Huostaanottouhan alla, vaikkei todellisia syitä ole
Voivatko sossut saada sellaisen hakemuksen menemään läpi?
Kommentit (97)
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 23:38"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 23:18"]
Komppaan 46, ei sijaisperhe ole mikään onni ja autuus. Ajatelkaa nyt millaisen trauman se jättää lapselle, että hänet erotetaan perheestään vs. ei pestä hampaita.
Minun lähipiirissäni perhettä myös uhattiin lasten huostaanotolla, myös äidin mt-ongelmien takia. Heidän perushoitonsa ei kuitenkaan missään vaiheessa kärsinyt, minusta lain sanat "lasten kehitys vaarantuu" - on aivan liian laaja. Se antaa ammattilaiselle mahdollisuuden tehdä lähes mitä tahansa ja perustelu on tuo lavea, lasten kehitys vaarantuu. Eikö lasten kehitys vaarannu sijoituksesta? Hiljattain radiossa kerrottiin, että yksi suurimmista ryhmistä syrjäytyneiden nuorten keskuudessa ovat sijoitetut lapset.
Lähipiirissäni lapset saivat jäädä perheeseen, itse asiassa 3 kk:n seurannan jälkeen todettiin, että vanhemmat tekevät huipputyötä lastensa kasvatuksen suhteen, mutta valitettavasti äidin mielenterveyteen tuo seurantajakso ei vaikuttanut positiivisesti. Olen varma, että ilman tuota seurantaa hän olisi paljon paremmassa kunnossa, ja myös koko perhe voisi paremmin. Siksi täydet sympatiat ap:lle. On todella rankkaa, kun uhkaillaan huostaanotolla ja jätetään vanhemmat yksin. Jos olisin sinä, ottaisin yhteyttä taitavaan asianajajaan, joka on erikoistunut tällaiseen. Toivon, että jaksat ja tässä käy hyvin!
[/quote]
No asianajajan sotkeminen lasten hyvinvoinnin takaamiseen on ihan yhtä järkevää kuin hoitaa asianajajan avustuksella lapsen oppimissuunnitelmakeskusteluja koulussa. Ikävä kyllä vaikuttaa ap siltä, että perheessänne on selkeä lastensuojelun tarve, jopa huostaanottoon saakka, toisin kuin itse ajattelet.
[/quote]
No mä en ole ap, mutta tässä asiassa olen kyllä ap:n puolella. Tottakai ihmisellä on oikeus asianajajaan. Olen jopa nähnyt läheltä miten asianajajan läsnäolo palavereissa vähentää vääränlaista kohtelua.
Niin, usein huostaanotoille on ihan perustellut syyt ja se on ainoa vaihtoehto, kun avohuollon tukitoimet eivät riitä. Ikävä kyllä Suomessa on myös paikkakuntia, missä avohuollon tukitoimia ei ole tarjolla, ja lastensuojelu pystyy puuttumaan lasten hyvinvointiin vain huostaanotolla sitten kun ongelmat ovat edenneet perheessä jo liian vaikeiksi ratkaistavaksi avohuollon tuen keinoin. Huostaanotto on myös joissain kunnissa ratkaisu lapsen neurologiseen erityisyyteen - kun terveyspalveluita ei ole saatavilla, ratkaisua lähdetään etsimään lastensuojelusta.
Siltikin suurin osa huostaanotoista on perusteltuja, mutta ikävä kyllä huostaanottoa voi edeltää se, ettei perhe ja lapsi ole saaneet kunnollista ja riittävää avohuollon tukipalvelua osakseen. Tästähän on olemassa ihan tieteellistä tutkimusnäyttöä. Tutkimukset myös toisaalta osoittavat, että vaikka huostaanotettujen lasten syrjäytymisriski on huomattava, huostaanotto vähentää lapsen ja nuoren ongelmia (tyyliin jos alunperin lapsella on noin 7 ongelmaa, huostaanotto vähentää niitä kolmeen). . Lähtökohtaisesti lapsi vaan voi olla jo niin vaurioitunut, että huostaanotto ja etenkin riittämätön tuki sen aikana ei kuntouta lasta. Lastensuojelussa kyllä tiedetään, että huostaanottoon ei kannata lähteä heppoisin perustein, sillä se paitsi auttaa, myös vahingoittaa lasta. Joskus vaan huostaanotolle ei ole vaihtoehtoa, jääminen kotiin esim. epävakaan ja mielenterveyshäiriöisen vanhemman hoivoon on huonompi ja vahingollisempi vaihtoehto.
Ap. oliko se teidän kriisitilanne kenties sellainen että vahingoitit itseäsi? Tää tarina vain kuulostaa niin tutulta, perhetyötä tehneenä nähnyt näitä tapauksia, jossa äiti jää yksin pienten lasten kanssa ja ei saa tai sitten ota vastaan apua ja näkee itsarin vaihtoehtona, tai sitten itsariyritystä käyttää hätähuutona. Jos olet vaaraksi itsellesi etkä suostu myöntämään sitä miten pahaan jamaan tilanne on mennyt, sun voidaan katsoa olevan vaaraksi myös lapsille ja siinä tilanteessa kiireellinen huostaanotto on ihan paikallaan. Sen ei kuitenkaan tarvitsisi johtaa pysyvään huostaanottoon, jos ottaisit apua vastaan. Kerroit ap. käyväsi terapiassa, onko se riittävää tilanteessasi (kerrot sinulla olevan useampiakin mt-ongelmia), vai hyötyisitkö kenties osastojaksosta tai kuntoutuksesta? Ehkä avohoidon ei katsota olevan riittävää tilanteessasi ja sinun halutaan hakeutuvan kattavampaan hoitoon? Nyt kannattaisi varmasti ottaa vastaan kaikki apu jota sinulle tarjotaan, usein noita ongelmia ei itse kunnolla näe silloin kun on sen kaiken keskiössä.
Voi myös olla niin että ap ei ymmärrä että se kokonaistilanne on paljon pahempi ongelma kuin joku hampaiden pesun kaltainen yksityiskohta. Jos vaikka äiti on niin loppu että tosiaan yrittää itsaria. Siinä on lapsen kauhea elää ja on ihan sama pestäänkö hampaat vai ei.
Ap:lta keinotekoista selittelyä, myöntäisit ja kertoisit edes avoimesti todelliset ongelmat.
Ei huostaanoteta kevyin perustein ja usein se viimeinen vaihtoehto ja tapahtuu lapsen kannalta liian myöhään.
Päihdeongelmat ja mt-ongelmat tyypillisesti aiheuttavat riittävän perusteen huostaanotolle.
Onko tällä palstalla pelkästään sossutanttoja puolustelemassa omaa alaansa? Kun tosiasiahan on se, että kunnissa on liian vähän päteviä sosiaalityöntekijöitä. Ja näillä liikaa asiakkaita.
Huostaanotto on myös melkoinen bisnes tänä päivänä - pörssiyhtiötkin ovat alalla toimimassa. "Yhden laitosvuoden hinnalla perheelle voitaisiin järjestää yli seitsemän vuotta intensiivistä perhetyötä tai lähes 3 000 tuntia kotipalvelua." http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/lapsen-huostaanotto-maksaa-selvasti-enemman-kuin-avohuolto/2012/10/1627613
Miettikää nyt. Kaikki, missä raha pyörii, myös raha pyörittää.
Turhia huostaanottoja tehdään ja vanhemmat saavat taistella lapsiaan takaisin kaikissa oikeusasteissa. Meilläkin tuo oli lähellä. Pyysin neuvolasta apua, kun parikuinen kuopus itki ja söi vuorokauden ympäri. Neuvola laittoi sossutantat liikkeelle ja nämä olisivat halunneet viedä kuopuksen sisaruksineen kiireesti sijoitettaviksi. Syy? Neuvola oli ilmoittanut äidin olevan ratkeamispisteessä...
No, ehkä olinkin, mutta hyvästä syystä. Olin kinunnut jo reilun kuukauden verran aikaa neuvolalääkärille, koska mielestäni lapsi oli kipeä. Neuvolan mielestä kyseessä oli normaalia koliikkia. Ei ollut. Kun sossutantat kävivät ovella, käskin niiden painua niin pitkälle kuin pippuri kasvaa. Otin pikavippiä ja vein lapsen yksityiselle. -> Lapsella oli paha maitoallergia ja tuskissaan raukka huusi. Sain reseptin erikoiskorvikkeelle samana iltana ja ensimmäistä kertaa lapsi, isompi lapsi ja äiti saivat nukkua yönsä.
Neuvolat ovat täynnä ammattitaidottomia terkkoja, ja ne soskun työntekijät eivät ole edes alalle koulutettuja. Jos joku väittää, etteivät he tee ylilyöntejä ja vääriä arvioita, saisi tarkistuttaa oman pääkoppansa sisällön. Paitsi tietenkin jos itse työskentelee siellä. Silloin riittää peiliin katsominen.
Tän palstan mammat ovat kyllä melkoisen raadollisia. Tämän keskusteluketjun perusteella kaikkien muiden mammojen lapset kuin ap:n, tulisi ottaa kiireesti huostaan noin empatiakyvyttömiltä äideiltä. Melkoisia sosiopaatteja kasvatatte tuollaisella asenteella.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 23:17"]
miksi lapsilla oli nälkä ulkoillessaan? Nämä ovat niitä pieniä juttuja joilla katsotaan onko lasten hoiva riittävää. Vanhimman lapsen arkuus voi johtua ehkä aiemmasta kiusaamisesta, mutta hän saattaa silti tarvita tukea kasvulleen ja rohkaisua.
[/quote]
Voi herranjestas taas... meillä on esikoinen TODELLA pieniruokainen, mutta kasvaa omalla käyrällään. Usein kieltäytyy syömästä, ellei saa jotakin haluaamaansa (keksiä, suklaata jne.) mutta arvatkaapa alanko tanssia kolmivuotiaan pillin mukaan? En. Sitten mennään ulkoilemaan nälkäisenä ja jopas ruoka maistuu kun tullaan sisälle.
Oletteko te kaikki täysin seonneita?
Mä en ymmärrä tätäkään tapausta. Miksei ap:n mies ota lapsia, jos ap on kyvytön hoitamaan? (sitä onko kyvytön, en pysty arvioimaan) Jos me vaikka miehen kanssa erottaisiin ja mulle jäisi lapset, niin tottakai lapset menisi isälleen, jos minä en heitä pystyisi hoitamaan. Ihan samalla tavalla kuin miehen lapsi muuttaisi meille, jos äitinsä ei pystyisi huolehtimaan enää. Mun on vaikea ymmärtää näitä yh-huostaanottoja, koska ihan jokaisessa tuntemassani eroperheessä lapset ottaisi sitten toinen vanhempi, jos toinen ei pysty enää huolehtimaan.
Kertonee siitä missä jamassa ap:n mies on. Mitä sitten vetääkin.
Äiti on aina ainoa ja paras hoitaja lapsilleen. Törkeimmillään ahdistavat sellaisiakin vanhempia jotka kykenevät luomaan huomattavasti korkeamman laadun elämän mitä joku lastensuojelu tai mikään yhteiskunnallinen hömpötys.
Et tainnut ihan ymmärtää termejä?
Leikkauksesi ajaksi lapsesi olisi sijoitettu perheeseen/ lastenkotiin avohuollon tukitoimena. Tämä ei tarkoita huostaanottoa ja huoltajuus olisi edelleen ollut sinulla.
Tukiperheessä lapset voivat olla viikonlopun kerran kuussa, mutta he ovat ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, jotka eivät voi ottaa lapsiasi hoitoon arkisin/ leikkauksen ajaksi. Tällöin ainoaksi vaihtoehdoksi jää lyhytaikainen sijaisperhe/ lastenkoti.
Se että toinen tarvitsee apua niin ei tarkoita, että ap tarvitsee apua. Se oma tilanne ei ole muiden tilanne. Meidän lapsilla on melkein aina nälkä ja näin on monella muillakin. Ruokaa saavat yllin kyllin. Mulla itsellänikin on aika usein nälkä. Ainakaan mun lapset ei näytä aliravituilta. Kyllä se näkyy ihan kropassa saako ruokaa vai ei.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 16:04"]
Normaalit perheet eivät törmää koskaan lastensuojeluviranomaisiin omaa perhettään koskevissa asioissa. Nyt ap katsohan peiliin ja pitkään. Jotain ON vialla eikä tilanne kohene ennen kuin myönnät sen itsellesi.
[/quote]
Paitsi jos normaalin perheen äiti sairastuu syöpään ja syöpähoidot vievät voimat ja tarvitsee hakea kotiin apua sosiaaliviranomaisten kautta.
Paitsi jos perheeseen syntyy vammainen lapsi jolle haetaan tukiperhettä sosiaaliviranomaisten kautta.
Paitsi jo perheen vammaiselle lapselle ei myönnetä kuntoutusta ja perhe tekee itsestään lastensuojeluilmoituksen edistääkseen kuntoutuksen järjestämistä.
Paitsi jos tavallisen perheen murrosikäinen lähtee ilman lupaa kotoa ja vanhemmat eivät muuta keksi kuin tehdä ls-ilmon itsestään ja lapsi haetaan kotiin viranomaisten toimesta.
Kyllä näitä tapauksia löytyy tavallisissa perheissä. Ne tosin harvemmn johtavat huostaanottoon.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 11:45"]
Et tainnut ihan ymmärtää termejä?
Leikkauksesi ajaksi lapsesi olisi sijoitettu perheeseen/ lastenkotiin avohuollon tukitoimena. Tämä ei tarkoita huostaanottoa ja huoltajuus olisi edelleen ollut sinulla.
Tukiperheessä lapset voivat olla viikonlopun kerran kuussa, mutta he ovat ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, jotka eivät voi ottaa lapsiasi hoitoon arkisin/ leikkauksen ajaksi. Tällöin ainoaksi vaihtoehdoksi jää lyhytaikainen sijaisperhe/ lastenkoti.
[/quote]Tukea tarjottiin nimellä hätähuostaanotto jos se ei ole huostaanotto niin miksi sitä kutsutaan niin. Tukiperheessä lapsi voi olla lomiakin eli vaikka 2 viikkoa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 16:04"]
Normaalit perheet eivät törmää koskaan lastensuojeluviranomaisiin omaa perhettään koskevissa asioissa. Nyt ap katsohan peiliin ja pitkään. Jotain ON vialla eikä tilanne kohene ennen kuin myönnät sen itsellesi.
[/quote]
Paitsi jos normaalin perheen äiti sairastuu syöpään ja syöpähoidot vievät voimat ja tarvitsee hakea kotiin apua sosiaaliviranomaisten kautta.
Paitsi jos perheeseen syntyy vammainen lapsi jolle haetaan tukiperhettä sosiaaliviranomaisten kautta.
Paitsi jo perheen vammaiselle lapselle ei myönnetä kuntoutusta ja perhe tekee itsestään lastensuojeluilmoituksen edistääkseen kuntoutuksen järjestämistä.
Paitsi jos tavallisen perheen murrosikäinen lähtee ilman lupaa kotoa ja vanhemmat eivät muuta keksi kuin tehdä ls-ilmon itsestään ja lapsi haetaan kotiin viranomaisten toimesta.
Kyllä näitä tapauksia löytyy tavallisissa perheissä. Ne tosin harvemmn johtavat huostaanottoon.
[/quote]
Ja sitten lisäksi nämä bilettäjät joista lastensuojelu vaatii poliisia ilmoittamaan. Kaikkiko on epänormaaleista perheistä?? 17 vuotiaalta löytyy siideripullo ja lastensuojelua vaativa asia muka aina sekin??!!
Alkaako paikkakunnan nimi S-kirjaimella?
Onko ap tämä sinun ketjusi, jossa selostat "kriisitilannettasi"?:
Sossu ei muuten vaadi ilmoituksia. Laki vaatii esim. poliisia ilmoittamaan, jos on huolta.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 15:01"]
Onko ap tämä sinun ketjusi, jossa selostat "kriisitilannettasi"?:
[/quote]
Tutulta näyttää.Toivottavasti lapsille pystytään tarjoamaan vakaampi ja turvallisempi tulevaisuus.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 23:18"]
Komppaan 46, ei sijaisperhe ole mikään onni ja autuus. Ajatelkaa nyt millaisen trauman se jättää lapselle, että hänet erotetaan perheestään vs. ei pestä hampaita.
Minun lähipiirissäni perhettä myös uhattiin lasten huostaanotolla, myös äidin mt-ongelmien takia. Heidän perushoitonsa ei kuitenkaan missään vaiheessa kärsinyt, minusta lain sanat "lasten kehitys vaarantuu" - on aivan liian laaja. Se antaa ammattilaiselle mahdollisuuden tehdä lähes mitä tahansa ja perustelu on tuo lavea, lasten kehitys vaarantuu. Eikö lasten kehitys vaarannu sijoituksesta? Hiljattain radiossa kerrottiin, että yksi suurimmista ryhmistä syrjäytyneiden nuorten keskuudessa ovat sijoitetut lapset.
Lähipiirissäni lapset saivat jäädä perheeseen, itse asiassa 3 kk:n seurannan jälkeen todettiin, että vanhemmat tekevät huipputyötä lastensa kasvatuksen suhteen, mutta valitettavasti äidin mielenterveyteen tuo seurantajakso ei vaikuttanut positiivisesti. Olen varma, että ilman tuota seurantaa hän olisi paljon paremmassa kunnossa, ja myös koko perhe voisi paremmin. Siksi täydet sympatiat ap:lle. On todella rankkaa, kun uhkaillaan huostaanotolla ja jätetään vanhemmat yksin. Jos olisin sinä, ottaisin yhteyttä taitavaan asianajajaan, joka on erikoistunut tällaiseen. Toivon, että jaksat ja tässä käy hyvin!
[/quote]
No asianajajan sotkeminen lasten hyvinvoinnin takaamiseen on ihan yhtä järkevää kuin hoitaa asianajajan avustuksella lapsen oppimissuunnitelmakeskusteluja koulussa. Ikävä kyllä vaikuttaa ap siltä, että perheessänne on selkeä lastensuojelun tarve, jopa huostaanottoon saakka, toisin kuin itse ajattelet.