Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vertaistukiketju opintolainan takia ulosottoon joutuneille

Vierailija
21.07.2020 |

Onko muita?

Valmistuin huonosti työllistävälle alalle muutama vuosi sitten enkä koskaan saanut oman alan töitä ja nyt korona vei satunnaisetkin työkeikat. Tällä hetkellä työttömänä ja jos tilanne ei parane, velka menee ulosottoon. Aina olen hoitanut kaikki raha-asiani hyvin eikä koskaan ole ollut maksuhäiriömerkintää ja nyt ilmeisesti sekin on edessä.

Tuntuu aika järkyttävältä. Olisi helpottavaa kuulla muiden samassa tilanteissa olevien kokemuksia.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee melkein 100€/kk työmarkkinatuesta opintolainaa, miettikääpä sitä. Toimeentulotuessa ei todellakana huomioida valtion lainaa menona)sairasta, kun se ensin pakotetaan nostamaan, koska se lasketaan opiskelijana tuloksi!)Päälle vielä sairaskuluja, kun olen siinäkin ollut onnekas(not)...Jos pääsiisn palkkatöihin,maksaisin kyllä heti ja niin nopeasti kuin suinkin koko lainan ensimmäisenä pois! Todellakin pitäisi antaa armoa maksuihin, jos ei pääse töihin tutkinnollaan johon sen nosti vaikka kuinka yrittäisi!

No mulla oli vastaava tilanne, mutta se lyhennettävä summa oli paljon isompi. Kelan työntekijä ohjeisti, että päästä ulosottoon, koska lainaa ei huomioida toimeentulotuessa, mutta ulosotto kylläkin! Juu, kyllä, tällaista ohjeistavat!!😡

Minä typerä kuuntelin sitä virkailijaa, sillä sain pari kk. sen jälkeen työn, josta olisin voinut sitä lainaa helposti lyhentää, mutta eivät Kelasta enää voineet sitä peruuttaa. Nyt teen kokoaikatyötä, josta maksan Kelalle 1/3 palkastani ulosoton kautta ja samanaikaisesti haen toimeentulotukea. Ei siis yhtään mitään järkeä!!

Niin ja ne luottotiedothan eivät mene, kun aktiivisesti lyhentää, vasta kun 18 kk jälkeen.

Vierailija
62/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää v*ttuilijat muualle kiitos. Onko pakko tulla pilaamaan jokainen ketju täysin turhalla suunsoitolla?

Pidetään tämä ketju saman kokeneiden vertaistukiketjuna.

-ap

Kas kummaa kun ei tuollainen Naantalin aurinko ole työllistynyt! Ei taida olla alasta kiinni vaan asenteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskapuhetta. Valtion takaus. 0/5

Kyllä se menee ulosottoon jossain vaiheessa. Ota ap yhteyttä kelaan oitis.

No tietysti olen ottanut yhteyttä. Ja saanut siis selville, että se Kelan perimä summa olisi sama kuin mitä pankkikin perisi. Eli ei mitään hyötyä minulle. Ulosottoon menee jos en työllisty ns. kunnon työhön (ei mitään huonosti palkattua osa-aikaista koska se ei nostaisi kuukausitulojani niistä tuista mihinkään).

Mikä tässä tilanteessa oikeasti auttaisi:

Se, että köyhä saisi itse valita sen kuukausieränsä kun maksuhalua kuitenkin löytyy. Jos sen (toivottavasti) väliaikaisen työttömyyden aikana saisi maksaa vaikka jotain säälittävää 50 euroa kuukaudessa lyhennystä, sekin olisi minun mielestäni parempi kuin joutua ulosottoon koska ei kykene suoriutumaan monen sadan euron kuukausilyhennyksistä. Tulisipa tähän muutos. Maksuhalua ei siis puutu, mutta maksukykyä kyllä.

-ap

Paljonko sitä lainaa on ja paljonko kuukausierä on? Itsellä muuten sama tilanne, mutta maksuerä 17€ eli kyllä sen kattaa pienimmistäkin tuloista. Kannattaisiko kilpailuttaa lainat? Voisit saada toisesta pankista paremmat ehdot.

Vierailija
64/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ei saa toimeentulotukea?! Ja miten hitossa saat tt-tuesta ja asumistuesta muka noin tonnin?! Helsingisä vai? Mulla ainakin ne olisi YHTEENSÄ n.500€jos niitä molempia edes saisin,,,ja pelkkä vuokra jo yli 500

Älä kuvittele. Asumistuki on n. 2/3 vuokrasta ja ttt kustantaa loput, monet laskut yms. Lisäksi itselle tulee n. 500€ käyttörahaa, josta voi iloisesti maksaa vaikkasen 50€ lainanlyhennystä. Kelan sivuilla on laskurit missä voi itse arvioida tuen määrää.

Vain hyvin harva ei saa ttt. Silloin on otettu tod. näk velkaa joka katsotaan tuloksi ja hassattu rahat hömppään jota ei katsota menoksi. Sitten menee ulosottoon. Elämä on.

Ulosotto katsotaan toimeentulotuessa välttämättömäksi menoksi, velan maksua ei. Tämä on vähän ristiriitaista, kun laina, myös opintolaina katsotaan tuloksi ja sitä suorastaan vaadittiin ottamaan.

Vierailija
65/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon sulla velkaa ap? Miten olisi velkajärjestely?

Aina yhteys auttaviin tahoihin ennen kuin menee ulosottoon! Sen jälkeen avun saaminen vaikeutuu!

Vierailija
66/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitä makseta toimeentulotuesta? Esim. 50 eur kuussa?

Ei tosiaan makseta.

Miten niin ei? Oon lukenut kommentteja, että porukka maksaa ihan naurettavan pieniä maksuja kuukaudessa lainaa takaisin. Tyyliin 20-50e.

Työttömänä ollessani toimeentulotuki + asumistuki kombosta ois maksanut vaikka 300e/kk.

Tämä nyt oli vaan siis ihmettelevä kommentti

Aika velho olet jos maksat noista tuloista 300 euroa/kk.

Toimeentulotukea ja asumistukea sai yhteensä jonkun 900-1000e. Vuokraan 500e ja vesilasku 20e. Aika onneton saa olla rahankäytön kanssa jos tuosta ei jää rahaa paria satasta opintolainaan

Kela ei tee enää maksusopimuksia, jos saa toimeentulotukea. Koko jäljelläoleva summa laskutetaan kerralla ja jos ei voi maksaa, menee ulosottoon.

Itselläni kävi näin. Vuoden olin luottotiedoton ja velka vanheni. Sain n. 6000e anteeksi ja luottotiedot heti takaisin.

Vierailija
67/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan makseta.

Miten niin ei? Oon lukenut kommentteja, että porukka maksaa ihan naurettavan pieniä maksuja kuukaudessa lainaa takaisin. Tyyliin 20-50e.

Työttömänä ollessani toimeentulotuki + asumistuki kombosta ois maksanut vaikka 300e/kk.

Aika velho olet jos maksat noista tuloista 300 euroa/kk.

Toimeentulotukea ja asumistukea sai yhteensä jonkun 900-1000e. Vuokraan 500e ja vesilasku 20e. Aika onneton saa olla rahankäytön kanssa jos tuosta ei jää rahaa paria satasta opintolainaan

Kela ei tee enää maksusopimuksia, jos saa toimeentulotukea. Koko jäljelläoleva summa laskutetaan kerralla ja jos ei voi maksaa, menee ulosottoon.

Itselläni kävi näin. Vuoden olin luottotiedoton ja velka vanheni. Sain n. 6000e anteeksi ja luottotiedot heti takaisin.

Olitko siis vuoden työtön ja maksukyvytön ja tuona aikana se velka vanheni? Ja palautuiko ne luottotiedotkin saman tien?

Näin se Kela kannustaa työntekoon..🤬

Ei sinänsä, siis hyvä sinun kannaltasi, mutta en silti ymmärrä tätä!

Vierailija
68/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina yhteys auttaviin tahoihin ennen kuin menee ulosottoon! Sen jälkeen avun saaminen vaikeutuu!

Mitä ne auttavat tahot opintolainan tapauksessa on?! Jos haet niitä joitain taloussäätiöiden apuja, niin vievät luottotiedot vielä pidemmäksi aikaa..pankkilainaa on pienituloisena vaikeaa saada ja ne korkeakorkoiset lainat on pidennetty tie turmioon!

Niin en minä ainakaan keksinyt mitkä auttavat tahot mua auttaisi!

Vierailija
69/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne auttavat tahot opintolainan tapauksessa on?! Jos haet niitä joitain taloussäätiöiden apuja, niin vievät luottotiedot vielä pidemmäksi aikaa..pankkilainaa on pienituloisena vaikeaa saada ja ne korkeakorkoiset lainat on pidennetty tie turmioon!

Neuvoa voi saada Takuusäätiön Velkalinjalta (0800 9 8009) ja Kysy rahasta -chatista. Takuusäätiöltä voi myös saada takauksen järjestelylainaan, jolla voi maksaa velat kerralla pois. Pitää kuitenkin olla säännöllisiä tuloja ja maksuohjelma on tiukka.

Kannattaa kuitenkin olla heihin yhteydessä, jos he eivät pysty auttamaan, niin pystyvät ainakin ohjaamaan eteenpäin jos löytyisi oikea taho.

https://www.takuusaatio.fi/

Vierailija
70/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lainaa edes voi saada kuin yhteen korkeakoulututkintoon. Miten ap olet monta tutkintoa suorittanut lainalla?

Vierailija
71/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä summa sinulla ap on maksettavaa? Itse olen nostanut kaikki mahdolliset lainat mitä kandintutkintoon sai, ja nyt alkaa pelottaa jos siitä tuleekin joku kolmensadan kuukausierä! Maisteriksikin tässä pitäisi vielä hankkiutua.

Vierailija
72/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

et ole ulosotossa opintolainan takia vaan sen takia että olet ylivelkaantunut. Kävi ilmi tuosta että olet lainaa huoletta ottanut vuosia ja useaan tutkintoon. Eli omasta leväperäisyydestäsi johtuen olet ulosotossa.

T:työttömänäkin opintolainaa hoitanut.

Voi kuulehan kyllä sitä opintolainaa voi lyhennellä työttömänäkin, mutta jos sitä on paljon ja pitkältä ajalta, niin kyllä se pankki rupeaa sen työttömyyden pitkittyessä vaatimaan korkeampia summia. Mikäli ei pysty, se siirretään Kelaan. Ja tosiaan jos summa on korkea, niin Kelankin vaatimat minimisummat on isoja.

Törkeää syytellä ihmistä, jonka tilannetta et lainkaan tunne leväperäisyydestä.

ei se summa maagisesti yllättäen pompsahda ylemmäksi. Kyllä siinä vaaditaan omia aktiivisia toimia. Ja kokoajan pitää miettiä että "no millaista lainaa voin maksaa takaisin" eikä vaan ottaa velkaa velan päälle. Juuri tuo velkaa velan päälle ilman huolta huomisesta ON leväperäisyyttä.

Vierailija
73/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ne luottotiedothan eivät mene, kun aktiivisesti lyhentää, vasta kun 18 kk jälkeen.

Ööö, saisiko saman suomeksi?

Ja itseäni alkaa jo kyllästyttämään nämä jatkuvat sadut ulosotosta. Siihen vaaditaan tosi paljon, että joutuu uo-asiakkaaksi ja aivan varmasti voi lyhennellä pienemmissä erissä, jos tilanne sitä vaatii. Tietenkin joutuu ulosottoon, jos vain toljottaa saamiaan kirjeitä että ohhoh, semmottii tällä kertaa, no ei voi mittään, hei hei luottotiedot. Sitä paitsi opintolainan takaisinmaksu alkaa 1,5-2 vuoden jälkeen valmistumisesta.

Systeemi on suoraan prseestä ja olen katkera siitä, että lainaa on pakko ottaa. Mutta maksuhäiriömerkintää en aio hommata, koska osaan hoitaa asiani.

Vierailija
74/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauratti myös tuo, joka sanoi että voisi lyhentää isommissakin erissä, mutta erät ovat määrätty tietyn suuruisiksi :DDDD Miten pihalla on ihminen, joka kuvittelee ettei velkaa saa lyhentää vaikka tonnilla per kuukausi, jos siltä tuntuu 🤣

Vierailija
75/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvoa voi saada Takuusäätiön Velkalinjalta (0800 9 8009) ja Kysy rahasta -chatista. Takuusäätiöltä voi myös saada takauksen järjestelylainaan, jolla voi maksaa velat kerralla pois. Pitää kuitenkin olla säännöllisiä tuloja ja maksuohjelma on tiukka.

Kannattaa kuitenkin olla heihin yhteydessä, jos he eivät pysty auttamaan, niin pystyvät ainakin ohjaamaan eteenpäin jos löytyisi oikea taho.

https://www.takuusaatio.fi/

Mun käsittääkseni tuo Takuusäätiön laina edellyttää sitä, että luottotietoihin tulee merkintä ja sitä en itse halua. Mulla on se laina ulosotossa, mutta luottotiedot kunnossa, koska lyhennän sitä koko ajan.

Vierailija
76/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan makseta.

Mulla on Danskebankin lainat, toisesta maksoin 18 ja toisesta 12 e. Pystyisin maksamaan vaikka 200 e mutta en jaksa ottaa pankkiin yhteyttä. Opintolainan maksusuunnitelman muuttaminen maksaa yli 100 e. En tiedä ketään toista jolla olisi näin pieni kuukausierä. Saan lainan maksettua vuonna 2034.

Miksi muuttaa maksusuunnitelmaa. Sitä saa maksella takaisin enemmänkin halutessaan ilman kustannuksia ja ilman suunnitelman muuttumista. Ylimääräiset lyhennykset lyhentävät suoraan lainapääomaa, ja näin pienentää tulevien erien korkoa ja lainan takaisinmaksuaikaa.

Vierailija
77/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööö, saisiko saman suomeksi?

Ja itseäni alkaa jo kyllästyttämään nämä jatkuvat sadut ulosotosta. Siihen vaaditaan tosi paljon, että joutuu uo-asiakkaaksi ja aivan varmasti voi lyhennellä pienemmissä erissä, jos tilanne sitä vaatii. Tietenkin joutuu ulosottoon, jos vain toljottaa saamiaan kirjeitä että ohhoh, semmottii tällä kertaa, no ei voi mittään, hei hei luottotiedot. Sitä paitsi opintolainan takaisinmaksu alkaa 1,5-2 vuoden jälkeen valmistumisesta.

Systeemi on suoraan prseestä ja olen katkera siitä, että lainaa on pakko ottaa. Mutta maksuhäiriömerkintää en aio hommata, koska osaan hoitaa asiani.

No se tarkoittaa sitä, että jos sitä ulosottoa maksaa, niin merkintää ei tule. Mikäli maksaa yli 18 kk, niin silloin tulee, mutta se poistuu heti kun velan on maksanut.

Ei se nyt sinänsä kovin paljon vaadi, että se opintolaina sinne ulosottoon menee. Pitkän laina-ajan ja ison lainan. Kun tarpeeksi kauan joutuu sitä maksamista pitkittämään, se kasvaa ja mikäli tulot ei, niin pankki laittaa sen Kelalle takaisin. Ei toki helposti, eikä pian, eikä yllätäen, mutta ei mulla ollut oikeasti siinä tilanteessa vaihtoehtoja!

Ihmisillä kun voi olla elämässään vaikka minkälaisia vaikeita tilanteita. Toivottavasti sulle ei sellaisia tule.

Vierailija
78/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ei saa toimeentulotukea?! Ja miten hitossa saat tt-tuesta ja asumistuesta muka noin tonnin?! Helsingisä vai? Mulla ainakin ne olisi YHTEENSÄ n.500€jos niitä molempia edes saisin,,,ja pelkkä vuokra jo yli 500

Älä kuvittele. Asumistuki on n. 2/3 vuokrasta ja ttt kustantaa loput, monet laskut yms. Lisäksi itselle tulee n. 500€ käyttörahaa, josta voi iloisesti maksaa vaikkasen 50€ lainanlyhennystä. Kelan sivuilla on laskurit missä voi itse arvioida tuen määrää.

Vain hyvin harva ei saa ttt. Silloin on otettu tod. näk velkaa joka katsotaan tuloksi ja hassattu rahat hömppään jota ei katsota menoksi. Sitten menee ulosottoon. Elämä on.

elät kyllä kuplassa. erittäin moni ei saa TTT:tä.  Noin 90 % ei sitä saa ollenkaan.

Vierailija
79/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erikoista toimintaa pankin puolesta. Mitä jos kyselisit muista pankeista heidän käytännöistään? Opintolainankin voi siis siirtää toiseen pankkiin.

Itsellä se takaisinmaksusumma oli aluksi jonkun reilun satasen, mutta pienennytin sen 50 euroon. Olin työttömänä tuolloin. Toki tuo muutoksen teko maksoi itsessään, mutta pitemmän päälle helpotti, kun sai pienennettyä.

Mitä summaa olet siis ap itse ehdottanut pankille? Jos 50e on liian pieni heille, niin uskoisin, että pystyisit maksamaan tuota satasta työttömänäkin ollessa. Vaatii toki tarkkaa budjetointia.

Vierailija
80/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa erikoista toimintaa pankin puolesta. Mitä jos kyselisit muista pankeista heidän käytännöistään? Opintolainankin voi siis siirtää toiseen pankkiin.

Itsellä se takaisinmaksusumma oli aluksi jonkun reilun satasen, mutta pienennytin sen 50 euroon. Olin työttömänä tuolloin. Toki tuo muutoksen teko maksoi itsessään, mutta pitemmän päälle helpotti, kun sai pienennettyä.

Mitä summaa olet siis ap itse ehdottanut pankille? Jos 50e on liian pieni heille, niin uskoisin, että pystyisit maksamaan tuota satasta työttömänäkin ollessa. Vaatii toki tarkkaa budjetointia.

Miten opintolainan voi valmistumisen jälkeen siirtää toiseen pankkiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan