Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vertaistukiketju opintolainan takia ulosottoon joutuneille

Vierailija
21.07.2020 |

Onko muita?

Valmistuin huonosti työllistävälle alalle muutama vuosi sitten enkä koskaan saanut oman alan töitä ja nyt korona vei satunnaisetkin työkeikat. Tällä hetkellä työttömänä ja jos tilanne ei parane, velka menee ulosottoon. Aina olen hoitanut kaikki raha-asiani hyvin eikä koskaan ole ollut maksuhäiriömerkintää ja nyt ilmeisesti sekin on edessä.

Tuntuu aika järkyttävältä. Olisi helpottavaa kuulla muiden samassa tilanteissa olevien kokemuksia.

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja valmistui muutama vuosi sitten. Velka ei ole menossa ulosottoon, pelkkä provo.

Miksi sinä sekaannut keskusteluun josta et mitään tiedä? Menee ensin Kelalle ja Kela laittaa ulosottoon.

Kyllä sinä voit maksusopimusta tehdä ulosoton kanssa. Ja mitä sinä luottotiedoilla tekisit kun ei ole varaa maksaa nykyistäkään velkaa.

Vierailija
22/95 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskapuhetta. Valtion takaus. 0/5

Ei valtiontakaus tarkoita sitä, että opintolainan voi jättää maksamatta. Se on vain pankkien turvaksi kehitetty järjestelmä, eli jos lainanottaja ei pysty maksamaan opintolainaa pankille, niin valtio maksaa sen. Tämän jälkeen lainanottaja onkin sen velkaa valtiolle, ja jos ei pysty maksamaan, se menee ulosottoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyystuesta ja jopa tttuesta voi maksaa sen 50€ kuussa. Pitää vaan asiasta sopia pankin kanssa. Tietyssä tilanteessa kela joutuu maksamaan myös korot.

Vierailija
24/95 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitä makseta toimeentulotuesta? Esim. 50 eur kuussa?

Ei tosiaan makseta.

Miten niin ei? Oon lukenut kommentteja, että porukka maksaa ihan naurettavan pieniä maksuja kuukaudessa lainaa takaisin. Tyyliin 20-50e.

Työttömänä ollessani toimeentulotuki + asumistuki kombosta ois maksanut vaikka 300e/kk.

Tämä nyt oli vaan siis ihmettelevä kommentti

Vierailija
25/95 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan makseta.

Miten niin ei? Oon lukenut kommentteja, että porukka maksaa ihan naurettavan pieniä maksuja kuukaudessa lainaa takaisin. Tyyliin 20-50e.

Työttömänä ollessani toimeentulotuki + asumistuki kombosta ois maksanut vaikka 300e/kk.

Kyllä sitä oikeasti voikin siitä omasta käyttäosuudesta maksaa.

Vierailija
26/95 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain anteeksi n. 15000 euron opintolainan korkoineen.

Oletko työkyvyttömyyseläkkeellä vai mikä oli tilanteesi? Kertoisitko vähän enemmän.

Jätin pankille maksamatta lyhennykset. Sitten KELA otti lainan haltuun. Sieltä tuli kysymys siitä miten tämä hoidetaan. Kirjoitin sinne yhden a4 paperin ja muutaman liitteen. Sain täydellisen vapautuksen.

Olin ollut 5 vuotta työkyvytön ja taloudellisesti heikoilla.

Vierailija
27/95 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan makseta.

Aika velho olet jos maksat noista tuloista 300 euroa/kk.

Vierailija
28/95 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö pankki todella tule yhtään vastaan? Mikä pankki on näin surkea? Itse olen maksanut 12 000 euron lainasta nyt 4000 pois, työttömyyskausina lyhennys on ollut korkoineen sovitusti 50 e. Joo ei ole mikään ideaali ratkaisu ja kirpaisee työttömän kukkarossa, mutta lyheneehän tämä näinkin. Tsemppiä! Itse opiskelin huonosti työllistävälle alalle ja nyt opiskelen toista tutkintoa (jota rahoitan osa-aikaisella työllä.)

Ei tule. Minimikuukausierä heiltä on vähän vajaa 300 euroa. Osasyy on siinä kun lainani on niin suuri ja lainaa on otettu vuosikausien ajan eri tutkintoja varten, eli laina-aikakin on ollut pitkä.

-ap

Aika hurjalta kuulostaa tuo minimi 300e/kk, mikä pankki noin joustamaton on? Itse sain työttömyyden ajaksi sovittua 50e/kk, pankki itse ehdotti pienempääkin summaa.

Vierailija
29/95 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole valmistunut vielä, tukikuukaudet loppu ja opiskelen tutkintoani loppuun kuntoutusrahalla ja asumistuella. Toimeentulotukeakin saan useimpina kuukausina, koska tulot jää vuokran jälkeen vain 20 euroa toimeentulotuen rajan yli. Suurimman osan ajasta käteen jää siis toimeentulotuen peruosa, josta maksan pankille lyhennystä, korkoja ja kuluja yhteensä 155 euroa kuussa. Ei tunnu erityisen tiukalta, vaikka jää lyhennyksen jälkeen vain n. 350 euroa kuussa, josta menee vielä puhelinlasku ja matkakortin lataukset. Säästöjä ei toki jää. Laina-aika on 10 vuotta ja työllistyminen tulee olemaan niin ja näin. Pankki ehkä suostuisi pienempään summaan tai laina-ajan pidentämiseen mutta muutokset maksaa ja jos maksaisin nyt vähemmän niin mahdollisesti täytyisi maksaa tulevaisuudessa vielä isompaa lyhennystä yhtä huonoista tai vielä huonommista tuloista.

Vierailija
30/95 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käy yleisimmän yliopistotutkinnon ja käyttää kaikki tukikuukaudet ja nostaa kaikki lainat, lainaa on 31200 euroa, jollei saa hyvitystä. 15 vuoden laina-ajallakin lyhennys on yli 170 euroa kuussa. 10 vuoden laina-ajalla lyhennys onkin sitten 260 euroa kuussa.

Toivon todella, että kellään ei ole tuollaista summaa opintolainaa tai että on työ, jolla maksaa nuo summat. Työttömälle nuo summat alkaa olla jo sellaisia, ettei niitä enää maksella nykyisen tasoisilla tai matalammilla tuilla. Pelkään todella, että meillä on tulevaisuudessa tulevaisuudessa valtava määrä ihmisiä ulosotossa.

Vierailija
31/95 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon mukaan opettavainen ketju niitä varten, jotka miettivät opiskelevatko huonosti työllistävää mutta kiinnostavaa alaa vai sitä ei niin hohdokkaalta tuntuvaa, mutta työllistävää. Jos opiskelee molemmat, kannattaisi ensin tehdä se työllistävä tutkinto ja sillä rahoittaa se vaikeampi ala, mutta yleensä tehdään juuri päinvastoin.

Vierailija
32/95 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon mukaan opettavainen ketju niitä varten, jotka miettivät opiskelevatko huonosti työllistävää mutta kiinnostavaa alaa vai sitä ei niin hohdokkaalta tuntuvaa, mutta työllistävää. Jos opiskelee molemmat, kannattaisi ensin tehdä se työllistävä tutkinto ja sillä rahoittaa se vaikeampi ala, mutta yleensä tehdään juuri päinvastoin.

Itse tekisin nykyään kaksoistutkinnon peruskoulun jälkeen.

Vierailija
33/95 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tekisin nykyään kaksoistutkinnon peruskoulun jälkeen.

Sekin olisi oikein järkevä valinta.

Vierailija
34/95 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käy yleisimmän yliopistotutkinnon ja käyttää kaikki tukikuukaudet ja nostaa kaikki lainat, lainaa on 31200 euroa, jollei saa hyvitystä. 15 vuoden laina-ajallakin lyhennys on yli 170 euroa kuussa. 10 vuoden laina-ajalla lyhennys onkin sitten 260 euroa kuussa.

Toivon todella, että kellään ei ole tuollaista summaa opintolainaa tai että on työ, jolla maksaa nuo summat. Työttömälle nuo summat alkaa olla jo sellaisia, ettei niitä enää maksella nykyisen tasoisilla tai matalammilla tuilla. Pelkään todella, että meillä on tulevaisuudessa tulevaisuudessa valtava määrä ihmisiä ulosotossa.

Pankkia ei kiinnosta vaikka maksaisit 100 vuotta kunhan maksat. Lopulta pankki saa jopa paljon enemmän rahaa takaisin korkojen vuoksi.

Jos 30 000 € opintolainat pelottaa niin kannattaa unohtaa täysin asuntolainat yms.

Vierailija
35/95 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ole ulosotossa opintolainan takia vaan sen takia että olet ylivelkaantunut. Kävi ilmi tuosta että olet lainaa huoletta ottanut vuosia ja useaan tutkintoon. Eli omasta leväperäisyydestäsi johtuen olet ulosotossa.

T:työttömänäkin opintolainaa hoitanut.

Vierailija
36/95 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

et ole ulosotossa opintolainan takia vaan sen takia että olet ylivelkaantunut. Kävi ilmi tuosta että olet lainaa huoletta ottanut vuosia ja useaan tutkintoon. Eli omasta leväperäisyydestäsi johtuen olet ulosotossa.

T:työttömänäkin opintolainaa hoitanut.

Voi kuulehan kyllä sitä opintolainaa voi lyhennellä työttömänäkin, mutta jos sitä on paljon ja pitkältä ajalta, niin kyllä se pankki rupeaa sen työttömyyden pitkittyessä vaatimaan korkeampia summia. Mikäli ei pysty, se siirretään Kelaan. Ja tosiaan jos summa on korkea, niin Kelankin vaatimat minimisummat on isoja.

Törkeää syytellä ihmistä, jonka tilannetta et lainkaan tunne leväperäisyydestä.

Vierailija
37/95 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mun velkaa saa maksaa 50 e/kk, luulin että se on normi, että on pienet erät? Ehkä olen jotenkin pihalla näistä sitten, mutta kaipa kaikki on ok, kun ei pankki enempää peri. 

Olen myös ollut todella huonossa tilanteessa, vaikka miten tein kaikkeni että saisin asiat hoidetuksi. Tsemppiä, ap!

Vierailija
38/95 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaikeasti työllistävää alaa opiskelit useamman tutkinnon verran??

Vierailija
39/95 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap toivoi vertaistukea, mutta mollausta ja besserwisseröintiä sataa. AV:n avohoito-osasto ei taaskaan petä.

Täytyy kyllä ihmetellä, mitä iloa joku saa lyödyn lyömisestä.

Vierailija
40/95 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaikeasti työllistävää alaa opiskelit useamman tutkinnon verran??

Mitä se sinulle kuuluu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan