Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huostaanottouhan alla, vaikkei todellisia syitä ole

Vierailija
07.06.2013 |

Voivatko sossut saada sellaisen hakemuksen menemään läpi?

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun huostaanotto on lähes aina aiheeton sen vanhemman mielestä.

Vierailija
2/97 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko oikeasti että sossut tekevät kaiken ammattimaisesti ja  lakeja noudattaen?

Ihan samalla lailla niitä turhia huostaaonttoja tehdään kuin muitakin "virheitä" eri aloilla.

Kysyin että meneekö tällainen hakemus  läpi.

Ap

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 13:58"]

Kumma kun huostaanotto on lähes aina aiheeton sen vanhemman mielestä.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOivottavasti ei mene, jos siis on oikeasti aiheeton uhka...

Vierailija
4/97 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän te varmasti tiedätte että esim. sairaita lapsia huostaan otetaan kun heille on "erehtynyt" hakemaan apua.

Meidän tilanteessamme ei tosin ole kyse siitä, vaan sossujen ennakkoluuloista ja asenteista. Toivon silti että vaikka ovatkin käyttäytyneet meitä vanhempia kohtaan todella röyhkeästi ja olettaneet kaiken olevan nurinkurin, niin hoitaisivat tämän tapauksen niin kuin kuuluukin.

Siksi ajattelen huostaanottouhan olevan päällä kun kaikki halutaan nähdä meitä vanhempia vastaan, syytetään kaikesta mahdollisesta ja ettei meitä kuunnella yhtikäs missään. Silmiä pyöritellään, hymistelään, v*ttuillaan, "leikkaillaan ja liimaillaan" asioita vääriin yhteyksiin.

Olen koko ajan ollut sitä mieltä että sossut saavat sanoa ja ajatella asiat miten päin hyvänsä, eivätkä ne totuuksiksi muutu vain siksi että näkevät asiat miten haluavat. Muiden ammattilaisten lausunnot eivät tue sossujen uskomuksia, ellei niitäkin räätälöidä sen mukaisiksi.

Ap

Vierailija
5/97 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotkohan nyt kaiken rehellisesti, mitään salailematta? Minä olen lastensuojelun asiakas ja joudutiin kun mokasin kunnolla (alkoholi). Ei kertakaan ole ollut puhetta huostasta, ole rehellinen itsellesi sekä sossuille niin sulla ei ole mitään hätää. En usko että lapsi/lapset viedään ilman syytä!!

Vierailija
6/97 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit perheet eivät törmää koskaan lastensuojeluviranomaisiin omaa perhettään koskevissa asioissa. Nyt ap katsohan peiliin ja pitkään. Jotain ON vialla eikä tilanne kohene ennen kuin myönnät sen itsellesi.

Vierailija
7/97 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei huostaanoteta ennenkuin on tehty kaikki voitava avohuollon toimin. Huostaanotto ei tapahdu yhtäkkiä tuosta noin vaan.

Vierailija
8/97 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikemminkin on niin, että huostaanotot tehdään aivan liian myöhään ja lasten vaurioita korjaillaan (jos  korjaillaan) sitten kalliimman jälkeen.

Vierailija
9/97 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

huostaanotto on viimenen keino auttaa, perheet pyritään pitämään yhdessä. Joskus sitä vaan huomaamattaan valehtelee jopa itselleen. Kokemusta on kummastakin asiasta. Rehellinen peli ja halu auttaa omaa perhettä!

Vierailija
10/97 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut huostaanotettiin, kun vanhempani yrittivät hakea mulle apua ahdistukseen. Ja ihan normaali perhe oltiin, ei päihteitä ym. Varmasti useimmat huostaanotot ovat aiheellisia, mutta kyllä niitä virheitäkin tehdään. Sitä ei vaan usko ennen kuin omalle kohdalle sattuu.

Vierailija
11/97 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 16:20"]

Minut huostaanotettiin, kun vanhempani yrittivät hakea mulle apua ahdistukseen. Ja ihan normaali perhe oltiin, ei päihteitä ym. Varmasti useimmat huostaanotot ovat aiheellisia, mutta kyllä niitä virheitäkin tehdään. Sitä ei vaan usko ennen kuin omalle kohdalle sattuu.

[/quote]

No miksi sitten olit ahdistunut? Mikä oli huostaanoton peruste?

Vierailija
12/97 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko pohjoispohjanmaalla?mulla huonot kokemukset tuollaisesta jutusta sieltä.

Vierailija
13/97 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 16:12"]

Ketään ei huostaanoteta ennenkuin on tehty kaikki voitava avohuollon toimin. Huostaanotto ei tapahdu yhtäkkiä tuosta noin vaan.

[/quote]niin minäkin olen ymmärtänyt että annetaan apua ja jos se ei auta ja tilanne huono niin sitten otetaan lapset ois, esim jos alkoholi ongelmia jne

Vierailija
14/97 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa vietiin lapsi kun sairastuin,isälle sentään ilmotettiin asiasta.Joskus sossut oikovat paljon,ja jättävät vanhemmat tyhjän päälle heti kun lapsi on saatu perheestä pois.

Vierailija
15/97 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtäkkiä ei tosiaan lapsia huostaanoteta. Sellainen ei ole lain mukaan mahdollista. Huostaanottoa edeltää aina muut toimenpiteet ja palaveria palaverin perään.

Vierailija
16/97 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asuta pohjanmaalla vaan eteläsuomessa pienellä paikkakunnalla. Ei meiltä tosiaan olla yhtäkkiä lapsia pois ottamassa. Palavereja jne on pidetty, mutta niiden henki on todella asiatonta

. Meillä on tosiaan ongelmia sellaisia ihan normaalejakin joita on muillakin, mutta näitä ongelmia käytetään meitä vastaan ihan kuin me ei oltaisi niistä tietoisia ja tehtäisi asioille jotakin. Myös ihan tavallisia asioita nähdään negatiivisessa valossa.

Esim. Esikoisen sosiaaliset taidot eivät ihan vastaa "sitä mitä pitäisi". Tämä katsotaan olevan meidän vanhempien vika koska he kuvittelevat ettei lapsi ole saanut leikkiä muiden lasten kanssa. Esikoisesta tuli arka muita lapsia (paitsi esim. sukulaisia ja tuttuja) kohtaan koska häntä tarhassa kiusattiin. Tarhassa kiusaamista ei tunnustettu, eikä tunnistettu joten ei sille voinut juuri muuta tehdä kuin ottaa lapsi tarhasta pois. Tämän jälkeen lapsi alkoi käymään kerhossa ja lapsi alkoi pikkuhiljaa myös ottamaan muihin lapsiin kontaktia.

Syytös: lapset eivät saa tarpeeksi virikkeitä. Vanhin lapsista tosiaan kävi kerhossa ja syksyllä aloittaa eskarin. Keskimmäisen oli tarkoitus myös aloittaa kerhossa käynti kunhan täyttää kolme ja kerhot ovat taas auki.

Koska olen 3 pienen lapsen yh ja minulla on joitakin mielenterveysongelmia, ovat ehkä käsittäneet etten kykene lapsille tarjoamaan virikkeitä kotona. Molemmat sossuista tuntuvat olevan myös sitä mieltä että lapsien täytyisi olla päiväkodissa koska lapset tarvitsevat sitä.

Epäily ja syytös: Lapsia pidetään nälässä. Lapsilla on ollut nälkä kun ovat käyneet perhetyöntekijöiden kanssa ulkona. Tämä epäily vaihtui sitten siihen ettei meillä ole mitään rytmejä elämässä ja kaikki hoidetaan miten sattuu.

Meillä ei tosiaan ihan kellon tarkasti kaikkea tehdä. Pyrin laittamaan ruokaa suht samoihin aikoihin ja samoin on nukkumaan menemistenkin kanssa.

Kaupoissa käymme, ulkoilemme, leikimme, piirrämme, askartelemme, laulamme, luemme satuja, teemme ruokaa, siivoamme jne, mutta tätä eivät sossut ole uskoakseen.

En saisi olla väsynyt koska sekin katsotaan niin etten sitten jaksa tehdä mitään. Nuorimmainen lapsista herättää vähintään kerran yössä minut joten pakostakin tulee valvottua.

Autokaan ei saisi hajota. Yksi kerhoon meneminen peruuntui siksi että olin ajanut edellisenä päivänä kolarin ja saanut itsekin vammoja. Yritin saada jonkun toisen viemään lapsen kerhoon, mutta se ei onnistunut.

Keskimmäisen lapsen puhumattomuus on myös ollut yksi sossujen ongelma. Lapsi osasi kyllä puhua, mutta lopetti puhumisen lähestulkoon täysin kun kuopus syntyi. Hän heittäytyi vauvaksi, mutta sitä mukaan kun vauvakin on kasvanut, myös keskimmäinen lapsista on alkanut taasen puhumaan.

Hampaiden harjaus. 2 lapsista rakastaa hampaiden pesua, mutta keskimmäinen inhoaa. Olen yrittänyt kaikkeni tehdä jotta saisin pidettyä tämän lapsen hampaista huolen mutta ihan väkisin en ole raaskinut niitä alkaa pesemään. Hammaslääkäriin olen ollut yhteydessä. Hänkin oli sitä mieltä ettei väkisin kannata pestä vaan esim. keksiä jokin leikki.

Koska minulla on niitä mielenterveysongelmia luulevat sossut etten käy lasteni kanssa ulkona, enkä missään muuallakaan.

Tässä oli muutamia esimerkkejä. Näitä sossujen luuloja on ihan turha edes yrittää oikoa sillä eivät kuuntele ja esittävät taas jonkun uuden näkemänsä ongelman. Alkaa hymistely, silmien pyörittely, vittuilu jne. 

Yritä tässä sitten keskustella rakentavasti mistään...

Ap

Vierailija
17/97 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta sossujen huoli on aiheellinen. ap selittelee.

Vierailija
18/97 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron vielä että meillä oli kriisitilanne jonka vuoksi lapset sijoitettiin kiireellisesti kodinulkopuolelle. Muitakin vaihtoehtoja toki olisi ollut, mutta tämä meni nyt näin. Kun aika alkoi menemään umpeen ja syytä ei enää ollut sijoitukselle päättivät sossut jatkaa kiireellistä sijoitusta lisäselvitysten vuoksi.

Lasten isäkään ei oikein ymmärrä tätä meidän tilannettamme. Sossut kai luulevat hänen yrittävän suojella minua, mutta monet muutkin ovat sitä mieltä että minä en ole lapsiani laiminlyönyt ja heidän paikkansa on kotona

Ap

Vierailija
19/97 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kriisitilanne?

Vierailija
20/97 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, eiköhän kannattaisi koittaa tehdä yhteistyötä sossujen kanssa ja ottaa neuvot ja ehdotukset vastaan, sen sijaan että kinaa tai yrittää oikoa heitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän