Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joissakin perheissä lapset todella määräävät - olen sanaton

Vierailija
09.06.2013 |

Käväisin hoitamassa yhden asian työkaverini luona nyt viikonloppuna. 10-vuotias poikani oli mukanani. Hänellä oli toki oma kirja mukana (asian toimittaminen kesti n. 20 minuuttia), mutta huomasin, että pöydällä oli myös läjä Akkareita. Kysyin työkaverilta, että voisiko näitä lukea ja hän sanoi, että joo, paitsi sitä uusinta. Työkaverin poika oli leirillä ja saa raivarin, jos joku muu lapsista (2 muuta) lukee Aku Ankan ennen kuin hän, jolle lehti varsinaisesti tulee. Nyt kun lapsi on leirillä tiistaista sunnuntaihin, kukaan ei saa lukea lehteä ennen kuin hän on saanut lukea sen ensimmäisenä.

Ja tämä selitettiin niin kuin se olisi ollut ihan normaalia. Kyse ei ollut mistään 1,5-vuotiaista lapsista, jotka sivutuotteena syövät lehden, jos sen niille antaa, vaan 5-12-vuotiaista. Jos omani yrittäisivät tuollaisia sääntöjä, Aku Ankasta tulisi äkkiä äidin henkilökohtaista omaisuutta.

Kommentit (332)

Vierailija
301/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 17:16"]

Miksi? Olisiko OK, että sinun ollessasi poissa anoppi lainaa tavaroitasi, kunhan palauttaa ne puhtaina ja ehjinä? Tai käy nappaamassa postisi, lukee sen ja tuo takaisin ennen kuin palaat? Sopiiko, että kälysi ottaa läppärisi käyttöönsä siksi ajaksi, kun olet työmatkalla?

Mikä lapsen omaisuudesta tekee vähemmän omaa kuin aikuisen?

[/quote]

Satuitpa hyvin kysymään. Juuri tänään (ihan oikeasti) palasin työmatkalta, jonka aikana anoppi oli lainannut muutamia kodinkoneita, mitä heillä ei ole. Käly taas lainasi juurikin läppäriä :) Olen iloinen, että omaisuuteni ilahduttaa muitakin. Enhän itse edes huomannut, että ne puuttuivat. Ymmärrän ap:n tutun lasta, mutta toivoisin että hänkin oppisi arvostamaan jakamista omimisen yli.

Vierailija
302/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 19:15"]

Miksi ei kuullosta terveeltä? Lehti on lapsen, hän on jopa mahdollisesti itse sen maksanut tai saanut lahjaksi, joten eikö ole luonnollista, että hänellä on oikeus saada lukea siisti, ehjä ja käyttämätön lehti? Kyllä minä ainakin raivoan joka kerta, kun naapuri on napannut postilaatikosta Kodin kuvalehden, lukenut sen ja seuraavana päivänä postia hakiessaan vaivihkaa pudottaa takaisin meidän laatikkoon. Se on siis jotenkin epäterve reaktio?

[/quote]

Ohhoijaa... mietin, että millaiset vanhemmat oikein kasvattaa niitä lapsia, jotka ei osaa jakaa tai lainata omia tavaroitaan ikinä kellekään kun "Nehän voi kulua... Nyyh! Ei ole enää uuden uusi..." Mutta äidin maidosta tuo varmaan sitten imetään. Miten se vaikuttaa sun lukukokemukseen, onko se naapurisi lukenut lehden ennen sua? Ei se kuitenkaan varmaan tule spoilaamaan sisältöä sulle ja selostamaan joka artikkelia sieltä. Epäterve reaktioko? Kyllä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee Hesari mieheni nimellä. Mies lukee sen aamulla ensimmäisenä ja vasta sen jälkeen on minun vuoroni lukea ne. Jos mieheni on työmatkalla ja poissa kotoa, kerään Hesarit pinoksi työhuoneen pöydälle, eikä tulisi mieleenikään lukea niitä sillä aikaa kun mieheni on poissa. Usein on ma - pe lehdet odottaneet miestä perjantai-iltanana :)

Vierailija
304/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 19:21"]

Miksi ei kuullosta terveeltä? Lehti on lapsen, hän on jopa mahdollisesti itse sen maksanut tai saanut lahjaksi, joten eikö ole luonnollista, että hänellä on oikeus saada lukea siisti, ehjä ja käyttämätön lehti? Kyllä minä ainakin raivoan joka kerta, kun naapuri on napannut postilaatikosta Kodin kuvalehden, lukenut sen ja seuraavana päivänä postia hakiessaan vaivihkaa pudottaa takaisin meidän laatikkoon. Se on siis jotenkin epäterve reaktio?

[/quote]

Siksi, että jos joku on noin rakastunut tavaroihin, että menettää järkensä, jos joku on lukenut Akkaria sillä aikaa kun hän on ollut viikon leirillä poissa kotoa. Mielestäni on, jos oikeasti lehden lukemisesta kilahdat noi paljon. Mistä tiiät jos vaikka teidän posteljoonikin on lukenut sen lehden, ennen kuin on tipauttanut sen sinne naapurinkaan laatikkoon. Sun kannattaa varmuuden vuoksi heittää kilarit tästä lähin joka kerta, kun haet postit laatikoista ;)

[/quote]

Ymmärrän sinua! Sossu maksaa kaikki kulusi, joten ei ole merkitystä, vaikka joku toinen veisi lehtesi: sinä voit aina hakea sossusta rahaa ja ostaa uuden. Valitettavasti meillä muilla veronmaksajilla ei ole samanlaista etua, joten jos maksan jonkun tuotteen, on minulla oikeus saada se käyttämättömänä.

Vierailija
305/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 19:30"]

Ymmärrän sinua! Sossu maksaa kaikki kulusi, joten ei ole merkitystä, vaikka joku toinen veisi lehtesi: sinä voit aina hakea sossusta rahaa ja ostaa uuden. Valitettavasti meillä muilla veronmaksajilla ei ole samanlaista etua, joten jos maksan jonkun tuotteen, on minulla oikeus saada se käyttämättömänä.

[/quote]

Argumentit vähissä, vai ;P

Vierailija
306/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 19:24"]

[/quote]

Ohhoijaa... mietin, että millaiset vanhemmat oikein kasvattaa niitä lapsia, jotka ei osaa jakaa tai lainata omia tavaroitaan ikinä kellekään kun "Nehän voi kulua... Nyyh! Ei ole enää uuden uusi..." Mutta äidin maidosta tuo varmaan sitten imetään. Miten se vaikuttaa sun lukukokemukseen, onko se naapurisi lukenut lehden ennen sua? Ei se kuitenkaan varmaan tule spoilaamaan sisältöä sulle ja selostamaan joka artikkelia sieltä. Epäterve reaktioko? Kyllä!

[/quote]

Tätä samaa mietin aina kun jätän kaupungilla auton jollekin muka varatulle paikalle. Ei se autopaikka siitä kulu, vaikka minun autoni jonkun kerrostalon pihassa onkin tai henkilökunnalle varatulla paikalla. Ihme huutoa aikuisilta, jotka ei ole tottuneet jakamaan. Tai jos mennään jonkun omakotitalon pihaan keinumaan niin heti tulee talosta joku huutamaan, että pois meidän pihasta. Ei se piha niiden ole yhtään enempää kuin muidenkaan, maa kuuluu kaikille!

Vierailija
307/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No menepäs huviksesi kokeilemaan ja palauta se naapurin lukema lehti kustantajalle tai vaikka sille naapurille ja vaadi uusi, käyttämätön lehti. Et todellakaan tule uutta lehteä saamaan, koska niin kauan kuin se sinun lehtesi on uudenveroinen eli ei esimerkiksi revitty sivuja, täytelty ristikoita sun muuta. Lukukelpoinen siis vaikka se olisi kiertänyt kaikkien naapureittesi käsissä ennen sinua. Sisällöstähän sinä siinä lehdestä maksat, kuvittelet itse sitten mitä tahansa. 

Vierailija
308/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 16:20"]

Monet edellä olevat onkin ihan ymmärrettäviä, mutta alkuperäinen juttu vaikuttaa kyllä jo liialliselta. Jos poika on monta päivää leirillä, pitäisi mielestäni hänen suvaita toisten lukevan lehteä sillä aikaa. Toki lehti on oltava näkösällä ehjänä ja puhtaana, kun hän tulee kotiin.

[/quote]

Miksi? Olisiko OK, että sinun ollessasi poissa anoppi lainaa tavaroitasi, kunhan palauttaa ne puhtaina ja ehjinä? Tai käy nappaamassa postisi, lukee sen ja tuo takaisin ennen kuin palaat? Sopiiko, että kälysi ottaa läppärisi käyttöönsä siksi ajaksi, kun olet työmatkalla?

[/quote]

Minä, minä, minun, minun, minun!! En mäkään tajua näitä. Kyseessä kuitenkin lehti, ei hammasharja. Itse olen jättänyt autonikin veljelleni kuukaudeksi käyttöön, kun en ole itse sitä tarvinnut. Ja ei meillä ollut monilapsisessa perheessä noin tarkkaa tavaroista, niin kuin täällä jotkut väittävät, että olisi melkein ainoa tapa jos on useampia lapsia. Toiset lelut ja tavarat on yhteiskäytössä, toiset eivät. Yleensä sellaiset tavarat, jotka jotenkin kuluu merkittävästi olivat jokaisen omia, esim. värityskirjat. Jutut jotka eivät mene miksikään olivat vapaasti lainattavissa. Tärkeille romuille oli jokaisella lukollinen laatikko, jos halusi jonkun tavaran välttämättä omia. Harvemmin oli mitään tarvetta, koska se että itse lainasi omistaan tarkoitti että sai itse myös käyttää toisten tavaroita. Jakamalla kaikki sai enemmän.

Vierailija
309/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 19:32"]

Tätä samaa mietin aina kun jätän kaupungilla auton jollekin muka varatulle paikalle. Ei se autopaikka siitä kulu, vaikka minun autoni jonkun kerrostalon pihassa onkin tai henkilökunnalle varatulla paikalla. Ihme huutoa aikuisilta, jotka ei ole tottuneet jakamaan. Tai jos mennään jonkun omakotitalon pihaan keinumaan niin heti tulee talosta joku huutamaan, että pois meidän pihasta. Ei se piha niiden ole yhtään enempää kuin muidenkaan, maa kuuluu kaikille!

[/quote]

Niin, autopaikka ei siinä kulu, mutta he maksavat käyttöoikeudesta kyseiseen autopaikkaan. Eli vastaat sitten siitä, että autopaikka on heidän käytössään sillä sekunnilla kuin he sitä tarvitsevat.

Vierailija
310/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös lapsen tavarat ovat lapsen omia, eikä niihin muut koske ilman lupaa!! 

Meillä tytön sisarukset olivat tämän poissaollessa kuunnelleet hänen musiikkilevyään ja naarmuttaneet sen tämän vuoksi toisen tavaroihin ei saa koskea.

ehkä pojalle on tosiaan käynyt samoin lehden kanssa että joku on esim. Kaatanut mehulasin päälle ja lehti on lukukelvoton.

aikuinen tuskin vätähtää jos yksi Hesari jää väliin mutta ymmärrän kyllä jos lapsi suuttuu kun hänen omaisuutta pilataan vahingossa kun hän oon poissa!! 

Tyhmää edes verrata aikuisen käytöstä lapsen käytökseen!

Vierailija
311/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan ymmärrä näitä pompotusta hyväksyviä aikuisia!!

Oma esimerkki viikon takaa - olimme kylässä missä oli samanikäinen tytär kuin meilläkin (lähes teini-ikäinen jo). Koko illan oli todella båring båring ja lopulta joskus klo21 sanoi että häntä väsyttää (valvoo normaalisti puolilleöin). Äitinsä sanoi; mene kulta vain nukkumaan!!

Siis häh - me olimme siellä kylässä ja tuo lapsi oman lapsemme "isäntänä". Jos meillä on vieraita kukaan ei poistu paikalta ennen vieraita (vauvat tietty mutta isommat). Jos on paljon lapsia ja kaikkia nukuttaa menevät siskonpetiin meidän sängylle mutta ei niin että isäntäperheen lapset lähtee ensimmäisinä!!?? Ja kun tietää että tuo lapsi oikeasti valvoo yömyöhään tabin kanssa omassa huoneessaan...

No, lähdimme samantien kotiin että pääsevät nukkumaan... Samoin jos ovat meillä ja tuo lapsi saoo että hän haluaa kotiin (esimm kesken illallisen) niin äiti lähtee mukana ja isä jää juhlimaan. Näin AINA!

En voi ymmärtää - vanhmmat ovat ihania ihmisiä ja rakkaita ystäviämme mutta täysin sokeita tälle lapselle kaikessa!

Vierailija
312/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet edellä olevat onkin ihan ymmärrettäviä, mutta alkuperäinen juttu vaikuttaa kyllä jo liialliselta. Jos poika on monta päivää leirillä, pitäisi mielestäni hänen suvaita toisten lukevan lehteä sillä aikaa. Toki lehti on oltava näkösällä ehjänä ja puhtaana, kun hän tulee kotiin.

[/quote]

[/quote]

Öh, no en mä pahastuisi jos anoppi lainaisi vaikka mun astioita, lehtiä ennennkuin itse luen ne tai hakisi vaikka tarpeeseen pöytäliinan kaapista mun poissaollessa.  Vaikka katsoisi laskutkin läpi ja mielellään vielä maksaisi ne:D  Ei meilläkään ollut varaa tilata 4 eri lehteä lasten ollessa pieniä - yhtenä vuonna se tuli esikoisen nimellä, toisena kakkosen jne. ja se luki ensin joka ehti. Rikkoa ei saanut eikä sotkea ennenkuin kaikki oli lukeneet.

Läppäriä en valitettavasti voi lainata kun työnantaja sen käytön kieltää muilta kuin minulta.

Vierailija
313/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko todella naapurit menevät toisten postilaatikolle? Minä saisin raivarit. Onneksi postilaatikkomme on lukossa. Ja ulko-ovet, ettei kukaan saa päähänsä tulla lainailemaan jotain. Pyydettäessä en lainaa mitään, en myöskään pyydä mitään lainaksi. Minusta se on kerjäämistä.

Vierailija
314/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 19:50"]

Ei vaan ymmärrä näitä pompotusta hyväksyviä aikuisia!!

Oma esimerkki viikon takaa - olimme kylässä missä oli samanikäinen tytär kuin meilläkin (lähes teini-ikäinen jo). Koko illan oli todella båring båring ja lopulta joskus klo21 sanoi että häntä väsyttää (valvoo normaalisti puolilleöin). Äitinsä sanoi; mene kulta vain nukkumaan!!

Siis häh - me olimme siellä kylässä ja tuo lapsi oman lapsemme "isäntänä". Jos meillä on vieraita kukaan ei poistu paikalta ennen vieraita (vauvat tietty mutta isommat). Jos on paljon lapsia ja kaikkia nukuttaa menevät siskonpetiin meidän sängylle mutta ei niin että isäntäperheen lapset lähtee ensimmäisinä!!?? Ja kun tietää että tuo lapsi oikeasti valvoo yömyöhään tabin kanssa omassa huoneessaan...

No, lähdimme samantien kotiin että pääsevät nukkumaan... Samoin jos ovat meillä ja tuo lapsi saoo että hän haluaa kotiin (esimm kesken illallisen) niin äiti lähtee mukana ja isä jää juhlimaan. Näin AINA!

En voi ymmärtää - vanhmmat ovat ihania ihmisiä ja rakkaita ystäviämme mutta täysin sokeita tälle lapselle kaikessa!

[/quote]

Missä tuossa oli se pompotus? Meillä väsynyt lapsi saa mennä nukkumaan, vaikka vanhemmilla olisi vieraita kylässä. Vai oliko tuo esiteini nimenomaan kutsunut teidän tytön kylään ja te muut menitte muuten vain?

Meiltä vieraat (lasten kanssa) tajuavat poistua viimeistään klo 20.00. Ehkä perhe olisi sopinut, että tyttöä väsyttää, että pääsevät teistä eroon.

Vierailija
315/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 19:40"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 19:32"]

[/quote]

Niin, autopaikka ei siinä kulu, mutta he maksavat käyttöoikeudesta kyseiseen autopaikkaan. Eli vastaat sitten siitä, että autopaikka on heidän käytössään sillä sekunnilla kuin he sitä tarvitsevat.

[/quote]

Ja lapsiko ei ole maksanut ensimmäisestä käyttöoikeudesta siihen lehteen joko saamalla sen lahjaksi tai maksamalla itse tilauksen? Taidat olla niitä, jotka aamuöisin hipsii kerrostalossa ja nappaa naapureiden postiluukuista lehdet itselleen, ne kun ei luettaessa kulu.

Vierailija
316/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää keskustelu on karannu naurettaville raiteille,aikuiset ihmiset sotii tälläsestä asiasta. Eiköhän pointti ole nyt se,että muut perheenJÄSENET eivät saa tämän viikon aikana lukea lehteä,jota tämä perheen lapsi ei tod.näk ole edes itse maksanut,ja perheenpää pelkää lapsen kiukkua. NAURETTAVAA. ongelma perheessä ei ole se helvetin aku ankka,vaan se että muut perheenjäsenet pelkää tätä päin persettä kasvatettua lasta,eikä vanhemmat saa sitä kuriin. Oli lehti kenen maksama hyvänsä,mutta jos lapsi on alaikäinen,vanhemmilla on OIKEUS LAPSEN VANHEMPANA JA HUOLTAJANA puuttua tähänkin asiaan tai heivata vaikka koko lehti hevonkuusee.

Vierailija
317/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 19:38"]

[/quote]

[/quote]

Minä, minä, minun, minun, minun!! En mäkään tajua näitä. Kyseessä kuitenkin lehti, ei hammasharja. Itse olen jättänyt autonikin veljelleni kuukaudeksi käyttöön, kun en ole itse sitä tarvinnut. Ja ei meillä ollut monilapsisessa perheessä noin tarkkaa tavaroista, niin kuin täällä jotkut väittävät, että olisi melkein ainoa tapa jos on useampia lapsia. Toiset lelut ja tavarat on yhteiskäytössä, toiset eivät. Yleensä sellaiset tavarat, jotka jotenkin kuluu merkittävästi olivat jokaisen omia, esim. värityskirjat. Jutut jotka eivät mene miksikään olivat vapaasti lainattavissa. Tärkeille romuille oli jokaisella lukollinen laatikko, jos halusi jonkun tavaran välttämättä omia. Harvemmin oli mitään tarvetta, koska se että itse lainasi omistaan tarkoitti että sai itse myös käyttää toisten tavaroita. Jakamalla kaikki sai enemmän.

[/quote]

Mutta kun tavaroita ei tarvitse jakaa, ne pysyvät paremmassa kunnossa, niiden käyttöikä on pitempi ja on varaa hankkia itselle enemmän. Jaettu vastuu kun on sama kuin ei vastuuta lainkaan!

Muita itsekkäiksi minä-ihmisiksi syyttelevät ovat niitä, jotka ovat tottuneet elämään muiden siivellä. Antaa muiden maksaa, otetaan me niiltä käyttöön ja vedotaan siihen, että näin kaikilla on enemmän. Höpsis! Näin vain sinulla on enemmän, muut joutuvat kustantamaan sen, että sinä olet käyttäjä.

Vierailija
318/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 20:04"]

Ja lapsiko ei ole maksanut ensimmäisestä käyttöoikeudesta siihen lehteen joko saamalla sen lahjaksi tai maksamalla itse tilauksen? Taidat olla niitä, jotka aamuöisin hipsii kerrostalossa ja nappaa naapureiden postiluukuista lehdet itselleen, ne kun ei luettaessa kulu.

[/quote]

On maksanut ja siksi lehdenkin tulee olla hänen käytössään heti kun hän sen haluaa lukea. Mutta nythän oli kyse siitä, että lapsi oli jossain leirillä kaukana kotoa ja lehti oli siellä kotona. Kerrostalojen postilaatikot! Heh :) Olen nähnyt vain luukkuja ovessa ja lukittuja lokeroita ala-aulassa.  

Vierailija
319/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 19:36"]

[/quote]

No menepäs huviksesi kokeilemaan ja palauta se naapurin lukema lehti kustantajalle tai vaikka sille naapurille ja vaadi uusi, käyttämätön lehti. Et todellakaan tule uutta lehteä saamaan, koska niin kauan kuin se sinun lehtesi on uudenveroinen eli ei esimerkiksi revitty sivuja, täytelty ristikoita sun muuta. Lukukelpoinen siis vaikka se olisi kiertänyt kaikkien naapureittesi käsissä ennen sinua. Sisällöstähän sinä siinä lehdestä maksat, kuvittelet itse sitten mitä tahansa. 

[/quote]

Olet väärässä! Maksan siitä, että saan käyttämättömän tuotteen, en kierrätystuotetta. Jos kustantaja hyväksyisi kierrätetyn lehden jakelun, olisi tuotteen hinta alhaisempi kuin uuden.

Vai oletatko, että kun ostat tuliterän auton, niin sinulle voidaan antaa esittelyauto tuliterän hinnalla vedoten siihen, että autossa ei ole näkyviä vikoja ja olet ostanut sen ajettavaksi ja se on ajokelpoinen.

Vierailija
320/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 20:07"]

Mutta kun tavaroita ei tarvitse jakaa, ne pysyvät paremmassa kunnossa, niiden käyttöikä on pitempi ja on varaa hankkia itselle enemmän. Jaettu vastuu kun on sama kuin ei vastuuta lainkaan!

Muita itsekkäiksi minä-ihmisiksi syyttelevät ovat niitä, jotka ovat tottuneet elämään muiden siivellä. Antaa muiden maksaa, otetaan me niiltä käyttöön ja vedotaan siihen, että näin kaikilla on enemmän. Höpsis! Näin vain sinulla on enemmän, muut joutuvat kustantamaan sen, että sinä olet käyttäjä.

[/quote]

Jaa... ei mun matikan mukaan ainakaan tule halvemmaksi tilata neljää akkaria jokaiselle lapselle omaksi, kuin yhtä akkaria neljälle lapselle. Hitosti pitäis uutta säilytystilaakin jostain taikoa, jos jokaiselle omat kaikki.