Onko varaa tarjota?
Meidän kaveripiirissä on tavallista kutsua ihmisiä kylään, synttäreille, Vappua, Juhannusta, yms juhlimaan, mutta myös ihan vain perjantaina syömään, sunnuntaina brunssille. Pariskunta tarjoaa kaiken. Joskus viikonloppureissuille kaikki tuo jotain, mutta yleensä kukin tarjoaa vuorollaan. Ihmisiä mukana 8-10 +lapset. Samoin baarikierros. Joku hakee tarjottimella shotit tai tilaa 2ploa shampanjaa pöytään.
Mekin aiemmin. Nyt huomaan, että kotihoidontuella joudumme laskemaan rahoja ja 100-200€ juomiin ei tule kuuloonkaan tai grillibileet 10:lle. Tämä on jotenkin noloa. Saamme itse kutsuja, mutta emme voi järjestää enää kutsuja kuten ennen. Ennen en ajatellut tarjoamisessa olevan mitään outoa. Nyt pidän sitä ylenpalttisena.
Miten muilla? Miten toimisitte?
Kommentit (88)
Joo, tyypillinen AV-mamma ei osta joululahjoja edes parhaalle ystävälleen tai saa niitä, koska hänellä ei ole sellaisia.
Kitisee sitten joulun jälkeen vaikka anopin ostamista "vääristä" lahjoista tai siitä, ettei sekään muistanut.
Ap näiltä on turha kysyä mitään tämmöistä ;))))
Voi luoja! Ap laittaa lapsen aiemmin hoitoon koska ystäville pitää tarjota antiloopit nimenomaan käyttövaroista, säästöistä ottaminen olisi rahvaanomaista! Oikeesti!?
Ap, minä ymmärrän ainakin, että olet murheissasi tipahtaneista käyttövaroista ja siitä, miten se vaikuttaa sosiaaliseen elämäänne.
Mutta sinä et nyt itse tunnu ymmärtävän, että ongelmasi ovat äärimmäisen elitistisiä. Sinulla ei ole velkaa, ja jo se yksin on äärimmäisen harvinaista lapsiperheissä. Valtaosalla pienten lasten vanhemmista on asunto-, auto-, ja mahdollisesti sitä kulutusluottoakin...
Murehdit sangen toisarvoista asiaa eli sitä, onko sinulla varaa tarjota kavereille YHTÄ KALLIITA ASIOITA kuin mitä aiemmin. Mitä perhanaa, miksi pitäisi?
Ja se, että ylipäätään HARKITSET lyhentää pienen lapsesi kotihoitoa sen takia, ettei sinulla ole varaa ostaa kuohareita kaikille kavereillenne kapakassa ollessanne - se on ihan älytön ja elitsitinen ajatus.
Valtaosa meistä kun on joutunut esim. opiskeluaikanaan pihistelemään, ja monelle hintalappujen tuijottelu on pysyväinen olotila. Sinulle taitaa sen sijaan tuollainen hintojen miettiminen olevan täysin ainutkertainen kokemus!
Sen takia pidämme nyt sinun valitustasi aika "kermaperseisenä", anteeksi vaan. Järki käteen nainen - nuukailu on itse asiassa ihan ok juttu, kun sen ottaa haasteena eikä se jatku loputtomiin.
-24-
Elitistinen ongelma!? Ok :) t. Ap
Miten toimisin?
Ilmoittaisin kaikille ystäville meidän muuttaneen vuodeksi Ugandaan lähetyssaarnaajiksi. Sitten vaan pimennysverhot ikkunoihin ja luimisteltaisiin neljän seinän sisällä siihen asti, että on taas varaa elää kasvojaan menettämättä.
Muutama vuosikymmen sitten isäni oli hyvin varakas ja vaikutusvaltainen mies. Perheelläni oli laaja ystäväpiiri, johon vanhempani pystyivät luottamaan kuin kallioon. Olivat kummeja ristiin, oli yhteisiä matkojä, mökkeilyjä ja illanistujaisia.
Mitä jäi, kun tuli konkurssi, meni rahat ja valta? Oma perhe, tietenkin, ja tästä ystäväpiiristä yksi perhe. Muut jatkoivat liitoaan omin nokkineen, eivät kai halunneet vaivata päätään miettimällä, miten elämäntyyli mukautetaan köyhään perheeseen.
Aikaa on kulunut, isäkin taas päässyt menestyksen makuun, mutta ystävänsä valitsee nyt tarkemmin. Jos ei kelpaa omana itsenään rahattomana, niin ei sitten.
Tämän perinnön ja opin itse olen saanut: Jokainen on arvokas omana itsenään. Rahaa ja menestystä elämässä tulee ja menee, se ei ihmistä mittaa. Vieraanvarainen on oltava, mutta kukin kykyjensä mukaan. Muista olla kiitollinen siitä, mitä sinulla on, älä suotta sure sitä, mitä ei nyt ole.
Siksi, ap, ystävä hyvä, en näe ongelmaa aloituksessasi. Sinulla on ystäviä, koti, perhe, työ mihin palata. Olet etuoikeutettu, muista joskus hetkeksi pysähtyä miettimään sitäkin.
ps. se, että tapaa ystäviä, järjestää juhlia ja illallisia, jos se on ökyilyä, niin outoa? Tarkoitus ei ole kuin tuoda ihmisille hyvää mieltä, nauttia, jutella, viettää aikaa. T. ap
No mitä ihmettä sä vikiset enää. Ota pikavippejä ja tilaa antilooppia. No problem.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 16:11"]
ps. se, että tapaa ystäviä, järjestää juhlia ja illallisia, jos se on ökyilyä, niin outoa? Tarkoitus ei ole kuin tuoda ihmisille hyvää mieltä, nauttia, jutella, viettää aikaa. T. ap
[/quote]
45 kiitos asiallisesta vastauksesta. Olen tullut "niin myöhään" äidiksi, että opiskeluajan nuuukailu on kovin kaukainen muisto. Opiskelen edelleen kyllä, toista tutkintoa, mutta minulla on ollut hyvät tulot jo yli 10vuotta. Siksi joo, käyttövarojen roima romahtaminen on outoa ja ylipäänsä, että olisimme satasissa. Ymmärrän, että jotkut on aina ja ymmärrän senkin, että perustilaamme on hyvä asunnon ym suhteen. Tiettyyn elintasoon kun on tottunut, muuttaminen on vaikeaa, vanhemmalla iällä. Sori. T. Ap
[/quote]
Sori Ap, niin moni asia sun tarinassa ei matsaa. Tottakai varakkaillakin tulee joskus liikkuvasta rahasta pulaa, mutta jos haluaa ylläpitää tietyn elämäntqson ja tietää että käteispula on väliaikaista, niin ei kukaan kituuttele ja ota siitä paineita. Siksihän sitä säästöä on. Jos et halua niitä käyttää, niin joko kärsit tilanteestata tai palaat töihin. Kyselit onko muilla samaa tilannetta? Vastaus on ilmeisesti ei. Jos muilla ystävilläsi on varaa olla kotona monen lapsen kanssa ja silti tarjota koko porukalle, niin vastaus on vaan se että heillä on enemmän rahaa kuin sinulla. Mikä siinä nyt ihmetyttää. Tottakai on ärsyttävää köyhäillä, mutta monilla se on jatkuva tilanne, ei väliaikainen. Ja ymmärrät varmaan itsekin, että jos on tilillä rahaa ja sijoituksia, ja silti täälä valittaa että ei tule tarpeeksi käteistä tilille, niin et todellakaan tule saamaan kovin paljon säälipisteitä.
[/quote]
Ei se ole ökyilyä, niin me muutkin tehdään. Se on ökyilyä, että sen ruuan pitää olla jotain uhanalaisen vuoristogorillan kämmentä ja se huuhdellaan alas Dom Perignonilla. Ja että kehtaat itkeä, että siihen ei ole varaa, vaikka olet varakas ja velaton. Ei riitä että olet kermaperse, olet hävytön kermaperse.
Muutama vuosikymmen sitten isäni oli hyvin varakas ja vaikutusvaltainen mies. Perheelläni oli laaja ystäväpiiri, johon vanhempani pystyivät luottamaan kuin kallioon. Olivat kummeja ristiin, oli yhteisiä matkojä, mökkeilyjä ja illanistujaisia.
Mitä jäi, kun tuli konkurssi, meni rahat ja valta? Oma perhe, tietenkin, ja tästä ystäväpiiristä yksi perhe. Muut jatkoivat liitoaan omin nokkineen, eivät kai halunneet vaivata päätään miettimällä, miten elämäntyyli mukautetaan köyhään perheeseen.
Aikaa on kulunut, isäkin taas päässyt menestyksen makuun, mutta ystävänsä valitsee nyt tarkemmin. Jos ei kelpaa omana itsenään rahattomana, niin ei sitten.
Tämän perinnön ja opin itse olen saanut: Jokainen on arvokas omana itsenään. Rahaa ja menestystä elämässä tulee ja menee, se ei ihmistä mittaa. Vieraanvarainen on oltava, mutta kukin kykyjensä mukaan. Muista olla kiitollinen siitä, mitä sinulla on, älä suotta sure sitä, mitä ei nyt ole.
Siksi, ap, ystävä hyvä, en näe ongelmaa aloituksessasi. Sinulla on ystäviä, koti, perhe, työ mihin palata. Olet etuoikeutettu, muista joskus hetkeksi pysähtyä miettimään sitäkin.
[/quote]
Olet asian ytimessä. Ehkäpä ap syvällä sisimmässään tietää, että jos ei rahaa ole, ei ole enää "ystäviäkään", ja on siksi niin huolissaan.
52 meillä ei ole säästöjä ja sijoituksia, me on käytetty rahat unelma-asuntoon. Meillä on myös oma auto. Molemmista tulee kuluja. vastasin, kun joku kysyi, että eikö ole koskaan säästetty, niin on. Asuntoon. Nyt se on oma. Ylimääräistä käyttörahaa on nyt vaan vähemmän... Ap
[/quote]
Ei. Ökyilyä on, että ei osaa tai kehtaa tavata ystäviä, viettää yhdessä aikaa, nauttia, jutella jne. pienemmällä rahalla, ilman antilooppeja ja shamppanjaa
54 en pelkää menettäväni ystäviä, en. Kaikki varmasti ymmärtävät. Tämä nyyttärityyli vaan tuntuisi jotenkin hankalalta. Siirrymme edullisempaan ruokaan, mutta juhlista emme luovu. T. Ap
[/quote]
Ei se ole ökyilyä, onko sulla joku luetunymmärtämisen häiriö? Ne antiloopit on ökyilyä. Se possukyljysjuttu on ökyilyä. Jos sulla on pelko, että sun seuras ei kelpaa ilman ökyilymeininkiä (eli nyyttikestiperiaatteella tai halvoilla raaka-aineilla) niin onko ne sun kaverisi oikeasti kavereita? Vai onko vika sun korvein välissä?
Kyllä mekin järjestetään illallisia kaveripiirissä, usein tarjotaan nimenomaan sitä kasvisruokaa (koska kaveriporukassa on vegaaneja) ja osataan laittaa edullista tarjottavaa. Ja mukavaa on ilman antilooppiakin. Ja jopa ilman alkoholia, jos niikseen tulee ;)
56 takerruit epäoleelliseen. Tosin kyllä hyviin juhliin kuuluu lasi shampanjaa tai kaksi! ;-)
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 16:25"]
52 meillä ei ole säästöjä ja sijoituksia, me on käytetty rahat unelma-asuntoon. Meillä on myös oma auto. Molemmista tulee kuluja. vastasin, kun joku kysyi, että eikö ole koskaan säästetty, niin on. Asuntoon. Nyt se on oma. Ylimääräistä käyttörahaa on nyt vaan vähemmän... Ap
[/quote]
Kuten sanoin, moni asia ei tuossa toimi. En tiedä ketään varakasta, joka olisi laittanut kaikki rahat unelma-asuntoon ja autoon. Laina on nyt niin edullista, että on jopa järkevää ottaa sitä, ja sijoittaa käteisvaroja. Tai ainakin pitää osan niistä pahanpäivän varalla. Auton arvo tippuu samantien kun sen ajaa ulos kaupasta. Jos olette laittaneet rahat uuteen autoon niin mitä teette kun auto pitää taas päivittää uuteen? Toi juttu ei vaan ole uskottava. Sori, ei pahalla.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 16:03"]
Luulen, että ap on Porvoosta. Ja jos ei olekaan niin sitten Espoosta.
On se ihanaa, kun itse on tällainen Keski-Suomen asukki. Täällä on varaa pitää suuria juhlia ja tarjota uskaltaa possua, itse ammuttua hirveä, itse poimittuja sieniä, oman pellon juureksia ja suun kostukkeeksi pönttöviiniä ja pirtuboolia.
[/quote]
Kyllä me täällä Espoossakin uskalletaan.