Vertaistukiketju opintolainan takia ulosottoon joutuneille
Onko muita?
Valmistuin huonosti työllistävälle alalle muutama vuosi sitten enkä koskaan saanut oman alan töitä ja nyt korona vei satunnaisetkin työkeikat. Tällä hetkellä työttömänä ja jos tilanne ei parane, velka menee ulosottoon. Aina olen hoitanut kaikki raha-asiani hyvin eikä koskaan ole ollut maksuhäiriömerkintää ja nyt ilmeisesti sekin on edessä.
Tuntuu aika järkyttävältä. Olisi helpottavaa kuulla muiden samassa tilanteissa olevien kokemuksia.
Kommentit (95)
Opintolainaan saa vuoden tauon kun soittaa pankkiin. Muistaakseni 3 kertaa voi laittaa vuoden tauolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käy yleisimmän yliopistotutkinnon ja käyttää kaikki tukikuukaudet ja nostaa kaikki lainat, lainaa on 31200 euroa, jollei saa hyvitystä. 15 vuoden laina-ajallakin lyhennys on yli 170 euroa kuussa. 10 vuoden laina-ajalla lyhennys onkin sitten 260 euroa kuussa.
Toivon todella, että kellään ei ole tuollaista summaa opintolainaa tai että on työ, jolla maksaa nuo summat. Työttömälle nuo summat alkaa olla jo sellaisia, ettei niitä enää maksella nykyisen tasoisilla tai matalammilla tuilla. Pelkään todella, että meillä on tulevaisuudessa tulevaisuudessa valtava määrä ihmisiä ulosotossa.
Pankkia ei kiinnosta vaikka maksaisit 100 vuotta kunhan maksat. Lopulta pankki saa jopa paljon enemmän rahaa takaisin korkojen vuoksi.
Jos 30 000 € opintolainat pelottaa niin kannattaa unohtaa täysin asuntolainat yms.
Opintolainaa ei voi maksaa 100 vuotta. Koska valtiontakaus on voimassa muistaakseni 30 vuotta. Sitä ennen pitää maksaa laina pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä makseta toimeentulotuesta? Esim. 50 eur kuussa?
Ei tosiaan makseta.
Miten niin ei? Oon lukenut kommentteja, että porukka maksaa ihan naurettavan pieniä maksuja kuukaudessa lainaa takaisin. Tyyliin 20-50e.
Työttömänä ollessani toimeentulotuki + asumistuki kombosta ois maksanut vaikka 300e/kk.
Tämä nyt oli vaan siis ihmettelevä kommentti
Mulla on Danskebankin lainat, toisesta maksoin 18 ja toisesta 12 e. Pystyisin maksamaan vaikka 200 e mutta en jaksa ottaa pankkiin yhteyttä. Opintolainan maksusuunnitelman muuttaminen maksaa yli 100 e. En tiedä ketään toista jolla olisi näin pieni kuukausierä. Saan lainan maksettua vuonna 2034.
Koko opintolainahössäkän ratkaisu olisi se, ettei sitä olisi pakko maksaa takaisin, jos ei työllisty kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä9 makseta toimeentulotuesta? Esim. 50 eur kuussa?
Ei tosiaan makseta.
Miten niin ei? Oon lukenut kommentteja, että porukka maksaa ihan naurettavan pieniä maksuja kuukaudessa lainaa takaisin. Tyyliin 20-50e.
Työttömänä ollessani toimeentulotuki + asumistuki kombosta ois maksanut vaikka 300e/kk.
Mulla on Danskebankin lainat, toisesta maksoin 18 ja toisesta 12 e. Pystyisin maksamaan vaikka 200 e mutta en jaksa ottaa pankkiin yhteyttä. Opintolainan maksusuunnitelman muuttaminen maksaa yli 100 e. En tiedä ketään toista jolla olisi näin pieni kuukausierä. Saan lainan maksettua vuonna 2034.
Sä voit tehdä itse sille lainalle myös ylimääräisiä lyhennyksiä kuluitta, eli tilisiirto vaan lainalle. Ja opintolainalle lainamuutokset on tällä hetkellä 5 eur/muutos.
Opintolainalle voi myös hakea määräaikaista maksuerän pienennystä esim. vuodeksi. Toki sit tulevat erät on isompia, mut kannattaa toi kortti vielä yrittää pelata. Opintolainan maximi laina-aika on 30 vuotta eka nostosta, jonka vuoksi joillain erät saattaa nousta aika isoiksi jos on enemmän opiskellut vuosien mittaan...
Vierailija kirjoitti:
Paskapuhetta. Valtion takaus. 0/5
I d i o o t t i
Vierailija kirjoitti:
Minä sain anteeksi n. 15000 euron opintolainan korkoineen.
Minä sain anteekis muutaman tuhannen opintolainan.
Voit saada vapautuksen koko velan maksamisesta, jos
- tulosi eivät ylitä tulorajaa ja
- olet pysyvästi työkyvytön tai olet ollut yhtäjaksoisesti työkyvytön vähintään 5 vuotta.
Kela voi myöntää maksuvapautuksen vain silloin, kun Kela perii sinulta opintolainaasi. Kela ei voi myöntää maksuvapautusta, jos pankki perii opintolainaasi.
Minä maksion op.lainaa takaisin vielä 20 vuoden jälkeenkin 20 e/kk.
Saako muka oikeasti "anteeksi"KELAlta myös jos vaan on ollut pitkään työtön?! Paljonko pitää olla vuosia?Olen kuullut tosta 5v.työkyvytön, mutta se ei täyty itselläni, ku nvälillä ollut sairaslomia ja sit vaan työttömänä.Pelkällä työmarkkinatuell olen ollut koko työttömyysaikani kyllä, en kertaakaan ansiosidonnaisella ja vaikeuksia on todellakin saada maksettua sitä! Olen harkinnut it saria monet yöt tämänkin taakan takia..:(
Niin eli vapautus vaan jos on ollut väh. 5v.työkyvytön, KELAn perinnässä lainan ja vielä tulot tiettyjen rajojen alla(se on ainoa mikä täyttyy mulla)
Mulla menee melkein 100€/kk työmarkkinatuesta opintolainaa, miettikääpä sitä. Toimeentulotuessa ei todellakana huomioida valtion lainaa menona)sairasta, kun se ensin pakotetaan nostamaan, koska se lasketaan opiskelijana tuloksi!)Päälle vielä sairaskuluja, kun olen siinäkin ollut onnekas(not)...Jos pääsiisn palkkatöihin,maksaisin kyllä heti ja niin nopeasti kuin suinkin koko lainan ensimmäisenä pois! Todellakin pitäisi antaa armoa maksuihin, jos ei pääse töihin tutkinnollaan johon sen nosti vaikka kuinka yrittäisi!
Vierailija kirjoitti:
Koko opintolainahössäkän ratkaisu olisi se, ettei sitä olisi pakko maksaa takaisin, jos ei työllisty kunnolla.
Sama asuntolainoihin... ootte työ kun tuollasia esitätte. Suomi ei tule selviämään tälläisten kaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä makseta toimeentulotuesta? Esim. 50 eur kuussa?
Ei tosiaan makseta.
Aika velho olet jos maksat noista tuloista 300 euroa/kk.
Toimeentulotukea ja asumistukea sai yhteensä jonkun 900-1000e. Vuokraan 500e ja vesilasku 20e. Aika onneton saa olla rahankäytön kanssa jos tuosta ei jää rahaa paria satasta opintolainaan
No jos ei saa toimeentulotukea?! Ja miten hitossa saat tt-tuesta ja asumistuesta muka noin tonnin?! Helsingisä vai? Mulla ainakin ne olisi YHTEENSÄ n.500€jos niitä molempia edes saisin,,,ja pelkkä vuokra jo yli 500
Vierailija kirjoitti:
No jos ei saa toimeentulotukea?! Ja miten hitossa saat tt-tuesta ja asumistuesta muka noin tonnin?! Helsingisä vai? Mulla ainakin ne olisi YHTEENSÄ n.500€jos niitä molempia edes saisin,,,ja pelkkä vuokra jo yli 500
Älä kuvittele. Asumistuki on n. 2/3 vuokrasta ja ttt kustantaa loput, monet laskut yms. Lisäksi itselle tulee n. 500€ käyttörahaa, josta voi iloisesti maksaa vaikkasen 50€ lainanlyhennystä. Kelan sivuilla on laskurit missä voi itse arvioida tuen määrää.
Vain hyvin harva ei saa ttt. Silloin on otettu tod. näk velkaa joka katsotaan tuloksi ja hassattu rahat hömppään jota ei katsota menoksi. Sitten menee ulosottoon. Elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kuvittele. Asumistuki on n. 2/3 vuokrasta ja ttt kustantaa loput, monet laskut yms. Lisäksi itselle tulee n. 500€ käyttörahaa, josta voi iloisesti maksaa vaikkasen 50€ lainanlyhennystä. Kelan sivuilla on laskurit missä voi itse arvioida tuen määrää.
Vain hyvin harva ei saa ttt. Silloin on otettu tod. näk velkaa joka katsotaan tuloksi ja hassattu rahat hömppään jota ei katsota menoksi. Sitten menee ulosottoon. Elämä on.
Lisäksi jos asiallisesti asiansa hoitaa, saa vähintään työmarkkinatuen ja asumistuen, jolloin voi hyvin myös lyhetää sen 50€/kk
No opintolaina pakoteaan nostamaan ELÄMISEEN eli vuokraan,ruokiin,laskuihin, jos sattuu mukavasti sairastumaan siinä kesken opintojen kutne itse tein. Etpä saa opiskelijan statuksella ollessasi senttiäkään toimeentulotukea, ennen kuin nostat ne sillä hetkellä nostettavissa olevat opintolainasi ensin sairastamiseesi. Mukava ukaasi tuollainen.
Sama homma, jos ei saa kesätöitä vaika kuinka hakisi ja tukikuuakusia ei esim. voi käyttää kesällä, koska tarvitsee ne opintojensa ajoissa loppuun saattamiseksi muulle vuodelle. Tai sopivia opintoja ei koulu tarjoa kesälle joita tarvitsee tutkintoonsa.
Tuohan vaan kannustaa siihen, ettei ikinä olisi kannattanutkaan lähteä mitään opsikelemaan! Persnettoa todellakin tuli, nyt kun ei sitten työllisty tutkinnollaan kuitenkaan johon ne lainat nosti ja kitkutteli nälkäkuolemna partaalla jo opiskeluajan. Sama meno jatkuu, kun pelkästä työmarkkinatuesta lainaa maksaa ja sitä EI katsota nyt takaisinmaksettaessa edes menoksi toimeentulotuessa.
Tällaisia kusetuksia Suomen byrokratia täynnä! Varmasti kätevää, mukavaa ja helppoa, jos koko lainaa ei tarvitse ainakaan elämiseensä nostaa vaan sijoittelee sen kivasti, kun rahaa on muutenkin. Tai pääsee sitä maksamaan heti opintojensa jälkeen, koska työllistyy heti/pian valmistumisensa jälkeen ja pysyy vielä terveenäkin, onneksi olkoon vaan! Kaikille ei käy niin kivasti, varmasti joillekin vaikeaa käsittää tämäkin homma taas.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain anteeksi n. 15000 euron opintolainan korkoineen.
Itsellä 16.000 ja risat. Ekan kerran jälkeen, kun perintä raukesi varattomuuteen, niin Kelalta tuli kirje, että velka on unohdettu. Sen verran aikaa, että luottotiedot ovat jo palautuneet.
Provo.
Sama ketju oli täällä jo aiemmin eilen ja tänäänkin.
Ja oikea vastaus tuohon on kommentti nro 4.
Juuri noin menetellään, jos ei pysty opintolainaa maksamaan.
No tuon lyhennyserän suuruuteen vaikuttaa oleellisesti se velan määrä ja laina-aika kuten edellä todettiin. Sinulla velka oli ilmeisesti pieni.
Kiitos tsempistä!
-ap