Joissakin perheissä lapset todella määräävät - olen sanaton
Käväisin hoitamassa yhden asian työkaverini luona nyt viikonloppuna. 10-vuotias poikani oli mukanani. Hänellä oli toki oma kirja mukana (asian toimittaminen kesti n. 20 minuuttia), mutta huomasin, että pöydällä oli myös läjä Akkareita. Kysyin työkaverilta, että voisiko näitä lukea ja hän sanoi, että joo, paitsi sitä uusinta. Työkaverin poika oli leirillä ja saa raivarin, jos joku muu lapsista (2 muuta) lukee Aku Ankan ennen kuin hän, jolle lehti varsinaisesti tulee. Nyt kun lapsi on leirillä tiistaista sunnuntaihin, kukaan ei saa lukea lehteä ennen kuin hän on saanut lukea sen ensimmäisenä.
Ja tämä selitettiin niin kuin se olisi ollut ihan normaalia. Kyse ei ollut mistään 1,5-vuotiaista lapsista, jotka sivutuotteena syövät lehden, jos sen niille antaa, vaan 5-12-vuotiaista. Jos omani yrittäisivät tuollaisia sääntöjä, Aku Ankasta tulisi äkkiä äidin henkilökohtaista omaisuutta.
Kommentit (332)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 09:28"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 09:05"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 20:01"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 19:50"]
Ei vaan ymmärrä näitä pompotusta hyväksyviä aikuisia!!
Oma esimerkki viikon takaa - olimme kylässä missä oli samanikäinen tytär kuin meilläkin (lähes teini-ikäinen jo). Koko illan oli todella båring båring ja lopulta joskus klo21 sanoi että häntä väsyttää (valvoo normaalisti puolilleöin). Äitinsä sanoi; mene kulta vain nukkumaan!!
Siis häh - me olimme siellä kylässä ja tuo lapsi oman lapsemme "isäntänä". Jos meillä on vieraita kukaan ei poistu paikalta ennen vieraita (vauvat tietty mutta isommat). Jos on paljon lapsia ja kaikkia nukuttaa menevät siskonpetiin meidän sängylle mutta ei niin että isäntäperheen lapset lähtee ensimmäisinä!!?? Ja kun tietää että tuo lapsi oikeasti valvoo yömyöhään tabin kanssa omassa huoneessaan...
No, lähdimme samantien kotiin että pääsevät nukkumaan... Samoin jos ovat meillä ja tuo lapsi saoo että hän haluaa kotiin (esimm kesken illallisen) niin äiti lähtee mukana ja isä jää juhlimaan. Näin AINA!
En voi ymmärtää - vanhmmat ovat ihania ihmisiä ja rakkaita ystäviämme mutta täysin sokeita tälle lapselle kaikessa!
[/quote]
Missä tuossa oli se pompotus?
[/quote]
Oikeastiko joku ei näe, että missä tuossa on se pompotus? Kyseinen äitihän ei selvästikään sitä näe, mutta eikö tuo meille ulkopuolisille pitäisi olla jokaiselle ihan päivänselvää.
[/quote]
Ei, en näe tuossa pompotusta joten selvitäpä se. Lasta väsyttää ja äiti sanoo, että lapsi saa mennä nukkumaan. Kello on jo 21.00, joka suuressa osassa perheitä on varsin tavallinen nukkumaanmenoaika varhaisteinille. Jos vanhemmat ovat kutsuneet vieraita, ei se voi olla esteenä sille, että lapsi saa mennä nukkumaan.
[/quote]
Koita nyt tajuta - lasta ei väsytä!!! Hän ei vain halua jakaa vanhempien huomiota!! Hän vie paikan jopa isältään vanhempien sängyssä kun haluaa.... isä väistyy aina jos muru haluaa äidin viereen. Ja on siis kohta 13v
t se joka kirjoitti tuon ensimmäisen viestin
[/quote]
Millä mittarilla totesit, että lasta ei väsytä? Kerro ihmeessä keinosi, saadaan me muutkin tietää, koska lapselle voi illalla sanoa, että ei sinua oikeasti väsytä, kunhan teeskentelet. Monessa perheessä lapset menevät omiin huoneisiinsa klo 21.00, oli vieraita tai ei. Meillä ei lasten tarvitse viihdyttää hankalia lapsiavieraita vaan heille todetaan, että meidän lapset menevät nyt huoneisiinsa, sinä voit jutella meidän aikuisten kanssa.
[/quote]
En minäkään näe tässä mitään pompotusta. Eikös kyläilyn ole tarkoitus olla yhdessä viihtymistä? Jos nuo kaksi lasta eivät vain viihdy keskenään, niin kyllähän se isäntäperheen lapsi oli tuohon klo 21 mennessä hoitanut oman isännänvelvollisuutensa.
[/quote]
Kyllä meidän perheessä on opetettu että kaikkia ei tarvitse rakastaa mutta pitää aina olla kohtelias ja käyttäytyä tilanteen mukaisesti. Isäntäväki ei poistu kesken juhlien, eikä lapsen takia poistuta juhlista ennen aikojaan!! Tietty jos on taapero joka saa itkupotkuraivarit niin sitten on ehkä ainoa vaihtoehto mutta sellaista ei ole vielä sen 32 vuoden aikana tapahtunut kun tässä perheessä on lapsia ollut.
[/quote]
Klo 21.00 on ihan normaali aika esiteinille mennä nukkumaan. On aika outoa loukkaantua siitä, että lapsi sanoo olevansa väsynyt.
[/quote]
Huoh, tästä on turha vääntää enää kun ette tajua... .ei se lapsi ollut väsynyt. Kunhan sanoi niin.
Yhteisöllisyytta huutavat ne, jotka haluavat että muut tekevät ja maksavat.
Yhteisöllisyyttä huutavat haluavat elää muiden kustannuksella. He eivät ole ne ihmiset, jotka ovat vapaaehtoistyössä tai maksavat pienistä palkoistaan osan maan ystäville tai greenpeacelle.
Yhteisöllisyyttä huutavat ne jotka lähtevät omilla palkoillaan kaukolomille, mutta rahaa ei ole koskaan MAKSAA omien kakaroiden iltapäivähoidosta tai piha kuluu liikaa jos siinä ollaan. Ja joilla ei ole koskaan mahdollisuutta kuljettaa omia kakaroitaan harrastuksiin.
Mielestäni ap:n kakara on lellitty, kyllä pitää pystyä puoli tuntia olla kylässä ilman että on nokan alla kirja . Hiljaa pitää istua joskus tekemättä mitään. Ap.ta tympäisee kun oma kersa ei saanut mitä halusi. Toisen lehteä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 08:41"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 19:21"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 19:15"]
Miksi ei kuullosta terveeltä? Lehti on lapsen, hän on jopa mahdollisesti itse sen maksanut tai saanut lahjaksi, joten eikö ole luonnollista, että hänellä on oikeus saada lukea siisti, ehjä ja käyttämätön lehti? Kyllä minä ainakin raivoan joka kerta, kun naapuri on napannut postilaatikosta Kodin kuvalehden, lukenut sen ja seuraavana päivänä postia hakiessaan vaivihkaa pudottaa takaisin meidän laatikkoon. Se on siis jotenkin epäterve reaktio?
[/quote]
Siksi, että jos joku on noin rakastunut tavaroihin, että menettää järkensä, jos joku on lukenut Akkaria sillä aikaa kun hän on ollut viikon leirillä poissa kotoa. Mielestäni on, jos oikeasti lehden lukemisesta kilahdat noi paljon. Mistä tiiät jos vaikka teidän posteljoonikin on lukenut sen lehden, ennen kuin on tipauttanut sen sinne naapurinkaan laatikkoon. Sun kannattaa varmuuden vuoksi heittää kilarit tästä lähin joka kerta, kun haet postit laatikoista ;)
[/quote]
En jaksa lukea koko ketjua. Mutta nyt alan ymmärtää niitä nuoria miehiä, jotka tapaa tyttöystävänsä, jos tulee bänät. Kun tyttö on hänen omaisuuttaan ja sitä ei saa kukaan muu rakastaa. Saadaan kilarit, jos joku on lukenut akkiksen ensin. Jos tyttö jättää, se pitää tappaa.
Huh huh, tällaisia kasvatetaan nähtävästi koko ajan lisää. Minun, minun ja vain minä. Saan kilarit jos joku koskee mun omaan.
[/quote]
päinvastoin, ne kilarit saa kersa jolle kukaan ei saa sanoa ei, koska kaikki mikä on muiden, on hänenekin. kaikki on hänen, jopa se toinen ihminen, toisen ihmisen akkarista puhumattakaan.
Ap:n työkaverin lapset omaavat mielettömän itsekurin ja itsehallinnan ja kunnioittavat toisen omaa. (en pystyisi tuohon, mulla ei riitä itsekuri siihen mihin lapsillani, kaapista ei syödä karkkeja tai toisen omaan ei kosketa) Ap:n lelliperse olisi lukenut lehden salaa, koska ei omaa moraalia ja kunnioitusta toisen omaa kohtaan.
Wau. Nyt minulle on selvinnyt minkälaisen kasvatusprojektin lopputuotteena on syntynyt eräs entinen kollegani. Hän sai harjoittelijalle huutoraivarit, kun harjoittelijareppana oli kuivauskaapista sattumalta ottanut muiden mukien joukosta HÄNEN KUKKAMUKINSA (jossa ei tosin ollut nimeä). Onneksi pomo oli paikalla ja näki kaiken.
Olen vuosia miettinyt, ett miksi ihminen reagoi niin valtavan voimakkaasti tuohon. Palaset loksahtelevat paikoilleen.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 08:27"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 08:20"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 22:32"]
Ai miten niin auton jatkokäyttö hankaloituu? Räjähtääkö autot kappaleiksi, kun joku tietty kilometrimäärä tulee mittariin? Se on kuule ihan sama, onko mittarissa 0 km vain 6000 km, samalla tavalla se liikkuu.
[/quote]
Sulla ei oo vissiin ajokorttia etkä muuten oo autojen kanssa ollu tekemisissä kun tuollaista kerran kyselet. Kilometritakuusta oli puhetta tuolla aikaisemmin, 6000 kilometriä valmiiksi mittarissa on jo aika huomattava ero siihen, että kilometrejä olisi 0. Ei auto varmaan kappaleiksi räjähdä, jos joku tietty kilometrimäärä tulee täyteen, mutta juuri noiden huoltojen ajoituksessa täytyy huomioida se paljonko autolla on ajettu. Esim. jos et vaihda autoon öljyjä koskaan tai tarkkaile öljynpaineita, voi autosi itseasiassa ollakin entinen auto hyvin pian.
[/quote]
Ja sinusta on siis se ja sama, saatko tilaamasi ja maksamasi lehden käteesi ensimmäisenä lukijana vain kymmenentenä? Lehti kuluu jokaisesta selauksesta, vaikka olisi lukukelpoinen. Auto on ajokelpoinen, vaikka mittarissa on 6000 km, joten mitä valitat?
[/quote]
En minä valita mistään. Lehti kuluu kuljetuksessakin ja märässä postilaatikossakin. Mistä tiedät, että auto on ajokelponen 6000 kilometrin jälkeen? Ei automaattisesti näin ole. Renkaassa voi olla reikä, josta ilma vuotaa hiljalleen ulos, suodattimet voi olla tukossa, öljynpaineet ja jarrunesteet...
Inhoan ja vihaan nykyajan kakaroita. Näiden mammojen mielipiteet on sellaisia, että tulen inhoamaan heidän lellittyjä Nico-Pettereitään vielä enemmän.
Varokaahan mammat, kun teidät lellitys akkiksen omistajat tuolla maailmalla yksin kulkee, ei muut niin palvokaan sitä teidän lellipentuanne. Maailma opettaa ja koulaa.Ja toivottavasti se opettaa kovalla kädellä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:22"]
Aika erilaisia käsityksiä on oikeasta ja väärästä tai sanotaanko omistuksen suhteesta, jakamisesta ja yhteisöllisyydestä. Ja tokihan tuon huomaa joka päivä omassakin elämässä.
Minut on kasvatettu köyhässä perheessä yhteisölliseksi ja toisia arvostavaksi; esim siten että vaikka oli todella köyhä meillä oli aina tilaa ruokapöydässä jos joku oli ilman ruokaa. Tai tarvitsi jotain niin vanhemmat jakoivat vähästään.
Omassa elämässä tämä toteutuu vaikka siten että eilen sukulaisperhe kiireellä pakkasi muuttokuormaa ja piipahti meille syömään kesken töiden ettei tarvitse itse kuluttaa aikaa ruuanlaittoon ja jälkien siivoamiseen. Tai siten että kerään tuttujen kanssa käytöstä poistuneita vaatteita ja tavaroita edelleen vietäväksi jollekin köyhälle perheelle rajan taakse. Tai kolmas perhe oli lähdössä reissuun ja tuli syömään meille illalla ettei jääkaappiin turhaan jää mitään ruokia kun lähtivät reissuun 05 aamulla....
Toki olen myös huomannut huonot puolet - aina on niitä jotka ovat 100% saavana osapuolena antamatta koskaan takaisin. Emme odota vastapalveluksia vaan se kuuluu itsestäänselvyytenä oikeaan yhteisöllisyyteen.
Ei mua häiritse jos joku lukee mun lehden ennen minua tai lainaa meiltä jotain tavaraa kunhan palauttaa. Enemmän harmittaa se ettei olisi ketään kenelle sen lehdenkin laittaa kiertoon, turha jokaisen on maksaa sen tilauksesta.
Ja noista kullanmuruista joiden mukaan koko elämä menee; ihan oikeasti - niin kauan kun lapsella on jalat teidän pöytänne alla teidän sääntönne pätevät! Ja niitä pitää olla, ei lapset voi määritellä koko elämää. Nuo pompottelevat hirviöt ovat hirviöitä myös tulevaisuuden nuorina ja aikuisina - kuka sitä haluaa!!
[/quote]
Ja meillä on se sääntö, että lapsen nimellä tuleva lehti on sen lapsen. Ihan samalla tavalla lapsen lelut ovat hänen omiaan ja jopa pankkitili on lapsen käytössä eikä aikuisten. Meillä tämä sääntö toimii erittäin hyvin, kukaan ei joudu kokemaan olevansa taloudellisesti hyväksikäytetty eikä kukaan joudu itkemään sitä, miten lainattu´esine on rikottu.
Myös lapsen karkkipussi on hänen omansa, minulla ei ole äitinä oikeutta sitä tyhjentää, vaikka moni palsta mamma lapsensa herkut syökin.
[/quote]
MIten te erottelette lasten leikissä ne omat lelut? Onko niissä nimet ja istutko vieressä vahtimassa ettei lelu ole väärän lapsen kädessä? MIten tarkkaan legot on jaettu, onko ne jotenkin tarroitettu? Entä miten teillä on jaettu lautaset, haarukat ja veitset, onko niissäkin nimet?
[/quote]
Sinäkö et oikeasti tiedä, mikä lelu teillä on kenenkin ilman, että niissä on nimilaput? Lapset tuntevat lelunsa, minä tiedän joka tapauksessa, mitä olen kenellekin ostanut. Legot on jokaisella omassa huoneessa, niitä ei kanniskella paikasta toiseen. en näe tässä mitään ongelmaa. Lautaset, haarukat veitset jne. tunnistaa helposti, koska ruokailuvälineissä on kaiverrettuna omistajansa nimikirjaimet ja lautasissa on erivärinen raita. Siis arkena, juhlassa on käytössä eri astiasto. Kukaan ei voi jättää astioita lojumaan väittäen, että ei ole minun!
[/quote]
No voi jessus:D
Miksi lapsella ei saisi olla jotakin omaa? en tajua mitä outoa tossa on... Ap vielä kirjoiti, tai olisi äidin omaisuutta, eli aikuset saa omia, mutta lapset ei? hä? en lukenut mitään vastuksia, joten muuten vaan laitan mielipiteeni..
Ja sinusta on siis se ja sama, saatko tilaamasi ja maksamasi lehden käteesi ensimmäisenä lukijana vain kymmenentenä? Lehti kuluu jokaisesta selauksesta, vaikka olisi lukukelpoinen. Auto on ajokelpoinen, vaikka mittarissa on 6000 km, joten mitä valitat?
[/quote]
Onko ne jutut jotenkin kuluneempia, jos oletkin vasta kymmenes lukija? Tuo autoesimerkki tähän väliin on ihan käsittämätön. Sitten jos lehdestä on revitty sivuja tai muuta vastaavaa, niin ymmärrän harmistuksen.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 08:55"]
Wau. Nyt minulle on selvinnyt minkälaisen kasvatusprojektin lopputuotteena on syntynyt eräs entinen kollegani. Hän sai harjoittelijalle huutoraivarit, kun harjoittelijareppana oli kuivauskaapista sattumalta ottanut muiden mukien joukosta HÄNEN KUKKAMUKINSA (jossa ei tosin ollut nimeä). Onneksi pomo oli paikalla ja näki kaiken.
Olen vuosia miettinyt, ett miksi ihminen reagoi niin valtavan voimakkaasti tuohon. Palaset loksahtelevat paikoilleen.
[/quote]
Juuri näin. Ja kun minä omistan tyttöystäväni, saan kilarit, kun joku muu siihen katsoo. Eikös se yksi haulikkosurmaajankin ampunut monta ihmistä kun hävisi painissa.
Toivottavasti näitä av.mammojen pentuja joku lopsisis kuonoon siellä leirillä, että oppisivat jotain. Ne on juuri niitä kakaroita, joita inhoan.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 21:56"]
Vähän aihetta sivuten...
Minä sain lapsena, nuorena ja vielä nuorena aikuisena ihan järkyttävät raivarit, jos joku istui paikalleni, joi minun nimikkomukistani, tms. Vanhemmat totesivat, että toi on nyt tommoinen eikä sille mitään voi. Jos esimerkiksi meillä oli vieraita, veljeni luovutti sänkynsä ja tuli patjan kanssa huoneeseeni. Ei koskaan toisin päin.
Nykyään aikuisena minusta tuntuu edelleen tavattoman epämiellyttävältä, jos joku on minun paikallani, tms. mutta koska olen aikuinen, pystyn elämään sen tunteen kanssa. Toinen lapsistani on tässä asiassa samanlainen kuin minä, toinen onneksi ei.
Vieraiden on joskus vaikea uskoa, että tämän lapsen paikalle ruokapöydässä ei kukaan istu, tms., jos ei haluta koko loppu iltaa kuunnella huutoa. Useimmat kuitenkin ymmärtävät, että ei ole heidän asiansa kasvattaa minun lastani. Hän kyllä oppii jakamaan ajallaan, ehkä vasta aikuisena niin kuin minäkin opin.
[/quote]
Olet varmasti pidetty ja suosittu ystävien ja työkaverien seurassa kun olet noin joustamaton?? Minä, minun, minulle..... HUH
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 09:28"]
En minäkään näe tässä mitään pompotusta. Eikös kyläilyn ole tarkoitus olla yhdessä viihtymistä? Jos nuo kaksi lasta eivät vain viihdy keskenään, niin kyllähän se isäntäperheen lapsi oli tuohon klo 21 mennessä hoitanut oman isännänvelvollisuutensa.
[/quote]
Kyseessähän ei varsinaisesti ollut lapsi, vaan puoleen yöhön yleensä valvova esiteini. Sen ikäinen ihminen tajuaa jo, että vieraasta ei tunnu mukavalta kököttää aikuisten juttuja kuuntelemassa, jos vaihtoehtona on omanikäinen seura, ja että oma mukavuudenhalu ei mene kohteliaisuuden edelle. Sen ikäisen nuoren vanhempi tajuaa myös jo vaatia alkeellista kohteliaisuutta kylään kutsuttua vierasta kohtaan - ihan sama, onko se kyläänkutsuja ollut nuori itse vai hänen vanhempansa. Erityisen härskiksi jutun tekee se, jos on ilmeistä, että nuori ei ole oikeasti mennyt edes nukkumaan, vaan räpeltämään omaan huoneeseensa ipadia.
Mutta tätähän tämä nykyään on, lapsella/nuorella ei saisi olla velvollisuuksia, eikä edes hyviä tapoja voi edellyttää. (Muistan, kun meitä 90-luvulla vietiin marjametsään, niin eräs täti-ihminen kauhisteli, eikö meillä ole lomaa ollenkaan. Huom, kyseessä oli muutama päivä kymmenen viikon kesälomasta, ja jonkun mielestä oli kohtuutonta, että jouduimme marjastamaan niitä samaisia marjoja, joita itse talven aikana söimme. Ei siinä paljon kyselty onko fiilistä lähteä metsään, mutta niin vain meistä kasvoi täysipäisiä aikuisia ja jopa sosiaalisesti vastuuntuntoisia.
[/quote]
Kiitos kommentistasi, taidat olla ainoa joka tajusi mitä ajoin takaa.... :)
Oma esimerkki viikon takaa - olimme kylässä missä oli samanikäinen tytär kuin meilläkin (lähes teini-ikäinen jo). Koko illan oli todella båring båring ja lopulta joskus klo21 sanoi että häntä väsyttää (valvoo normaalisti puolilleöin). Äitinsä sanoi; mene kulta vain nukkumaan!!
Siis häh - me olimme siellä kylässä ja tuo lapsi oman lapsemme "isäntänä". Jos meillä on vieraita kukaan ei poistu paikalta ennen vieraita (vauvat tietty mutta isommat). Jos on paljon lapsia ja kaikkia nukuttaa menevät siskonpetiin meidän sängylle mutta ei niin että isäntäperheen lapset lähtee ensimmäisinä!!?? Ja kun tietää että tuo lapsi oikeasti valvoo yömyöhään tabin kanssa omassa huoneessaan...
No, lähdimme samantien kotiin että pääsevät nukkumaan... Samoin jos ovat meillä ja tuo lapsi saoo että hän haluaa kotiin (esimm kesken illallisen) niin äiti lähtee mukana ja isä jää juhlimaan. Näin AINA!
En voi ymmärtää - vanhmmat ovat ihania ihmisiä ja rakkaita ystäviämme mutta täysin sokeita tälle lapselle kaikessa!
[/quote]
[/quote]
Oikeastiko joku ei näe, että missä tuossa on se pompotus? Kyseinen äitihän ei selvästikään sitä näe, mutta eikö tuo meille ulkopuolisille pitäisi olla jokaiselle ihan päivänselvää.
[/quote]
Ei, en näe tuossa pompotusta joten selvitäpä se. Lasta väsyttää ja äiti sanoo, että lapsi saa mennä nukkumaan. Kello on jo 21.00, joka suuressa osassa perheitä on varsin tavallinen nukkumaanmenoaika varhaisteinille. Jos vanhemmat ovat kutsuneet vieraita, ei se voi olla esteenä sille, että lapsi saa mennä nukkumaan.
[/quote]
Koita nyt tajuta - lasta ei väsytä!!! Hän ei vain halua jakaa vanhempien huomiota!! Hän vie paikan jopa isältään vanhempien sängyssä kun haluaa.... isä väistyy aina jos muru haluaa äidin viereen. Ja on siis kohta 13v
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 08:58"]
[/quote]
Onko ne jutut jotenkin kuluneempia, jos oletkin vasta kymmenes lukija? Tuo autoesimerkki tähän väliin on ihan käsittämätön. Sitten jos lehdestä on revitty sivuja tai muuta vastaavaa, niin ymmärrän harmistuksen.
[/quote]
No onko se auto jotenkin kuluneempi 6000 km jälkeen? Huomaisitko ilmann matkamittaria, paljonko sillä on ajettu?
No onko se auto jotenkin kuluneempi 6000 km jälkeen? Huomaisitko ilmann matkamittaria, paljonko sillä on ajettu?
[/quote]
Joo, ei sulla tosiaan korttia ole... mutta kyllä sen huomaisi.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Millä mittarilla totesit, että lasta ei väsytä? Kerro ihmeessä keinosi, saadaan me muutkin tietää, koska lapselle voi illalla sanoa, että ei sinua oikeasti väsytä, kunhan teeskentelet. Monessa perheessä lapset menevät omiin huoneisiinsa klo 21.00, oli vieraita tai ei. Meillä ei lasten tarvitse viihdyttää hankalia lapsiavieraita vaan heille todetaan, että meidän lapset menevät nyt huoneisiinsa, sinä voit jutella meidän aikuisten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 08:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Täh!? Ai että onko auto jotenkin kuluneempi, jos sillä on ajettu 6000 km kuin 0 km? Mietihän ihan hitusen...
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 09:03"]
[/quote]
Joo, ei sulla tosiaan korttia ole... mutta kyllä sen huomaisi.
[/quote]
Ja mistä sen huomaisi? Miten ajo-ominaisuudet ovat selkeästi heikentyneet? Se auto on yhä ajettava ja jos vaihtaa renkaat uusiin, et edes tiedä, että se ei ole tehtaasta tullut.
Otsikon perusteella odotin ihan muunlaista aihetta. Mutta tässä tapauksessa olisi mielestäni ihan kasvatuksellinen tilaisuus puolin ja toisin. Sen lapsen kanssa, jonka nimellä lehti tulee, voisi jutella, muuttuuko sen lukemisen arvo hänelle itselleen jotenkin siitä, että joku muu on lukenut lehden ensin. Kannattaisi pyytää lasta miettimään, onko sillä oikeastaan väliä, onko joku lukenut sen ennen häntä. Ja sitten niiden muiden kanssa voisi jutella siitä, miten he ajattelisivat, jos kyse olisi heidän lehdestään.
Aikuisillekin tekisi hyvää erilaisissa tilanteissa opetella samaa: miettiä asioita muidenkin kuin itsensä kannalta, ja miettiä, mitkä asiat oikeastaan ovat tärkeitä.