Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vertaistukiketju opintolainan takia ulosottoon joutuneille

Vierailija
21.07.2020 |

Onko muita?

Valmistuin huonosti työllistävälle alalle muutama vuosi sitten enkä koskaan saanut oman alan töitä ja nyt korona vei satunnaisetkin työkeikat. Tällä hetkellä työttömänä ja jos tilanne ei parane, velka menee ulosottoon. Aina olen hoitanut kaikki raha-asiani hyvin eikä koskaan ole ollut maksuhäiriömerkintää ja nyt ilmeisesti sekin on edessä.

Tuntuu aika järkyttävältä. Olisi helpottavaa kuulla muiden samassa tilanteissa olevien kokemuksia.

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa erikoista toimintaa pankin puolesta. Mitä jos kyselisit muista pankeista heidän käytännöistään? Opintolainankin voi siis siirtää toiseen pankkiin.

Itsellä se takaisinmaksusumma oli aluksi jonkun reilun satasen, mutta pienennytin sen 50 euroon. Olin työttömänä tuolloin. Toki tuo muutoksen teko maksoi itsessään, mutta pitemmän päälle helpotti, kun sai pienennettyä.

Mitä summaa olet siis ap itse ehdottanut pankille? Jos 50e on liian pieni heille, niin uskoisin, että pystyisit maksamaan tuota satasta työttömänäkin ollessa. Vaatii toki tarkkaa budjetointia.

Miten opintolainan voi valmistumisen jälkeen siirtää toiseen pankkiin?

Kysymällä pankista ja maksamalla palvelumaksun. Kyllähän ihmiset vaihtaa pankkia muissakin palveluissa. Palvelumaksun suuruus vaihtelee pankeittain, Op:lla taisi olla 150e jos muistan oikein.

Vierailija
82/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa erikoista toimintaa pankin puolesta. Mitä jos kyselisit muista pankeista heidän käytännöistään? Opintolainankin voi siis siirtää toiseen pankkiin.

Itsellä se takaisinmaksusumma oli aluksi jonkun reilun satasen, mutta pienennytin sen 50 euroon. Olin työttömänä tuolloin. Toki tuo muutoksen teko maksoi itsessään, mutta pitemmän päälle helpotti, kun sai pienennettyä.

Mitä summaa olet siis ap itse ehdottanut pankille? Jos 50e on liian pieni heille, niin uskoisin, että pystyisit maksamaan tuota satasta työttömänäkin ollessa. Vaatii toki tarkkaa budjetointia.

Kysymällä pankista ja maksamalla palvelumaksun. Kyllähän ihmiset vaihtaa pankkia muissakin palveluissa. Palvelumaksun suuruus vaihtelee pankeittain, Op:lla taisi olla 150e jos muistan oikein.

Mutta eikö opintolainan saa vain opiskelijana? Ja sillä Kelan takauksella? Niin miten sen voisi toiseen pankkiin siirtää?

Mitään muuta lainaa tuskin määräaikainen, pätkätyöläinen saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö opintolainan saa vain opiskelijana? Ja sillä Kelan takauksella? Niin miten sen voisi toiseen pankkiin siirtää?

En nyt ihan ymmärrä pointtiasi? Se opintolaina siirretään sellaisenaan eteenpäin, ei oteta uutta lainaa missään vaiheessa.

Vierailija
84/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä pointtiasi? Se opintolaina siirretään sellaisenaan eteenpäin, ei oteta uutta lainaa missään vaiheessa.

Ahaa.. enpä muuten tiennyt, että sen lainan voi sellaisenaan vaan siirtää toiseen pankkiin. Tai yrittää siirtää. Jos olisin aikanaan tiennyt, olisin näin varmaan tehnyt. Hyvä neuvo sellaiselle, jolle on ajankohtaista.

Vierailija
85/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:ssa ja Englannissa, joissa on isot lukukausimaksut, jää n. 40 % opintolainoista, joita järjestävät erilaiset  yksityiset rahoitusyhtiöt oppilaitosten puolesta, maksamatta. Ja summat ovat todella paljon suurempia kuin Suomessa, jossa ei ole edes lukukausimaksuja. Turha kitistä, että Suomi ei maksa kaikkia opintokustannuksia, koska nykyinenkin opintolaina- ja tukijärjestelmä on ruhtinaallinen. 

Vierailija
86/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa.. enpä muuten tiennyt, että sen lainan voi sellaisenaan vaan siirtää toiseen pankkiin. Tai yrittää siirtää. Jos olisin aikanaan tiennyt, olisin näin varmaan tehnyt. Hyvä neuvo sellaiselle, jolle on ajankohtaista.

Joo eihän tuo varmasti kovinkaan yleistä ole, mutta mahdollista kyllä. Monilla ajankohtainen varmaan siinä vaiheessa, kun aletaan hommaamaan asuntolainaa, niin lainat on hyvä saada samaan pankkiin. Jos puolisolla vaikka eri pankki ja sieltä saa paremman asuntolainan ehdot tms.

Tässä artikkeli asiasta (vanha kylläkin): https://yle.fi/uutiset/3-5818651

Tässä ketjussa viimeinen viesti: https://www.vauva.fi/keskustelu/4290717/ketju/paljonko_maksaa_opintolai…

Eli tehdään tuollaisena erikoissiirtona. Mutta luulisi olevan nykyään ihan normaali homma, kun ainakin Op:sta löytyy suoraan hinnastosta hintakin tälle. Tokkopa olisi näkösällä missään, jos olis liian hankala homma :D

Vierailija
87/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon sulla velkaa ap? Miten olisi velkajärjestely?

Aina yhteys auttaviin tahoihin ennen kuin menee ulosottoon! Sen jälkeen avun saaminen vaikeutuu!

Mitä ne auttavat tahot opintolainan tapauksessa on?! Jos haet niitä joitain taloussäätiöiden apuja, niin vievät luottotiedot vielä pidemmäksi aikaa..pankkilainaa on pienituloisena vaikeaa saada ja ne korkeakorkoiset lainat on pidennetty tie turmioon!

Niin en minä ainakaan keksinyt mitkä auttavat tahot mua auttaisi!

Neuvoa voi saada Takuusäätiön Velkalinjalta (0800 9 8009) ja Kysy rahasta -chatista. Takuusäätiöltä voi myös saada takauksen järjestelylainaan, jolla voi maksaa velat kerralla pois. Pitää kuitenkin olla säännöllisiä tuloja ja maksuohjelma on tiukka.

Kannattaa kuitenkin olla heihin yhteydessä, jos he eivät pysty auttamaan, niin pystyvät ainakin ohjaamaan eteenpäin jos löytyisi oikea taho.

https://www.takuusaatio.fi/

Mun käsittääkseni tuo Takuusäätiön laina edellyttää sitä, että luottotietoihin tulee merkintä ja sitä en itse halua. Mulla on se laina ulosotossa, mutta luottotiedot kunnossa, koska lyhennän sitä koko ajan.

Se heidän laina nyt on se viimeinen oljenkorsi, mutta pystyvät antamaan vinkkejä ja apua mitä tehdä tässä tilanteessa. Kannattaa nyt kuitenkin edes yrittää ottaa yhteyttä ja kysellä apua.

Vierailija
88/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä se on kun opiskelijat pakotetaan ottamaan opintolainaa. Toisille joskus, alasta riippuen, suora tie ulosoton asiakkaaksi. Tuetaan mielummin opiskelijoita kuin kaiken maailman turhakkeita.

Samaa mieltä. Opintolainaa kannattaa ainoastaan jos opiskelee aloille, jotka ihan varmuudella työllistävät ja näitä ovat esim lääkäri, lähäri, sairaanhoitaja.

Mummojen alaa noi.

Tulevaisuus on tietotekniikassa. Tulevaisuudessa vanhusta hoitaa älykoti.

Vierailija
89/95 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuumonesta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä se on kun opiskelijat pakotetaan ottamaan opintolainaa. Toisille joskus, alasta riippuen, suora tie ulosoton asiakkaaksi. Tuetaan mielummin opiskelijoita kuin kaiken maailman turhakkeita.

Samaa mieltä. Opintolainaa kannattaa ainoastaan jos opiskelee aloille, jotka ihan varmuudella työllistävät ja näitä ovat esim lääkäri, lähäri, sairaanhoitaja.

Mummojen alaa noi.

Tulevaisuus on tietotekniikassa. Tulevaisuudessa vanhusta hoitaa älykoti.

Oletko jotenkin yksinkertainen kun et ymmärrä, että lääkäreiden ja hoitajien palveluja tarvitaan aina?

Vierailija
90/95 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää v*ttuilijat muualle kiitos. Onko pakko tulla pilaamaan jokainen ketju täysin turhalla suunsoitolla?

Pidetään tämä ketju saman kokeneiden vertaistukiketjuna.

-ap

Kas kummaa kun ei tuollainen Naantalin aurinko ole työllistynyt! Ei taida olla alasta kiinni vaan asenteesta.

Eli todistit juuri oikeaksi sen mitä yllä kuvasin - tulet vain soittamaan suutasi ja siinä on antisi keskustelulle, jonka aihe ei ilmeisesti edes omaa elämääsi kosketa. Oletko mielenterveyspalvelujen piirissä? Kannattaa hakeutua, asenteesi nimittäin kielii sen tarpeesta. Jos on pakko tulla v*ttuilemaan ketjuihin, jotka ei itseä kosketa, kertoo se kyllä jonkin asteisesta pahasta olosta ja sen oksentamisesta sivullisten päälle.

Perustin ketjun vertaistukea varten, onko sen ymmärtäminen edes suomalaiselta peruskoulupohjalta jotenkin kohtuuttoman vaikeaa sinulle ja kaltaisillesi?

-ap

P.S. Kiitos asiallisesti kommentoineille.

Vierailija
91/95 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskapuhetta. Valtion takaus. 0/5

Kyllä se menee ulosottoon jossain vaiheessa. Ota ap yhteyttä kelaan oitis.

No tietysti olen ottanut yhteyttä. Ja saanut siis selville, että se Kelan perimä summa olisi sama kuin mitä pankkikin perisi. Eli ei mitään hyötyä minulle. Ulosottoon menee jos en työllisty ns. kunnon työhön (ei mitään huonosti palkattua osa-aikaista koska se ei nostaisi kuukausitulojani niistä tuista mihinkään).

Mikä tässä tilanteessa oikeasti auttaisi:

Se, että köyhä saisi itse valita sen kuukausieränsä kun maksuhalua kuitenkin löytyy. Jos sen (toivottavasti) väliaikaisen työttömyyden aikana saisi maksaa vaikka jotain säälittävää 50 euroa kuukaudessa lyhennystä, sekin olisi minun mielestäni parempi kuin joutua ulosottoon koska ei kykene suoriutumaan monen sadan euron kuukausilyhennyksistä. Tulisipa tähän muutos. Maksuhalua ei siis puutu, mutta maksukykyä kyllä.

-ap

Paljonko sitä lainaa on ja paljonko kuukausierä on? Itsellä muuten sama tilanne, mutta maksuerä 17€ eli kyllä sen kattaa pienimmistäkin tuloista. Kannattaisiko kilpailuttaa lainat? Voisit saada toisesta pankista paremmat ehdot.

Lainaa on minulla rapiat 20 000 € ja alin pankin ehdottama/hyväksymä kk-erä on 280 €. Minusta tuntuu, että tuollaisia ihan pieniä lyhennyksiä maksavat ovat niitä, joilla se laina on pienempi ja laina-aika lyhyempi, kuten tässä ketjussa on useaan kertaan todettu. Tätä ei nyt tunnu moni ymmärtävän.

Eli jos laina-aika on esim. 5-8 v ja maksettavan lainan määrä 3000-8000 €, tottakai kuukausilyhennys on pienempi kuin jollain, jolla lainaa on 30 000 € ja laina-aika yli 10 v.

Miten opintolainat kilpailutetaan? Siis siinä vaiheessa, kun on takaisinmaksun aika?

-ap

Vierailija
92/95 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, miten sait velan anteeksi? Pitiko sinun jotenkin todistaa tyokyvyttomyytta?

Vierailija
93/95 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten?

Vierailija
94/95 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli opintolaina ulosotossa vuosikausia, mutta sen perinnästä luovuttiin tuloksettomana. Nyt on taas luottotiedot kunnossa. :)

Vierailija
95/95 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon sulla velkaa ap? Miten olisi velkajärjestely?

Aina yhteys auttaviin tahoihin ennen kuin menee ulosottoon! Sen jälkeen avun saaminen vaikeutuu!

Mitä ne auttavat tahot opintolainan tapauksessa on?! Jos haet niitä joitain taloussäätiöiden apuja, niin vievät luottotiedot vielä pidemmäksi aikaa..pankkilainaa on pienituloisena vaikeaa saada ja ne korkeakorkoiset lainat on pidennetty tie turmioon!

Niin en minä ainakaan keksinyt mitkä auttavat tahot mua auttaisi!

Neuvoa voi saada Takuusäätiön Velkalinjalta (0800 9 8009) ja Kysy rahasta -chatista. Takuusäätiöltä voi myös saada takauksen järjestelylainaan, jolla voi maksaa velat kerralla pois. Pitää kuitenkin olla säännöllisiä tuloja ja maksuohjelma on tiukka.

Kannattaa kuitenkin olla heihin yhteydessä, jos he eivät pysty auttamaan, niin pystyvät ainakin ohjaamaan eteenpäin jos löytyisi oikea taho.

https://www.takuusaatio.fi/

Mun käsittääkseni tuo Takuusäätiön laina edellyttää sitä, että luottotietoihin tulee merkintä ja sitä en itse halua. Mulla on se laina ulosotossa, mutta luottotiedot kunnossa, koska lyhennän sitä koko ajan.

Se heidän laina nyt on se viimeinen oljenkorsi, mutta pystyvät antamaan vinkkejä ja apua mitä tehdä tässä tilanteessa. Kannattaa nyt kuitenkin edes yrittää ottaa yhteyttä ja kysellä apua.

Takuusäätiön myöntämä pienlaina on niin pieni, että tuskin sillä kovin isoa opintoalainaa maksetaan. Toinen kysymys on se, miten pystyisi maksamaan sen toisen pankinlainan, takuusäätiön takaaman tai sosiaalisen luoton, kun ei ole pystynyt maksamaan edes opintolainaa?

Kelalle se ensin menee ja kyllä Kelan kanssa voi yrittää saada maksusopimusta ennen ulosottoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän