipuisa ja kevyt. Meindl yms. roskakenkien markkinointiin kuuluu ylläpitää myyttiä siitä, että vain kipsatulla jalalla on hyvä vaeltaa.
Muutamia kommentteja ihmiseltä joka on viettänyt muutaman yön erämaassa Lapissa ja muuten vaan mökkeilee täällä:
Teltassa nukkuu huonosti. Ei toki kaikki, mutta ei kannata olla liian ruusuisia mielikuvia siitä. Teltassa on kosteaa tai kylmä tai kuuma, harvoin fantastista. Korvatulpat tarvitaan, ja kesäaikaan silmäsuojat ettei valo häi'i. Usean yön reissulla on siis mahdollista että nukut monta yötä putkeen sellaisen 4 tuntia yössä, siihen kannattaa varautua.
Leireillä ei ole mukava istua kun joutuu istumaan maassa, tämä siis jos lähdet erämaahan, et ota retkituolia mukaan (eikä kannatakaan ottaa koska tuo lisäpainoa) ja olet yli 35 vuotias. Lonkat väsyy maassa istumisesta ja jonkin ajan kuluttua se alkaa ärsyttämään. Helpotusta tuo jonkin verran sellanen perus-solumuovimakuualusta jonka päällä voi lojua.
Luonnossa kakkaaminen ei ole kivaa, varsinkaan räkkäaikaan kun hyttyset ja mäkärät tikkaa välilihaan.
Painava rinkka on painava rinkka, joten kevyeisiin varusteisiin kannattaa satsata jos aikoo vaeltaa elämässään paljon. Jo 17 kilon rinkalla on hankala kulkea jos ei ole tottunut.
Lapin erämaat on erilaisia, on rakkaa, suota, hiekkadyyniä. Aloittelijan ei kannata suunnata esim. Vätsäriin. Itse suosittelen aloittelijalle erämaista Pöyrisjärveä, maasto on helppokulkuista ja puuton tunturimaisema avaraa, suunnistaminen poromiesten mönkkäripolkuja pitkin on helppoa.
Lokakuu on hyvää aikaa liikkua Lapissa - ruskaturistit ovat lähteneet, lunta ei alkukuusta vielä ole, yöt on usein kirkkaita ja revontulia näkyy, päivällä riittää valoa vaeltaa. Tällöin toki tarvii olla mukana ihan talvikamppeetkin koska yöt on kylmiä.
Ja vielä jatkan, omasta mielestä parhaat vaelluskengät on ns. taktiset maiharit. Itsellä käytössä Jalas Fantomit, ne on todella kevyet, pohja pitää erittäin hyvin, tukee nilkkaa, on täysin vedenkestävät, eikä hiosta. Mutta jalkineiden suhteen on mielipiteitä yhtä paljon kuin kulkijoita.
Moni asia tosiaan on niin yksilöllistä. Itse satunnaisena retkeilijänä olen yleensä nukkunut teltassa tosi hyvin. Korvatulpat on kyllä apuna tässä ja makuupussin on oltava tarpeeksi lämmin. Alkuun se on ehkä peittona, yön viiletessä pitää vetää vetoketju kiinni ja sitten aamulla taas päinvastoin. Käytän ilmatäytteistä patjaa ja sen sopivan täyttöasteen saa säädettyä vain päällä makaamalla, samoin puhallettavan tyynyn kohdalla. Parasta on, kun aamulla sataa ja saa vain kääntää kylkeä kotoisassa ropinassa.
Olen ajatellut, että nukkumiseen vaikuttaa tietenkin se, että yleensä on tullut vietettyä päivä ulkona kävellen tai pyöräillen ja on tosi väsynyt. Joskus olen kuitenkin lähtenyt vain lähinnä nukkumaan ulos johonkin lähikohteeseen ja silloinkin saanut hyvät unet, ellei paikalle ole sattunut meluavaa nuorisoa tms.
Lokakuiseen Lappiin ei omat makuupussini ja - alustani riittäisi, hiukan voi olla pakkasen puolella yöllä, mutta ei paljon, tai tulee vilu.
Vierailija kirjoitti:
Jännä fakta lappalaisista: Lappalaisia ei saa sanoa lappalaisiksi.
lapissa asuja on eri asia kuin 3 pohjoisimman kunnan lappalaiset, etelämpänä on lantalaiset kunnes ihan etelässä stadilaiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta ne näkivät sinut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta ne näkivät sinut
.
Entä sitten?
https://areena.yle.fi/1-4219307