Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joissakin perheissä lapset todella määräävät - olen sanaton

Vierailija
09.06.2013 |

Käväisin hoitamassa yhden asian työkaverini luona nyt viikonloppuna. 10-vuotias poikani oli mukanani. Hänellä oli toki oma kirja mukana (asian toimittaminen kesti n. 20 minuuttia), mutta huomasin, että pöydällä oli myös läjä Akkareita. Kysyin työkaverilta, että voisiko näitä lukea ja hän sanoi, että joo, paitsi sitä uusinta. Työkaverin poika oli leirillä ja saa raivarin, jos joku muu lapsista (2 muuta) lukee Aku Ankan ennen kuin hän, jolle lehti varsinaisesti tulee. Nyt kun lapsi on leirillä tiistaista sunnuntaihin, kukaan ei saa lukea lehteä ennen kuin hän on saanut lukea sen ensimmäisenä.

Ja tämä selitettiin niin kuin se olisi ollut ihan normaalia. Kyse ei ollut mistään 1,5-vuotiaista lapsista, jotka sivutuotteena syövät lehden, jos sen niille antaa, vaan 5-12-vuotiaista. Jos omani yrittäisivät tuollaisia sääntöjä, Aku Ankasta tulisi äkkiä äidin henkilökohtaista omaisuutta.

Kommentit (332)

Vierailija
281/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet edellä olevat onkin ihan ymmärrettäviä, mutta alkuperäinen juttu vaikuttaa kyllä jo liialliselta. Jos poika on monta päivää leirillä, pitäisi mielestäni hänen suvaita toisten lukevan lehteä sillä aikaa. Toki lehti on oltava näkösällä ehjänä ja puhtaana, kun hän tulee kotiin.

Vierailija
282/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjen ääni!

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 16:20"]

Monet edellä olevat onkin ihan ymmärrettäviä, mutta alkuperäinen juttu vaikuttaa kyllä jo liialliselta. Jos poika on monta päivää leirillä, pitäisi mielestäni hänen suvaita toisten lukevan lehteä sillä aikaa. Toki lehti on oltava näkösällä ehjänä ja puhtaana, kun hän tulee kotiin.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota se on useamman lapsen perheessä. Kukaan muu ei saa koskea toisen Akkariin, ei saa koskea toisten leluihin, jätski leikataan viivoittimella yhtä suuriin osiin, jokainen saa grammalleen saman verran karkkia, jne. Todellista sosiaalisuutta.

Onneksi on vain yksi lapsi, joka osaa jakaa, mutta pitää myös oman puolensa.

Vierailija
284/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks tää aloitus tarkoitettu siihen HS:n vuoden trolli -kisaan?

Vierailija
285/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin tota samaa. Omalla ainokaisellani ei tekisi mitenkään tiukkaa antaa omastaan. Mutta ainoa lapsi on itsekäs, ainoa lapsi on itsekäs, sisarukset on rikkaus, sisarukset on rikkaus...

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 16:23"]

No tuota se on useamman lapsen perheessä. Kukaan muu ei saa koskea toisen Akkariin, ei saa koskea toisten leluihin, jätski leikataan viivoittimella yhtä suuriin osiin, jokainen saa grammalleen saman verran karkkia, jne. Todellista sosiaalisuutta.

[/quote]

Vierailija
286/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akkarin omiminen on järjetöntä, koska ei perheeseen voida tilata jokaiselle omaa lehteä. Toisen omaisuutta pitää kunniottaa, mutta yhtä tärkeää on oppia joustamaan, olemaan antelias ja ajattelemaan muitakin kuin itseään.

Vierailija
287/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akkarin omiminen on järjetöntä, koska ei perheeseen voida tilata jokaiselle omaa lehteä. Toisen omaisuutta pitää kunniottaa, mutta yhtä tärkeää on oppia joustamaan, olemaan antelias ja ajattelemaan muitakin kuin itseään.

Vierailija
288/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 16:22"]

Järjen ääni!

[/quote]

[/quote]

no meillä ongelmaksi tulee sitten mihin vedetään raja. Saako toiselta lainata rahaa kun tämä on poissa kunhan sitten palauttaa. saako pelata peliä. Kuka korvaa jos rikkuu.

jos on monta lasta on selkeintä että kaikki määräävät omista tavaroitaan, varsinkin kun vanhoja akkareita saa lukea Ja ne on kaikkien käytössä. mitä jos viimekerralla lehdelle otapahtunut jotain ja on nyt sitten pyytänyt että haluaa lukea sen ensimmäiseksi ettei käy niinkuin viimekerralla.

mä en tosiaan ymmärrä valitusta koska vanhoja lehtiä oli luettavanA ja ajattelua että jos se on lapsen niin ei väliä sitä saa kaikki lainata mutta auta armias jos naapuri vie teidän Hesarin sunnuntaina laatikosta kun olette kylässä  tullaan huutamaan ja haukkumaan.

Vierailija
289/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 16:23"]

[/quote]

Heh, humpuukia :D :D

Jos tuolle tielle mennään, koska minun tuttavapiirissäni on yksi perhe jossa on yksi lapsi, joka oikeasti on lellitty pilalle, niin kaikki muutkin yksilapsiset perheet on samanlaisia ;)

Meillekin tulee akkari esikoisen nimellä. Ei sitä tosiaan kuitenkaan pidetä juuri hänen lehtenä. Meille ei useampaa akkaria tähän taloon tilata, se lukee joka kerkee. Yhteinen lehti vaikka yhden nimellä tuleekin.

Vierailija
290/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miksi? Olisiko OK, että sinun ollessasi poissa anoppi lainaa tavaroitasi, kunhan palauttaa ne puhtaina ja ehjinä? Tai käy nappaamassa postisi, lukee sen ja tuo takaisin ennen kuin palaat? Sopiiko, että kälysi ottaa läppärisi käyttöönsä siksi ajaksi, kun olet työmatkalla?

Mikä lapsen omaisuudesta tekee vähemmän omaa kuin aikuisen?

Vierailija
291/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun pojan pitäisi saada lukea kyläpaikassa lehtiä, jos viivytte siellä 20 min? Onko se joku erityislapsi, joka ei osaa olla paikallaan vai mikä sitä vaivaa? Meillä lapset on opetettu siihen, että jos isällä tai äidillä on jokin tuollainen pikainen pistäytyminen työ- tai muissa asioissa jonkun perheen luona, niin ei ryhdytä kärttämään mitään tekemistä tai tarjoiluja vaan tervehditään reippaasti ja mennään sitten odottamaan osoitettuun paikkaan, oli se sitten eteinen tai olohuone. Mihinkään tavaroihin ei kosketa,ympäriinsä ei kävellä eikä oleteta, että esim. perheen televisio olisi käytössä. Sama pätee ankkalehtiinkin eli meillä ei olisi puhettakaan, että ryhtyisin olettamaan muiden järjestävän lapselle ajankulua työasian hoitamisen ajaksi.

Pojalla oli mukana kirja, sen pitäisi riittää! Vai oletatko, että jos siellä olisi ollut vaikka perheen isän kallis kitara esillä, niin poikasi olisi pitänyt saada soitella sillä vain siksi, että perheenisän tulee oppia olemaan vähemmän itsekäs?

Vierailija
292/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 17:16"]

Miksi? Olisiko OK, että sinun ollessasi poissa anoppi lainaa tavaroitasi, kunhan palauttaa ne puhtaina ja ehjinä? Tai käy nappaamassa postisi, lukee sen ja tuo takaisin ennen kuin palaat? Sopiiko, että kälysi ottaa läppärisi käyttöönsä siksi ajaksi, kun olet työmatkalla?

[/quote]

No lähdetään nyt siitä, että lapset kuuluu samaan kotitalouteen, anoppi ja käly eivät. Ei mikään tee lapsen omaisuudesta vähemmän tärkeää. Esimerkiksi mieheni ja vanhimmat lapseni saa lainata läppäriäni, jos sitä tarvitsevat, kunhan tosiaan pitävät sen ehjänä. Tilaan itse Annaa, Hesaria ja totta hitossa niitä saa muutkin lukea (mies ja lapset), ihan vaikka korkata minun nimiin tilatun lehden, jos se on pakattu sellaiseen muovikuoreen.

Vierailija
293/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 17:40"]

[/quote]

No lähdetään nyt siitä, että lapset kuuluu samaan kotitalouteen, anoppi ja käly eivät. Ei mikään tee lapsen omaisuudesta vähemmän tärkeää. Esimerkiksi mieheni ja vanhimmat lapseni saa lainata läppäriäni, jos sitä tarvitsevat, kunhan tosiaan pitävät sen ehjänä. Tilaan itse Annaa, Hesaria ja totta hitossa niitä saa muutkin lukea (mies ja lapset), ihan vaikka korkata minun nimiin tilatun lehden, jos se on pakattu sellaiseen muovikuoreen.

[/quote]

AP:n esimerkissä täysin vierasta lasta kiellettiin lukemasta perheen lapsen lehteä. MIkä teki ap:N lapsesta sen enempää perheenjäsenen kuin anopista?

Vierailija
294/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 18:24"]

AP:n esimerkissä täysin vierasta lasta kiellettiin lukemasta perheen lapsen lehteä. MIkä teki ap:N lapsesta sen enempää perheenjäsenen kuin anopista?

[/quote]

Ei mikään, ja tietenkin siinäkin tapauksessa jos mies on kutsunut äitinsä tai siskonsa kylään saavat lainailla tavaroita ja lukea lehtiä - kuten kaikki muutkin vieraat. Sai jotenkin äsken tuosta viestistä sen kuvan, että anoppi ja käly tulisi omin päin ja sitten käyttelisi tavaroita ilman kenenkään lupaa. 

Vierailija
295/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Näin kertoi, mutta sanoi myös että kukaan - siis myöskään saman talouden toiset lapset - ei saa lukea akkaria ennen tätä kyseistä lasta. Eikä kyllä mielestäni kuulosta ihan terveeltä, että lapsi "saa raivarit" kun joku on lukenut lehteä ennen häntä.

Vierailija
296/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Minun läppäriini ei saa koskea, tosin ei sitä kukaan auki saisikaan. Samoin tabletit ja puhelimet ovat henkilökohtaisia ja suojattu suojakoodein. Kaikilla perheessä on näin. Lehteä saa lukea, mutta jos jollekulle olisi tärkeää, että lukee itse ensin, sitä kunnioitettaisiin.

Vierailija
297/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto! Meidän sanomalehti tulee miehen nimellä, ja minä hullu oon mennyt useamman kerrankin lukemaan sen ennen miestäni!! Mitä jos miehelle selviää tämä mun hävyttömyyteni, saakohan sairaat raivarit!!!

Vierailija
298/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 19:11"]

Ei hitto! Meidän sanomalehti tulee miehen nimellä, ja minä hullu oon mennyt useamman kerrankin lukemaan sen ennen miestäni!! Mitä jos miehelle selviää tämä mun hävyttömyyteni, saakohan sairaat raivarit!!!

[/quote]

Meillä taas on täysin selvää, että miehelle tulevat aikauslehdet ovat hänen ja minulle tulevat minun. TIlaaja lukee ne ensimmäisenä.

Vierailija
299/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 18:31"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Näin kertoi, mutta sanoi myös että kukaan - siis myöskään saman talouden toiset lapset - ei saa lukea akkaria ennen tätä kyseistä lasta. Eikä kyllä mielestäni kuulosta ihan terveeltä, että lapsi "saa raivarit" kun joku on lukenut lehteä ennen häntä.

[/quote]

Miksi ei kuullosta terveeltä? Lehti on lapsen, hän on jopa mahdollisesti itse sen maksanut tai saanut lahjaksi, joten eikö ole luonnollista, että hänellä on oikeus saada lukea siisti, ehjä ja käyttämätön lehti? Kyllä minä ainakin raivoan joka kerta, kun naapuri on napannut postilaatikosta Kodin kuvalehden, lukenut sen ja seuraavana päivänä postia hakiessaan vaivihkaa pudottaa takaisin meidän laatikkoon. Se on siis jotenkin epäterve reaktio?

Vierailija
300/332 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 19:15"]

Miksi ei kuullosta terveeltä? Lehti on lapsen, hän on jopa mahdollisesti itse sen maksanut tai saanut lahjaksi, joten eikö ole luonnollista, että hänellä on oikeus saada lukea siisti, ehjä ja käyttämätön lehti? Kyllä minä ainakin raivoan joka kerta, kun naapuri on napannut postilaatikosta Kodin kuvalehden, lukenut sen ja seuraavana päivänä postia hakiessaan vaivihkaa pudottaa takaisin meidän laatikkoon. Se on siis jotenkin epäterve reaktio?

[/quote]

Siksi, että jos joku on noin rakastunut tavaroihin, että menettää järkensä, jos joku on lukenut Akkaria sillä aikaa kun hän on ollut viikon leirillä poissa kotoa. Mielestäni on, jos oikeasti lehden lukemisesta kilahdat noi paljon. Mistä tiiät jos vaikka teidän posteljoonikin on lukenut sen lehden, ennen kuin on tipauttanut sen sinne naapurinkaan laatikkoon. Sun kannattaa varmuuden vuoksi heittää kilarit tästä lähin joka kerta, kun haet postit laatikoista ;)