Vertaistukiketju opintolainan takia ulosottoon joutuneille
Onko muita?
Valmistuin huonosti työllistävälle alalle muutama vuosi sitten enkä koskaan saanut oman alan töitä ja nyt korona vei satunnaisetkin työkeikat. Tällä hetkellä työttömänä ja jos tilanne ei parane, velka menee ulosottoon. Aina olen hoitanut kaikki raha-asiani hyvin eikä koskaan ole ollut maksuhäiriömerkintää ja nyt ilmeisesti sekin on edessä.
Tuntuu aika järkyttävältä. Olisi helpottavaa kuulla muiden samassa tilanteissa olevien kokemuksia.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä makseta toimeentulotuesta? Esim. 50 eur kuussa?
Ei tosiaan makseta.
Vierailija kirjoitti:
Paskapuhetta. Valtion takaus. 0/5
Jos tämä oli kommentti aloitusviestiin, niin olet ilmeisesti aika tietämätön ja silti oli pakko tulla kommentoimaan. Homma menee näin:
Pankista haetaan ja nostetaan opintolaina.
Jos velallinen ei pysty lainaa takaisin maksamaan (pankin tarjoama pieninkin kuukausittainen maksuerä voi olla pienituloiselle tai työttömälle kestämätön summa ja tähänkin vaikuttaa opintolainan kokonaismäärä), Kela maksaa koko opintovelan pankille. Tämä on valtiontakaus.
SEN JÄLKEEN Kela alkaa karhuta lainan kokonaissummaa velalliselta neljän prosentin korolla. Tähän voi tehdä jonkinlaisen maksusuunnitelman, johon taas vaikuttaa velan suuruus ja velallisen taloudellinen tilanne. Mikäli velallinen ei pysty Kelallekaan maksamaan, Kela siirtää perittävät ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se menee ulosottoon jossain vaiheessa. Ota ap yhteyttä kelaan oitis.
Aloittaja valmistui muutama vuosi sitten. Velka ei ole menossa ulosottoon, pelkkä provo.
Jos olet pitkäaikaisesti työtön tai työkyvytön, Kela voi jättää perimättä tuon opintolainan kokonaan. Sitä vapautusta pitää tietenkin itse hakea. Kannattaa toki olla ajoissa yhteydessä Kelaan muutenkin, jos ei ole maksukykyä. Itsekin sain vapautuksen reilu 1000€ jämistä tästä syystä.
Miksi opiskelit huonosti työllistävälle alalle?
Minä sain anteeksi n. 15000 euron opintolainan korkoineen.
Tätä se on kun opiskelijat pakotetaan ottamaan opintolainaa. Toisille joskus, alasta riippuen, suora tie ulosoton asiakkaaksi. Tuetaan mielummin opiskelijoita kuin kaiken maailman turhakkeita.
Menkää v*ttuilijat muualle kiitos. Onko pakko tulla pilaamaan jokainen ketju täysin turhalla suunsoitolla?
Pidetään tämä ketju saman kokeneiden vertaistukiketjuna.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Tätä se on kun opiskelijat pakotetaan ottamaan opintolainaa. Toisille joskus, alasta riippuen, suora tie ulosoton asiakkaaksi. Tuetaan mielummin opiskelijoita kuin kaiken maailman turhakkeita.
Samaa mieltä. Opintolainaa kannattaa ainoastaan jos opiskelee aloille, jotka ihan varmuudella työllistävät ja näitä ovat esim lääkäri, lähäri, sairaanhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain anteeksi n. 15000 euron opintolainan korkoineen.
Oletko työkyvyttömyyseläkkeellä vai mikä oli tilanteesi? Kertoisitko vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja valmistui muutama vuosi sitten. Velka ei ole menossa ulosottoon, pelkkä provo.
On menossa ulosottoon jos en työllisty kokopäiväiseksi työntekijäksi jonnekin, mistä saa säällisen palkan (eli paljon enemmän kuin mitä tuet ovat). -ap
P.S. Onko sinulla muuta tekemistä kuin tulla huutamaan "provo" joka ketjuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se menee ulosottoon jossain vaiheessa. Ota ap yhteyttä kelaan oitis.
No tietysti olen ottanut yhteyttä. Ja saanut siis selville, että se Kelan perimä summa olisi sama kuin mitä pankkikin perisi. Eli ei mitään hyötyä minulle. Ulosottoon menee jos en työllisty ns. kunnon työhön (ei mitään huonosti palkattua osa-aikaista koska se ei nostaisi kuukausitulojani niistä tuista mihinkään).
Mikä tässä tilanteessa oikeasti auttaisi:
Se, että köyhä saisi itse valita sen kuukausieränsä kun maksuhalua kuitenkin löytyy. Jos sen (toivottavasti) väliaikaisen työttömyyden aikana saisi maksaa vaikka jotain säälittävää 50 euroa kuukaudessa lyhennystä, sekin olisi minun mielestäni parempi kuin joutua ulosottoon koska ei kykene suoriutumaan monen sadan euron kuukausilyhennyksistä. Tulisipa tähän muutos. Maksuhalua ei siis puutu, mutta maksukykyä kyllä.
-ap
Näin nimettömänä voin tunnustaa, että mulla meni ja lopulta Kela antoi anteeksi.
Varmaan ihan omaakin syytä, mutta olin nuori ja opiksi on otettu. Eli valmistuin 90-luvun laman kynnyksellä huonosti työllistävälle alalle, olin saanut myös lapsen opiskeluaikana ja erosin hunsvottimiehestä. Töitä tein, mitä sain ja ajoittain olin työttömänä.
Ottakaa myös huomioon, että korot olivat ihan eri luokkaa kuin nykyään eikä pankki alkanut neuvottelemaan pienistä kk-eristä. Kelan kanssa sain kerran sovittua korkojen anteeksiannosta, mutta en enää toista kertaa ja ulosottonhan se meni. Sinne lyhentelin sitä, vaikka itse velka ei juuri pienentynytkään ja lopulta Kela pyyhki velan pois.
Kuinka paljon sulla velkaa ap? Miten olisi velkajärjestely?
Eikö pankki todella tule yhtään vastaan? Mikä pankki on näin surkea? Itse olen maksanut 12 000 euron lainasta nyt 4000 pois, työttömyyskausina lyhennys on ollut korkoineen sovitusti 50 e. Joo ei ole mikään ideaali ratkaisu ja kirpaisee työttömän kukkarossa, mutta lyheneehän tämä näinkin. Tsemppiä! Itse opiskelin huonosti työllistävälle alalle ja nyt opiskelen toista tutkintoa (jota rahoitan osa-aikaisella työllä.)
Vierailija kirjoitti:
Eikö pankki todella tule yhtään vastaan? Mikä pankki on näin surkea? Itse olen maksanut 12 000 euron lainasta nyt 4000 pois, työttömyyskausina lyhennys on ollut korkoineen sovitusti 50 e. Joo ei ole mikään ideaali ratkaisu ja kirpaisee työttömän kukkarossa, mutta lyheneehän tämä näinkin. Tsemppiä! Itse opiskelin huonosti työllistävälle alalle ja nyt opiskelen toista tutkintoa (jota rahoitan osa-aikaisella työllä.)
Tarkoititko mua, eli vastaajaa nro 16?
En muista enää korkoa, mutta taisi olla jotain 10-15% ja laman aikana pankit ei muutenkaan olleet mitenkään erityisen asiakasystävällisiä. Mulle sanottiin ihan suoraan, ettei mun lyhennyksillä maksettaisi edes korkoja, kun työttömyysjaksolla yritin neuvotella.
Taitaa kuitenkin nykyään olla vähän eri meininki pankeissakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule. Minimikuukausierä heiltä on vähän vajaa 300 euroa. Osasyy on siinä kun lainani on niin suuri ja lainaa on otettu vuosikausien ajan eri tutkintoja varten, eli laina-aikakin on ollut pitkä.
-ap
Eikö sitä makseta toimeentulotuesta? Esim. 50 eur kuussa?