Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko varaa tarjota?

Vierailija
07.06.2013 |

Meidän kaveripiirissä on tavallista kutsua ihmisiä kylään, synttäreille, Vappua, Juhannusta, yms juhlimaan, mutta myös ihan vain perjantaina syömään, sunnuntaina brunssille. Pariskunta tarjoaa kaiken. Joskus viikonloppureissuille kaikki tuo jotain, mutta yleensä kukin tarjoaa vuorollaan. Ihmisiä mukana 8-10 +lapset. Samoin baarikierros. Joku hakee tarjottimella shotit tai tilaa 2ploa shampanjaa pöytään. 

Mekin aiemmin. Nyt huomaan, että kotihoidontuella joudumme laskemaan rahoja ja 100-200€ juomiin ei tule kuuloonkaan tai grillibileet 10:lle. Tämä on jotenkin noloa. Saamme itse kutsuja, mutta emme voi järjestää enää kutsuja kuten ennen. Ennen en ajatellut tarjoamisessa olevan mitään outoa. Nyt pidän sitä ylenpalttisena. 

Miten muilla? Miten toimisitte?

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 taloudellinen turvallisuus on tärkeää ja myös se, että voi nauttia ystävien kanssa laskematta jokaista penniä. Minulla on kyllä maisterinpaperit ja toinen tutkinto meneillään, joten älä huoli. :-))

Vierailija
22/88 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta kuulostaa siltä, että "ystäväpiirinne" on enemmän näyttelypiiri kuin todellsita ystävyyttä. Näytetään, miten hyvin menee ja kilpaillaan hienoilla - toivottavasti myös maukkailla - ruuilla. Sinuna alkaisin etsiä aitoja ystäviä, sillä niitä elämässä tarvitaan, ei pintakermaliitäjiä. Jos et voi olla rehellinen ja kertoa, että tilanteenne on muuttunut, kyse ei ole ystävyydestä.

Itselleni tärkeintä on hyvä seura ja hyvä ruoka. Ei siihen mitään antilooppeja tarvita. Jos joku ystävistäni toisi minulle hopeiset lautasliinarenkaat, olisin aika hämilläni ja vähän kauhuissankin. Kalliden lahjojen ja tuliaisten ostamisesta tulee helposti kilpavarustelua, johon en halua lähteä mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinulla on sen sijaan jotain, jota töissäkäyvillä kavereillanne ei välttämättä juuri nyt ole: aikaa.

Ruuan ei tarvitse olla kallista, kunhan se on hyvää. Jonkun typerän antiloopin sijasta (oikeasti, se on paitsi epäeettistä ruokaa, ei varmaan päihitä supisuomalaista riistaa!) voisit tarjota itsetehtyä, hyvää ruokaa.

En ehdota tarkemmin menyytä, kun en tiedä makuanne, mutta ajatuksena siis on, että ei tarvitse olla kallista tuontihuttua että on HYVÄÄ ruokaa, ja aikaaviepää ja siten myös näyttävää.

Itse esimerkiksi tein kaveriporukalle työlään ja näyttävän arabialaisen meze-pöydän, jonka värkit sain kaupasta yllättävänkin halvalla. Tämä nyt ihan esimerkkinä vain, sinä valitset sitten teidän kaveriporukalle sopivat ruuat.

Mutta itse kaveripiirin juhlinnasta: minusta ette voi jättäytyä vapaamatkustajiksi. Ruuan ja juomien ei tarvitse olla kalliita, mutta vaivannäkö ja vastavuoroisuus pitää säilyttää! Kyllähän te myös säästätte, kun vuorostanne saatte ruokaa ja juomaa ilmaiseksi kavereilta, joten ei tuollaisen vuorollaan tarjoamisen pitäisi edes varsinaisesti maksaa teille, kun ette sorru tuollaiseen typerään tuontiruualla brassailuun.

Vierailija
24/88 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 Kaikki ruoka on ollut aina itsetehtyä. Tai jotain valmishilloja voi olla, mutta kaikki me tykätään hyvästä ruuasta. Antilooppi oli vain esimerkki, oli todella maukasta kahvikastikkeella, mutta on syöty myös itse kalastettua kalaa ja metsästettyä riistaa (ystäväni isän). Lähi- ja luomuruokaa suositaan. Tosiaan teen seuraavaksi maukkaan kasvimenun kauden raaka-aineista ja uskon sen maistuvan. Silti tietty kaiherrus on, kun joudun valitsemaan raaka-aineita hinnan perusteella. Tuomisten suhteen ei ole kilpavarustelua, viedään aina jotain heille sopivaa ja mieluista, voi olla halpaa tai kallista, uutta tai käytettyä, se ei ole ongelma. T.ap

Vierailija
25/88 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos he ovat YSTÄVIÄ, niin varmasti ymmärtävät tilanteesi. Juttele heidän kanssaan rehellisesti. EI ystävyys perustu rahaan ja materiaan:). Varmasti auttavat avosylin.

Vierailija
26/88 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sulle raha ja fasadi ovat tärkeitä asioita? Opetatko saman myös lapsellesi?

Vierailija
27/88 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävänne eivät edes huomaa, jos kutsutte esim. seuraavan vuoden aikana ystävät vähnä harvemmin kylään. Ja niille kerroille yrität keksiä teeman ja ajankohdan, joka mahdollistaa edullisemmat tarjoilut.

Tai sitten otatte kulutusluottoa, korot on nyt matalalla. Voitte jatkaa samaa elämäntyyliä, eikä hoitovapaata tarvitse tuhlata raha-asioiden murehtimiseen. Jos teillä on hyvät tulot, niin saatte sen nopeasti maksettua pois kun palaat töihin.

Seuraavalla kerralla muistat sitten säästää etukäteen puskuria hoitovapaata varten! =)

Vierailija
28/88 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

27 lapselle vanhempien taloudellinen tilanne on osa hyvinvointia. Ilmeisesti haluat vain piikitellä, et ymmärrä kysymystä, en jatka tästä eteenpäin. 

28 luoja paratkoon, en ikinä ottaisi kulutusluottoa! Mihinkään! Meillä ei ole edes asunto- tai autolainaa. Rahoitus järjestyi muuten ja voin lainata koska vain muutaman satasen tai tonnin äidiltäni, mutta en pidä siitä ajatuksesta. Lainaisin kyllä, jos kyse olisi jostain tärkeästä esim. sairauden hoitoon, tms. 

Ap

Vierailija
29/88 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kyse ei ole (pelkästään) piikittelystä, vaan ihan todellisesta asiasta, sillä toteat vanhempien toimeentulon olevan osan hyvinvointia, mutta komeat kestitykset eivät millään muotoa ole osa lapsen hyvinvointia! Mielestäni kieltäydyt näkemästä omaa pinnallista ja vähän lapsenomaista ajatusmaailmaasi nyt tässä. Etkö todella voisi pohtia, millaisia arvoja siirrät myös lapsellesi? Millainen arvomaailma sinulla oikeasti on?

Jostain syystä et vaikuta provolta vaikka asia josta jaksat kitistä monen viestin verran ja kyvyttömyytesi muuttaa lainkaan omaa ajatustapaasi siihen suuntaan viittaavatkin.

27

Vierailija
30/88 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 14:37"]

Siis sulle raha ja fasadi ovat tärkeitä asioita? Opetatko saman myös lapsellesi?

[/quote]

Niin, onko tämä todella sinulle noin tärkeää? Ovatko he YSTÄVIÄ vai tuttavia, joille haluat näyttää elintasosi. Jos se on nyt huonompi miksi et sanoi suoraan, että tänään tarjollla edullisempaa ruokaa, koska olen hoitovapaalla ja talous on tiukemmalla. Ei taida riittää järki tai "muna". Surullista. Toivottavsti et opeta lapsillesi tälläisiä elämänarvoja.

Ja joku ehdotii kulutusluottoa. Voi ristus, toivottvasti oli vitsi.

Vierailija
31/88 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä on omilta vanhemmiltaan periytyneet arvot, jotka hän vastaavasti periyttää omille lapsilleen ja he omille lapsilleen jne. Näin se vaan menee.

Vierailija
32/88 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teillä ei ole jäänyt mitään säästöön aiemmista suurista tuloista huolimatta? Sanot, ettet jaksa elää kädestä suuhun, mutta tavallaan olet elänyt niin aina, jos kerran mitään säästöjä ei ole. No, toki sillä erolla, että olette ilmeisesti saaneet kaiken minkä olette halunneet, mutta silti järkeä ei ole ollut päässä säästämiseen. Eipä käy sääliksi. Varmaan teidän tosi hyvät ystävyyssuhteet nyt katkeaa...269

Vierailija
33/88 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ongelmaa kun ei ole miestäkään. Mikäli haluun jonkun tavata niin menemme syömään raflaan. Hyvin harvoin kutsun tänne ketään koska en jaksa alkaa työssäkäyvänä tekeen ruokaa muille kun omalle lapselle.

Vierailija
34/88 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 13:46"]

9 ymmärrät, mitä tarkoitan. Mieheni ei antaisi nolota meitä millään possufileillä :D. Ne on toisenlaisia grillijuhlia, voi olla savukalaa, erilaisia vartaita, joissa ehkä possuakin, mutta karitsan fileitä, lampaankyljyksiä, katkarapuja, joskus hummeria, yms Viimeksi taisi olla antilooppia kahvikastikkeella, joten oikeasti gourmeat ruokaa. Osaan tehdä myös edullisempaa kasvisruokaa, joten ehkä valitsemme sen linjan. Kiitos kaikille sympatioista ja anteeksi, jos vastasin huonosti. Olen vähän väsynyt ja huonolla fiiliksellä. T.ap

[/quote]

Gourmeat? Sivistystä ei ole, mutta rahaa on?

Vierailija
35/88 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

33 voi plää, millä luulet meidän ostaneen auton? Asunnon? Kyllä, meillä on jäänyt säästöön ja on peritty rahaa. Kyse oli käyttövaroista tällä hetkellä. 

Arvoista ja periyttämisestä sanon nyt vaan, että ystävät OVAT todella ystäviämme ja me nautimme heidän seurasta ja toivon, että lapsella on myös aikuisena hyviä ystäviä ja sosiaalista elämää. Kyllä, siihen hän tottuu kotona. 

Raha ja ruoka oli tässä vain yksi asia. Moni ei tainnut ymmärtää... ap.

Vierailija
36/88 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 kommenttisi perusteella oma sivistyneisyytesi taso ei jää minulle arvoitukseksi. *huokaus*

Vierailija
37/88 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostatte vastenmielisen elitistisiltä kermaperseiltä. En tunne yhtään minkäänlaista myötätuntoa.

Vierailija
38/88 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV-mammat nyt ei ymmärrä, miten jollain on aikuisenakin hyviä ystäviä, joita tapaa usein ja joille haluaa tarjota hyvää ruokaa, ostaa lahjoja, tms. Tyypillinen AV-mammahan on niin epäsosiaalinen, ettei hänen luonaan käy kukaan kylässä tai ole kutsuttu ikinä muihin kuin häihin tai hautajaisiin. Nippanappa raskii tarjota naapurin lapselle pullan tai sitäkään. Synttäreinä, lasten siis, käy vieraat ja tarjottavat on lidlistä. AV-mammalle hummerit ja muut herkut on jotain käsittämätöntä kermapersyilyä ja tämän mielipiteen hän palstalla häpeilemättä jakaa. Ei ihme, ettei AV-mammalla ole ystäviä, eikä samoja ongelmia! ;D

Vierailija
39/88 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mä kans veikkaan, ap, ettei moni todellakaan tainnut ymmärtää... Mistäköhän johtuu? Sun ongelmasi on niin elitistinen, että useimpia täällä vain ärsyttää. Ajattelitko saavasi empatiaa tuolla olemattomalla ongelmallasi, kun ihmiset täällä kertoo ihan oikeistakin murheista? Sun ongelmas kuitenkin perimmiltään on se, ettet voinut jatkaa entistä ökyilyäsi valittuasi (niin, itse valittuasi) hoitovapaan.

Vierailija
40/88 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että ap on Porvoosta. Ja jos ei olekaan niin sitten Espoosta.

On se ihanaa, kun itse on tällainen Keski-Suomen asukki. Täällä on varaa pitää suuria juhlia ja tarjota uskaltaa possua, itse ammuttua hirveä, itse poimittuja sieniä, oman pellon juureksia ja suun kostukkeeksi pönttöviiniä ja pirtuboolia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä